REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 prostych sposobów na wzmocnienie odporności jesienią. Znasz je?

Kinga Olszacka
Z Infor.pl związana od grudnia 2022 r.
Jak wzmocnić odporność jesienią?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jesień zagościła już w Polsce na dobre, a wraz z nią przyszedł czas infekcji. Jak naturalnie wzmocnić odporność? Jak zadbać o siebie, gdy brakuje energii? Oto 5 porad, które możesz wdrożyć już dziś. 

W zabieganym tygodniu czasami trudno znaleźć przestrzeń np. na regularną, odpowiednio dobraną suplementację, codzienne przygotowywanie zdrowych smoothie i regularne ćwiczenia na siłowni. Ale jest kilka rzeczy, które - w miarę możliwości - można wprowadzić "od już", a które na pewno przyczynią się do poprawy odporności. 

REKLAMA

Po pierwsze: Wysypiaj się

REKLAMA

Regularne wysypianie się jest bardzo istotne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu, a dobry jakościowy sen pozwala zachować przytomność umysłu przez cały dzień. Podczas snu ciało i umysł się regenerują, aktywuje się proces naprawczy organizmu, zwalnia tętno i rozluźniają się mięśnie. Sen przyczynia się także do lepszej przemiany materii.

Dorosły człowiek powinien spać minimum 6 godzin na dobę, a optymalnie 7-9 godzin, w zależności od zapotrzebowania organizmu. Sen nie powinien być przerywany, najlepiej, aby był ciągły, bo właśnie w fazie głębokiej organizm się regeneruje. Warto wiedzieć, że zbyt duże zapotrzebowanie na sen i zmęczenie w ciągu dnia to niepokojący sygnał. 

Trudności z wieczornym zasypianiem może powodować zbyt długa ekspozycja na ekrany (telewizor, smartfon), ciężkostrawna i zjedzona późno kolacja czy zbyt duszne pomieszczenie. 

Po drugie: Aktywność fizyczna to podstawa

Zdrowe odżywianie ma bardzo duży wpływ na odporność, ale to ruch i aktywność fizyczna są podstawą… piramidy zdrowego żywienia. A co za tym idzie jest również odpowiedzialny za wzmacnianie odporności. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zalecana dawka ruchu to: codzienne przez kilkadziesiąt minut. Oczywiście jesteśmy realistami i wiemy, że mało kto ma czas, możliwość i nawet siłę na codzienne treningi, ale przecież ruch to nie tylko aerobik czy basen. Zamiana windy na schody, przejście dwóch przystanków zamiast łapania autobusu, przesiadka z samochodu na rower czy regularny codzienny spacer w ramach nowego nawyku już potrafią dać dobre efekty. Dotleniony wysiłkiem organizm ma się o wiele lepiej, a aktywność fizyczna obniża poziom hormonów stresu, które też przyczyniają się do obniżenia odporności. Kluczem jest tu regularność, lepiej spacerować codziennie przez 20 minut, niż robić raz w miesiącu intensywny zryw na siłowni, który może przynieść więcej szkody niż pożytku. 

Po trzecie: Jedz zdrowo

REKLAMA

Dieta ma niebagatelny wpływ na kondycję organizmu, im lepiej się odżywiamy tym lepiej się czujemy, funkcjonujemy, lepiej śpimy, mamy więcej energii i jesteśmy bardziej odporni. A jaka powinna być dobra dieta? Zróżnicowana i zbilansowana, zapewniająca wszelkie niezbędne składniki odżywcze, bogata w witaminy i minerały, które wspomagają produkcję komórek układu odpornościowego. Warto zwracać też uwagę na naturalne probiotyki, błonnik pomagający utrzymać mikroflorę jelitową czy zdrowe kwasy tluszczowe. Imbir i kurkuma mają właściwości nie tylko rozgrzewające, ale również przeciwzapalne czy przeciwwirusowe. Dobrze włączyć je do jesiennej diety. 

Oprócz tego co jeść, dobrze też wiedzieć czego unikać: wysokoprzetworzona żywność, duża ilość soli, cukier, zbyt tłuste potrawy, alkohol nie wpływają dobrze na organizm. Nie namawiamy teraz do całkowitej rezygnacji np. ze zjedzenia od czasu do czasu ulubionego burgera, ale zachowania zdrowego rozsądku i umiaru. 

Warto pamiętać także o nawadnianiu, jeśli jesienią tolerujesz tylko ciepłe napoje, to spróbuj ciepłej wody z miodem i cytryną, owocowej herbaty, naparu ziołowego czy imbirowego albo domowego kompotu. Ciepła zupa też się liczy. 

Po czwarte: Hartowanie organizmu

Jesień sprzyja hartowaniu, bo temperatury bywają mocno zmienne. Różnice temperatur dochodzące do kilkunastu stopni w ciągu nawet jednego dnia już nikogo nie dziwią. Hartowanie uczy organizm, jak reagować na wahania temperatury. Jak się hartować i jak się ubierać, żeby był dobrze? 

Jeśli na co dzień przebywamy w nagrzanych pomieszczeniach, ubieramy się bardzo ciepło, to nagła ekspozycja na chłodniejszą temperaturę sprawi, że organizm zamiast uaktywnić układ odpornościowy do walki z wirusami, będzie najpierw przyzwyczajał się do zimna. Hartowanie wcale nie musi oznaczać od razu morsowania, wręcz jest nie należy morsować, nie mając wcześniej do czynienia z żadnym rodzajem aktywności w niższych temperaturach! Najlepiej zacząć po prostu od jakiejkolwiek aktywności na świeżym powietrzu (warto sprawdzić uprzednio stan powietrza w aplikacji do badania poziomu smogu). Co jeszcze? Zmniejszanie ustawienia kaloryferów, wietrzenie mieszania, chodzenie boso czy lżejszy ubiór to także hartowanie. Warto spróbować również sauny.

Po piąte: Nie stresuj się

Tak, nie stresuj się, łatwo powiedzieć. Krótkotrwały stres nie wywoła spustoszenia w organizmie, gorzej sytuacja się ma z chronicznym stresem. Sytuacje stresowe powodują wytwarzanie adrenaliny i kortyzolu, a to sprawia, że układ immunologiczny musi być bardziej wytężony. Jeśli taki stan utrzymuje się dłużej to organizm jest osłabiony i bardziej podatny na infekcje. 

Jak sobie radzić ze stresem? Już zastosowanie pierwszych czterech punktów z powyższej listy do dobra droga do redukcji stresu. Wysypianie się i aktywność fizyczna mają tu kluczowe znaczenie. Aktywność fizyczna naturalnie wspomaga wytwarzanie endorfin, a one zmniejszają napięcie. Dobrze poznać podstawowe techniki relaksacji, takie jak np. joga czy nauka oddychania. A może dobrym pomysłem będzie masaż albo po prostu dłuższa kąpiel. 

Warto pamiętać, że budowanie odporności to długotrwały proces, jeśli przez cały rok te nawyki są dalekie od ideału, to odporności nie da się zbudować przez tydzień zdrowego jedzenia i ćwiczeń. To wymaga czasu, ale efekty są tego warte. Złota zasada: lepiej mniej a regularnie!

Masz swoje sposoby na odporność? Koniecznie podziel się w komentarzu. 

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz 18 lat i kochasz podróżować? Sprawdź, jak wygrać podróż po Europie

Do końca kwietnia można się zgłaszać do konkursu DiscoverEU i wygrać podróż po Europie. Jakie warunki trzeba spełnić? Jak się zgłosić?  

Kongresmeni USA: Charków na krawędzi upadku, sytuacja jest rozpaczliwa

Charków jest na krawędzi upadku, historia nas osądzi, czy będziemy Chamberlainem, czy Churchillem - powiedział 16 kwietnia 2024 r. szef komisji spraw zagranicznych Izby Reprezentantów Michael McCaul. Wezwał do przyjęcia ustaw o pomocy Ukrainie i Izraelowi mimo gróźb rewolty skrajnego skrzydła partii.

ZNP interweniuje przeciwko zwolnieniom z pracy nauczycieli albo zmniejszeniu im liczby godzin

W roku szkolnym 2024/2025 w klasach pierwszych nie będzie przedmiotu HIT oraz edukacja obywatelska. Co z nauczycielami prowadzącymi te przedmioty. Niektórzy dla nich wrócili do pracy w szkole. Czy będą zwolnieni? Co ze zmniejszeniem liczby godzin nauczycieli, którzy nie zostaną zwolnieni?

Żmije pojawiły się w Tatrach. Co robić, gdy spotkamy je na szlaku?

Na tatrzańskich szlakach pojawiły się żmije zygzakowate. To efekt wyjątkowo ciepłego początku kwietnia. Jak się zachować, gdy natkniemy się na ten jadowity gatunek węża? 

REKLAMA

Nowy wzór legitymacji nauczyciela [Rozporządzenie z 11 kwietnia 2024 r. Dziennik Ustaw poz. 565]

Od wtorku 16 kwietnia 2024 r. obowiązuje nowy wzór legitymacji nauczyciela. Jednak do 12 lipca 2024 r. nauczyciel może otrzymać legitymację na starym wzorze.

Rząd: Nowy wzór karty parkingowej dla osób niepełnosprawnych. Karty tylko terminowe

Niestety nie będzie bezterminowych kart parkingowych dla osób niepełnosprawnych. Tak wynika z odpowiedzi na interpelację.

Nowa era komunikacji. RDK może ułatwić Ci życie

Rejestr Danych Kontaktowych, znany jako RDK, to baza danych zawierająca aktualne dane kontaktowe obywateli, do której mają dostęp urzędnicy administracji państwowej. Usługa ta, uruchomiona 22 grudnia 2019 roku, ma na celu usprawnienie komunikacji między urzędem a obywatelem.

Wybory 2024 - druga tura. Czy cisza wyborcza będzie obowiązywać w całym kraju?

Druga tura wyborów samorządowych 2024 odbędzie się w niedzielę 21 kwietnia. Cisza wyborcza rozpocznie się w nocy z piątku na sobotę i potrwa do godz. 21 w niedzielę. Czy będzie obowiązywać w całym kraju? 

REKLAMA

Dobrowolne ubezpieczenie w NFZ [WNIOSEK]

Kto może się dobrowolnie ubezpieczyć w NFZ? Jak to zrobić? Kiedy trzeba uiścić opłatę dodatkową? 

Oszuści podszywają się pod NFZ. Na te strony uważaj

Oszuści próbują nowych sposobów, tym razem "na NFZ". W internecie pojawiły się fałszywe strony, które łudząco przypominają oficjalny serwis internetowy Narodowego Funduszu Zdrowia. Na czym polega oszustwo?

REKLAMA