Pomoc finansowa z budżetu dla jednostek samorządu

REKLAMA
REKLAMA
Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje zadania z zakresu działania innych jednostek samorządu terytorialnego, na mocy porozumień zawartych z tymi jednostkami, otrzymuje od tych jednostek dotacje celowe, w kwocie wynikającej z zawartego porozumienia. Jednostka samorządu terytorialnego może udzielać dotacji innym samorządom na dofinansowanie realizowanych przez nie zadań. Wysokość dofinansowania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący tej jednostki samorządu terytorialnego, która udziela dotacji.
REKLAMA
Z uwagi na to, że pomoc ta przyjmuje postać dotacji celowej, umowa powinna spełniać postanowienia art. 130 ustawy o finansach publicznych. Pomoc może być udzielana na zadania bieżące lub inwestycyjne.
Klasyfikacja dotacji
Pomoc finansowa w formie dotacji celowych innym jednostkom samorządu terytorialnego może być udzielana na zadania bieżące lub inwestycyjne.
Dotacje dla innych jednostek samorządu terytorialnego należy klasyfikować w odpowiednich paragrafach klasyfikacji budżetowej, a mianowicie:
• dotacje celowe przekazane gminie na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego - par. 231,
• dotacje celowe przekazane dla powiatu na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego - par. 232,
• dotacje celowe przekazane do samorządu województwa na zadania bieżące realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego - par. 233,
• dotacje celowe przekazane gminie na inwestycje i zakupy inwestycyjne bieżące realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego - par. 661,
• dotacje celowe przekazane dla powiatu na inwestycje i zakupy inwestycyjne bieżące realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego - par. 662,
• dotacje celowe przekazane do samorządu województwa na inwestycje i zakupy inwestycyjne bieżące realizowane na podstawie porozumień (umów) między jednostkami samorządu terytorialnego - par. 662.
Ewidencja księgowa
Do ewidencji przekazanych i rozliczonych dotacji budżetowych służą konta: 810 „Dotacje budżetowe oraz środki na inwestycje” oraz 224 „Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych”.
Konto 810 „Dotacje budżetowe oraz środki na inwestycje” służy do ewidencji:
• dotacji przekazanych z budżetu przez dysponentów środków budżetu w części uznanej za wykorzystane lub rozliczone,
• równowartości wydatków dokonanych przez jednostki budżetowe ze środków budżetu na finansowanie inwestycji.
Na stronie Wn konta 810 ujmuje się dotacje przekazane przez dysponentów środków budżetu w części uznanej za wykorzystane lub rozliczone. Na stronie Ma konta 810 ujmuje się przeksięgowanie w końcu roku obrotowego salda konta 810 na konto 800 „Fundusz jednostki”.
Na końcu roku konto 810 nie wykazuje salda.
Konto 224 „Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych” służy do ewidencji rozliczenia przez organ dotujący udzielonych dotacji budżetowych.
Na stronie Wn konta 224 ujmuje się wartość dotacji przekazanych przez organ dotujący, zaś na stronie Ma - wartość dotacji uznanych za wykorzystane i rozliczone, w korespondencji z kontem 810.
Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 224 powinna zapewniać możliwość ustalenia wartości przekazanych dotacji według jednostek oraz przeznaczenia dotacji.
Saldo Wn konta 224 oznacza wartość niewykorzystanych, nierozliczonych dotacji lub wartość dotacji należnych do zwrotu w roku, w którym zostały przekazane.
Rozliczone i przypisane do zwrotu dotacje, które organ dotujący zalicza do dochodów budżetowych, są ujmowane na koncie 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”
UMOWA W SPRAWIE DOTACJI
W umowie dotyczącej dotacji celowej należy określić w szczególności:
• wysokość dotacji, cel lub opis zakresu rzeczowego zadania, na którego realizację środki dotacji są przekazywane,
• termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do 31 grudnia danego roku budżetowego,
• termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji oraz termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji celowej, z tym że termin ten nie może być dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania.
PRZYKŁAD
Operacje księgowe związane z przekazaniem przez jednostkę budżetową dotacji są następujące:
1. Wartość dotacji przekazanych przez organ dotujący na podstawie umowy:
Wn konto 224 „Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych”
Ma konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych”;
2. Wartość dotacji uznanych za wykorzystane i rozliczone, w korespondencji z kontem 810:
Wn konto 810 „Dotacje budżetowe oraz środki na inwestycje”
Ma konto 224 „Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych”;
3. Zwrot niewykorzystanych dotacji w roku ich przekazania:
Wn konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych”
Ma konto 224 „Rozliczenie udzielonych dotacji budżetowych”;
4. Przeksięgowanie salda konta 810 na konto 800, w końcu roku obrotowego:
Wn konto 800 „Fundusz jednostki”
Ma konto 810 „Dotacje budżetowe oraz środki na inwestycje”;
5. Przypisanie dotacji do zwrotu w roku następnym:
Wn konto 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”
Ma konto 750 „Przychody i koszty finansowe”;
6. Zwrot dotacji w następnym roku:
Wn konto 130 „Rachunki bieżące jednostek budżetowych”
Ma konto 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”.
Barbara KoŁodziej
gp@infor.pl
PODSTAWA PRAWNA
• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 ze zm.).
• Rozporządzenie ministra finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. nr 142, poz. 1020).
REKLAMA
REKLAMA