| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Jak są dofinansowywane gminy z tytułu podziału środków z opłaty recyklingowej

Jak są dofinansowywane gminy z tytułu podziału środków z opłaty recyklingowej

Czy gminy są i były w przeszłości zainteresowane uzyskaniem wsparcia finansowego z przeznaczeniem na recykling pojazdów porzuconych przez ich właścicieli? Jaka jest wysokość maksymalnej dopłaty przypadającej na jeden pojazd przekazany przez gminę do stacji demontażu?



Po raz pierwszy od 2007 roku Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej udziela dotacji oraz preferencyjnych pożyczek ze środków gromadzonych na podstawie ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. nr 25, poz. 202.).



Zasady i sposób podziału środków z tzw. opłaty recyklingowej zostały doprecyzowane w rozporządzeniu Rady Ministrów z 31 maja 2006 r. (Dz.U. nr 108, poz. 739). Praktyczne stosowanie tego rozporządzenia wykazało potrzebę dokonania jego nowelizacji. Z tego względu 18 maja 2007 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z 11 maja 2007 r. zmieniające poprzednie rozporządzenie (Dz.U. nr 88, poz. 588), przy czym zmienione przepisy dotyczące wniosków o dopłaty, terminu ich składania oraz informacji im towarzyszących weszły w życie 1 lipca 2007 r. Ustawowo połowa wpływów pochodzących z opłaty recyklingowej została przypisana funkcji dopłat, w formie dotacji, dla przedsiębiorstw prowadzących stacje demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Na działania inwestycyjne w zakresie demontażu, gospodarowania odpadami i zbiórki starych aut udzielane są preferencyjne pożyczki. Na ten cel przeznaczonych jest 30 proc. wpływów. Natomiast pozostałe 20 proc. środków przeznaczono na wsparcie gmin w zakresie dofinansowania zbiórki porzuconych pojazdów. Przekazanie środków gminom następuje w formie dotacji na podstawie wniosku o dofinansowanie.



Ograniczono wysokość maksymalnej dopłaty przypadającej na jeden pojazd przekazany przez gminę do stacji demontażu do wysokości 4 tys. złotych. Dotychczas, w pierwszym roku obowiązywania tych przepisów, największe zainteresowanie dopłatami wykazali przedsiębiorcy, którzy prowadzą stacje demontażu. Łączna kwota rozdysponowanych przez Narodowy Fundusz środków w formie dopłat dla przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu w roku 2007 wyniesie ponad 12,3 mln zł. W tym roku zainteresowanie gmin dopłatami było nieznaczne, ponieważ do Narodowego Funduszu wpłynęło zaledwie kilkanaście wniosków gmin zbierających i przekazujących do stacji demontażu porzucone pojazdy wycofane z eksploatacji. Łączna kwota rozdysponowanych przez NF środków w formie dofinansowania dla gmin w roku 2007 w ramach działań związanych z recyklingiem pojazdów wycofanych z eksploatacji wyniesie ponad 1,1 mln zł.



WNIOSEK

Proces dostosowania systemu zbiórki i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji do zmienionych przepisów, przez wzgląd na naturalną długotrwałość procesów inwestycyjnych, będzie rozciągnięty w czasie. Stąd można założyć wzrost zainteresowania samorządów możliwością uzyskania dotacji na rozbudowę systemu zbierania i przekazywania porzuconych pojazdów stacjom demontażu w kolejnych latach.




KRZYSZTOF WALCZAK


Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej



PODSTAWA PRAWNA 


-  Ustawa z 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz.U. nr 25, poz. 202 ze zm.)

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

Eksperci portalu infor.pl

Eksperci BUDTRADE.pl

Ekipa BUDTRADE.pl to fachowcy w dziedzinie materiałów budowlanych oraz ich efektywnego wykorzystania.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »