REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sektor publiczny z prywatnym partnerem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

REKLAMA

Partnerstwo publiczno-prywatne pozwala prywatnym przedsiębiorcom sfinansować budowę dróg i obiektów użyteczności publicznej w ramach współpracy z gminą.

Partnerstwem publiczno-prywatnym (PPP) określa się współpracę między jednostką samorządu terytorialnego lub administracji rządowej a sektorem prywatnym w celu zrealizowania wspólnego przedsięwzięcia. Zysk z inwestycji zostaje wówczas podzielony między nich. Ponoszą też odpowiedzialność za to wspólne przedsięwzięcie. W ramach PPP wykonywane są zadania związane z rozwojem lokalnej infrastruktury, na przykład: budowa, zarządzanie i utrzymanie dróg i mostów oraz linii kolejowych, szkół, budownictwo komunalne, oczyszczalnie ścieków.

REKLAMA

REKLAMA

Lista przedsięwzięć

W ramach PPP mogą być prowadzone następujące przedsięwzięcia: projektowanie lub realizacja inwestycji w wykonaniu zadania publicznego, świadczenie usług publicznych przez czas dłuższy niż trzy lata, pod warunkiem że obejmują one eksploatację, utrzymanie i zarządzanie niezbędnym do tego składnikiem majątkowym, a także działanie na rzecz rozwoju gospodarczego i społecznego. Na przykład strona publiczna może przedstawić projekt rewitalizacji obszaru miejskiego, natomiast jeśli koszt prac nie zostanie pokryty z pieniędzy budżetowych bezpośrednio w formie zapłaty, to w sporządzaniu projektu rewitalizacji może uczestniczyć także przedsiębiorca. Do inwestycji PPP zalicza się też przedsiębiorstwa pilotażowe, promocyjne, naukowe, edukacyjne lub kulturalne, które wspomagają realizację zadań publicznych. PPP ma na celu doprowadzić do zmiany funkcji jednostek samorządu terytorialnego. Zamiast być dostawcą obiektów użyteczności publicznej, miałyby być dostawcą samych usług. Budowę obiektu finansowałby prywatny przedsiębiorca, a potem zarządzałby przez pewien czas tym obiektem i pobierał dochody. W ten sposób przedsiębiorca zamiast być współudziałowcem w finansowaniu gminnego zadania inwestycyjnego, zostałby udziałowcem w dostawach usług dla mieszkańców. Mógłby być nim nawet przez kilkadziesiąt lat. Rozwiązanie takie byłoby korzystne dla gmin, których nie stać na budowę obiektów.

Umowa na inwestycję

Aby inwestycja została wykonana w ramach PPP gmina musi zamieścić informacje o planowanym przedsięwzięciu w Biuletynach. Gdyby tego obowiązku nie dopełniła, to zawarta później umowa między nią a przedsiębiorcą nie byłaby ważna.

O zawarcie umowy PPP na konkretną inwestycję może ubiegać się jeden przedsiębiorca albo łącznie kilku, którzy zawarli umowę albo porozumienie po to aby wspólnie starać się o uzyskanie konkretnego kontraktu. W takim przypadku w postępowaniu o zawarcie umowy reprezentowałby ich pełnomocnik, którego najczęściej ustanawiają spośród siebie. Pełnomocnik może też w ich imieniu zawrzeć umowę.

REKLAMA

Możliwa jest też sytuacja odwrotna: jednostki samorządu zawierają umowę albo porozumienie, aby mogło zostać wykonane wspólne dla nich zadanie publiczne. Muszą wówczas wybrać jednostkę upoważnioną do sporządzenia analizy korzyści płynących z tej formy współpracy i do zawarcia w ich imieniu i na ich rzecz umowy PPP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Partner prywatny wyłaniany jest w trybie przetargu, ponieważ PPP jest szczególną formą zamówienia publicznego i prowadzone jest przy udziale środków publicznych. Najczęściej przy wyborze oferty stosuje się wówczas tryb: negocjacje z ogłoszeniem. Wybiera się partnera, który przedstawi najbardziej korzystną ofertę współpracy przy realizacji inwestycji, bo na przykład przedstawia najbardziej korzystny bilans wynagrodzenia. terminy i wysokość przewidywanych płatności oraz innych kryteriów, które odnoszą się do przedmiotu przedsięwzięcia.

Zanim dojdzie do zawarcia umowy, musi zostać przeprowadzona analiza opłacalności przedsięwzięcia.

Prawa i obowiązki

W umowie określa się prawa i obowiązki stron: przedsiębiorcy i partnera publicznego. Przedsiębiorca zobowiązuje się do sfinansowania inwestycji albo do znalezienia źródeł, które umożliwiłyby takie sfinansowanie oraz zapewniły późniejsze zarządzanie przedsięwzięciem. Natomiast partner publiczny przyjmuje na siebie odpowiedzialność za świadczenie usług i nadzór nad partnerem, który ją realizuje.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa z 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. nr 169, poz. 1420).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma niepełnosprawna, ale samodzielna. Tylko 61 punkty. Bo w mieszkaniu umie otworzyć drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

Zanim szpital trafi na OIOM finansów. Jak stosować nowe przepisy o programach naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych

Nie czekaj, aż szpital trafi na OIOM finansów. Nowa ustawa nakazuje program naprawczy dopiero po stracie przekraczającej 1%, ale kto zwleka do tego momentu, ryzykuje terapię przymusową. Dyrektor, który wcześniej sięgnie po narzędzia „pre-naprawcze”, ma szansę poprawić wynik własnym tempem, bez ustawowej kroplówki i kwartalnych raportów. Nowe przepisy dotyczące programów naprawczych w publicznych podmiotach leczniczych komentuje adwokat Grzegorz Prigan.

REKLAMA

Rząd: Wynagrodzenia lekarzy w ZUS wyższe o 25%. Reforma orzecznictwa lekarskiego i orzeczeń

W rządzie projekt reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja usprawnia i ujednolica sposób wydawania orzeczeń przez lekarzy orzeczników ZUS oraz zasady kontroli zwolnień lekarskich. Doprecyzowane zostają sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy.

Tańsze leki dla pacjentów i NFZ - list otwarty branży farmaceutycznej do Ministerstwa Zdrowia

Kilkudziesięciu sygnatariuszy, w tym organizacje pacjenckie i z branży farmaceutycznej, podpisało list otwarty do Ministerstwa Zdrowia, apelując o tańsze i bardziej dostępne leki dla pacjentów. Sygnatariusze wezwali resort zdrowia do wykorzystania zbliżającej się nowelizacji ustawy refundacyjnej jako szansy na odblokowanie potencjału importu równoległego. List otwarty podpisano 14 października br. w Warszawie podczas XIII Forum Importu Równoległego.

REKLAMA