REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niewielkie zadłużenie samorządu terytorialnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ŁZ

REKLAMA


Relacja państwowego długu publicznego do produktu krajowego brutto zbliża się do 50 proc. i realne staje się uruchomienie procedur ostrożnościowych i sanacyjnych.

Pomimo minimalnego udziału długu samorządu terytorialnego w długu państwowym na budżety lokalne mogą zostać nałożone pewne ograniczenia. Znaczenia nabiera potrzeba przygotowania przepisów wyłączających procedury ostrożnościowe w stosunku do samorządu terytorialnego.


Zgodnie z informacją Ministerstwa Finansów na temat Zadłużenia Sektora Finansów Publicznych, dług jednostek samorządu terytorialnego stanowi obecnie jedynie 4,8 proc. państwowego długu publicznego. Po wyeliminowaniu przepływów pomiędzy podmiotami sektora finansów publicznych (po konsolidacji) relacja ta przedstawia się jeszcze korzystniej dla samorządu terytorialnego i wynosi 4 proc. Ponieważ jednocześnie relacja państwowego długu publicznego do produktu krajowego brutto zbliża się do 50 proc. (48 proc. w 2006 roku), zgodnie z obowiązującymi przepisami realne staje się uruchomienie procedur ostrożnościowych i sanacyjnych. Uruchomienie tych procedur oznacza iż, pomimo minimalnego udziału długu jednostek samorządu terytorialnego w tworzeniu kwoty państwowego długu publicznego na budżety samorządowe zostają nałożone ograniczenia określone w ustawie o finansach publicznych. W tym kontekście szczególnego znaczenia nabiera możliwość uchwalenia nowej ustawy o finansach publicznych, a w niej wyłączenia z procedur ostrożnościowych finansów jednostek samorządu terytorialnego.

Analiza samorządowych sprawozdań o stanie zobowiązań z kilku ostatnich lat jednoznacznie wskazuje na stabilizację struktury długu jednostek samorządu terytorialnego. Największy, 45-proc. udział w łącznej kwocie zobowiązań mają miasta na prawach powiatów, które stanowią jedynie 2 proc. w gronie 2808 samorządów. Na drugim miejscu znalazły się gminy z 38-proc. udziałem. Ten wysoki udział uzasadniony jest dużą liczebnością tej grupy jednostek, to przecież 2413 podmiotów. Pozostałą kwotę długu tworzy 16 samorządów województw i 306 powiatów.

Zgodnie z obowiązującą ustawą o finansach publicznych łączna kwota długu jednostki samorządu terytorialnego nie może przekroczyć 60 proc. jej dochodów budżetowych. W 2006 roku ograniczenie to złamało 12 jednostek. Co ciekawe w grupie tej nie było miast na prawach powiatów, pomimo najwyższego poziomu zobowiązań przypadających na jednego mieszkańca wynoszącego 883 zł. Znalazło się natomiast 10 gmin i 2 powiaty, pomimo że wskaźnik zobowiązań na jednego mieszkańca w tych jednostkach nie zbliżył się nawet do poziomu największych miast (378 zł gminach i 98 zł w powiatach). Przyczyn tego zjawiska należy upatrywać w dużym zróżnicowaniu potencjału finansowego jednostek samorządu terytorialnego i niewydolnym systemie subwencjonowania (wyrównawczym).

Prace nad nową ustawą o finansach publicznych stały się okazją do zmiany sposobu oceny zdolności jednostek samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań. Wzorowany na normie konstytucyjnej 60-proc. limit zadłużania się samorządów od początku swego funkcjonowania krytykowany był za brak użyteczności w zarządzaniu jednostką samorządu terytorialnego. Tak jak fakt przekroczenia ustawowego limitu nie stanowi jednoznacznego sygnału o pogarszaniu się kondycji finansowej jednostki, tak niski poziom długu jednostki nie jest jednoznacznym sygnałem dla dalszego zadłużania się. Władze samorządowe podejmując zatem decyzję o zaciąganiu nowych zobowiązań winny odpowiedzieć sobie przede wszystkim na pytanie: czy w przyszłości będzie nas stać na obsługę tego długu?


KATARZYNA KUNIEWICZ

Katedra Finansów Publicznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego


Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA