REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważne jest uruchomienie kapitału prywatnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Ewa Ivanova

REKLAMA

Celem nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym jest wprowadzenie możliwości łączenia środków publicznych, w tym unijnych i prywatnych oraz o zaktywizowanie i uruchomienie kapitału prywatnego w różnych regionach kraju.

Rozmowa z Piotrem Woźniakiem, ministrem gospodarki, byłym członkiem rad nadzorczych wielu firm energetycznych; z wykształcenia jest geologiem

l Resort gospodarki opracował nową kompleksową regulację o PPP. Jakie są jej główne założenia?

- Po pierwsze - nie jest to już ustawa nakierowana tylko i wyłącznie na duże przedsięwzięcia. Staraliśmy się ją tak skonstruować, aby mogła być zastosowana również do małych projektów. Po drugie - upraszczamy sposób podziału ryzyka pomiędzy partnera publicznego i prywatnego.

Chcemy, aby w oparciu o PPP można było realizować z jednej strony duże przedsięwzięcia związane np. z organizacją EURO 2012, z drugiej natomiast - mniejsze inicjatywy w miejscowościach, w których nie będą się odbywały rozgrywki. Dlatego uprościliśmy procedury i w odniesieniu do mniejszych przedsięwzięć wprowadziliśmy próg 50 tys. euro, poniżej którego analizy będą mogły być uproszczone.

Kiedy nowelizowaliśmy ustawę, chodziło nam o wprowadzenie możliwości łączenia środków publicznych, w tym unijnych i prywatnych, oraz o zaktywizowanie i uruchomienie kapitału prywatnego w różnych regionach kraju.

l Samorządy i organizacje pracodawców postulują, aby podnieść kilkakrotnie ten próg, np. do 500 tys. euro. Co pan o tym sądzi?

- Nie jestem przywiązany do kwoty 50 tys. euro, a podwyższenie tego progu wchodzi w rachubę. Tylko jest jeszcze za wcześnie, aby o tym mówić. Należy pamiętać, że przedsięwzięcia PPP wpływają na poziom zadłużenia i na kształt finansów publicznych. Za duża liberalizacja, a więc m.in. wysoki próg, oznacza wzrost ryzyka nieprzemyślanych inwestycji. A tego chcemy uniknąć. Myślę, że trzeba poczekać do zakończenia uzgodnień międzyresortowych. Wtedy okaże się, na ile uda nam się podnieść ten limit.

OPINIA

Anna Szpytko

z Urzędu Miasta Poznań

W projekcie nowej ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym dobrym krokiem jest uproszczenie analiz poprzedzających wybór partnera prywatnego oraz możliwość rezygnacji z elementów, takich jak analiza w przypadku przedsięwzięć o mniejszej wartości. Można nawet postulować zwiększenie proponowanej kwoty 50 tys. euro przynamniej do 500 tys. euro, gdyż w przypadku większych gmin przedstawiona w projekcie kwota może powodować, że z uproszczonego trybu skorzystają tylko drobne przedsięwzięcia, gdzie wykazanie przeważającej korzyści dla interesu publicznego może być trudne.

l Jak pan już wspomniał, PPP może się okazać szczególnie przydatne do finansowania EURO 2012.

- To prawda. Chcemy przyciągnąć do organizacji EURO 2012 jak najwięcej kapitału prywatnego, a partnerstwo daje takie możliwości. Prywatny partner ma nie tylko przynieść pieniądze, ale także wysoką jakość prowadzonych inwestycji. W ramach PPP będzie można także wykorzystywać fundusze z UE. Liczymy zwłaszcza na środki z programów operacyjnych Transport lub Infrastruktura i Środowisko. Pamiętamy także, jak ważne jest wykorzystanie inwestycji po mistrzostwach. Doświadczenia Portugalczyków i Koreańczyków wskazują, że nowe obiekty i infrastruktura muszą później płynnie przejść do normalnego użytku.

l Eksperci uważają, że w przypadku PPP nawet najlepsze prawo nie wystarczy. Potrzebna jest pomoc administracji rządowej w formie projektów pilotażowych. Czy resort gospodarki ma jakieś plany w tym zakresie?

- Projekty pilotażowe byłyby pożyteczne. Na biznes nic nie działa lepiej niż dobry przykład. Natomiast proszę pamiętać, że administracji rządowej bardzo trudno inicjować tego rodzaju działania. Moim zdaniem projekty takie powinny być inicjatywą oddolną. Nie chcemy niczego narzucać samorządom. Jeżeli władze jakiegoś miasta pokażą nam ciekawy projekt, to jesteśmy w stanie się w to zaangażować.

OPINIA

Bartosz Korbuz

ekspert z Instytutu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

Z punktu widzenia racjonalnej legislacji lepiej byłoby zmienić przepisy ustawy o PPP w nawiązaniu do wniosków wynikających z jej praktycznego zastosowania, a nie wywracać do góry nogami rodzący się rynek i regulację PPP. Nowa ustawa również wymaga wydania przepisów wykonawczych, choć szczęśliwie w mniejszym zakresie niż poprzednio. Może bardziej pomocne w rozwoju PPP, zamiast kolejnej ustawy byłoby przeprowadzenie kilku projektów pilotażowych pozwalających na wypracowanie przykładów wdrożeń i zdiagnozowanie trudności w tym zakresie. To praktyczne uwagi powinny posłużyć do zasadnej nowelizacji ustawy.

l Obecnej ustawie o PPP towarzyszą bardzo skomplikowane rozporządzenia, które uniemożliwiają realizację PPP. Czy resort przymierza się do ich zmiany?

- Wkrótce będziemy przygotowywać nowe rozporządzenia na bazie nowelizowanej ustawy o PPP. Zdajemy sobie sprawę, że obecne przepisy są po prostu nie do użycia. Paradoks polega jednak na tym, że to ja je wydałem. Jednak nie miałem wyboru. Obecną ustawę o PPP odziedziczyłem po poprzednikach i byłem zmuszony wydać do niej przepisy wykonawcze. Rozporządzenia są skomplikowane, gdyż są aktami wykonawczymi do rygorystycznej ustawy.


Rozmawiała Ewa Grączewska-Ivanova


Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Petycje: Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

REKLAMA

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA