REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompetencje wojewodów w zakresie ochrony środowiska

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

REKLAMA


Wojewodowie mają nadzorować naprawianie szkód ekologicznych występujących na terenie ich województwa. Będą egzekwować koszty naprawy powstałych zanieczyszczeń, a także decydować o kolejności ich usuwania.

Koszty naprawienia szkody w środowisku będą ponoszone przez ich sprawców. Wojewodowie muszą nie tylko nadzorować firmy, które w swojej działalności korzystają ze środowiska, ale także nadzorować przebieg usuwania skutków szkód ekologicznych, interweniować, gdy przedsiębiorcy nie podejmują działań zapobiegawczych ich powstawaniu. Do zadań wojewodów należy także usuwanie szkód, gdy nie wykryto ich sprawcy. Od 30 kwietnia obowiązują przepisy ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U. nr 75, poz. 4577).


Nadzór wojewody


W sytuacji, w której dojdzie do skażenia w środowisku, wojewoda będzie kontrolował to, czy dany przedsiębiorca naprawił szkodę. Będzie także pilnował, aby firmy zapobiegały powstawaniu szkód.

Przedsiębiorcy sami mają zgłaszać wystąpienie zagrożenia w środowisku. Tak samo ma być wówczas, gdy w wyniku działania firmy już doszło do skażenia. Wówczas taka firma uzgadnia z wojewodą warunki przeprowadzenia działań naprawczych. Do wojewody powinien w takiej sytuacji trafić wniosek w tej sprawie, w którym powinny być określone: obszar wymagający działań naprawczych, funkcja, jaką pełni obszar, początkowy stan środowiska na danym terenie, aktualny stan tego terenu oraz planowany zakres i sposób przeprowadzenia działań naprawczych. Ponadto w takim wniosku powinien się znaleźć planowany termin rozpoczęcia i zakończenia prac. Na tej podstawie wojewoda w drodze decyzji określa stan, do jakiego ma zostać przywrócone środowisko, zakres i sposób przeprowadzenia naprawy szkody oraz termin, w jakim prace mają się rozpocząć i zakończyć.

Decyzję o naprawie szkody w środowisku wojewoda wydaje po zasięgnięciu opinii innych organów w zależności od tego, jaki charakter ma zanieczyszczenie. Przykładowo, jeżeli doszło do skażenia wód, to wówczas wojewoda powinien zwrócić się o opinię do dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej. Natomiast, gdy szkoda ma miejsce w lasach, to odpowiednim organem do skonsultowania decyzji o naprawie jest dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych.

Może jednak być tak, że na danym terenie dojdzie jednocześnie do kilku szkód jednocześnie. Wówczas wojewoda decyduje o kolejności ich usuwania. Ustalając kolejność podejmowania działań naprawczych, powinien kierować się takimi czynnikami, jak rozmiar skażeń czy też realne zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzi.


Brak winnego szkody


Jeżeli firma, która w swojej działalności korzysta ze środowiska, nie podejmie działań zapobiegawczych lub naprawczych, wojewoda może nakazać naprawienie szkody. Skąd jednak się dowie, że ktoś jest sprawcą zanieczyszczenia? W takiej sytuacji przewidziano, że każda osoba, która zauważy, że w wyniku działalności danej firmy istnieje realne zagrożenie, jak np. wyciek szkodliwej substancji lub emisja szkodliwych gazów do atmosfery, to wówczas osoba taka może poinformować o tym wojewodę. Dokładnie tak samo może wygądać sytuacja, gdy już doszło do zanieczyszczenia. Wówczas wojewoda zwraca się do określonej firmy, by podjęła odpowiednie działania zapobiegawcze lub naprawcze.

Scenariusz wydarzeń może też być taki, że powstanie szkoda w środowisku, a nikt się do niej nie przyzna. W takim wypadku wojewoda sam podejmie działania naprawcze, korzystając z pomocy np. straży pożarnej. Jednak po ustaleniu sprawcy obciąży go kosztami, które poniósł, przywracając stan pierwotny na danym terenie. Dodatkowo taka sprawa może trafić do sądu, który zadecyduje jeszcze o wysokości kary za unikanie odpowiedzialności.

Wojewoda podejmuje naprawę szkody na własną rękę także w sytuacjach, gdy dojdzie do szkody, która stanowi duże zagrożenie dla ludzi. W takiej sytuacji kosztami również obciąża się sprawcę szkody w środowisku.


Złożone przypadki


W przypadku szkód w środowisku, które wystąpiły na obszarze dwóch lub więcej województw, nadzór nad ich naprawieniem podejmuje ten wojewoda, który pierwszy dowiedział się o pojawieniu się zanieczyszczenia. Gdy wojewoda zauważył - jako pierwszy - zanieczyszczenie, którego źródło znajduje się na obszarze innego województwa, to wówczas wszelkie decyzje o usuwaniu szkody podejmowane są w porozumieniu z wojewodą, na którego obszarze działania wystąpiło bezpośrednie zagrożenie szkodą w środowisku lub szkoda w środowisku.

W przypadku szkody, do której doprowadziło kilka podmiotów, wojewoda może wyznaczyć jeden z nich, który będzie musiał przywrócić stan pierwotny. Nie oznacza to jednak, że konsekwencji nie poniosą pozostali. Jeżeli jest kilka podmiotów, to odpowiedzialność jest solidarna. Polega to na tym, że po naprawieniu szkody przez jedną firmę ustala ona z pozostałymi podział kosztów tego działania.

Jeżeli wojewoda zauważy szkodę lub zagrożenie, które zostały spowodowane przez podmiot korzystający ze środowiska działający na terytorium innego niż Polska państwa Unii Europejskiej, to wówczas może, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw środowiska, wystąpić do danego kraju z wnioskiem o podjęcie działań zapobiegawczych lub naprawczych. Tą samą drogą może domagać się zwrotu poniesionych kosztów przeprowadzonych działań zapobiegawczych lub naprawczych.


Zlecenie monitoringu


W sytuacji gdy na danym terenie występuje bezpośrednie zagrożenie szkodą w środowisku lub w wyniku działań danej firmy doszło już do zanieczyszczenia, to wówczas wojewoda może nałożyć obowiązek prowadzenia pewnego rodzaju monitoringu stanu środowiska. Chodzi tu o dokonywanie przez przedsiębiorcę pomiarów zawartości substancji w glebie, wodzie lub monitoringu przyrodniczego różnorodności biologicznej i krajobrazowej.


PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ I NADZÓR


Do obowiązków wojewodów należy:

n przyjmowanie zgłoszeń o zagrożeniach i szkodach w środowisku

n nadzór nad firmami podejmującymi działania zapobiegawcze i naprawcze

n ustalanie kolejności usuwana szkód

n wskazywanie podmiotów odpowiedzialnych za szkody

n egzekucja kosztów naprawy zanieczyszczeń ekologicznych od sprawców

n nakładanie dodatkowych obowiązków na firmy korzystające ze środowiska

n podejmowanie działań naprawczych na własną rękę, gdy sprawca szkody jest niezidentyfikowany

n informowanie GIOŚ o szkodach i działaniach na obszarze województwa


Jeżeli nakłada się na daną firmę dodatkowe obowiązki przeprowadzania monitoringu, to w takiej decyzji określić trzeba zakres tych pomiarów. Powinna być wskazana także metodyka pomiarów oraz termin i forma przekazywania ich wyników.

Ponadto wojewoda może w każdej chwili zażądać wglądu do wyników takich pomiarów. W związku z tym nałożono na przedsiębiorców obowiązek przechowywania takich danych i udostępnianie wyników pomiarów organowi ochrony środowiska.

Wojewodowie mają jeszcze obowiązek informowania o szkodach, które powstały na terenie województw Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. W takiej sytuacji trzeba przedstawić inspektorowi kopię zgłoszenia o szkodzie. Ponadto GIOŚ musi zostać poinformowany także o zakończeniu działań naprawczych.


ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

n Ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U. nr 75, poz. 493).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych. Projekt MRPiPS zakłada podwyżki od 1 stycznia 2026 r.

Wyższe wynagrodzenie dla pracowników samorządowych (z wyrównaniem?) od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, co zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

ZUS zapowiada przerwę techniczną. Niedostępne usługi w Płatniku, ePłatniku i e-ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o planowanych pracach serwisowych, które odbędą się 25 października (sobota) w godzinach od 5.30 do 12.00. W tym czasie mogą występować utrudnienia w komunikacji elektronicznej z ZUS, dotyczące kilku popularnych systemów i aplikacji.

Szefowa NRPiP: pielęgniarki powinny badać, zlecać badania i wystawiać L4 – czas to uregulować

Prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, Mariola Łodzińska, apeluje o zmiany w organizacji pracy pielęgniarek i położnych. Jej zdaniem powinny one mieć możliwość samodzielnego przyjmowania pacjentów, zlecania badań, ordynowania leków oraz wystawiania zwolnień lekarskich. Obecnie ich kompetencje – mimo że szerokie – nie są w pełni wykorzystywane w polskim systemie ochrony zdrowia.

Karta Rodziny Mundurowej. Jakie przywileje, dla kogo i od kiedy według nowego projektu?

Do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o Karcie Rodziny Mundurowej. Kto – zgodnie z założeniami – będzie mógł uzyskać taki dokument i od kiedy? Zgodnie z szacunkami nowe przywileje objęłyby ponad milion beneficjentów.

REKLAMA

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem

Pierwszy w Polsce Regionalny Plan Adaptacji do zmian klimatu stał się faktem. Został przygotowany przez ekspertów z Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (IOŚ-PIB) i dotyczy województwa śląskiego.

Papierowe listy odchodzą do lamusa! Urzędy całkowicie przechodzą na e-Doręczenia

Od 2026 roku urzędy i instytucje publiczne będą musiały wysyłać pisma wyłącznie elektronicznie – przez system e-Doręczeń. Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, że kończy się okres przejściowy, a papierowa korespondencja odejdzie do historii.

Polska pod lupą Brukseli! Rząd ujawnia, jak naprawdę wygląda walka z nadmiernym deficytem

Rząd przedstawił Brukseli raport, który pokazuje, jak Polska radzi sobie z ograniczaniem deficytu mimo rekordowych wydatków na obronę i spadku wpływów z podatków. Czy Unia Europejska uzna te działania za wystarczające?

Nowe uprawnienia dla sołtysów [Nowelizacja 2026 r.]

1 stycznia 2026 r. nowe przepisy dotyczące uprawnień sołtysów oraz finansowania zadań z funduszu sołeckiego. Nowe regulacje wprowadzają m.in. obowiązkowe ubezpieczenia sołtysów oraz nadają im uprawnienia do zarządzania mieniem komunalnym na podstawie upoważnienia wydanego przez wójta.

REKLAMA

HPV: szczepienia obowiązkowe od 2027 roku. Ministerstwo Zdrowia wprowadza nowe przepisy

Szczepienia przeciw wirusowi brodawczaka ludzkiego (HPV) staną się obowiązkowe dla dzieci od 9. do 15. roku życia. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze zapobieganie nowotworom wywoływanym przez HPV – w tym rakowi szyjki macicy.

Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

REKLAMA