REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kompetencje wojewodów w zakresie ochrony środowiska

Łukasz Kuligowski
Łukasz Kuligowski

REKLAMA

REKLAMA


Wojewodowie mają nadzorować naprawianie szkód ekologicznych występujących na terenie ich województwa. Będą egzekwować koszty naprawy powstałych zanieczyszczeń, a także decydować o kolejności ich usuwania.

Koszty naprawienia szkody w środowisku będą ponoszone przez ich sprawców. Wojewodowie muszą nie tylko nadzorować firmy, które w swojej działalności korzystają ze środowiska, ale także nadzorować przebieg usuwania skutków szkód ekologicznych, interweniować, gdy przedsiębiorcy nie podejmują działań zapobiegawczych ich powstawaniu. Do zadań wojewodów należy także usuwanie szkód, gdy nie wykryto ich sprawcy. Od 30 kwietnia obowiązują przepisy ustawy z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U. nr 75, poz. 4577).


Nadzór wojewody


W sytuacji, w której dojdzie do skażenia w środowisku, wojewoda będzie kontrolował to, czy dany przedsiębiorca naprawił szkodę. Będzie także pilnował, aby firmy zapobiegały powstawaniu szkód.

Przedsiębiorcy sami mają zgłaszać wystąpienie zagrożenia w środowisku. Tak samo ma być wówczas, gdy w wyniku działania firmy już doszło do skażenia. Wówczas taka firma uzgadnia z wojewodą warunki przeprowadzenia działań naprawczych. Do wojewody powinien w takiej sytuacji trafić wniosek w tej sprawie, w którym powinny być określone: obszar wymagający działań naprawczych, funkcja, jaką pełni obszar, początkowy stan środowiska na danym terenie, aktualny stan tego terenu oraz planowany zakres i sposób przeprowadzenia działań naprawczych. Ponadto w takim wniosku powinien się znaleźć planowany termin rozpoczęcia i zakończenia prac. Na tej podstawie wojewoda w drodze decyzji określa stan, do jakiego ma zostać przywrócone środowisko, zakres i sposób przeprowadzenia naprawy szkody oraz termin, w jakim prace mają się rozpocząć i zakończyć.

Decyzję o naprawie szkody w środowisku wojewoda wydaje po zasięgnięciu opinii innych organów w zależności od tego, jaki charakter ma zanieczyszczenie. Przykładowo, jeżeli doszło do skażenia wód, to wówczas wojewoda powinien zwrócić się o opinię do dyrektora regionalnego zarządu gospodarki wodnej. Natomiast, gdy szkoda ma miejsce w lasach, to odpowiednim organem do skonsultowania decyzji o naprawie jest dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych.

Może jednak być tak, że na danym terenie dojdzie jednocześnie do kilku szkód jednocześnie. Wówczas wojewoda decyduje o kolejności ich usuwania. Ustalając kolejność podejmowania działań naprawczych, powinien kierować się takimi czynnikami, jak rozmiar skażeń czy też realne zagrożenie dla zdrowia lub życia ludzi.


Brak winnego szkody


Jeżeli firma, która w swojej działalności korzysta ze środowiska, nie podejmie działań zapobiegawczych lub naprawczych, wojewoda może nakazać naprawienie szkody. Skąd jednak się dowie, że ktoś jest sprawcą zanieczyszczenia? W takiej sytuacji przewidziano, że każda osoba, która zauważy, że w wyniku działalności danej firmy istnieje realne zagrożenie, jak np. wyciek szkodliwej substancji lub emisja szkodliwych gazów do atmosfery, to wówczas osoba taka może poinformować o tym wojewodę. Dokładnie tak samo może wygądać sytuacja, gdy już doszło do zanieczyszczenia. Wówczas wojewoda zwraca się do określonej firmy, by podjęła odpowiednie działania zapobiegawcze lub naprawcze.

Scenariusz wydarzeń może też być taki, że powstanie szkoda w środowisku, a nikt się do niej nie przyzna. W takim wypadku wojewoda sam podejmie działania naprawcze, korzystając z pomocy np. straży pożarnej. Jednak po ustaleniu sprawcy obciąży go kosztami, które poniósł, przywracając stan pierwotny na danym terenie. Dodatkowo taka sprawa może trafić do sądu, który zadecyduje jeszcze o wysokości kary za unikanie odpowiedzialności.

Wojewoda podejmuje naprawę szkody na własną rękę także w sytuacjach, gdy dojdzie do szkody, która stanowi duże zagrożenie dla ludzi. W takiej sytuacji kosztami również obciąża się sprawcę szkody w środowisku.


Złożone przypadki


W przypadku szkód w środowisku, które wystąpiły na obszarze dwóch lub więcej województw, nadzór nad ich naprawieniem podejmuje ten wojewoda, który pierwszy dowiedział się o pojawieniu się zanieczyszczenia. Gdy wojewoda zauważył - jako pierwszy - zanieczyszczenie, którego źródło znajduje się na obszarze innego województwa, to wówczas wszelkie decyzje o usuwaniu szkody podejmowane są w porozumieniu z wojewodą, na którego obszarze działania wystąpiło bezpośrednie zagrożenie szkodą w środowisku lub szkoda w środowisku.

W przypadku szkody, do której doprowadziło kilka podmiotów, wojewoda może wyznaczyć jeden z nich, który będzie musiał przywrócić stan pierwotny. Nie oznacza to jednak, że konsekwencji nie poniosą pozostali. Jeżeli jest kilka podmiotów, to odpowiedzialność jest solidarna. Polega to na tym, że po naprawieniu szkody przez jedną firmę ustala ona z pozostałymi podział kosztów tego działania.

Jeżeli wojewoda zauważy szkodę lub zagrożenie, które zostały spowodowane przez podmiot korzystający ze środowiska działający na terytorium innego niż Polska państwa Unii Europejskiej, to wówczas może, za pośrednictwem ministra właściwego do spraw środowiska, wystąpić do danego kraju z wnioskiem o podjęcie działań zapobiegawczych lub naprawczych. Tą samą drogą może domagać się zwrotu poniesionych kosztów przeprowadzonych działań zapobiegawczych lub naprawczych.


Zlecenie monitoringu


W sytuacji gdy na danym terenie występuje bezpośrednie zagrożenie szkodą w środowisku lub w wyniku działań danej firmy doszło już do zanieczyszczenia, to wówczas wojewoda może nałożyć obowiązek prowadzenia pewnego rodzaju monitoringu stanu środowiska. Chodzi tu o dokonywanie przez przedsiębiorcę pomiarów zawartości substancji w glebie, wodzie lub monitoringu przyrodniczego różnorodności biologicznej i krajobrazowej.


PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ I NADZÓR


Do obowiązków wojewodów należy:

n przyjmowanie zgłoszeń o zagrożeniach i szkodach w środowisku

n nadzór nad firmami podejmującymi działania zapobiegawcze i naprawcze

n ustalanie kolejności usuwana szkód

n wskazywanie podmiotów odpowiedzialnych za szkody

n egzekucja kosztów naprawy zanieczyszczeń ekologicznych od sprawców

n nakładanie dodatkowych obowiązków na firmy korzystające ze środowiska

n podejmowanie działań naprawczych na własną rękę, gdy sprawca szkody jest niezidentyfikowany

n informowanie GIOŚ o szkodach i działaniach na obszarze województwa


Jeżeli nakłada się na daną firmę dodatkowe obowiązki przeprowadzania monitoringu, to w takiej decyzji określić trzeba zakres tych pomiarów. Powinna być wskazana także metodyka pomiarów oraz termin i forma przekazywania ich wyników.

Ponadto wojewoda może w każdej chwili zażądać wglądu do wyników takich pomiarów. W związku z tym nałożono na przedsiębiorców obowiązek przechowywania takich danych i udostępnianie wyników pomiarów organowi ochrony środowiska.

Wojewodowie mają jeszcze obowiązek informowania o szkodach, które powstały na terenie województw Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. W takiej sytuacji trzeba przedstawić inspektorowi kopię zgłoszenia o szkodzie. Ponadto GIOŚ musi zostać poinformowany także o zakończeniu działań naprawczych.


ŁUKASZ KULIGOWSKI

lukasz.kuligowski@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

n Ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie (Dz.U. nr 75, poz. 493).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA