REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czas pracy pracowników zakładu opieki zdrowotnej

REKLAMA

Regulacje w zakresie czasu pracy pracowników zakładów opieki zdrowotnej zawiera ustawa o zakładach opieki zdrowotnej (dalej: uzoz). Podstawowy czas pracy pracowników zatrudnionych w ZOZ-ie nie może przekraczać 7 godzin 35 minut na dobę. Jednak w przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją dopuszczalne jest przedłużenie dobowej normy czasu pracy.

W zakresie czasu pracy pracowników opieki zdrowotnej uzoz określa tzw.:

REKLAMA

REKLAMA

• dobową normę czasu pracy,

• tygodniową normę czasu pracy - w ramach podstawowego czasu pracy ma tzw. charakter przeciętny, nie sztywny i powinna być rozliczana w okresie rozliczeniowym nie dłuższym niż 3 miesiące. Nadanie tygodniowej normie czasu pracy charakteru przeciętnego pozwala pracodawcy na stosunkowo swobodne dysponowanie nominałem czasu pracy wynikającym z przyjętego okresu rozliczeniowego, czyli okresu dłuższego niż jeden tydzień.

Uzoz określa również następujące przeciętne dobowe normy czasu pracy:
• 7 godzin 35 minut;
• 8 godzin;
• 5 godzin;
• 6 godzin.

REKLAMA

Natomiast przeciętne tygodniowe normy czasu pracy wynoszą:
• 37 godzin 55 minut;
• 40 godzin;
• 25 godzin;
• 30 godzin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz serwis: Zdrowie

Podstawowy czas pracy pracowników ZOZ

Podstawowy czas pracy pracowników zatrudnionych w ZOZ-ie nie może przekraczać 7 godzin 35 minut na dobę. Jedynie w przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją dopuszczalne jest przedłużenie dobowej normy czasu pracy do 12 godzin. Norma dobowa 7 godzin 35 minut musi być realizowana w przeciętnej normie tygodniowej 37 godzin 55 minut.

Czas pracy pracowników ZOZ - wyjątki

Uzoz przewiduje szereg wyjątków od zasady dobowej normy czasu pracy 7 godzin i 35 minut oraz tygodniowej 37 godzin 55 minut w przyjętym okresie rozliczeniowym. Dotyczą one:

1) Pracowników technicznych, obsługi i gospodarczych – ich czas pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin na tydzień.

2) Pracowników niewidomych zatrudnionych na stanowiskach wymagających kontaktu z pacjentami – ich czas pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nie może przekraczać 6 godzin na dobę i przeciętnie 30 godzin na tydzień.

3) Pracowników komórek organizacyjnych (zakładów, pracowni) radiologii, radioterapii, medycyny nuklearnej, jeżeli do ich podstawowych obowiązków należy:
• stosowanie w celach diagnostycznych lub leczniczych źródeł promieniowania jonizującego, a w szczególności: wykonywanie badań lub zabiegów, asystowanie bądź wykonywanie czynności pomocniczych przy badaniach lub zabiegach, obsługiwanie urządzeń zawierających źródła promieniowania lub wytwarzających promieniowanie jonizujące, wykonywanie czynności zawodowych bezpośrednio przy chorych leczonych za pomocą źródeł promieniotwórczych,
• prowadzenie badań naukowych z zastosowaniem źródeł promieniowania jonizującego,
• dokonywanie pomiarów dozymetrycznych promieniowania jonizującego związanych z powyższą działalnością,
– ich czas pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nie może przekraczać 5 godzin na dobę i przeciętnie 25 godzin na tydzień.

4) Pracowników komórek organizacyjnych (zakładów, pracowni) fizykoterapeutycznych, jeżeli do ich podstawowych obowiązków należy kontrolowanie technik stosowanych zabiegów lub samodzielne wykonywanie zabiegów – ich czas pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nie może przekraczać 5 godzin na dobę i przeciętnie 25 godzin na tydzień.

5) Pracowników komórek organizacyjnych (zakładów, pracowni): patomorfologii, histopatologii, cytopatologii i cytodiagnostyki, jeżeli do ich podstawowych obowiązków należy przygotowywanie preparatów lub wykonywanie badań histopatologicznych i cytologicznych – ich czas pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nie może przekraczać 5 godzin na dobę i przeciętnie 25 godzin na tydzień.

6) Pracowników komórek organizacyjnych (zakładów, pracowni) patomorfologii, medycyny sądowej oraz prosektoriów, jeżeli do ich podstawowych obowiązków należy:
• wykonywanie sekcji zwłok, lub
• wykonywanie badań patomorfologicznych i toksykologicznych, lub
• pomoc przy wykonywaniu sekcji zwłok oraz badań patomorfologicznych i toksykologicznych lub
• pobieranie narządów i tkanek ze zwłok,
– ich czas pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nie może przekraczać 5 godzin na dobę i przeciętnie 25 godzin na tydzień.

7) Pracowników komórek organizacyjnych (zakładów, pracowni) medycyny sądowej lub prosektoriów, jeżeli do ich podstawowych obowiązków należy:
• wykonywanie sekcji zwłok lub wykonywanie badań patomorfologicznych i toksykologicznych,
• pomoc przy wykonywaniu sekcji zwłok oraz badań patomorfologicznych i toksykologicznych,
• pobieranie narządów i tkanek ze zwłok,
– ich czas pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nie może przekraczać 5 godzin na dobę i przeciętnie 25 godzin na tydzień.

Oznacza to, że czas pracy pracowników, którzy pracują w komórkach organizacyjnych (zakładach, pracowniach) jeżeli do ich podstawowych obowiązków nie należą wymienione wyżej czynności – nie może w przyjętym okresie rozliczeniowym przekraczać 7 godzin 35 minut na dobę i przeciętnie 37 godzin 55 minut na tydzień. Nie dotyczy to jednak pracowników technicznych, obsługi i gospodarczych.

Masz problem? Podyskutuj na Forum.

Należy pamiętać, że uregulowania te dotyczą wyłącznie pracowników zatrudnionych w ZOZ-ach (publicznych, jak i niepublicznych). Nie mają one natomiast zastosowania do pracowników zatrudnionych u lekarzy prowadzących indywidualną lub grupową praktykę lekarską. Pracownicy zatrudnieni u lekarzy prywatnie praktykujących są objęci przepisami kodeksu pracy.

Podstawa prawna:
- Ustawa z30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2007 r., nr 14, poz. 89).

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Takie maile to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA