REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skarb Państwa i jednostki samorządu nie mogą być wspólnikami w osobowych spółkach handlowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Przychodzki

REKLAMA

Skarb państwa i jednostki samorządu terytorialnego uczestniczą w prowadzeniu działalności gospodarczej za pośrednictwem innych podmiotów, które mają osobowość prawną, takich jak: spółka akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, przedsiębiorstwo państwowe.
Osobowe spółki handlowe (spółka jawna, spółka komandytowa, spółka partnerska, spółka komandytowo-akcyjna) są formami prowadzenia działalności gospodarczej nastawionymi na stałe i osobiste zaangażowanie wspólników w taką działalność. Taka forma działalności wiąże się też z ich osobistą odpowiedzialnością za zobowiązania spółki. Zaangażowanie skarbu państwa czy jednostek samorządu terytorialnego w działalność gospodarczą polega na przekazaniu na ten cel części własności publicznej w postaci na przykłąd własności nieruchomości, środków finansowych, akcji lub udziałów w spółkach handlowych czy też innych praw majątkowych z przeznaczeniem na zawiązanie spółki lub też przystąpienie do niej.
Osobista odpowiedzialność wspólników w spółkach osobowych (w spółce jawnej – wszystkich wspólników; w spółce komandytowej i komandytowo-akcyjnej – komplementariuszy; w spółce partnerskiej – partnerów), a więc odpowiedzialność całym swoim obecnym i przyszłym swoim majątkiem jest istotną przeszkodą w angażowaniu się skarbu państwa i jednostek samorządu terytorialnego w takiego rodzaju spółki. Majątek publiczny jest zabezpieczeniem prawidłowego wykonywania przez organy władzy publicznej ich funkcji i nie powinien służyć realizacji innych celów niż publiczne.
Istotną przeszkodą w angażowaniu się władz publicznych w takie spółki jest również wymóg osobistej pracy na rzecz takiej spółki w postaci prowadzenia spraw spółki i jej reprezentacji. Trudno sobie wyobrazić, na czym mógłby polegać osobisty wkład pracy np. ministra – członka rządu, w takiej spółce. Skądinąd przepisy antykorupcyjne – ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne – zakazują funkcjonariuszom publicznym prowadzenia działalności gospodarczej osobiście i na rzecz spółek handlowych.
Z tych względów skarb państwa i jednostki samorządu terytorialnego uczestniczą w prowadzeniu działalności gospodarczej za pośrednictwem innych podmiotów, które mają osobowość prawną, takich jak: spółka akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, przedsiębiorstwo państwowe i za zobowiązania których – co do zasady – ani skarb państwa, ani jednostki samorządu terytorialnego nie ponoszą odpowiedzialności. Ryzyko w takiej działalności ograniczone jest bowiem do niepowodzenia całej inwestycji i utraty wyłożonego kapitału, bez konieczności angażowania majątku publicznego.
Na takim też założeniu oparte są przepisy art. 1 ust. 1 i art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, które dopuszczają komercjalizację przedsiębiorstwa państwowego jedynie w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną.
Z oczywistych względów ani skarb państwa, ani jednostki samorządu terytorialnego nie mogą zostać partnerami w spółce partnerskiej, gdyż jest to spółka wyłącznie dla osób fizycznych i to wykonujących swoją działalność w ramach tzw. wolnych zawodów.
Teoretycznie istnieje za to możliwość udziału skarbu państwa i jednostek samorządu terytorialnego w spółce komandytowo-akcyjnej, jako akcjonariusz, gdyż nie odpowiadają oni za zobowiązania takiej spółki handlowej, a jedynie są dostarczycielami kapitału.


Marcin Przychodzki
radca Prokuratorii Generalnej
Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA