REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie korzyści przemawiają za organizacją prac interwencyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
_ wej

REKLAMA

Co pomaga, a co przeszkadza w efektywnym wykorzystaniu prac interwencyjnych w celu poprawy sytuacji na rynku pracy? Jak zachęcić przedsiębiorców do podpisywania umów w sprawie prac interwencyjnych? Czy istniała możliwość współfinansowania prac interwencyjnych z funduszy europejskich?

Najważniejszym argumentem przemawiającym za organizacją prac interwencyjnych jest to, że stwarzają one możliwość aktywizacji osób bezrobotnych znajdujących się w szczególnej sytuacji na rynku pracy. Równie ważne są stosunkowo niskie koszty zatrudnienia bezrobotnych, skierowanych do prac interwencyjnych przez okres do 12 miesięcy. Nie bez znaczenia jest także możliwość otrzymania po zakończeniu prac interwencyjnych jednorazowej refundacji do 150 proc. przeciętnego wynagrodzenia za zatrudnianego pracownika. Decyzję o organizacji prac w tej formule bez wątpienia ułatwiają jasno określone i powszechnie dostępne zasady ubiegania się o organizację prac interwencyjnych.

Dzisiaj można wymienić też kilka kwestii, które zdecydowanie przeszkadzają przy organizacji prac interwencyjnych. Pierwszym punktem na tej liście jest obowiązek długiego utrzymania stanowiska pracy po zakończeniu prac interwencyjnych (24 miesiące mała i średnia firma i 36 miesięcy duża firma) oraz konieczność uzyskania określonej efektywności zatrudnienia po pracach interwencyjnych. Sporym utrudnieniem jest też ograniczenie możliwości kierowania osób bezrobotnych na tworzone stanowiska pracy - coraz trudniej znaleźć kandydata spełniającego wymagania pracodawcy i jednocześnie należącego do grupy bezrobotnych, o których mowa w art. 49 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - a także ograniczone możliwości rozwiązania stosunku pracy zawartego w ramach prac interwencyjnych. Od strony formalnej należy też zwrócić uwagę na problemy ze skompletowaniem potrzebnej dokumentacji na etapie złożenia wniosku i realizacji zawartej umowy oraz zbyt częste zamiany w przepisach regulujących udzielenie takiej pomocy (zaostrzenia prawne, większe wymagania względem pracodawcy).

Nie wszyscy jednak pracodawcy mają świadomość korzyści z zatrudniania pracowników w tej formule i chcą realizować prace interwencyjne. Sposobów zachęcania ich do tego jest wiele. Najbardziej skuteczne wydaje się powiększenie maksymalnej stawki refundacji oraz wydłużenie okresu refundacji, a także złagodzenie warunków formalnych, koniecznych do spełnienia przy ubieganiu się o organizację prac interwencyjnych. Należałoby też stworzyć możliwość korzystania z tej formy przez wszystkich bezrobotnych, a nie tylko tych należących do grup będących w szczególnej sytuacji na rynku pracy.

Aby prace interwencyjne były bardziej efektywne niż w tej chwili, należałoby na utworzone stanowisko pracy kierować osoby o właściwych kwalifikacjach i stworzyć takie warunki, aby rotacja na tym stanowisku była możliwie jak najmniejsza. Bardzo by tu pomogła długofalowa polityka zatrudnieniowa pracodawców (tworzenie stałych nowych miejsc pracy), a nie traktowanie prac interwencyjnych jako przejściowej pomocy. Wydaje się, że prace interwencyjne należałoby łączyć z innymi formami pomocy (np. wcześniejsze szkolenie na potrzeby konkretnego pracodawcy). Bardzo pożądane byłoby też złagodzenie warunków formalnych przy ubieganiu się o organizację prac interwencyjnych - to jednak wydaje się trudne, ponieważ część z nich wynika z wymagań UE.

Zgodnie z uzupełnieniem SPO RZL 2004-2006 istniała możliwość współfinansowania prac interwencyjnych w ramach EFS, jednak rozliczanie tej formy było bardzo kłopotliwe. Według stanu na dzisiaj brak jest ostatecznych wytycznych w tej sprawie na nowy okres programowania 2007-2013 i trudno znaleźć w tej chwili możliwości powiązania z funduszami europejskimi.


ZYGMUNT WORSA

starosta świdnicki

PODSTAWA PRAWNA

l Art. 49 i 59 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. nr 99, poz. 1001 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA