REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykorzystać finansowanie pomostowe przy inwestycjach miejskich

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Arkadiusz Rodak

REKLAMA


Czy unijne projekty mogą otrzymać finansowanie pomostowe tylko z banku? Czy kredyt bankowy jest dogodnym źródłem sfinansowania realizacji projektu inwestycyjnego? Jak można otrzymać wsparcie kredytowe?
Wśród czterech przedsięwzięć wykonanych dotąd w Legnicy z udziałem funduszy strukturalnych realizację dwóch wsparto zaciągniętym w 2005 roku kredytem bankowym: budowę ostatniego odcinka obwodnicy zachodniej oraz modernizację ulicy Najświętszej Marii Panny. Po obligatoryjnym uzyskaniu pozytywnej opinii regionalnej izby obrachunkowej prezydent wystąpił do Rady Miejskiej o zgodę na sięgnięcie po kredyt inwestycyjny i otrzymał ją w formie stosownej uchwały. Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych przeprowadzono procedury przetargu nieograniczonego na wyłonienie banku, który na najlepszych warunkach udzieli miastu kredytu na realizację zadań inwestycyjnych. Specyfikacja zamówienia wskazywała cele, na które środki kredytowe będą przeznaczone. Zarówno kredyt bankowy, jak i pożyczki uzyskiwane w Narodowym i Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska przewidziane były w planie budżetowym roku 2005.

Należy podkreślić, że dotacje unijne wpływają na konto gminy niejako po fakcie, stanowiąc właściwie refundację kosztów wcześniej już poniesionych podczas realizacji inwestycji. W praktyce oznacza to: zaangażuj najpierw własne, nawet pożyczone pieniądze, byś mógł skutecznie uzyskać wsparcie unijnego funduszu strukturalnego.

I tak np. realizacja obwodnicy zachodniej Legnicy rozpoczęła się jeszcze przed unijną akcesją (w 2000 roku). Arteria była podzielona na cztery etapy.

Na tę część budowy obwodnicy uzyskano unijne dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport (SPOT). Ogólny koszt przedsięwzięcia wyniósł ponad 31,8 mln zł. Dotacje pozyskane wcześniej z budżetu państwa oraz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wyniosły blisko 13 mln zł. Udział własny gminy to ostatecznie tylko 1,1 mln zł. Środki unijne przeznaczone na ten cel wyniosły ponad 17,7 mln zł.

Ogólne, kilkuletnie nakłady na całą obwodnicę szacuje się na ok. 100 mln zł. Zrealizowana została nie tylko dzięki środkom finansowym pochodzącym z kredytów bankowych, zaciągniętych przez gminę w wysokości ponad 45 mln zł, ale także znaczącemu dofinansowaniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w wysokości prawie 19 mln zł oraz budżetu państwa i wojewody dolnośląskiego w wysokości ponad 17 mln zł. Wsparcia finansowego udzieliły też Narodowy i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Drugą legnicką inwestycją z unijnym wsparciem, na której realizację miasto wykorzystywało kredyt bankowy, była zakończona w 2006 roku modernizacja ulicy Najświętszej Marii Panny. Jej koszt całkowity wyniósł blisko 6 mln zł. Udział UE opiewa na ponad 4,1 mln zł (72 proc.). Reszta to środki własne gminy (ponad 1 mln zł, czyli 19 proc.), uzupełnione dotacją z budżetu państwa (ponad 0,5 mln zł, czyli 9 proc.).


ARKADIUSZ RODAK

rzecznik prezydenta miasta Legnica

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA