REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wspieranie finansowe współpracy międzynarodowej

Andrzej Okrasiński

REKLAMA

Samorządy mogą otrzymać dotacje na realizację projektów współpracy z partnerami zagranicznymi. Po raz trzeci Ministerstwo Spraw Zagranicznych organizuje program pomocowy. W tym roku łącznie przeznaczono na ten cel 90 mln zł. Projekty są przyjmowane do 15 lipca.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych udziela pomocy na realizację projektów współpracy pomiędzy polskimi jednostkami samorządowymi a podobnymi jednostkami za granicą. W tym celu została stworzona tzw. lista krajów priorytetowych. Znalazły się na niej m.in.: Białoruś, Ukraina, Mołdawia, Gruzja oraz inne kraje Europy Wschodniej. Wspierane są projekty pomocy rozwojowej i wspierające procesy demokratyzacji i budowy społeczeństwa obywatelskiego.

Na pomoc dla społeczności i regionów białoruskich przeznaczone jest 26 mln zł. Jest to największa suma, jaką MSZ przeznaczyło na jeden kraj. Na drugim miejscu jest Ukraina z sumą 15 mln zł. Na pomoc regionom gruzińskim i mołdawskim przeznaczono po 4 mln zł.

Cele dofinansowania

Jednostki samorządu terytorialnego mogą otrzymać wsparcie finansowe na udzielenie pomocy humanitarnej, żywnościowej, np. mieszkańcom regionu lub gminy na Białorusi lub Ukrainie. Może to być dostawa żywności, leków, pomoc medyczna. Pomoc może być skierowana na tereny dotknięte kataklizmem, biedą, ubóstwem albo zaniedbane rozwojowo.

Dotacje można otrzymać na realizację przedsięwzięć budowy współpracy transgranicznej i budowanie partnerstwa lokalnego. Pomoc jest udzielana na projekty z zakresu: ochrony zdrowia, kultury, infrastruktury wodno-kanalizacyjnej i sanitarnej, ochrony środowiska, oświaty i edukacji.

Wspierane będą projekty dotyczące nawiązania bliższych więzi partnerskich z miastami zagranicznymi lub regionami. Polskie gminy otrzymają pomoc na propagowanie programów rozwoju samorządu terytorialnego i samorządności lokalnej. Będzie też realizowana pomoc ekspercka dla wybranych grup zawodowych, m.in. zagrożonych wykluczeniem społecznym.

Priorytetowo będą traktowane te projekty, które będą odpowiedzią na potrzeby zagranicznych partnerów, w tym wspierające inicjatywy lokalne. Wskazane jest, by w realizacji projektu aktywny udział wzięły lokalne społeczności z zagranicy (bezpośredni odbiorca pomocy). Jest to warunek podstawowy udzielenia pomocy finansowej ze strony Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

KOSZTY KWALIFIKOWANE

KOSZTY KWALIFIKOWANE PROJEKTU WSPIERANEGO FINANSOWO PRZEZ MINISTERSTWO SPRAW ZAGRANICZNYCH TO:

n koszty wynagrodzeń i honorariów osób bezpośrednio zaangażowanych w realizację projektu,

n koszty podróży i transportu,

n zakwaterowanie i wyżywienie,

n tłumaczenie, druk, publikacje, szkolenia,

n koszty administracyjne, w tym koszty bankowe, księgowości, koordynacji projektu, czynsz, telefon, internet.

Ważne partnerstwo

Każda forma pomocy realizowana przez polskie samorządy na rzecz samorządów zagranicznych w ramach programu rozwojowego MSZ powinna być oparta na partnerstwie między partnerami. A więc z samorządem lub społecznością lokalną.

Cele zrealizowanego projektu powinny mieć charakter trwały. Tak, więc np. dostawa leków i żywności powinna być powiązana z usługami lekarskimi lub z przeprowadzeniem szkoleń medycznych w podstawowym zakresie.

Działania i procedury muszą być przejrzyste. Uznawana jest otwartość uczestnictwa obu stron w planowaniu i podejmowaniu decyzji kluczowych dla projektu.

Przy realizacji projektu musi być poszanowana zasada ochrony środowiska naturalnego, zrównoważonego rozwoju i wzrostu gospodarczego.

Działania pomocowe powinny służyć nie tylko przekazywaniu wiedzy albo tworzenia infrastruktury, ale również przyczynić się do wzmocnienia potencjału beneficjentów.

Polska gmina, która otrzyma wsparcie finansowe na realizację projektu, musi rozliczyć się z otrzymanej dotacji oraz z efektywności podjętych działań. Projekt zawsze musi być wewnętrznie spójny.

Przestrzeganie umowy

Realizacja projektu pomocowego ze środków MSZ jest zadaniem zleconym jednostce samorządu terytorialnego. Przyznane środki są dotacją celową. To oznacza, że przyznaną pomoc można wykorzystać tylko i wyłącznie na cele określone w nagrodzonym projekcie. Warunki realizacji projektu ustala umowa o dotację.

6 KROKÓW SKŁADANIE I ROZPATRYWANIE WNIOSKÓW

1 Rejestracja.

Projektodawca (jednostka samorządu terytorialnego) rejestruje się na portalu internetowym: www.polskapomoc.gov.pl. Na tej samej stronie internetowej są szczegółowy opis zasad i warunków udzielania pomocy oraz druki wniosków o dotacje.

2 Przesłanie.

Wnioskodawca (jednostka samorządu terytorialnego) przesyła wypełniony formularz projektu do departamentu współpracy rozwojowej (DWR) MSZ.

3 Rozpatrzenie.

Ocenę formalna i merytoryczną dokonuje DWR wraz z właściwymi departamentami terytorialnymi MSZ.

4 Zawiadomienie.

Projektodawca jest informowany o zatwierdzeniu lub odrzuceniu wniosku.

5 MSZ i MF.

Jeżeli wniosek został przyjęty, to MSZ podejmuje działania międzyresortowe w celu uruchomienia (przelania) środków z rezerwy celowej będącej w dyspozycji Ministerstwa Finansów.

6 Umowa.

Pomiędzy MSZ a projektodawcą jest zawierana umowa o dotację.

Dotacja musi być wydatkowana zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych. Projekt zaś musi być zrealizowany do 31 grudnia tego roku. Pieniądze, które nie zostaną wykorzystane w okresie trwania umowy, podlegają zwrotowi do budżetu państwa.

Jednostka samorządu terytorialnego realizująca określony projektu zobowiązana jest do prowadzenia rzetelnej dokumentacji. Jest ona niezbędna w przypadku kontroli oraz do sprawozdawczości końcowej z realizacji projektu i rozliczania się z wykorzystania dotacji. Kontrole prowadzone są na podstawie pisemnego upoważnienia przedstawiciela Ministerstwa Spraw Zagranicznych

MSZ może dokonywać kontroli sposobu realizacji projektu i wydatkowania środków:

n wizytując siedzibę dotowanej jednostki samorządowej i w miejscu realizacji projektu, poprzez m.in. przedstawicieli służb dyplomatycznych,

n przeglądając dokumentację projektu,

n egzekwując zestawienie wydatków.


ANDRZEJ OKRASIŃSKI

andrzej.okrasinski@infor.pl

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Już nie 36,6 st. C

Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Kalifornijscy lekarze i antropolodzy uznają starą normę, czyli 36,6 st. C za nieaktualną. Na przestrzeni wieków temperatura się obniżyła. Eksperci przeanalizowali przyczyny tej zmiany.

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby. Do takich wniosków doszli autorzy raportu pt. „Jak Polacy mierzą temperaturę ciała podczas choroby?”. Jakie błędy są najczęściej popełniane? Na co trzeba zwrocić szczególną uwagę, zwłaszcza w sezonie zachorowań na grypę?

Wyższe uposażenia żołnierzy zawodowych w 2025 roku [Tabela stawek]. Podwyżka z wyrównaniem od 1 stycznia

Minister Obrony Narodowej przygotował projekt rozporządzenia w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych. Stawki te mają zostać podwyższone od 5,3% do 7,1% (w zależności od grupy uposażenia) ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r. Zatem w 2025 r. (z wyrównaniem od 1 stycznia) nastąpi wzrost uposażenia zasadniczego od 400 zł dla szeregowych, 500 zł dla podoficerów oraz do 1100 zł dla generała - w porównaniu do dotychczasowych stawek. Najniższe uposażenie zasadnicze żołnierza zawodowego wzrośnie o 400 zł - z 6000 zł do 6400 zł.

Co pyli teraz? Kalendarz pylenia na cały rok

Należy pamiętać, że w Polsce, w niektórych regionach jest cieplej, w innych zimniej, w innym okresie pylić będą rośliny i drzewa w południowo-zachodniej części kraju, a w innym w północno-wschodnim. W Polsce najczęściej uczulają pyłki trwa, chwastów oraz drzew.

REKLAMA

Dzień Bezpiecznego Internetu. Ilu Polaków dzieli się swoimi danymi do logowania?

Czy Polacy udostępniają swoje dane do logowania? Z badania "Mobilny Portret Polaka" opublikowanego 11 lutego, w Dniu Bezpiecznego Internetu wynika, że 60 proc. badanych deklaruje, iż nie dzieli się z nikim swoimi danymi do logowania. Co piąty respondent przyznał, że padł ofiarą oszustwa w internecie.

Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

REKLAMA

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce i Jarocin już to zrobiły ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc i Jarocina pokazują, że tak.

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

REKLAMA