REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie korzyści przemawiają za organizacją prac interwencyjnych

_ wej

REKLAMA

Co pomaga, a co przeszkadza w efektywnym wykorzystaniu prac interwencyjnych w celu poprawy sytuacji na rynku pracy? Jak zachęcić przedsiębiorców do podpisywania umów w sprawie prac interwencyjnych? Czy istniała możliwość współfinansowania prac interwencyjnych z funduszy europejskich?

Najważniejszym argumentem przemawiającym za organizacją prac interwencyjnych jest to, że stwarzają one możliwość aktywizacji osób bezrobotnych znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy. Równie ważne są stosunkowo niskie koszty zatrudnienia bezrobotnych, skierowanych do prac interwencyjnych przez okres do 12 miesięcy. Nie bez znaczenia jest także możliwość otrzymania po zakończeniu prac interwencyjnych jednorazowej refundacji do 150 proc. przeciętnego wynagrodzenia za zatrudnianego pracownika. Decyzję o organizacji prac w tej formule bez wątpienia ułatwiają jasno określone i powszechnie dostępne zasady ubiegania się o organizację prac interwencyjnych.

Dzisiaj można wymienić też kilka kwestii, które zdecydowanie przeszkadzają przy organizacji prac interwencyjnych. Pierwszym punktem na tej liście jest obowiązek długiego utrzymania stanowiska pracy po zakończeniu prac interwencyjnych (24 miesiące mała i średnia firma i 36 miesięcy duża firma) oraz konieczność uzyskania określonej efektywności zatrudnienia po pracach interwencyjnych. Sporym utrudnieniem jest też ograniczenie możliwości kierowania osób bezrobotnych na tworzone stanowiska pracy - coraz trudniej znaleźć kandydata spełniającego wymagania pracodawcy i jednocześnie należącego do grupy bezrobotnych, o których mowa w art. 49 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - a także ograniczone możliwości rozwiązania stosunku pracy zawartego w ramach prac interwencyjnych. Od strony formalnej należy też zwrócić uwagę na problemy ze skompletowaniem potrzebnej dokumentacji na etapie złożenia wniosku i realizacji zawartej umowy oraz zbyt częste zamiany w przepisach regulujących udzielenie takiej pomocy (zaostrzenia prawne, większe wymagania względem pracodawcy).

Nie wszyscy jednak pracodawcy mają świadomość korzyści z zatrudniania pracowników w tej formule i chcą realizować prace interwencyjne. Sposobów zachęcania ich do tego jest wiele. Najbardziej skuteczne wydaje się powiększenie maksymalnej stawki refundacji oraz wydłużenie okresu refundacji, a także złagodzenie warunków formalnych, koniecznych do spełnienia przy ubieganiu się o organizację prac interwencyjnych. Należałoby też stworzyć możliwość korzystania z tej formy przez wszystkich bezrobotnych, a nie tylko tych należących do grup będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy.

Aby prace interwencyjne były bardziej efektywne niż w tej chwili, należałoby na utworzone stanowisko pracy kierować osoby o właściwych kwalifikacjach i stworzyć takie warunki, aby rotacja na tym stanowisku była możliwie jak najmniejsza. Bardzo by tu pomogła długofalowa polityka zatrudnieniowa pracodawców (tworzenie stałych nowych miejsc pracy), a nie traktowanie prac interwencyjnych jako przejściowej pomocy. Wydaje się, że prace interwencyjne należałoby łączyć z innymi formami pomocy (np. wcześniejsze szkolenie na potrzeby konkretnego pracodawcy). Bardzo pożądane byłoby też złagodzenie warunków formalnych przy ubieganiu się o organizację prac interwencyjnych - to jednak wydaje się trudne, ponieważ część z nich wynika z wymagań UE.

Zgodnie z uzupełnieniem SPO RZL 2004-2006 istniała możliwość współfinansowania prac interwencyjnych w ramach EFS, jednak rozliczanie tej formy było bardzo kłopotliwe. Według stanu na dzisiaj brak jest ostatecznych wytycznych w tej sprawie na nowy okres programowania 2007-2013 i trudno znaleźć w tej chwili możliwości powiązania z funduszami europejskimi.


ZYGMUNT WORSA

starosta świdnicki

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 49 i 59 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. nr 99, poz. 1001 ze zm.).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt "Szkoły międzypokoleniowej" ruszy jesienią, w formie pilotażu

Projekt "Szkoły międzypokoleniowej", czyli wspólna przestrzeń dla uczniów i seniorów, sprzyjająca wymianie informacji i integracji międzypokoleniowej, ruszy jesienią w formie pilotażu. Tak przekazała minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz.

Minister finansów: płace w budżetówce wzrosną nieznacznie więcej niż 4,1% w 2025 roku. Realna wartość wynagrodzeń ma być utrzymana

Resort finansów zaproponuje Radzie Ministrów wyższą niż 4,1 proc. waloryzację wynagrodzeń w sferze budżetowej w 2025 r. - poinformował 15 lipca 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podczas posiedzenia Rady Dialogu Społecznego. Nie wskazał jednak żadnego konkretnego wskaźnika podwyżek dla budżetówki w przyszłym roku.

Darmowa rehabilitacja z ZUS dla nauczycieli i innych pracujących głosem. Dla kogo 24 dni w sanatorium? Jak uzyskać skierowanie?

ZUS informuje, że osoby, dla których głos jest głównym narzędziem pracy (np. nauczyciele) są narażone na zaburzenia funkcji narządu głosu i tym samym grozi im utrata zdolności do pracy. Jeżeli chcą temu zapobiec, mogą skorzystać z rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej ZUS w schorzeniach narządu głosu. Rehabilitacja lecznicza w zakresie schorzenia narządu głosu, na którą kieruje ZUS, trwa 24 dni w ośrodku rehabilitacyjnym w takich miejscowościach jak: Ciechocinek, Jelenia Góra, Ostróda, Świeradów-Zdrój, Uniejów. Jak uzyskać skierowanie do sanatorium?

Wakacje 2024: dokąd najchętniej jeżdżą Polacy i jakie mają budżety?

Większość Polaków (84 proc.) planuje wyjechać na wakacje, i większość spędzi je w Polsce (64 proc.). Tak wynika z  raportu International Travel Confidence Index 2024 opracowanego na zlecenie Allianz Partners.

REKLAMA

Rekordowa liczba pasażerów z lotniska Chopina

Ponad 2 mln odprawionych w ciągu miesiąca pasażerów. To rekord, który padł w czerwcu na lotnisku Chopina. Z szacunków wynika, ze w całym roku ta liczba będzie wynosić 20 mln. 

Darmowe potańcówki w Warszawie

Wracają potańcówki na Grochowskiej. Od 12 lipca mieszkańcy dzielnicy Praga-Południe i okolic będą mogli tańczyć do muzyki z różnych stron świata. 

Koncert życzeń związków nauczycielskich: 500 zł dodatku za wychowawstwo, 15% lub 20% podwyżki w 2025 roku, 4 dni urlopu na żądanie, zmiany w zastępstwach, odprawach, godzinach ponadwymiarowych i inne postulaty

Związek Nauczycielstwa Polskiego i  Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" wystosowały 10 lipca 2024 r. odrębne pisma do Ministerstwa Edukacji Narodowej zawierające obszerne listy spraw wymagających pilnego uregulowania. Są to odpowiedzi na ustalenia grupy roboczej ds. wynagradzania nauczycieli z 26 czerwca br. działającej w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. Czego domagają się związkowcy?

Mięsak. Poznaj objawy tego nowotworu

Mięsak to rzadki nowotwór. Stanowi około 1% wszystkich nowotworów u dorosłych i około 15% u dzieci. Lipiec to miesiąc poświęcony budowaniu świadomości na temat mięsaków. Warto wiedzieć, czym są te nowotwory, jakie dają objawy i jak ważna jest szybka diagnoza. 

REKLAMA

Czy warto iść na tradycyjne studia w 2024 roku? Gdzie zdobyć praktyczne umiejętności przydatne w pracy?

Dziś coraz więcej osób kwestionuje sens tradycyjnego modelu akademickiego, który koncentruje się głównie na zdobywaniu wiedzy teoretycznej, bez jednoczesnego zapewnienia praktycznych umiejętności przydatnych na rynku pracy. Także rosnące koszty edukacji oraz obawy o przyszłe zatrudnienie skłaniają młodych ludzi do poszukiwania alternatywnych ścieżek rozwoju zawodowego, takich jak kursy, szkolenia praktyczne czy praca zdalna. Czy warto zatem jeszcze iść na tradycyjne studia?

Dyrektor CKE: Będą zmiany w maturach i egzaminie ósmoklasisty w 2025 r. Rok szkolny 2024/2025: Odchudzona o 20% podstawa programowa

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik w rozmowie z Polską Agencją Prasową udzielił informacji odnośnie zmian w maturach i egzaminie ósmoklasisty wynikających z uszczuplenia podstawy programowej od roku szkolnego 2024/2025. Najwięcej zmian ma być na egzaminie maturalnym z języka polskiego, tak pisemnym, jak i ustnym, np. znacznie skrócona zostanie lista pytań jawnych.

REKLAMA