REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek partycypacji w kosztach budowy drogi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agata Legat
Agata Legat
Przy Współpracy z Januszem Wilczyńskim

REKLAMA


Mieszkam przy drodze wewnętrznej. Gmina wyłożyła "osiedle" domków jednorodzinnych kostką - jednym słowem wybudowała drogę. Niestety koszty przekroczyły oczekiwania gminy i teraz żąda ona ok 3.000 zwrotu kosztów od każdego mieszkańca. Czy ma do tego prawo?

Stan faktyczny został przedstawiony na tyle lakonicznie, że trudno stwierdzić na jakiej podstawie gmina domaga się dochodzonej kwoty i tym samym ocenić czy działa ona zgodnie z prawem. W związku z tym wyjaśnimy jakie przesłanki muszą się ziścić, aby gmina mogła zgodnie z prawem pobierać od mieszkańców opłaty w związku z w budowaniem drogi.  

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej: ugn) gminy mogą rekompensować sobie koszty budowy dróg pobieraną od właścicieli nieruchomości (w niektórych przypadkach także od użytkowników wieczystych) opłatą adiacencką. Stosownie do art. 143 ust. 1 ugn opłatę wolno ustalić gdy droga została wybudowana z udziałem środków Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi.

Opłatę ustala wójt (burmistrz lub prezydent miasta) w drodze decyzji administracyjnej. Decyzję może wydać maksymalnie w terminie 3 lat od dnia stworzenia warunków do korzystania z wybudowanej drogi. Warunkiem nałożenia opłaty jest wzrost wartości nieruchomości spowodowany budową drogi. Wysokość opłaty to określony w uchwale rady gminy procent (maksymalnie 50) różnicy między wartością, jaką nieruchomość miała przed wybudowaniem drogi, a wartością, jaką nieruchomość ma po jej wybudowaniu. Jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty poniósł jakiekolwiek nakłady na budowę drogi, to ich wysokość podlega odliczeniu. (art. 148 ust. 4 ugn).

Należy podkreślić, że wójt (burmistrz, prezydent) nie ma obowiązku nakładać na właścicieli nieruchomości opłaty adiacenckiej. Jeżeli jednak taką opłatę ustali - właściciel lub użytkownik wieczysty ma obowiązek ją zapłacić.

Budowa kosztuje, przebudowa - za darmo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, że o ile budowa drogi może skutkować nałożeniem opłaty adiacenckiej, to za przebudowę drogi, choćby zwiększała wartość nieruchomości, gmina opłaty nie może pobrać (por. np. Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 5 oraz 6 lipca 2011 roku; sygn. akt II SA/Bd 511/11, II SA/Bd 513/11, II SA/Bd 518/11, II SA/Bd 520/11, II SA/Bd 522/11 oraz  II SA/Bd 516/11).

Aby ustalić czy w konkretnej sytuacji mamy do czynienia z budową czy przebudową, a zatem czy wolno gminie ustalić opłatę adiacenką, należy odwołać się do definicji z ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (dalej: „udp”).

Zgodnie z  4 pkt 17 udp w pojęciu budowy drogi mieści się:

-    wykonywanie połączenia drogowego między określonymi miejscami lub miejscowościami,

-    odbudowa drogi

-    rozbudowa drogi.

REKLAMA

Przez odbudowę należy rozumieć odtworzenie zniszczonej bądź uszkodzonej drogi w całości lub w części.  Z rozbudową mamy do czynienia wtedy, gdy zwiększają się granice pasa drogowego. Zarówno za wykonanie drogi „od podstaw”, jej odbudowę i rozbudowę, o ile zostały choćby w części wykonane ze środków wymienionych w art. 143 ust. 1 ugn i zwiększyły wartość nieruchomości, gmina może pobrać opłatę adiacenką.

Przebudową drogi, za którą opłaty nie wolno już pobrać, stosownie do art. 4 pkt 18 udp, jest wykonywanie robót niewymagających zmiany granic pasa drogowego, w wyniku których następuje podwyższenie parametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejącej drogi.

W przywołanym na wstępie orzecznictwie wskazuje się, że istniejący obiekt budowlany będący przedmiotem przebudowy to nie tylko konstrukcja z materiałów twardych typu beton, asfalt, ale także konstrukcja ziemna (np. przystosowany do ruchu drogowego nasyp czy nawierzchnia ze żwiru usypana i utwardzona na gruncie wyznaczonym jako pas drogowy). Dla stwierdzenia, że doszło do "przebudowy" istotne jest, aby uprzednio istniejący obiekt służący do komunikacji był "wykonany", a nie powstał wskutek naturalny poprzez samo użytkowanie (przechodzenie, przejeżdżanie) określonego pasa gruntu, bez uprzedniego prowadzenia na nim robót budowlanych.

Użytkownik zaznaczył, że jego nieruchomość znajduje się przy drodze wewnętrznej. Zakładamy, że gmina działa zgodnie z przepisami, które zezwalają jej na finansowanie budowy tylko tych dróg, które są jej własnością, a zatem, że wspomniana droga wewnętrzna stanowi własność gminy. Należy zatem zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 8 ust. 3 udp finansowanie budowy drogi wewnętrznej jest obowiązkiem zarządcy lub właściciela terenu na którym ta droga jest zlokalizowana.

Właściciel nieruchomości może próbować bronić się przed ustaloną mu opłatą adiacencką wskazując, że z mocy powołanego przepisu gmina powinna finansować budowę własnej drogi wewnętrznej z własnych środków. W ocenie autorów taka obrona miałaby nikłe szanse powodzenia, ponieważ przepisy ugn nie uzależniają możliwości ustalenia opłaty adiacenckiej od tego czy wybudowana droga jest drogą publiczną czy drogą wewnętrzną (stanowiącą własność gminy) - ważne aby została wybudowana, choćby w części, ze środków publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze leki dzięki importowi równoległemu? Konieczne są zmiany legislacyjne w obszarze importu równoległego. Apel do resortu zdrowia

Trwają prace nad nowelizacją ustawy o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyrobów medycznych oraz niektórych innych ustaw. Stowarzyszenie reprezentujące importerów równoległych leków apeluje o uproszczenie procedur i likwidację barier administracyjnych, które dziś blokują ten segment rynku.

Ponad 500 pociągów PKP Intercity na dobę w nowym rozkładzie jazdy na lato

15 czerwca wchodzi w życie letni rozkład jazdy PKP Intercity. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak zapowiedział, że planowanych jest ponad 500 pociągów na dobę.

Prof. Jerzy Stępień: Potrzebujemy holistycznego spojrzenia na samorząd

Po raz pierwszy w historii niepubliczna uczelnia została współorganizatorem Zjazdu Katedr i Zakładów Prawa Konstytucyjnego. Wydarzenie, które na stałe wpisało się w kalendarz akademicki, w tym roku odbywa się na Uczelni Łazarskiego. O znaczeniu tej zmiany, stanie polskiego samorządu terytorialnego oraz wyzwaniach dla prawa konstytucyjnego rozmawiamy z prof. Jerzym Stępniem – byłym prezesem Trybunału Konstytucyjnego, współtwórcą reformy samorządowej i wykładowcą Uczelni Łazarskiego.

Pożar w lesie. Co robić?

Od stycznia do 28 maja w Polsce odnotowano 2491 pożarów lasów. Brak śniegu zimą i sucha wiosna zwiększyły zagrożenie pożarowe. W lasach panuje susza, dlatego strażacy i leśnicy apelują o ostrożność.

REKLAMA

Minimum 8000 zł brutto dla pracowników sądów? Związki zawodowe apelują o reformy

Brak rąk do pracy, niskie wynagrodzenia i narastający problem rotacji – pracownicy sądów alarmują, że bez systemowych reform i podwyżek polski wymiar sprawiedliwości może się załamać. Związek Zawodowy Ad Rem wskazuje, że choć podpisano porozumienie z rządem, jest to dopiero pierwszy krok do normalizacji.

5 mitów na temat "snusów"

W debacie publicznej coraz częściej słyszy się o "snusie" – produkcie, który rzekomo zyskuje popularność wśród osób uzależnionych od nikotyny. W rzeczywistości jednak termin ten jest bardzo często używany nieprawidłowo.

Aktywne wakacje 2025 r.: Od 1 500 zł do 2 500 zł dofinansowania na dziecko. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r.

Ministerstwo Sportu i Turystyki ruszyło z naborem wniosków o dofinansowania w ramach programu „Aktywne Wakacje”. Wnioski można składać do 15 sierpnia 2025 r. Kto może się ubiegać? Jakie warunki należy spełniać?

Strategia zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej [PROJEKT]

W czwartek, 29 maja 2025 r. w wykazie legislacyjnym prac rządu pojawił się projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie przyjęcia strategii zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej. Chodzi o poprawę zarządzania służbą cywilną.

REKLAMA

Wydłużenie do 30 czerwca 2026 r. pilotażowego programu dla osób z doświadczeniem traumy [PROJEKT]

Wydłużeniu ma ulec program pilotażowy dotyczący oddziaływań terapeutycznych skierowanych do osób z doświadczeniem traumy. Odpowiednie rozporządzenie Ministra Zdrowia trafiło do uzgodnień i konsultacji publicznych.

Nocna prohibicja – jakich błędów unikać przy podejmowaniu uchwały

Rady gmin mają możliwość wprowadzenia ograniczeń w godzinach nocnej sprzedaży napojów alkoholowych. Jednak, aby skutecznie podjąć w tym zakresie uchwałę, muszą przestrzegać określonych zasad. Jakie błędy gminy popełniają najczęściej?

REKLAMA