REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej praw dla samorządów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Augustyniak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Znowelizowana ustawa dotycząca polityki rozwoju zwiększyła możliwości regionów. Wojewodowie nie mają już prawa weta w stosunku do projektów wybranych w ramach regionalnych programów operacyjnych.Teraz większość decyzji podejmowanych będzie w regionie.

Uważam, że ustawa wymaga jeszcze dopracowania - mówi marszałek województwa małopolskiego Marek Nawara.

- Nie mamy jednak już do czynienia z sytuacją, w której kompetencje regionu są ograniczane - dodaje.

W ustawie ograniczono za to kompetencje administracji państwowej. W wersji ustawy zakwestionowanej przez Komisję Europejską ze względu na naruszanie prawa zarządu województwa do wyboru projektów to minister rozwoju regionalnego miał wyrażać zgodę na dofinansowanie tych, których beneficjentem byłby samorząd. Samorządy niższego szczebla wielokrotnie skarżyły się, że w konkursach organizowanych w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego zarządy województw preferowały własne projekty. Stąd wymóg wydania przez ministra zgody na dofinansowanie projektów własnych instytucji zarządzającej. Marek Nawara wyjaśnia, że często tylko tak zwane projekty metropolitalne spełniają odpowiednie wymogi.

- Zgodnie z dyrektywami UE projekty muszą być spójne, kompletne i zgodne z polityką regionalną, a więc muszą mieć wymiar ponadlokalny. To jasne, że droga wojewódzka jest ponadlokalna, a powiatowa niekoniecznie. I oczywiste, że projekt wojewódzki ma bardziej spójny charakter - tłumaczy.

Wątpliwości co do obecnych kompetencji samorządu ma Maciej Klima, wojewoda małopolski.

- Jako instytucja zarządzająca sejmik rozpatruje kwestie bezpośrednio związane z własnymi interesami. Z etycznego punktu widzenia byłoby lepiej, gdyby decyzje te podejmowała inna instytucja.

Według samorządów wyposażenie wojewody w prawo wetowania ich decyzji o wyborze projektów dawało pole do nadużyć. Maciej Klima jest zdania, że zniesienie weta nie było konieczne, a i tak to niewiele zmieni.

- Wojewoda ma prawo certyfikowania projektów na każdym etapie. Może to zastąpić instytucję weta - mówi.

Samorządowcy proponują więc usunięcie z ustawy artykułów 7 i 8. Mówią one o tak zwanej stałej konferencji współpracy. Ciało to, kierowane przez wojewodę, ma zarządzać programami operacyjnymi. Jego funkcjonowanie prowadzi do powielania prac Komitetu Monitorującego, który został uniezależniony od władz centralnych - twierdzą samorządowcy.

Teraz większość decyzji podejmowanych będzie w regionie.

- Powinno to w istotny sposób przyspieszyć realizację zadań i znacząco podnieść stopień efektywności w wykorzystaniu unijnych środków - przyznaje wicewojewoda podkarpacki Dariusz Iwaneczko.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Zasady polityki rozwoju

TOMASZ AUGUSTYNIAK

tomasz.augustyniak@infor.pl

OPINIE

GRAŻYNA GĘSICKA

minister rozwoju regionalnego

Zmiany wprowadzone do ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju były konieczne, z jednej strony ze względu na uwagi Komisji Europejskiej do niektórych przepisów, a z drugiej wynikały z doświadczeń dotychczasowego jej stosowania oraz z oczekiwań i postulatów beneficjentów. Ustawa o zasadach prowadzenia polityki rozwoju to bardzo ważny akt prawny, który, obok rozporządzeń wspólnotowych, daje podstawę prawną do wdrażania funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach 2007-2013. Dlatego tak ważne jest, aby spełniała ona oczekiwania beneficjentów, administracji rządowej i samorządowej, a także Komisji Europejskiej. W wyniku nowelizacji otrzymaliśmy akt prawny, z treści którego każda ze stron będzie zadowolona.

TADEUSZ DZIUBA

wojewoda wielkopolski

Znowelizowano przepisy, które wprowadzały mechanizmy korygowania ewentualnych wadliwych decyzji. Jednak przepisy te oceniono jako niezgodne z prawem unijnym. Niewykluczone, że w przyszłości może okazać się, iż takie mechanizmy korekcyjne byłyby pożyteczne. Wówczas dyskusja w tej kwestii powróci.

MAREK CHMAJ

profesor Wyższej Szkoły Handlu i Prawa w Warszawie

Do wejścia w życie ustawy wątpliwości co do zgodności jej przepisów z prawem wspólnotowym podnosiły służby prawne Komisji Europejskiej. W obecnym brzmieniu ustawa rozwiewa wątpliwości co do kolizji przepisów obu systemów prawnych. Wprowadzona nowela nie narusza gwarantowanych w art. 171 konstytucji i doprecyzowanych w innych przepisach kompetencji nadzorczych wojewody nad samorządem terytorialnym. Komitet Monitorujący stał się ciałem niezależnym, co zwiększa obiektywizm podejmowanych przez niego działań. Pozytywnie zaopiniować należy pozbawienie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego możliwości zatwierdzania projektów własnych instytucji zarządzającej. Przyjęcie odmiennego rozwiązania, zdaniem Komisji Europejskiej, uznać należałoby za niezgodne z przepisami unijnymi, które przewidują, że obowiązek zarządzania programem operacyjnym i jego realizacja spoczywa wyłącznie na instytucji zarządzającej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

REKLAMA

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

Status ochrony wilka. Komisja Europejska proponuje zmiany

7 marca 2025 r. weszły w życie zmiany dotyczące załączników do konwencji berneńskiej. Chodzi o zmianę statusu ochrony wilka. Komisja UE proponuje dostosowanie statusu ochrony wilka w prawodawstwie UE do konwencji berneńskiej.

REKLAMA