REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ważne jest uruchomienie kapitału prywatnego

Ewa Ivanova

REKLAMA

Celem nowelizacji ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym jest wprowadzenie możliwości łączenia środków publicznych, w tym unijnych i prywatnych oraz o zaktywizowanie i uruchomienie kapitału prywatnego w różnych regionach kraju.

Rozmowa z Piotrem Woźniakiem, ministrem gospodarki, byłym członkiem rad nadzorczych wielu firm energetycznych; z wykształcenia jest geologiem

l Resort gospodarki opracował nową kompleksową regulację o PPP. Jakie są jej główne założenia?

- Po pierwsze - nie jest to już ustawa nakierowana tylko i wyłącznie na duże przedsięwzięcia. Staraliśmy się ją tak skonstruować, aby mogła być zastosowana również do małych projektów. Po drugie - upraszczamy sposób podziału ryzyka pomiędzy partnera publicznego i prywatnego.

Chcemy, aby w oparciu o PPP można było realizować z jednej strony duże przedsięwzięcia związane np. z organizacją EURO 2012, z drugiej natomiast - mniejsze inicjatywy w miejscowościach, w których nie będą się odbywały rozgrywki. Dlatego uprościliśmy procedury i w odniesieniu do mniejszych przedsięwzięć wprowadziliśmy próg 50 tys. euro, poniżej którego analizy będą mogły być uproszczone.

Kiedy nowelizowaliśmy ustawę, chodziło nam o wprowadzenie możliwości łączenia środków publicznych, w tym unijnych i prywatnych, oraz o zaktywizowanie i uruchomienie kapitału prywatnego w różnych regionach kraju.

l Samorządy i organizacje pracodawców postulują, aby podnieść kilkakrotnie ten próg, np. do 500 tys. euro. Co pan o tym sądzi?

- Nie jestem przywiązany do kwoty 50 tys. euro, a podwyższenie tego progu wchodzi w rachubę. Tylko jest jeszcze za wcześnie, aby o tym mówić. Należy pamiętać, że przedsięwzięcia PPP wpływają na poziom zadłużenia i na kształt finansów publicznych. Za duża liberalizacja, a więc m.in. wysoki próg, oznacza wzrost ryzyka nieprzemyślanych inwestycji. A tego chcemy uniknąć. Myślę, że trzeba poczekać do zakończenia uzgodnień międzyresortowych. Wtedy okaże się, na ile uda nam się podnieść ten limit.

OPINIA

Anna Szpytko

z Urzędu Miasta Poznań

W projekcie nowej ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym dobrym krokiem jest uproszczenie analiz poprzedzających wybór partnera prywatnego oraz możliwość rezygnacji z elementów, takich jak analiza w przypadku przedsięwzięć o mniejszej wartości. Można nawet postulować zwiększenie proponowanej kwoty 50 tys. euro przynamniej do 500 tys. euro, gdyż w przypadku większych gmin przedstawiona w projekcie kwota może powodować, że z uproszczonego trybu skorzystają tylko drobne przedsięwzięcia, gdzie wykazanie przeważającej korzyści dla interesu publicznego może być trudne.

l Jak pan już wspomniał, PPP może się okazać szczególnie przydatne do finansowania EURO 2012.

- To prawda. Chcemy przyciągnąć do organizacji EURO 2012 jak najwięcej kapitału prywatnego, a partnerstwo daje takie możliwości. Prywatny partner ma nie tylko przynieść pieniądze, ale także wysoką jakość prowadzonych inwestycji. W ramach PPP będzie można także wykorzystywać fundusze z UE. Liczymy zwłaszcza na środki z programów operacyjnych Transport lub Infrastruktura i Środowisko. Pamiętamy także, jak ważne jest wykorzystanie inwestycji po mistrzostwach. Doświadczenia Portugalczyków i Koreańczyków wskazują, że nowe obiekty i infrastruktura muszą później płynnie przejść do normalnego użytku.

l Eksperci uważają, że w przypadku PPP nawet najlepsze prawo nie wystarczy. Potrzebna jest pomoc administracji rządowej w formie projektów pilotażowych. Czy resort gospodarki ma jakieś plany w tym zakresie?

- Projekty pilotażowe byłyby pożyteczne. Na biznes nic nie działa lepiej niż dobry przykład. Natomiast proszę pamiętać, że administracji rządowej bardzo trudno inicjować tego rodzaju działania. Moim zdaniem projekty takie powinny być inicjatywą oddolną. Nie chcemy niczego narzucać samorządom. Jeżeli władze jakiegoś miasta pokażą nam ciekawy projekt, to jesteśmy w stanie się w to zaangażować.

OPINIA

Bartosz Korbuz

ekspert z Instytutu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego

Z punktu widzenia racjonalnej legislacji lepiej byłoby zmienić przepisy ustawy o PPP w nawiązaniu do wniosków wynikających z jej praktycznego zastosowania, a nie wywracać do góry nogami rodzący się rynek i regulację PPP. Nowa ustawa również wymaga wydania przepisów wykonawczych, choć szczęśliwie w mniejszym zakresie niż poprzednio. Może bardziej pomocne w rozwoju PPP, zamiast kolejnej ustawy byłoby przeprowadzenie kilku projektów pilotażowych pozwalających na wypracowanie przykładów wdrożeń i zdiagnozowanie trudności w tym zakresie. To praktyczne uwagi powinny posłużyć do zasadnej nowelizacji ustawy.

l Obecnej ustawie o PPP towarzyszą bardzo skomplikowane rozporządzenia, które uniemożliwiają realizację PPP. Czy resort przymierza się do ich zmiany?

- Wkrótce będziemy przygotowywać nowe rozporządzenia na bazie nowelizowanej ustawy o PPP. Zdajemy sobie sprawę, że obecne przepisy są po prostu nie do użycia. Paradoks polega jednak na tym, że to ja je wydałem. Jednak nie miałem wyboru. Obecną ustawę o PPP odziedziczyłem po poprzednikach i byłem zmuszony wydać do niej przepisy wykonawcze. Rozporządzenia są skomplikowane, gdyż są aktami wykonawczymi do rygorystycznej ustawy.


Rozmawiała Ewa Grączewska-Ivanova


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA