REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompetencje wojewodów w zakresie ochrony środowiska

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

REKLAMA


Wojewodowie mają nadzorować naprawianie szkód ekologicznych występujących na terenie ich województwa. Będą egzekwować koszty naprawy powstałych zanieczyszczeń, a także decydować o kolejności ich usuwania.

Koszty naprawienia szkody w środowisku będą ponoszone przez ich sprawców. Wojewodowie muszą nie tylko nadzorować firmy, które w swojej działalności korzystają ze środowiska, ale także nadzorować przebieg usuwania skutków szkód ekologicznych, interweniować, gdy przedsiębiorcy nie podejmują działań zapobiegawczych ich powstawaniu. Do zadań wojewodów należy także usuwanie szkód, gdy nie wykryto ich sprawcy. Od 30 kwietnia obowiązują przepisy ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U. nr 75, poz. 4577).


Nadzór wojewody


W sytuacji, w której dojdzie do skażenia w środowisku, wojewoda będzie kontrolował to, czy dany przedsiębiorca naprawił szkodę. Będzie także pilnował, aby firmy zapobiegały powstawaniu szkód.

Przedsiębiorcy sami mają zgłaszać wystąpienie zagrożenia w środowisku. Tak samo ma być wówczas, gdy w wyniku działania firmy już doszło do skażenia. Wówczas taka firma uzgadnia z wojewodą warunki przeprowadzenia działań naprawczych. Do wojewody powinien w takiej sytuacji trafić wniosek w tej sprawie, w którym powinny być określone: obszar wymagający działań naprawczych, funkcja, jaką pełni obszar, początkowy stan środowiska na danym terenie, aktualny stan tego terenu oraz planowany zakres i sposób przeprowadzenia działań naprawczych. Ponadto w takim wniosku powinien się znaleźć planowany termin rozpoczęcia i zakończenia prac. Na tej podstawie wojewoda w drodze decyzji określa stan, do jakiego ma zostać przywrócone środowisko, zakres i sposób przeprowadzenia naprawy szkody oraz termin, w jakim prace mają się rozpocząć i zakończyć.

Decyzję o naprawie szkody w środowisku wojewoda wydaje po zasięgnięciu opinii innych organów w zależności od tego, jaki charakter ma zanieczyszczenie. Przykładowo, jeżeli doszło do skażenia wód, to wówczas wojewoda powinien zwrócić się o opinię do dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej. Natomiast, gdy szkoda ma miejsce w lasach, to odpowiednim organem do skonsultowania decyzji o naprawie jest dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych.

Może jednak być tak, że na danym terenie dojdzie jednocześnie do kilku szkód jednocześnie. Wówczas wojewoda decyduje o kolejności ich usuwania. Ustalając kolejność podejmowania działań naprawczych, powinien kierować się takimi czynnikami, jak rozmiar skażeń czy też realne zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzi.


Brak winnego szkody


Jeżeli firma, która w swojej działalności korzysta ze środowiska, nie podejmie działań zapobiegawczych lub naprawczych, wojewoda może nakazać naprawienie szkody. Skąd jednak się dowie, że ktoś jest sprawcą zanieczyszczenia? W takiej sytuacji przewidziano, że każda osoba, która zauważy, że w wyniku działalności danej firmy istnieje realne zagrożenie, jak np. wyciek szkodliwej substancji lub emisja szkodliwych gazów do atmosfery, to wówczas osoba taka może poinformować o tym wojewodę. Dokładnie tak samo może wygądać sytuacja, gdy już doszło do zanieczyszczenia. Wówczas wojewoda zwraca się do określonej firmy, by podjęła odpowiednie działania zapobiegawcze lub naprawcze.

Scenariusz wydarzeń może też być taki, że powstanie szkoda w środowisku, a nikt się do niej nie przyzna. W takim wypadku wojewoda sam podejmie działania naprawcze, korzystając z pomocy np. straży pożarnej. Jednak po ustaleniu sprawcy obciąży go kosztami, które poniósł, przywracając stan pierwotny na danym terenie. Dodatkowo taka sprawa może trafić do sądu, który zadecyduje jeszcze o wysokości kary za unikanie odpowiedzialności.

Wojewoda podejmuje naprawę szkody na własną rękę także w sytuacjach, gdy dojdzie do szkody, która stanowi duże zagrożenie dla ludzi. W takiej sytuacji kosztami również obciąża się sprawcę szkody w środowisku.


Złożone przypadki


W przypadku szkód w środowisku, które wystąpiły na obszarze dwóch lub więcej województw, nadzór nad ich naprawieniem podejmuje ten wojewoda, który pierwszy dowiedział się o pojawieniu się zanieczyszczenia. Gdy wojewoda zauważył - jako pierwszy - zanieczyszczenie, którego źródło znajduje się na obszarze innego województwa, to wówczas wszelkie decyzje o usuwaniu szkody podejmowane są w porozumieniu z wojewodą, na którego obszarze działania wystąpiło bezpośrednie zagrożenie szkodą w środowisku lub szkoda w środowisku.

W przypadku szkody, do której doprowadziło kilka podmiotów, wojewoda może wyznaczyć jeden z nich, który będzie musiał przywrócić stan pierwotny. Nie oznacza to jednak, że konsekwencji nie poniosą pozostali. Jeżeli jest kilka podmiotów, to odpowiedzialność jest solidarna. Polega to na tym, że po naprawieniu szkody przez jedną firmę ustala ona z pozostałymi podział kosztów tego działania.

Jeżeli wojewoda zauważy szkodę lub zagrożenie, które zostały spowodowane przez podmiot korzystający ze środowiska działający na terytorium innego niż Polska państwa Unii Europejskiej, to wówczas może, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw środowiska, wystąpić do danego kraju z wnioskiem o podjęcie działań zapobiegawczych lub naprawczych. Tą samą drogą może domagać się zwrotu poniesionych kosztów przeprowadzonych działań zapobiegawczych lub naprawczych.


Zlecenie monitoringu


W sytuacji gdy na danym terenie występuje bezpośrednie zagrożenie szkodą w środowisku lub w wyniku działań danej firmy doszło już do zanieczyszczenia, to wówczas wojewoda może nałożyć obowiązek prowadzenia pewnego rodzaju monitoringu stanu środowiska. Chodzi tu o dokonywanie przez przedsiębiorcę pomiarów zawartości substancji w glebie, wodzie lub monitoringu przyrodniczego różnorodności biologicznej i krajobrazowej.


PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ I NADZÓR


Do obowiązków wojewodów należy:

n przyjmowanie zgłoszeń o zagrożeniach i szkodach w środowisku

n nadzór nad firmami podejmującymi działania zapobiegawcze i naprawcze

n ustalanie kolejności usuwana szkód

n wskazywanie podmiotów odpowiedzialnych za szkody

n egzekucja kosztów naprawy zanieczyszczeń ekologicznych od sprawców

n nakładanie dodatkowych obowiązków na firmy korzystające ze środowiska

n podejmowanie działań naprawczych na własną rękę, gdy sprawca szkody jest niezidentyfikowany

n informowanie GIOŚ o szkodach i działaniach na obszarze województwa


Jeżeli nakłada się na daną firmę dodatkowe obowiązki przeprowadzania monitoringu, to w takiej decyzji określić trzeba zakres tych pomiarów. Powinna być wskazana także metodyka pomiarów oraz termin i forma przekazywania ich wyników.

Ponadto wojewoda może w każdej chwili zażądać wglądu do wyników takich pomiarów. W związku z tym nałożono na przedsiębiorców obowiązek przechowywania takich danych i udostępnianie wyników pomiarów organowi ochrony środowiska.

Wojewodowie mają jeszcze obowiązek informowania o szkodach, które powstały na terenie województw Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. W takiej sytuacji trzeba przedstawić inspektorowi kopię zgłoszenia o szkodzie. Ponadto GIOŚ musi zostać poinformowany także o zakończeniu działań naprawczych.


ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

n Ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U. nr 75, poz. 493).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Nie tylko „rury i oczyszczalnie”: FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa - szansa na prawdziwie nowoczesną gospodarkę wodno-ściekową. Jak uzyskać dotację?

Nowy nabór FENX.01.03 Gospodarka wodno-ściekowa to nie tylko dotacje na kanalizację i oczyszczalnie. To okazja, żeby uporządkować całą gospodarkę wodno-ściekową w aglomeracjach ≥ 15 000 RLM, wzmocnić odporność na zmiany klimatu, ograniczyć koszty energii i straty wody – z dofinansowaniem nawet do 70% kosztów kwalifikowanych.

Najdroższe śmieci w Polsce? Jak wrocławianie dopłacają do dumpingu cenowego na innych rynkach

Wrocław od kilku lat znajduje się w ścisłej czołówce najdroższych miast w Polsce pod względem opłat za odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Tłem obecnej drożyzny był głośny, ciągnący się miesiącami przetarg na obsługę systemu, w którym złożone przez firmy oferty przekroczyły możliwości finansowe miasta – roczne koszty miały sięgnąć ponad 500 mln zł, czyli około 300 mln zł więcej niż w poprzednim budżecie. Oferenci wysłali około 250 pytań dotyczących specyfikacji, złożono kilkadziesiąt odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej oraz skarg, które do dziś rozstrzygane są przez sądy. Unieważnienie przetargu uratowało wrocławian przed natychmiastową, drastyczną podwyżką, ale na pewno nie rozwiązało problemu.

Inwestycje infrastrukturalne. Nie ma tuneli drogowych i kolejowych bez inżynierów i narzędzi geodezyjnych [WYWIAD]

Praktyka zawodowa geodety jest służbą publiczną, bardzo ważną w kontekście projektów infrastrukturalnych, realizowanych przy współudziale specjalistów innych branż, m.in. inżynierów budownictwa, transportu, energetyki, hydrotechniki czy tunelowania. Dr hab. inż. Tomasz Lipecki z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, członek Komitetu Naukowego GeoConnect Expo – międzynarodowych, targów geodezyjnych, które odbędą się 14-15 kwietnia 2026 w Kielcach, o roli geodezji w projektach infrastrukturalnych oraz o istocie i misji zawodu geodety rozmawia z Wiceprezesem Geodezyjnej Izby Gospodarczej Dariuszem Tomaszewskim z firmy GEOPRZEM.

W urzędach dodatkowe 13 dni urlopu. Do wykorzystania w 6 miesięcy. I 2 modele skróconego czasu pracy

Mniej godzin w pracy i dłuższe urlopy dla pracowników samorządowych oraz inwestycje w nowe technologie usprawniające obsługę mieszkańców planują jednostki samorządu terytorialnego w ramach pilotażu skróconego czasu pracy.

REKLAMA

Chcą zakazu wydawania prasy przez samorządy: "to tuba propagandowa lokalnych włodarzy". Dlaczego wykreślono przepisy z projektu nowej ustawy medialnej?

Organizacje skupiające wydawców prasy i innych mediów lokalnych wydały wspólne oświadczenie w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw. Skrytykowali wykreślenie z tego projektu przepisów ograniczająych wydawanie prasy przez samorządy. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada, że pracuje nad nowym programem wsparcia dla mediów lokalnych.

Świąteczne wydatki gmin pod lupą. Ekspert: RIO sprawdza uzasadnienie, nie estetykę iluminacji

Grudzień to dla samorządów okres wzmożonej organizacji jarmarków, iluminacji, koncertów oraz wydarzeń integracyjnych. Choć takie inicjatywy są w pełni dopuszczalne, gminy muszą pamiętać, że dla organów nadzoru – RIO czy NIK – kluczowe jest nie to, czy dekoracje podobają się mieszkańcom, lecz czy ich finansowanie ma jasną podstawę prawną i zostało właściwie udokumentowane. Mec. Bartłomiej Tkaczyk, specjalista ds. obsługi samorządów i partner w kancelarii LEGALLY.SMART, przypomina najważniejsze zasady bezpiecznego planowania, a także realizowania świątecznych wydatków.

Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA