Plan finansowy samorządowej jednostki organizacyjnej
REKLAMA
REKLAMA
Uchwała budżetowa określa: plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych oraz dochodów własnych jednostek budżetowych i wydatków nimi sfinansowanych, a także plany przychodów i wydatków funduszy celowych.
REKLAMA
Plany jednostek budżetowych
Projekty planów finansowych samorządowych jednostek budżetowych sporządzane są w szczegółowości: dział, rozdział i paragraf. Projekty planów finansowych tych jednostek zapewniają zgodność kwot dochodów i wydatków z projektem uchwały budżetowej, zatwierdzonej przez kierowników tych jednostek, i są przekazywane zarządowi jednostki samorządu terytorialnego. Powinno to nastąpić w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej, nie później jednak niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych łącznie z projektami planów finansowych opracowują projekty planów finansowych dochodów własnych i wydatków nimi sfinansowanych.
REKLAMA
Plany finansowe dochodów własnych samorządowych jednostek budżetowych ujęte w uchwale budżetowej stanowią prognozę gromadzonych dochodów własnych i wydatków nimi finansowanych oraz stanowią podstawę gospodarki finansowej. Natomiast plany finansowe dochodów własnych samorządowych jednostek budżetowych utworzonych w ciągu roku budżetowego ujmowane są w uchwale budżetowej na najbliższej sesji organu stanowiącego jednostek samorządu terytorialnego, nie później jednak niż w ciągu trzech miesięcy od dnia ich utworzenia.
Zarządy samorządów weryfikują otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadzają w nich odpowiednie zmiany. Do obowiązków zarządów należy poinformowanie kierowników samorządowych jednostek budżetowych o dokonaniu zmian, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania projektów planów finansowych, nie później jednak niż do dnia 27 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania informacji o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w uchwale budżetowej, sporządzają plany finansowe swoich jednostek.
Zarząd jednostki samorządowej zawiadamia jednostki budżetowe o zmianach planu dochodów i wydatków wprowadzonych w toku wykonywania budżetu. Zawiadomienia te stanowią podstawę dokonania zmian w planach finansowych samorządowych jednostek budżetowych.
Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych mogą dokonywać przeniesień planowanych wydatków w planach finansowych samorządowych jednostek budżetowych oraz w planach dochodów własnych tych jednostek, w granicach upoważnień przyznanych przez zarząd. Obowiązkiem kierowników samorządowych jednostek budżetowych jest poinformowanie zarządu o dokonanych zmianach w terminie siedmiu dni.
Plany zakładów budżetowych
Kierownicy samorządowych zakładów budżetowych sporządzają projekty planów finansowych i przekazują zarządowi jednostki samorządowej w terminie umożliwiającym ujęcie ich planów przychodów i wydatków (które stanowią koszty działalności oraz pozostałe koszty i inne obciążenia) w projekcie uchwały budżetowej.
REKLAMA
W terminie dziesięciu dni od dnia otrzymania od zarządu jednostki samorządu terytorialnego informacji o kwotach przychodów i wydatków zakładu oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu, kierownik samorządowego zakładu budżetowego zatwierdza plan finansowy zakładu.
Kierownik zakładu budżetowego może dokonywać zmian w planie finansowym zakładu budżetowego w ciągu roku, w przypadku realizowania wyższych od planowanych przychodów i kosztów, pod warunkiem że nie spowoduje to zmniejszenia wpłat do budżetu ani zwiększenia dotacji z budżetu. Inne zmiany planu finansowego wymagają wprowadzenia zmian odpowiednio w budżecie jednostki samorządu terytorialnego.
Rozliczenia zakładu z budżetem są planowane w dziale i rozdziale właściwym dla przeważającego rodzaju działalności zakładu budżetowego określonego w przepisach o klasyfikacji budżetowej.
Generalnie planowany stan środków obrotowych zakładu budżetowego na koniec roku nie może przekraczać 1/6 rocznych planowanych na rok następny kosztów wynagrodzeń i pochodnych.
Nie zalicza się otrzymanych darowizn pieniężnych przy ustalaniu wpłaty do budżetu z tytułu nadwyżki środków obrotowych do planowanego i faktycznego stanu środków obrotowych zakładu budżetowego.
Zakład budżetowy planuje jako wpłatę do budżetu różnicę pomiędzy sumą planowanych przychodów, powiększonych o planowany stan środków obrotowych na początek roku, a sumą planowanych wydatków, powiększonych o planowany stan środków obrotowych na koniec roku.
Plany gospodarstw pomocniczych
Kierownik gospodarstwa pomocniczego w terminie dziesięciu dni od dnia otrzymania informacji o projekcie uchwały budżetowej jednostki samorządowej opracowuje i przekazuje projekt planu finansowego jednostce budżetowej.
Kierownik gospodarstwa pomocniczego samorządowej jednostki budżetowej, przy której gospodarstwo zostało utworzone, opracowuje plan finansowy gospodarstwa, w terminie dziesięciu dni od dnia otrzymania od jednostki budżetowej informacji o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków tych jednostek oraz wysokości dotacji i wpłat do budżetu i niezwłocznie przekazuje do zatwierdzenia kierownikowi tej jednostki budżetowej.
Gospodarstwo pomocnicze samorządowej jednostki budżetowej może otrzymywać dotacje przedmiotowe, które przekazuje zarząd jednostki samorządowej.
Rozliczenia gospodarstwa pomocniczego z budżetem są planowane w dziale i rozdziale właściwym dla przeważającego rodzaju działalności gospodarstwa pomocniczego określonym w przepisach o klasyfikacji budżetowej.
Gospodarstwo pomocnicze, po obowiązkowym obciążeniu wyniku finansowego z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych oraz innych obciążeń określonych przepisami, wpłaca do budżetu, za pośrednictwem jednostki budżetowej, połowę osiągniętego zysku. Do ustalenia wyniku finansowego gospodarstwa pomocniczego nie zalicza się otrzymanych darowizn pieniężnych.
DOCHODY, WYDATKI, PRZYCHODY I KOSZTY
Ujęte w budżetach jednostek i planach finansowych jednostek budżetowych:
• dochody - stanowią prognozy ich wielkości,
• wydatki, z wyłączeniem wydatków finansowanych z dochodów własnych jednostek budżetowych, oraz rozchody - stanowią nieprzekraczalny limit.
Ujęte w rocznych planach finansowych jednostek sektora finansów publicznych:
• przychody - stanowią prognozy ich wielkości,
• koszty - mogą ulec zwiększeniu, jeżeli:
- zrealizowano przychody własne wyższe od prognozowanych,
- zwiększenie kosztów nie spowoduje zwiększenia dotacji z budżetu oraz nie zmniejszy wielkości planowanych wpłat do budżetu albo zysków oraz planowanego stanu środków obrotowych na dzień 31 grudnia roku objętego planowaniem.
BARBARA KOŁODZIEJ
gp@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).
• Rozporządzenie ministra finansów z 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (Dz. U. nr 116, poz. 783).
REKLAMA
REKLAMA