REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważne jest uruchomienie kapitału prywatnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Ivanova

REKLAMA

Celem nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym jest wprowadzenie możliwości łączenia środków publicznych, w tym unijnych i prywatnych oraz o zaktywizowanie i uruchomienie kapitału prywatnego w różnych regionach kraju.

Rozmowa z Piotrem Woźniakiem, ministrem gospodarki, byłym członkiem rad nadzorczych wielu firm energetycznych; z wykształcenia jest geologiem

l Resort gospodarki opracował nową kompleksową regulację o PPP. Jakie są jej główne założenia?

- Po pierwsze - nie jest to już ustawa nakierowana tylko i wyłącznie na duże przedsięwzięcia. Staraliśmy się ją tak skonstruować, aby mogła być zastosowana również do małych projektów. Po drugie - upraszczamy sposób podziału ryzyka pomiędzy partnera publicznego i prywatnego.

Chcemy, aby w oparciu o PPP można było realizować z jednej strony duże przedsięwzięcia związane np. z organizacją EURO 2012, z drugiej natomiast - mniejsze inicjatywy w miejscowościach, w których nie będą się odbywały rozgrywki. Dlatego uprościliśmy procedury i w odniesieniu do mniejszych przedsięwzięć wprowadziliśmy próg 50 tys. euro, poniżej którego analizy będą mogły być uproszczone.

Kiedy nowelizowaliśmy ustawę, chodziło nam o wprowadzenie możliwości łączenia środków publicznych, w tym unijnych i prywatnych, oraz o zaktywizowanie i uruchomienie kapitału prywatnego w różnych regionach kraju.

l Samorządy i organizacje pracodawców postulują, aby podnieść kilkakrotnie ten próg, np. do 500 tys. euro. Co pan o tym sądzi?

- Nie jestem przywiązany do kwoty 50 tys. euro, a podwyższenie tego progu wchodzi w rachubę. Tylko jest jeszcze za wcześnie, aby o tym mówić. Należy pamiętać, że przedsięwzięcia PPP wpływają na poziom zadłużenia i na kształt finansów publicznych. Za duża liberalizacja, a więc m.in. wysoki próg, oznacza wzrost ryzyka nieprzemyślanych inwestycji. A tego chcemy uniknąć. Myślę, że trzeba poczekać do zakończenia uzgodnień międzyresortowych. Wtedy okaże się, na ile uda nam się podnieść ten limit.

OPINIA

Anna Szpytko

z Urzędu Miasta Poznań

W projekcie nowej ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym dobrym krokiem jest uproszczenie analiz poprzedzających wybór partnera prywatnego oraz możliwość rezygnacji z elementów, takich jak analiza w przypadku przedsięwzięć o mniejszej wartości. Można nawet postulować zwiększenie proponowanej kwoty 50 tys. euro przynamniej do 500 tys. euro, gdyż w przypadku większych gmin przedstawiona w projekcie kwota może powodować, że z uproszczonego trybu skorzystają tylko drobne przedsięwzięcia, gdzie wykazanie przeważającej korzyści dla interesu publicznego może być trudne.

l Jak pan już wspomniał, PPP może się okazać szczególnie przydatne do finansowania EURO 2012.

- To prawda. Chcemy przyciągnąć do organizacji EURO 2012 jak najwięcej kapitału prywatnego, a partnerstwo daje takie możliwości. Prywatny partner ma nie tylko przynieść pieniądze, ale także wysoką jakość prowadzonych inwestycji. W ramach PPP będzie można także wykorzystywać fundusze z UE. Liczymy zwłaszcza na środki z programów operacyjnych Transport lub Infrastruktura i Środowisko. Pamiętamy także, jak ważne jest wykorzystanie inwestycji po mistrzostwach. Doświadczenia Portugalczyków i Koreańczyków wskazują, że nowe obiekty i infrastruktura muszą później płynnie przejść do normalnego użytku.

l Eksperci uważają, że w przypadku PPP nawet najlepsze prawo nie wystarczy. Potrzebna jest pomoc administracji rządowej w formie projektów pilotażowych. Czy resort gospodarki ma jakieś plany w tym zakresie?

- Projekty pilotażowe byłyby pożyteczne. Na biznes nic nie działa lepiej niż dobry przykład. Natomiast proszę pamiętać, że administracji rządowej bardzo trudno inicjować tego rodzaju działania. Moim zdaniem projekty takie powinny być inicjatywą oddolną. Nie chcemy niczego narzucać samorządom. Jeżeli władze jakiegoś miasta pokażą nam ciekawy projekt, to jesteśmy w stanie się w to zaangażować.

OPINIA

Bartosz Korbuz

ekspert z Instytutu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

Z punktu widzenia racjonalnej legislacji lepiej byłoby zmienić przepisy ustawy o PPP w nawiązaniu do wniosków wynikających z jej praktycznego zastosowania, a nie wywracać do góry nogami rodzący się rynek i regulację PPP. Nowa ustawa również wymaga wydania przepisów wykonawczych, choć szczęśliwie w mniejszym zakresie niż poprzednio. Może bardziej pomocne w rozwoju PPP, zamiast kolejnej ustawy byłoby przeprowadzenie kilku projektów pilotażowych pozwalających na wypracowanie przykładów wdrożeń i zdiagnozowanie trudności w tym zakresie. To praktyczne uwagi powinny posłużyć do zasadnej nowelizacji ustawy.

l Obecnej ustawie o PPP towarzyszą bardzo skomplikowane rozporządzenia, które uniemożliwiają realizację PPP. Czy resort przymierza się do ich zmiany?

- Wkrótce będziemy przygotowywać nowe rozporządzenia na bazie nowelizowanej ustawy o PPP. Zdajemy sobie sprawę, że obecne przepisy są po prostu nie do użycia. Paradoks polega jednak na tym, że to ja je wydałem. Jednak nie miałem wyboru. Obecną ustawę o PPP odziedziczyłem po poprzednikach i byłem zmuszony wydać do niej przepisy wykonawcze. Rozporządzenia są skomplikowane, gdyż są aktami wykonawczymi do rygorystycznej ustawy.


Rozmawiała Ewa Grączewska-Ivanova


Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA