REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sektor publiczny z prywatnym partnerem

Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata

REKLAMA

REKLAMA

Partnerstwo publiczno-prywatne pozwala prywatnym przedsiębiorcom sfinansować budowę dróg i obiektów użyteczności publicznej w ramach współpracy z gminą.

Partnerstwem publiczno-prywatnym (PPP) określa się współpracę między jednostką samorządu terytorialnego lub administracji rządowej a sektorem prywatnym w celu zrealizowania wspólnego przedsięwzięcia. Zysk z inwestycji zostaje wówczas podzielony między nich. Ponoszą też odpowiedzialność za to wspólne przedsięwzięcie. W ramach PPP wykonywane są zadania związane z rozwojem lokalnej infrastruktury, na przykład: budowa, zarządzanie i utrzymanie dróg i mostów oraz linii kolejowych, szkół, budownictwo komunalne, oczyszczalnie ścieków.

REKLAMA

REKLAMA

Lista przedsięwzięć

W ramach PPP mogą być prowadzone następujące przedsięwzięcia: projektowanie lub realizacja inwestycji w wykonaniu zadania publicznego, świadczenie usług publicznych przez czas dłuższy niż trzy lata, pod warunkiem że obejmują one eksploatację, utrzymanie i zarządzanie niezbędnym do tego składnikiem majątkowym, a także działanie na rzecz rozwoju gospodarczego i społecznego. Na przykład strona publiczna może przedstawić projekt rewitalizacji obszaru miejskiego, natomiast jeśli koszt prac nie zostanie pokryty z pieniędzy budżetowych bezpośrednio w formie zapłaty, to w sporządzaniu projektu rewitalizacji może uczestniczyć także przedsiębiorca. Do inwestycji PPP zalicza się też przedsiębiorstwa pilotażowe, promocyjne, naukowe, edukacyjne lub kulturalne, które wspomagają realizację zadań publicznych. PPP ma na celu doprowadzić do zmiany funkcji jednostek samorządu terytorialnego. Zamiast być dostawcą obiektów użyteczności publicznej, miałyby być dostawcą samych usług. Budowę obiektu finansowałby prywatny przedsiębiorca, a potem zarządzałby przez pewien czas tym obiektem i pobierał dochody. W ten sposób przedsiębiorca zamiast być współudziałowcem w finansowaniu gminnego zadania inwestycyjnego, zostałby udziałowcem w dostawach usług dla mieszkańców. Mógłby być nim nawet przez kilkadziesiąt lat. Rozwiązanie takie byłoby korzystne dla gmin, których nie stać na budowę obiektów.

Umowa na inwestycję

Aby inwestycja została wykonana w ramach PPP gmina musi zamieścić informacje o planowanym przedsięwzięciu w Biuletynach. Gdyby tego obowiązku nie dopełniła, to zawarta później umowa między nią a przedsiębiorcą nie byłaby ważna.

O zawarcie umowy PPP na konkretną inwestycję może ubiegać się jeden przedsiębiorca albo łącznie kilku, którzy zawarli umowę albo porozumienie po to aby wspólnie starać się o uzyskanie konkretnego kontraktu. W takim przypadku w postępowaniu o zawarcie umowy reprezentowałby ich pełnomocnik, którego najczęściej ustanawiają spośród siebie. Pełnomocnik może też w ich imieniu zawrzeć umowę.

REKLAMA

Możliwa jest też sytuacja odwrotna: jednostki samorządu zawierają umowę albo porozumienie, aby mogło zostać wykonane wspólne dla nich zadanie publiczne. Muszą wówczas wybrać jednostkę upoważnioną do sporządzenia analizy korzyści płynących z tej formy współpracy i do zawarcia w ich imieniu i na ich rzecz umowy PPP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Partner prywatny wyłaniany jest w trybie przetargu, ponieważ PPP jest szczególną formą zamówienia publicznego i prowadzone jest przy udziale środków publicznych. Najczęściej przy wyborze oferty stosuje się wówczas tryb: negocjacje z ogłoszeniem. Wybiera się partnera, który przedstawi najbardziej korzystną ofertę współpracy przy realizacji inwestycji, bo na przykład przedstawia najbardziej korzystny bilans wynagrodzenia. terminy i wysokość przewidywanych płatności oraz innych kryteriów, które odnoszą się do przedmiotu przedsięwzięcia.

Zanim dojdzie do zawarcia umowy, musi zostać przeprowadzona analiza opłacalności przedsięwzięcia.

Prawa i obowiązki

W umowie określa się prawa i obowiązki stron: przedsiębiorcy i partnera publicznego. Przedsiębiorca zobowiązuje się do sfinansowania inwestycji albo do znalezienia źródeł, które umożliwiłyby takie sfinansowanie oraz zapewniły późniejsze zarządzanie przedsięwzięciem. Natomiast partner publiczny przyjmuje na siebie odpowiedzialność za świadczenie usług i nadzór nad partnerem, który ją realizuje.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

Podstawa prawna

Ustawa z 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym (Dz.U. nr 169, poz. 1420).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA