| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Kontrola fiskusa ma być transparentna

Kontrola fiskusa ma być transparentna

Zmiana ustawy o kontroli skarbowej i Ordynacji podatkowej może poprawić przejrzystość działania i jakość pracy organów kontroli skarbowej oraz podatkowych.



Instytucja ujawnienia strzeżonej dotąd ściśle tajemnicy skarbowej znalazła się niemal równolegle w ustawie o kontroli skarbowej oraz w Ordynacji podatkowej.


Upubliczniona informacja o przyczynach kontroli wpływa na zachowania podatników, którzy mogą zachować się tak, jak przedstawiany w mediach wzór. Takim wzorem dla wielu był i jest Roman Kluska, którego sprawa zakończona prawomocnymi wyrokami sądowymi, wymagała obiektywnego upublicznienia. Postępowanie kontrolne było już wtedy zakończone i w tym przypadku przeważyły argumenty z przesłanek ważnego interesu publicznego, prawa obywateli do rzetelnej informacji i jawności życia publicznego.



Przepisy konstytucji

Konstytucja w art. 51 stanowi, że nikt nie może być zobowiązany inaczej niż na podstawie ustawy do ujawniania informacji dotyczących jego osoby. Władze publiczne nie mogą pozyskiwać, gromadzić i udostępniać innych informacji o obywatelach niż niezbędne w demokratycznym państwie prawnym. Każda ze stron ma prawo do zaskarżenia orzeczeń i decyzji wydanych w pierwszej instancji zgodnie z art. 78 konstytucji. Powstaje zatem pytanie - czy prawo do zaskarżania przez podatników orzeczeń i decyzji wydanych w pierwszej instancji przez organy kontroli skarbowej pozbawia Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej (GIKS) uprawnienia do uchylenia tajemnicy skarbowej w przypadku niezakończenia sprawy decyzją ostateczną? I czy takie ujawnienie informacji wiąże w jakikolwiek sposób organ drugiej instancji?


Jest zbyt wcześnie, aby odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ nie ma jeszcze ustalonej linii orzeczniczej. Takie ujawnienie nie stanowi jednak samo przez się dodatkowego dowodu w toczącej się sprawie przed organem drugiej instancji. Decyduje tu prawo do informacji o działaniach administracji rządowej oraz do kształtowania wizerunku i wiarygodności organów kontroli skarbowej, a trudno w takich spornych przypadkach oczekiwać prawomocnego rozstrzygnięcia nawet w okresie dwóch, trzech lat. Zatem w przypadkach uznanych przez GIKS za uzasadnione przyznano mu uprawnienie do wyrażania zgody na ujawnianie informacji objętych tajemnicą skarbową.



Ujawnianie informacji

Zgoda na ujawnienie określonych informacji stanowiących tajemnicę skarbową nie będzie mogła dotyczyć informacji stanowiących tajemnicę inną niż skarbowa i objętych ochroną na podstawie odrębnych ustaw. Wyrażenie zgody będzie następowało w formie pisemnej, na uzasadniony wniosek dyrektora UKS lub dyrektora departamentu w MF, którzy będą dokonywać ujawnienia informacji stanowiących tajemnicę skarbową. Wyrażając zgodę na ujawnienie tych informacji, GIKS każdorazowo wskazywać będzie sposób udostępniania i wykorzystania ujawnianych informacji.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Michał Koralewski

Aplikant radcowski, ekspert w dziedzinie prawa handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »