REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak gmina może uzyskać kredyt bankowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kredyt bankowy na sfinansowanie inwestycji komunalnej samorząd może pozyskać tylko w drodze przetargu. Bank może sfinansować wszystkie potrzeby gminy.

Jednostka samorządu terytorialnego może zaciągnąć zadłużenie zewnętrzne tylko w sytuacji, gdy posiada dobrą kondycję finansową. W tym celu musi złożyć pismo w sprawie wydania opinii przez Regionalną Izbę Obrachunkową o możliwości spłaty zaciąganego kredytu albo pożyczki. Wcześniej jednak powinna być podjęta uchwała rady gminy w sprawie zaciągnięcia zadłużenia zewnętrznego. Po zgodzie RIO jednostka samorządu terytorialnego może ogłosić przetarg na kredyt.

REKLAMA

REKLAMA

Istnieje możliwość połączenia kredytu z innym sposobem finansowania potrzeb samorządowych, np. z leasingiem, emisją obligacji komunalnych lub pożyczki z funduszu pożyczkowego.

- Należy podkreślić, że sposób szacowania wartości zamówienia w zakresie zaciągnięcia kredytu określa przepis art. 34, ust. 4 prawa zamówień publicznych. Zgodnie z nim, jeżeli zamawiający obejmuje usługi bankowe lub inne usługi finansowe, to wartością zamówienia są opłaty, prowizje, odsetki i inne podobne świadczenia. Tak wynika m.in. z oficjalnego stanowiska Urzędu Zamówień Publicznych.

Obowiązkowy przetarg

Obowiązek zastosowania przez jednostkę samorządu terytorialnego prawa zamówień publicznych wiąże się z koniecznością udzielenia zamówienia w jednym z trybów przewidzianych w ustawie.

REKLAMA

Zamknięty katalog trybów, w których może być udzielone zamówienie publiczne, został określony w art. 10 ustawy Prawo zamówień publicznych. Stosownie do treści tego art. podstawowymi trybami udzielania zamówień publicznych także w zakresie finansowania inwestycji kredytem bankowym jest przetarg nieograniczony lub ograniczony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy rozważaniu spełnienia warunków zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki należy wziąć pod uwagę wytyczne przyjęte 17 listopada 2006 r. przez Komitet Europejski Rady Ministrów. Opracowanie te zostało stworzone przez Urząd Zamówień Publicznych na podstawie orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i sądów polskich. „Wytyczne dotyczące interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, m.in. w trybie zamówienia z wolnej ręki, są dostępne na stronach internetowych UZP: www.uzp.gov.pl.

Kredyt bankowy jak dotychczas jest najbardziej dostępnym źródłem pozyskiwania kapitału na sfinansowanie potrzeb samorządu terytorialnego.

Co można sfinansować

Za pośrednictwem kredytu lub pożyczki bankowej można nabyć prawie wszystko. Bank może zaproponować w drodze przetargu sfinansowanie budowy, remontu lub modernizacji sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, budynku szkoły, ośrodka zdrowia albo stacji uzdatniania wody. Bank może też sfinansować zakup środka transportu publicznego lub tylko na potrzeby urzędu gminy. Gmina może też za pośrednictwem kredytu sfinansować komputeryzację urzędu.

Oferta bankowa jest skierowana również do samorządów, które realizują albo będą realizować inwestycje w ramach unijnych programów pomocowych.

Bank w drodze oferty przetargowej z reguły finansuje w 100 proc. nabycie środka trwałego. Okres kredytowania jest różny. Im większa suma kredytu, tym dłuższy okres kredytowania. Przy kredycie inwestycyjnym, którym finansowana jest np. budowa budynku gminnego, okres kredytowania z reguły jest dłuższy niż czas kadencji rady gminy.

Uwaga na koszty

Finansowanie wszelkiego rodzaju nabycia nieruchomości, środka trwałego w drodze kredytu bankowego to rozłożenie kosztów w czasie. Natomiast sfinansowanie takiego nabycia za pieniądze z kasy gminnej może być zbyt dużym jednorazowym obciążeniem.

Mimo to przy wyborze oferty bankowej należy patrzeć i skrupulatnie wyliczać koszty finansowania kredytowego. Na te koszty składają się przede wszystkim:

• prowizje, w tym możliwe opłaty przygotowawcze za stworzenie specjalnej oferty,

• prowizje administracyjne i inne opłaty,

oprocentowanie w skali roku.

 

Należy odrzucić ofertę banku, który żąda zabezpieczenia kredytu w postaci zabezpieczenia majątkowego. Taka forma zabezpieczenia podraża kredyt. Obecnie jest tendencja, że banki nie żądają od gmin żadnych zabezpieczeń lub wyjątkowo tylko weksel in blanco. Bankowi zabezpieczeniem powinno wystarczyć sama umowa wraz z prawnymi klauzulami. Samorząd w opinii banków jest najbardziej wiarygodnym kredytobiorcą.

Oprocentowanie jest najważniejszym i największym kosztem obok spłaty samego pożyczonego kapitału. Odsetki obciążają budżet przez cały okres spłaty zadłużenia. Z tego też powodu należy przyjąć ofertę, w której będzie najmniejsze oprocentowanie w skali roku.

Ale to nie wszystko. Na tego typu koszty odsetkowe wpływ ma również okres spłaty. Im dłużej spłacamy, tym suma całkowita odsetek jest większa i więcej traci budżet gminy i więcej zarabia bank. Ale i w tym jest plus. Jednorazowo, co miesiąc raty odsetkowe są mniejsze w przypadku dłuższego okresu kredytowania niż w przypadku krótkiego okresu spłaty kredytu. Tak więc wybór należy do gminy. Trzeba to dobrze skalkulować.

Zanim jednak dojdzie do rozstrzygnięcia przetargu, zadaniem banku bądź innej instytucji finansowej jest stworzenie oferty kredytowej. Oferta powinna odpowiadać parametrom zawartym w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.). Ofertę bank powinien złożyć w wyznaczonym przez zamawiającego terminie określonym w (s.i.w.z.).

4 KROKI ZACIĄGANIA KREDYTU PRZEZ GMINĘ

1 Cele i zadania. Należy jasno określić, co ma być sfinansowane przy wykorzystaniu kredytu, jakie mają to być cele i zadania inwestycyjne.

2 Uchwała. Rada gminy, powiatu musi podjąć uchwałę zezwalającą i zobowiązującą organ wykonawczy do zaciągnięcia zobowiązania.

3 Przetarg.

Należy skonstruować s.i.w.z. i ogłosić przetarg.

4 Wybór i umowa.

Po ustaleniu, która z ofert przedstawionych przez banki jest najkorzystniejsza i odpowiada najbardziej parametrom określonym przez gminę, następują ostateczne negocjacje i zawarcie z bankiem umowy.

DOKUMENTY DLA RIO

Do każdej uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu albo pożyczki Regionalna Izba Obrachunkowa żąda od gminy albo powiatu następującej dokumentacji:

• wyciąg z protokołu dotyczący wyników głosowania nad uchwałą rady gminy w sprawie zaciągnięcia długu,

• prognozę spłaty zadłużenia zawierającego m.in.:

• plan dochodów i wydatków w okresie spłaty kredytu,

• aktualny stan zobowiązania,

• dotychczas wykonane przychody i rozchody danego roku,

• informacje o wcześniej zaciągniętych i jeszcze niespłaconych kredytach i pożyczkach,

• informacje o udzielonych poręczeniach,

• plan spłaty wszystkich zaciągniętych kredytów i pożyczek, w tym przypadku chodzi raczej o dane ogólne

Andrzej Okrasiński

andrzej.okrasinski@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 82, poz. 560).

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 72, poz. 665 ze zm.).

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA