reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Badania opinii mieszkańców pozwalają doskonalić jakość usług komunalnych

Badania opinii mieszkańców pozwalają doskonalić jakość usług komunalnych

Regularne badanie opinii mieszkańców o jakości usług komunalnych pozwala na dokonywanie odpowiednich korekt w procesie ich świadczenia, tak aby zachować określone prawem parametry jakościowe oraz podnosić zadowolenie i poziom życia obywateli.



Cechą charakterystyczną usług komunalnych jest ponoszenie za nie odpłatności bezpośrednio przez mieszkańców gminy, jak to ma miejsce w przypadku usług związanych z dostarczaniem wody i odprowadzaniem ścieków, lub płacenie za nie bezpośrednio przez gminę, jak to jest w przypadku usług związanych z oczyszczaniem miasta i dbaniem o zieleń miejską. Zaspokajanie potrzeb klientów powoduje konieczność dbania o jakość świadczonych usług. Jakość można określić jako sumę cech produktu lub usługi decydującą o zdolności danego wyrobu do zaspokojenia określonych potrzeb.



Uwzględniając tą definicję, można twierdzić, że jakość usług komunalnych to zestaw cech decydujących o zdolności do zaspakajania konkretnych potrzeb mieszkańców gminy. Ważna jest wobec tego ocena tych usług przez ich odbiorców.



WAŻNE

Badanie opinii mieszkańców dostarcza gminie oraz przedsiębiorstwom komunalnym wielu potrzebnych informacji, które powinny być wykorzystywane do efektywnego i sprawnego zarządzania usługami komunalnymi.




Jak wyłapać luki i ich przyczyny?
Dobre praktyki, bazę pomysłów oraz porady ekspertów znajdziesz w

GAZECIE SAMORZĄDU I ADMINISTRACJI
ZAMÓW

Zarządzanie jakością w działalności związanej ze świadczeniem usług komunalnych powinno koncentrować się na właściwym zarządzaniu personelem i procesami biznesowymi, aby zaspokoić potrzeby odbiorców





Centralną częścią zarządzania jakością są relacje między klientami i dostawcami usług komunalnych oraz relacje związane z bezpośrednimi procesami świadczenia usług komunalnych. Obok tego ważna jest komunikacja działań związanych z wdrażaniem systemu jakości oraz inicjatyw poszczególnych pracowników firmy w tej sferze. Towarzyszyć temu powinny zmiany w kulturze organizacyjnej podmiotu, który dostarcza usługi komunalne. Dbanie o jakość usług komunalnych można rozpatrywać także z punktu widzenia rynku oraz działań wewnątrz firmy, która je dostarcza. Ponadto możliwym do zastosowania w świadczeniu usług komunalnych jest model jakości usług autorstwa Parasuramana. Wyodrębnia on pięć luk, które powodują, że usługi komunalne mają nieodpowiednią jakość.


dr Michał Czuba
Zakład Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach


O przyczynach powyższych luk oraz narzędziach badawczych umożliwiających ocenę jakości świadczonych usług przeczytasz w nr 12 „Gazety Samorządu i Administracji” z 11 czerwca br.


reklama

Czytaj także

Źródło:

Samorzad.infor.pl
Klasyfikacja budżetowa 202090.30 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Burchard

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama