REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej praw dla samorządów

Tomasz Augustyniak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Znowelizowana ustawa dotycząca polityki rozwoju zwiększyła możliwości regionów. Wojewodowie nie mają już prawa weta w stosunku do projektów wybranych w ramach regionalnych programów operacyjnych.Teraz większość decyzji podejmowanych będzie w regionie.

Uważam, że ustawa wymaga jeszcze dopracowania - mówi marszałek województwa małopolskiego Marek Nawara.

- Nie mamy jednak już do czynienia z sytuacją, w której kompetencje regionu są ograniczane - dodaje.

W ustawie ograniczono za to kompetencje administracji państwowej. W wersji ustawy zakwestionowanej przez Komisję Europejską ze względu na naruszanie prawa zarządu województwa do wyboru projektów to minister rozwoju regionalnego miał wyrażać zgodę na dofinansowanie tych, których beneficjentem byłby samorząd. Samorządy niższego szczebla wielokrotnie skarżyły się, że w konkursach organizowanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego zarządy województw preferowały własne projekty. Stąd wymóg wydania przez ministra zgody na dofinansowanie projektów własnych instytucji zarządzającej. Marek Nawara wyjaśnia, że często tylko tak zwane projekty metropolitalne spełniają odpowiednie wymogi.

- Zgodnie z dyrektywami UE projekty muszą być spójne, kompletne i zgodne z polityką regionalną, a więc muszą mieć wymiar ponadlokalny. To jasne, że droga wojewódzka jest ponadlokalna, a powiatowa niekoniecznie. I oczywiste, że projekt wojewódzki ma bardziej spójny charakter - tłumaczy.

Wątpliwości co do obecnych kompetencji samorządu ma Maciej Klima, wojewoda małopolski.

- Jako instytucja zarządzająca sejmik rozpatruje kwestie bezpośrednio związane z własnymi interesami. Z etycznego punktu widzenia byłoby lepiej, gdyby decyzje te podejmowała inna instytucja.

Według samorządów wyposażenie wojewody w prawo wetowania ich decyzji o wyborze projektów dawało pole do nadużyć. Maciej Klima jest zdania, że zniesienie weta nie było konieczne, a i tak to niewiele zmieni.

- Wojewoda ma prawo certyfikowania projektów na każdym etapie. Może to zastąpić instytucję weta - mówi.

Samorządowcy proponują więc usunięcie z ustawy artykułów 7 i 8. Mówią one o tak zwanej stałej konferencji współpracy. Ciało to, kierowane przez wojewodę, ma zarządzać programami operacyjnymi. Jego funkcjonowanie prowadzi do powielania prac Komitetu Monitorującego, który został uniezależniony od władz centralnych - twierdzą samorządowcy.

Teraz większość decyzji podejmowanych będzie w regionie.

- Powinno to w istotny sposób przyspieszyć realizację zadań i znacząco podnieść stopień efektywności w wykorzystaniu unijnych środków - przyznaje wicewojewoda podkarpacki Dariusz Iwaneczko.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zasady polityki rozwoju

TOMASZ AUGUSTYNIAK

tomasz.augustyniak@infor.pl

OPINIE

GRAŻYNA GĘSICKA

minister rozwoju regionalnego

Zmiany wprowadzone do ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju były konieczne, z jednej strony ze względu na uwagi Komisji Europejskiej do niektórych przepisów, a z drugiej wynikały z doświadczeń dotychczasowego jej stosowania oraz z oczekiwań i postulatów beneficjentów. Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju to bardzo ważny akt prawny, który, obok rozporządzeń wspólnotowych, daje podstawę prawną do wdrażania funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach 2007-2013. Dlatego tak ważne jest, aby spełniała ona oczekiwania beneficjentów, administracji rządowej i samorządowej, a także Komisji Europejskiej. W wyniku nowelizacji otrzymaliśmy akt prawny, z treści którego każda ze stron będzie zadowolona.

TADEUSZ DZIUBA

wojewoda wielkopolski

Znowelizowano przepisy, które wprowadzały mechanizmy korygowania ewentualnych wadliwych decyzji. Jednak przepisy te oceniono jako niezgodne z prawem unijnym. Niewykluczone, że w przyszłości może okazać się, iż takie mechanizmy korekcyjne byłyby pożyteczne. Wówczas dyskusja w tej kwestii powróci.

MAREK CHMAJ

profesor Wyższej Szkoły Handlu i Prawa w Warszawie

Do wejścia w życie ustawy wątpliwości co do zgodności jej przepisów z prawem wspólnotowym podnosiły służby prawne Komisji Europejskiej. W obecnym brzmieniu ustawa rozwiewa wątpliwości co do kolizji przepisów obu systemów prawnych. Wprowadzona nowela nie narusza gwarantowanych w art. 171 konstytucji i doprecyzowanych w innych przepisach kompetencji nadzorczych wojewody nad samorządem terytorialnym. Komitet Monitorujący stał się ciałem niezależnym, co zwiększa obiektywizm podejmowanych przez niego działań. Pozytywnie zaopiniować należy pozbawienie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego możliwości zatwierdzania projektów własnych instytucji zarządzającej. Przyjęcie odmiennego rozwiązania, zdaniem Komisji Europejskiej, uznać należałoby za niezgodne z przepisami unijnymi, które przewidują, że obowiązek zarządzania programem operacyjnym i jego realizacja spoczywa wyłącznie na instytucji zarządzającej.

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA