Jak zostanie uproszczona procedura ubiegania się o dofinansowanie
REKLAMA
Obowiązująca w latach 2004-2006 procedura ubiegania się o dofinansowanie zostanie znacznie uproszczona w ramach programów operacyjnych na lata 2007-2013.
Po pierwsze, uznaliśmy, że zasadą powinien być otwarty charakter konkursu. Wnioski będą przyjmowane bez przerwy aż do wyczerpania dostępnych środków (w danym roku lub okresie dłuższym niż rok) i są też na bieżąco weryfikowane pod względem formalnej poprawności. Nie będzie konieczności parafowania każdej strony wniosku. Nie będzie też potrzeby dostarczania wszystkich niezbędnych załączników już w momencie składania wniosku. Na tym etapie wystarczą oświadczenia projektodawcy, zaś złożenie załączników będzie wymagane dopiero przed podpisaniem umowy o dofinansowanie.
Po drugie, będzie możliwość uzyskania premii punktowej za projekty, które spełniają, tzw. strategiczne kryteria. Jeśli np. na obszarze pewnego województwa utrzymuje się bezrobocie długoterminowe, wówczas samorząd województwa (jako Instytucja Pośrednicząca) może podjąć decyzję o preferowaniu tych projektów, których ostatecznymi beneficjentami są osoby długotrwale bezrobotne. Kryteria strategiczne mogą dotyczyć także np. preferowania jako grup docelowych osób powyżej 45. roku życia, kobiet, osób posiadających niskie wykształcenie i kwalifikacje. Jednak niespełnienie kryteriów strategicznych nie wyklucza uzyskania maksymalnej liczby punktów za ogólne kryteria merytoryczne.
Po trzecie, dla zapewnienia większej przejrzystości i jawności pracy Komisji Oceny Projektów (KOP) chcielibyśmy wprowadzić obowiązek podawania do publicznej wiadomości jej składu osobowego. Wniosek byłby jednak przydzielany danemu członkowi KOP w drodze losowania, a informacja, która osoba weryfikuje jaki wniosek, nie zostanie ujawniona.
Po czwarte, w celu wyboru jak najlepszych projektów w pracach KOP będą mogły uczestniczyć osoby posiadające bogate doświadczenie w zakresie objętym programami operacyjnymi współfinansowanymi z Europejskiego Funduszu Społecznego, tzw. asesorzy.
Po piąte, beneficjent, któremu przyznano niższą od wnioskowanej kwotę dofinansowania ze względu na zidentyfikowanie wydatków niekwalifikowalnych (nieuprawnionych, nieuzasadnionych lub zawyżonych w porównaniu ze stawkami rynkowymi), o ile dysponuje istotnymi argumentami świadczącymi o prawidłowości swoich założeń budżetowych, będzie miał prawo podjąć negocjacje z właściwą instytucją. Ale nowością jest to, że negocjacje będą też mogły dotyczyć zwiększenia wydatków kwalifikowalnych projektu o maksymalnie 5 proc.; inicjatywa będzie tu należała do osoby weryfikującej wniosek.
Po szóste, ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju przewiduje specjalnę procedurę odwoławczą dla projektodawców, których wnioski nie otrzymają dofinansowania. Będą oni mogli w ciągu 14 dni od otrzymania niepomyślnej dla siebie informacji na ten temat wnieść protest do instytucji organizującej konkurs (tzw. instytucji pośredniczącej lub instytucji pośredniczącej II stopnia).
PAWEŁ CHORĄŻY
dyrektor departamentu zarządzania EFS, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
JG
REKLAMA
REKLAMA