REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek partycypacji w kosztach budowy drogi

Agata Legat
Agata Legat
Przy Współpracy z Januszem Wilczyńskim

REKLAMA


Mieszkam przy drodze wewnętrznej. Gmina wyłożyła "osiedle" domków jednorodzinnych kostką - jednym słowem wybudowała drogę. Niestety koszty przekroczyły oczekiwania gminy i teraz żąda ona ok 3.000 zwrotu kosztów od każdego mieszkańca. Czy ma do tego prawo?

Stan faktyczny został przedstawiony na tyle lakonicznie, że trudno stwierdzić na jakiej podstawie gmina domaga się dochodzonej kwoty i tym samym ocenić czy działa ona zgodnie z prawem. W związku z tym wyjaśnimy jakie przesłanki muszą się ziścić, aby gmina mogła zgodnie z prawem pobierać od mieszkańców opłaty w związku z w budowaniem drogi.  

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (dalej: ugn) gminy mogą rekompensować sobie koszty budowy dróg pobieraną od właścicieli nieruchomości (w niektórych przypadkach także od użytkowników wieczystych) opłatą adiacencką. Stosownie do art. 143 ust. 1 ugn opłatę wolno ustalić gdy droga została wybudowana z udziałem środków Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego, środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi.

Opłatę ustala wójt (burmistrz lub prezydent miasta) w drodze decyzji administracyjnej. Decyzję może wydać maksymalnie w terminie 3 lat od dnia stworzenia warunków do korzystania z wybudowanej drogi. Warunkiem nałożenia opłaty jest wzrost wartości nieruchomości spowodowany budową drogi. Wysokość opłaty to określony w uchwale rady gminy procent (maksymalnie 50) różnicy między wartością, jaką nieruchomość miała przed wybudowaniem drogi, a wartością, jaką nieruchomość ma po jej wybudowaniu. Jeżeli właściciel lub użytkownik wieczysty poniósł jakiekolwiek nakłady na budowę drogi, to ich wysokość podlega odliczeniu. (art. 148 ust. 4 ugn).

Należy podkreślić, że wójt (burmistrz, prezydent) nie ma obowiązku nakładać na właścicieli nieruchomości opłaty adiacenckiej. Jeżeli jednak taką opłatę ustali - właściciel lub użytkownik wieczysty ma obowiązek ją zapłacić.

REKLAMA

Budowa kosztuje, przebudowa - za darmo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, że o ile budowa drogi może skutkować nałożeniem opłaty adiacenckiej, to za przebudowę drogi, choćby zwiększała wartość nieruchomości, gmina opłaty nie może pobrać (por. np. Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 5 oraz 6 lipca 2011 roku; sygn. akt II SA/Bd 511/11, II SA/Bd 513/11, II SA/Bd 518/11, II SA/Bd 520/11, II SA/Bd 522/11 oraz  II SA/Bd 516/11).

Aby ustalić czy w konkretnej sytuacji mamy do czynienia z budową czy przebudową, a zatem czy wolno gminie ustalić opłatę adiacenką, należy odwołać się do definicji z ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (dalej: „udp”).

Zgodnie z  4 pkt 17 udp w pojęciu budowy drogi mieści się:

-    wykonywanie połączenia drogowego między określonymi miejscami lub miejscowościami,

-    odbudowa drogi

-    rozbudowa drogi.

Przez odbudowę należy rozumieć odtworzenie zniszczonej bądź uszkodzonej drogi w całości lub w części.  Z rozbudową mamy do czynienia wtedy, gdy zwiększają się granice pasa drogowego. Zarówno za wykonanie drogi „od podstaw”, jej odbudowę i rozbudowę, o ile zostały choćby w części wykonane ze środków wymienionych w art. 143 ust. 1 ugn i zwiększyły wartość nieruchomości, gmina może pobrać opłatę adiacenką.

Przebudową drogi, za którą opłaty nie wolno już pobrać, stosownie do art. 4 pkt 18 udp, jest wykonywanie robót niewymagających zmiany granic pasa drogowego, w wyniku których następuje podwyższenie parametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejącej drogi.

W przywołanym na wstępie orzecznictwie wskazuje się, że istniejący obiekt budowlany będący przedmiotem przebudowy to nie tylko konstrukcja z materiałów twardych typu beton, asfalt, ale także konstrukcja ziemna (np. przystosowany do ruchu drogowego nasyp czy nawierzchnia ze żwiru usypana i utwardzona na gruncie wyznaczonym jako pas drogowy). Dla stwierdzenia, że doszło do "przebudowy" istotne jest, aby uprzednio istniejący obiekt służący do komunikacji był "wykonany", a nie powstał wskutek naturalny poprzez samo użytkowanie (przechodzenie, przejeżdżanie) określonego pasa gruntu, bez uprzedniego prowadzenia na nim robót budowlanych.

Użytkownik zaznaczył, że jego nieruchomość znajduje się przy drodze wewnętrznej. Zakładamy, że gmina działa zgodnie z przepisami, które zezwalają jej na finansowanie budowy tylko tych dróg, które są jej własnością, a zatem, że wspomniana droga wewnętrzna stanowi własność gminy. Należy zatem zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 8 ust. 3 udp finansowanie budowy drogi wewnętrznej jest obowiązkiem zarządcy lub właściciela terenu na którym ta droga jest zlokalizowana.

Właściciel nieruchomości może próbować bronić się przed ustaloną mu opłatą adiacencką wskazując, że z mocy powołanego przepisu gmina powinna finansować budowę własnej drogi wewnętrznej z własnych środków. W ocenie autorów taka obrona miałaby nikłe szanse powodzenia, ponieważ przepisy ugn nie uzależniają możliwości ustalenia opłaty adiacenckiej od tego czy wybudowana droga jest drogą publiczną czy drogą wewnętrzną (stanowiącą własność gminy) - ważne aby została wybudowana, choćby w części, ze środków publicznych.

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA