REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wykorzystać finansowanie pomostowe przy inwestycjach miejskich

Arkadiusz Rodak

REKLAMA


Czy unijne projekty mogą otrzymać finansowanie pomostowe tylko z banku? Czy kredyt bankowy jest dogodnym źródłem sfinansowania realizacji projektu inwestycyjnego? Jak można otrzymać wsparcie kredytowe?
Wśród czterech przedsięwzięć wykonanych dotąd w Legnicy z udziałem funduszy strukturalnych realizację dwóch wsparto zaciągniętym w 2005 roku kredytem bankowym: budowę ostatniego odcinka obwodnicy zachodniej oraz modernizację ulicy Najświętszej Marii Panny. Po obligatoryjnym uzyskaniu pozytywnej opinii regionalnej izby obrachunkowej prezydent wystąpił do Rady Miejskiej o zgodę na sięgnięcie po kredyt inwestycyjny i otrzymał ją w formie stosownej uchwały. Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych przeprowadzono procedury przetargu nieograniczonego na wyłonienie banku, który na najlepszych warunkach udzieli miastu kredytu na realizację zadań inwestycyjnych. Specyfikacja zamówienia wskazywała cele, na które środki kredytowe będą przeznaczone. Zarówno kredyt bankowy, jak i pożyczki uzyskiwane w Narodowym i Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska przewidziane były w planie budżetowym roku 2005.

Należy podkreślić, że dotacje unijne wpływają na konto gminy niejako po fakcie, stanowiąc właściwie refundację kosztów wcześniej już poniesionych podczas realizacji inwestycji. W praktyce oznacza to: zaangażuj najpierw własne, nawet pożyczone pieniądze, byś mógł skutecznie uzyskać wsparcie unijnego funduszu strukturalnego.

I tak np. realizacja obwodnicy zachodniej Legnicy rozpoczęła się jeszcze przed unijną akcesją (w 2000 roku). Arteria była podzielona na cztery etapy.

Na tę część budowy obwodnicy uzyskano unijne dofinansowanie w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport (SPOT). Ogólny koszt przedsięwzięcia wyniósł ponad 31,8 mln zł. Dotacje pozyskane wcześniej z budżetu państwa oraz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wyniosły blisko 13 mln zł. Udział własny gminy to ostatecznie tylko 1,1 mln zł. Środki unijne przeznaczone na ten cel wyniosły ponad 17,7 mln zł.

Ogólne, kilkuletnie nakłady na całą obwodnicę szacuje się na ok. 100 mln zł. Zrealizowana została nie tylko dzięki środkom finansowym pochodzącym z kredytów bankowych, zaciągniętych przez gminę w wysokości ponad 45 mln zł, ale także znaczącemu dofinansowaniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w wysokości prawie 19 mln zł oraz budżetu państwa i wojewody dolnośląskiego w wysokości ponad 17 mln zł. Wsparcia finansowego udzieliły też Narodowy i Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Drugą legnicką inwestycją z unijnym wsparciem, na której realizację miasto wykorzystywało kredyt bankowy, była zakończona w 2006 roku modernizacja ulicy Najświętszej Marii Panny. Jej koszt całkowity wyniósł blisko 6 mln zł. Udział UE opiewa na ponad 4,1 mln zł (72 proc.). Reszta to środki własne gminy (ponad 1 mln zł, czyli 19 proc.), uzupełnione dotacją z budżetu państwa (ponad 0,5 mln zł, czyli 9 proc.).


ARKADIUSZ RODAK

rzecznik prezydenta miasta Legnica

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA