| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Skarb Państwa i jednostki samorządu nie mogą być wspólnikami w osobowych spółkach handlowych

Skarb Państwa i jednostki samorządu nie mogą być wspólnikami w osobowych spółkach handlowych

Skarb państwa i jednostki samorządu terytorialnego uczestniczą w prowadzeniu działalności gospodarczej za pośrednictwem innych podmiotów, które mają osobowość prawną, takich jak: spółka akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, przedsiębiorstwo państwowe.

Osobowe spółki handlowe (spółka jawna, spółka komandytowa, spółka partnerska, spółka komandytowo-akcyjna) są formami prowadzenia działalności gospodarczej nastawionymi na stałe i osobiste zaangażowanie wspólników w taką działalność. Taka forma działalności wiąże się też z ich osobistą odpowiedzialnością za zobowiązania spółki. Zaangażowanie skarbu państwa czy jednostek samorządu terytorialnego w działalność gospodarczą polega na przekazaniu na ten cel części własności publicznej w postaci na przykłąd własności nieruchomości, środków finansowych, akcji lub udziałów w spółkach handlowych czy też innych praw majątkowych z przeznaczeniem na zawiązanie spółki lub też przystąpienie do niej.
Osobista odpowiedzialność wspólników w spółkach osobowych (w spółce jawnej – wszystkich wspólników; w spółce komandytowej i komandytowo-akcyjnej – komplementariuszy; w spółce partnerskiej – partnerów), a więc odpowiedzialność całym swoim obecnym i przyszłym swoim majątkiem jest istotną przeszkodą w angażowaniu się skarbu państwa i jednostek samorządu terytorialnego w takiego rodzaju spółki. Majątek publiczny jest zabezpieczeniem prawidłowego wykonywania przez organy władzy publicznej ich funkcji i nie powinien służyć realizacji innych celów niż publiczne.
Istotną przeszkodą w angażowaniu się władz publicznych w takie spółki jest również wymóg osobistej pracy na rzecz takiej spółki w postaci prowadzenia spraw spółki i jej reprezentacji. Trudno sobie wyobrazić, na czym mógłby polegać osobisty wkład pracy np. ministra – członka rządu, w takiej spółce. Skądinąd przepisy antykorupcyjne – ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne – zakazują funkcjonariuszom publicznym prowadzenia działalności gospodarczej osobiście i na rzecz spółek handlowych.
Z tych względów skarb państwa i jednostki samorządu terytorialnego uczestniczą w prowadzeniu działalności gospodarczej za pośrednictwem innych podmiotów, które mają osobowość prawną, takich jak: spółka akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, przedsiębiorstwo państwowe i za zobowiązania których – co do zasady – ani skarb państwa, ani jednostki samorządu terytorialnego nie ponoszą odpowiedzialności. Ryzyko w takiej działalności ograniczone jest bowiem do niepowodzenia całej inwestycji i utraty wyłożonego kapitału, bez konieczności angażowania majątku publicznego.
Na takim też założeniu oparte są przepisy art. 1 ust. 1 i art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, które dopuszczają komercjalizację przedsiębiorstwa państwowego jedynie w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną.
Z oczywistych względów ani skarb państwa, ani jednostki samorządu terytorialnego nie mogą zostać partnerami w spółce partnerskiej, gdyż jest to spółka wyłącznie dla osób fizycznych i to wykonujących swoją działalność w ramach tzw. wolnych zawodów.
Teoretycznie istnieje za to możliwość udziału skarbu państwa i jednostek samorządu terytorialnego w spółce komandytowo-akcyjnej, jako akcjonariusz, gdyż nie odpowiadają oni za zobowiązania takiej spółki handlowej, a jedynie są dostarczycielami kapitału.


Marcin Przychodzki
radca Prokuratorii Generalnej

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Daniela Wybrańczyk

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »