| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Jakie są zasady finansowania ochrony przeciwpożarowej przez samorządy

Jakie są zasady finansowania ochrony przeciwpożarowej przez samorządy

Jakie są źródła finansowania działalności ochotniczych straży pożarnych przez jednostki samorządu terytorialnego? Jakie potrzeby jednostek ochrony przeciwpożarowej musi zapewnić gmina?


KRZYSZTOF MIAZGA

adwokat, ekspert m.in. w sprawach ochrony przeciwpożarowej

Artykuł 29 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2002 r. nr 147, poz. 1229 ze zm.) wprowadza generalną zasadę, iż koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są m.in. z:

• budżetu państwa,

• budżetów jednostek samorządu terytorialnego,

• dochodów instytucji ubezpieczeniowych, ubezpieczających osoby prawne i fizyczne.

Przepis ten nie wskazuje na ograniczenia w zakresie finansowania jednostek, byleby pokrywane koszty związane były z ich funkcjonowaniem. Kolejne przepisy rozdziału 6 ustawy mają charakter doprecyzowujący ogólną zasadę określoną w art. 29.

Jak wynika z art. 32 ust. 2-3 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, gmina ponosi koszty: wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej OSP, bezpłatnego umundurowania członków OSP, ubezpieczenia członków OSP i młodzieżowej drużyny pożarniczej oraz okresowych badań lekarskich.

Obowiązki gmin w zakresie ochrony przeciwpożarowej wynikają także z art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, które zaliczone zostały do zadań użyteczności publicznej gminy (art. 9 ust. 4 ustawy).

Z powyższymi przepisami powiązane są te, które dotyczą sposobów finansowania przedsięwzięć ze środków publicznych. Zastosowanie mają tu przepisy ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.). Zgodnie z art. 176 tej ustawy podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki.

I tak np. współfinansowanie kosztów nabycia przez OSP samochodu pożarniczego, który nie jest własnością gminy, ponosi gmina w ramach uregulowań ustawy o ochronie przeciwpożarowej, ponieważ są to koszty związane z wyposażeniem jednostki ochrony przeciwpożarowej (art. 32 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej). Natomiast, np. koszty o charakterze inwestycyjnym, dotyczące rozbudowy strażnicy OSP będącej jej własnością, jako niemieszczące się w zakresie objętym przepisem art. 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej mogą być finansowane przez gminę, ale już tylko w ramach uregulowań ustawy o finansach publicznych. Taki też pogląd został wyrażony w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 8 listopada 2005 r., wydanego w sprawie sygn. akt III SA/Wa 2736/05 (niepublikowane).

WNIOSEK

Zadania przewidziane w art. 29 i art. 32 ustawy o ochronie przeciwpożarowej gmina finansuje bezpośrednio na podstawie przepisów tejże ustawy, zaś cele wykraczające poza koszty funkcjonowania ochotniczej straży pożarnej mogą być finansowane przez gminy w trybie art. 176 ustawy o finansach publicznych.

ŁS

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 29, art. 32 ust. 2-3 ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz.U. z 2002 r. nr 147, poz. 1229 ze zm.).

• Art. 7 ust. 1 pkt 14 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591 ze zm.).

• Art. 176 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Agata Koschel-Sturzbecher

Adwokat, publicystka i szkoleniowiec.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »