REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak gmina może uzyskać kredyt bankowy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Andrzej Okrasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Kredyt bankowy na sfinansowanie inwestycji komunalnej samorząd może pozyskać tylko w drodze przetargu. Bank może sfinansować wszystkie potrzeby gminy.

Jednostka samorządu terytorialnego może zaciągnąć zadłużenie zewnętrzne tylko w sytuacji, gdy posiada dobrą kondycję finansową. W tym celu musi złożyć pismo w sprawie wydania opinii przez Regionalną Izbę Obrachunkową o możliwości spłaty zaciąganego kredytu albo pożyczki. Wcześniej jednak powinna być podjęta uchwała rady gminy w sprawie zaciągnięcia zadłużenia zewnętrznego. Po zgodzie RIO jednostka samorządu terytorialnego może ogłosić przetarg na kredyt.

REKLAMA

Istnieje możliwość połączenia kredytu z innym sposobem finansowania potrzeb samorządowych, np. z leasingiem, emisją obligacji komunalnych lub pożyczki z funduszu pożyczkowego.

- Należy podkreślić, że sposób szacowania wartości zamówienia w zakresie zaciągnięcia kredytu określa przepis art. 34, ust. 4 prawa zamówień publicznych. Zgodnie z nim, jeżeli zamawiający obejmuje usługi bankowe lub inne usługi finansowe, to wartością zamówienia są opłaty, prowizje, odsetki i inne podobne świadczenia. Tak wynika m.in. z oficjalnego stanowiska Urzędu Zamówień Publicznych.

Obowiązkowy przetarg

Obowiązek zastosowania przez jednostkę samorządu terytorialnego prawa zamówień publicznych wiąże się z koniecznością udzielenia zamówienia w jednym z trybów przewidzianych w ustawie.

REKLAMA

Zamknięty katalog trybów, w których może być udzielone zamówienie publiczne, został określony w art. 10 ustawy Prawo zamówień publicznych. Stosownie do treści tego art. podstawowymi trybami udzielania zamówień publicznych także w zakresie finansowania inwestycji kredytem bankowym jest przetarg nieograniczony lub ograniczony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy rozważaniu spełnienia warunków zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki należy wziąć pod uwagę wytyczne przyjęte 17 listopada 2006 r. przez Komitet Europejski Rady Ministrów. Opracowanie te zostało stworzone przez Urząd Zamówień Publicznych na podstawie orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i sądów polskich. „Wytyczne dotyczące interpretacji przesłanek pozwalających na przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, m.in. w trybie zamówienia z wolnej ręki, są dostępne na stronach internetowych UZP: www.uzp.gov.pl.

Kredyt bankowy jak dotychczas jest najbardziej dostępnym źródłem pozyskiwania kapitału na sfinansowanie potrzeb samorządu terytorialnego.

Co można sfinansować

Za pośrednictwem kredytu lub pożyczki bankowej można nabyć prawie wszystko. Bank może zaproponować w drodze przetargu sfinansowanie budowy, remontu lub modernizacji sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, budynku szkoły, ośrodka zdrowia albo stacji uzdatniania wody. Bank może też sfinansować zakup środka transportu publicznego lub tylko na potrzeby urzędu gminy. Gmina może też za pośrednictwem kredytu sfinansować komputeryzację urzędu.

Oferta bankowa jest skierowana również do samorządów, które realizują albo będą realizować inwestycje w ramach unijnych programów pomocowych.

Bank w drodze oferty przetargowej z reguły finansuje w 100 proc. nabycie środka trwałego. Okres kredytowania jest różny. Im większa suma kredytu, tym dłuższy okres kredytowania. Przy kredycie inwestycyjnym, którym finansowana jest np. budowa budynku gminnego, okres kredytowania z reguły jest dłuższy niż czas kadencji rady gminy.

Uwaga na koszty

Finansowanie wszelkiego rodzaju nabycia nieruchomości, środka trwałego w drodze kredytu bankowego to rozłożenie kosztów w czasie. Natomiast sfinansowanie takiego nabycia za pieniądze z kasy gminnej może być zbyt dużym jednorazowym obciążeniem.

Mimo to przy wyborze oferty bankowej należy patrzeć i skrupulatnie wyliczać koszty finansowania kredytowego. Na te koszty składają się przede wszystkim:

• prowizje, w tym możliwe opłaty przygotowawcze za stworzenie specjalnej oferty,

• prowizje administracyjne i inne opłaty,

oprocentowanie w skali roku.

 

REKLAMA

Należy odrzucić ofertę banku, który żąda zabezpieczenia kredytu w postaci zabezpieczenia majątkowego. Taka forma zabezpieczenia podraża kredyt. Obecnie jest tendencja, że banki nie żądają od gmin żadnych zabezpieczeń lub wyjątkowo tylko weksel in blanco. Bankowi zabezpieczeniem powinno wystarczyć sama umowa wraz z prawnymi klauzulami. Samorząd w opinii banków jest najbardziej wiarygodnym kredytobiorcą.

Oprocentowanie jest najważniejszym i największym kosztem obok spłaty samego pożyczonego kapitału. Odsetki obciążają budżet przez cały okres spłaty zadłużenia. Z tego też powodu należy przyjąć ofertę, w której będzie najmniejsze oprocentowanie w skali roku.

Ale to nie wszystko. Na tego typu koszty odsetkowe wpływ ma również okres spłaty. Im dłużej spłacamy, tym suma całkowita odsetek jest większa i więcej traci budżet gminy i więcej zarabia bank. Ale i w tym jest plus. Jednorazowo, co miesiąc raty odsetkowe są mniejsze w przypadku dłuższego okresu kredytowania niż w przypadku krótkiego okresu spłaty kredytu. Tak więc wybór należy do gminy. Trzeba to dobrze skalkulować.

Zanim jednak dojdzie do rozstrzygnięcia przetargu, zadaniem banku bądź innej instytucji finansowej jest stworzenie oferty kredytowej. Oferta powinna odpowiadać parametrom zawartym w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.). Ofertę bank powinien złożyć w wyznaczonym przez zamawiającego terminie określonym w (s.i.w.z.).

4 KROKI ZACIĄGANIA KREDYTU PRZEZ GMINĘ

1 Cele i zadania. Należy jasno określić, co ma być sfinansowane przy wykorzystaniu kredytu, jakie mają to być cele i zadania inwestycyjne.

2 Uchwała. Rada gminy, powiatu musi podjąć uchwałę zezwalającą i zobowiązującą organ wykonawczy do zaciągnięcia zobowiązania.

3 Przetarg.

Należy skonstruować s.i.w.z. i ogłosić przetarg.

4 Wybór i umowa.

Po ustaleniu, która z ofert przedstawionych przez banki jest najkorzystniejsza i odpowiada najbardziej parametrom określonym przez gminę, następują ostateczne negocjacje i zawarcie z bankiem umowy.

DOKUMENTY DLA RIO

Do każdej uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu albo pożyczki Regionalna Izba Obrachunkowa żąda od gminy albo powiatu następującej dokumentacji:

• wyciąg z protokołu dotyczący wyników głosowania nad uchwałą rady gminy w sprawie zaciągnięcia długu,

• prognozę spłaty zadłużenia zawierającego m.in.:

• plan dochodów i wydatków w okresie spłaty kredytu,

• aktualny stan zobowiązania,

• dotychczas wykonane przychody i rozchody danego roku,

• informacje o wcześniej zaciągniętych i jeszcze niespłaconych kredytach i pożyczkach,

• informacje o udzielonych poręczeniach,

• plan spłaty wszystkich zaciągniętych kredytów i pożyczek, w tym przypadku chodzi raczej o dane ogólne

Andrzej Okrasiński

andrzej.okrasinski@infor.pl

Podstawa prawna

• Ustawa z 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 82, poz. 560).

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 72, poz. 665 ze zm.).

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA