REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są przyczyny naruszania przepisów prawa zamówień publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Józef Stęplowski

REKLAMA

Na jakie najczęstsze naruszenie dyscypliny finansów publicznych wskazuje orzecznictwo RKO? Co mogłoby pomóc urzędnikom we właściwym stosowaniu przepisów prawa zamówień publicznych?

Orzecznictwo Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Katowicach wskazuje na liczne przypadki niewłaściwego zastosowania ustawy - Prawo zamówień publicznych, co kwalifikuje się do naruszenia dyscypliny finansów publicznych. Wysoki udział zamówień publicznych w ogólnej liczbie naruszeń dyscypliny finansów publicznych utrzymuje się od lat, mimo iż zamawiający mają bardzo dużą wiedzę i doświadczenie w stosowaniu ustawy, dysponują orzecznictwem arbitrażowym i sądowym oraz opiniami i komentarzami Urzędu Zamówień Publicznych i ekspertów zajmujących się tą problematyką.

REKLAMA

REKLAMA

W naszej ocenie przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. W pierwszej kolejności trzeba wymienić mało precyzyjne, skomplikowane i niejednoznaczne przepisy prawa, które są stosowane przy udzielaniu zamówień publicznych. To powoduje konieczność korzystania z licznych, często niejednolitych interpretacji obowiązujących przepisów. Kolejne nowelizacje ustawy, wprowadzane średnio co dwa lata usuwają jedne wątpliwości, ale w ich miejsce pojawiają się następne. Jako przykład można wskazać przepisy regulujące kwestie uzupełnienia dokumentów potwierdzających spełnienie postawionych warunków. Ponadto występują przypadki braku spójności pomiędzy poszczególnymi aktami prawnymi.

W dalszej kolejności trzeba wskazać wysoce skomplikowany charakter problematyki zamówień publicznych, co wyraża się tym, że obejmuje ona zagadnienia o charakterze prawnym, technicznym i ekonomiczno-finansowym. Mamy do czynienia z systemem zamówień publicznych, w którym prawidłowe zastosowanie obowiązujących przepisów wymaga znajomości, poza ustawą Prawo zamówień publicznych, również szeregu innych aktów prawnych, w zależności od rodzaju i specyfiki zamówienia. Można tutaj wymienić na przykład ustawy takie jak: samorządowe, prawo budowlane, o rachunkowości, o systemie oświaty, o ochronie praw autorskich, o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, kodeks cywilny, o spółkach prawa handlowego itd.

 

REKLAMA

Z punktu widzenia zasad wynikających z ustawy Prawo zamówień publicznych zamówienia są takie same, ale ich specyfika jest inna ze względu na branżę, której dotyczą. To właśnie mimo podobieństwa powoduje konieczność zróżnicowania warunków stawianych oferentom czasami kryteriów oceny ofert, postanowień przyszłej umowy itp. Bardzo szeroki zakres i różnorodność zagadnień występujących przy udzielaniu zamówień publicznych powoduje trudność w stosowaniu przepisów prawa i często jest przyczyną popełnianych błędów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak się wydaje wpływ na nieprawidłowości przy udzielaniu zamówień publicznych ma czasami brak przygotowania merytorycznego osób zajmujących się bezpośrednio udzielaniem zamówień publicznych (brak kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia), jak również zwykłe niedopełnienie obowiązków służbowych. W analizie przyczyn popełniania licznych błędów przy udzielaniu zamówień publicznych wskazać należy również na niewłaściwą organizację prac związanych z przygotowaniem oraz prowadzeniem postępowań w sprawach udzielania zamówień publicznych oraz niewypełnieniem obowiązków w zakresie nadzoru i kontroli przez kierowników jednostek.

Naszym zdaniem nie bez znaczenia pozostaje tutaj także brak jednolitego i profesjonalnego systemu szkoleń, na wzór tego, który pod patronatem Urzędu Zamówień Publicznych z powodzeniem funkcjonował w początkowych latach obowiązywania ustawy.

Wniosek

Wysoki udział zamówień publicznych w ogólnej liczbie naruszeń dyscypliny finansów publicznych utrzymuje się od lat, mimo iż zamawiający mają bardzo dużą wiedzę i doświadczenie w stosowaniu ustawy.

Józef Stęplowski

członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA