REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwa straciły ponad 70 mln zł unijnych dotacji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Gawrychowski

REKLAMA

Ponad 70 mln zł z funduszy unijnych zostało odebranych resortom gospodarki i finansów z powodu opóźnień w realizacji projektów informatycznych. Pieniądze trafią na wsparcie dla przedsiębiorców.

Trzy resorty nie potrafią sobie poradzić z realizacją projektów informatycznych, na które dostały unijne dotacje. Chodzi o resort gospodarki, który miał przygotować jedno okienko, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (system PESEL 2) oraz resort finansów (e-Deklaracja).

Realizacja tych inwestycji znacząco się opóźnia.

Jak mówi Tomasz Nowakowski, wiceminister rozwoju regionalnego, chodzi łącznie o ponad 70 mln zł dotacji.

- Zdecydowaliśmy o odebraniu części dotacji, bo te projekty nie idą tak sprawnie, jak zakładaliśmy, i pojawiła się groźba, że Polska będzie musiała zwrócić niewykorzystane na czas fundusze unijne - podkreśla wiceminister.

Zgodnie z unijnymi zasadami musiałyby one zostać wydane do przyszłego roku.

Odebranie części środków nie oznacza, że te projekty informatyczne nie zostaną zrealizowane. Będą one finansowane w ramach środków unijnych na lata 2007-2013.

Co się stanie z tymi ponad 70 mln zł?

Zostały przesunięte do wykorzystania w innych działaniach w ramach programu Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw (WKP), takich jak finansowanie parków przemysłowych czy też projektów badawczych.

To nie jest pierwszy przypadek odebrania resortom unijnych dotacji. Podobnie stało się w grudniu 2006 r., gdy ponad 160 mln zł zostało przesunięte na dotacje inwestycyjne w Działaniu 2.3. SPO WKP.

Według początkowych zamierzeń w latach 2004-2006 na informatyzację urzędów centralnych miało pójść ponad 400 mln zł. Po dwukrotnym zmniejszaniu tej puli zostało do wydania tylko około 160 mln zł. Czy i te pieniądze się nie zmarnują?

- Jeśli okazałoby się, że wolna realizacja projektów informatycznych dalej będzie groziła utratą środków unijnych, to nie zawaham się odebrać kolejną część dotacji - mówi Tomasz Nowakowski.

Powodem innych przesunięć pieniędzy były oszczędności w realizacji tych projektów, których budowa idzie sprawnie. Według Grzegorza Bliźniuka, wiceministra spraw wewnętrznych, ok. 8 mln zł udało się zaoszczędzić na systemie ePUAP (elektroniczna platforma usług administracji publicznej).

- W przyszłym tygodniu, po rozstrzygnięciu ostatnich odwołań, rozstrzygniemy przetarg na wykonanie ePUAP. Ale już teraz wiemy, że trzy z czterech złożonych ofert są niższe niż planowane nakłady na realizację systemu - mówi wiceminister. Resort wnioskował o 24 mln zł na realizację systemu. Tymczasem najniższa ze złożonych ofert opiewa na 13 mln zł.

160 mln zł ma być ostatecznie wydane z funduszy unijnych na lata 2004-2006 na informatyzację administracji publicznej

SZERSZA PERSPEKTYWA - RYNEK

W latach 2007-2013 na informatyzację i rozwój społeczeństwa informacyjnego zostanie wydanych z funduszy unijnych ponad 13 mld zł. Ponad 3,5 mld zł ma pójść na realizację kilkudziesięciu dużych inwestycji w dziedzinie informatyzacji administracji rządowej. Z Planu Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010 wynika, że w tym roku ma ruszyć 16 projektów o wartości 2,2 mld zł.


MARIUSZ GAWRYCHOWSKI

mariusz.gawrychowski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA