REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prowadzić skuteczną politykę antyalkoholową

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Sobiech

REKLAMA

Samorządy tylko dzięki znajomości realiów i specyfiki lokalnej społeczności coraz lepiej i efektywniej prowadzą politykę antyalkoholową na swoim terenie. Wprowadzają nie tylko ograniczenia w postaci miejsc, w których nie można sprzedawać alkoholu, ale prowadzą również akcje promujące zdrowy styl życia.

Środki finansowe na profilaktykę i rozwiązywanie problemów alkoholowych pochodzą m.in. z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. To właśnie od właściwej polityki władz gminnych zależy skuteczność walki z nałogiem alkoholowym.

REKLAMA

REKLAMA

W Siedlcach zagadnienia z zakresu polityki rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania alkoholizmowi, obok przepisów ustawowych, regulują uchwały rady miasta. W ten sposób określone zostały zarówno limit punktów sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5 proc. alkoholu w detalu (100 punktów), jak i gastronomii (150 punktów), jak również zasady sytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta.

- Uchwalając pewne ograniczenia, zwłaszcza dotyczące odległości od obiektów chronionych (miejsca kultu religijnego, szkoły, placówki wychowawcze itp.), rada miasta kierowała się przede wszystkim zasadą ograniczania dostępności do alkoholu, szczególnie osób młodych, w tym nieletnich. Jak wynika z badań socjologicznych prowadzonych regularnie w Siedlcach, sprzedaż alkoholu osobom nieletnim jest nadal dużym problemem, choć w porównaniu z 1999 rokiem nieco zmalała. Biorąc pod uwagę informacje z policji i prokuratury dotyczące przestępczości, zwłaszcza nieletnich, czy liczby interwencji policji w rodzinach, gdzie znaczącym czynnikiem jest spożycie alkoholu przez sprawców - tego typu ograniczenia należy nadal utrzymywać - wyjaśnia Wojciech Kudelski, prezydent miasta Siedlce.

Jego zdaniem samorząd powinien nadal mieć możliwość kształtowania polityki w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych na swoim terenie m.in. poprzez ograniczania dystrybucji nie tylko mocniejszych alkoholi, ale także piwa.

REKLAMA

W opinii Mirosława Mikietyńskiego, prezydenta Koszalina Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, określający koszalińską strategię profilaktyki oraz minimalizuje szkody wynikających z nadużywania alkoholu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Staramy się to uzyskać poprzez ograniczenie popytu, podaży i spożywania napojów alkoholowych. W efekcie ustaliliśmy limit miejsc sprzedaży alkoholu powyżej 4,5 proc. Jest to 100 punktów dla alkoholu spożywanego poza miejscem sprzedaży oraz 150 punktów dla alkoholu spożywanego w miejscu sprzedaży. Z drugiej zaś strony podobne efekty chcemy uzyskać poprzez poszerzenie oferty terapeutycznej dla osób uzależnionych oraz wsparcie działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie - wyjaśnia prezydent.

- W tym drugim przypadku skupiamy się przede wszystkim na finansowaniu programów profilaktycznych i promowaniu alternatywnych form spędzania wolnego czasu. Przykładowo od czasu, kiedy zostałem prezydentem miasta, z tzw. kapslowego co roku organizowane są akcje Bezpieczne Wakacje i Bezpieczne Ferie. Jest to m.in. cykl zabaw na świeżym powietrzu, dzieci mają możliwość skorzystać za przysłowiową złotówkę z kina czy też z basenu. Rokrocznie w akcjach bierze udział po około 20 tysięcy dzieci. Profilaktyka natomiast, to oprócz tradycyjnych programów terapeutycznych, także zamontowanie w koszalińskich szkołach tzw. niebieskich skrzynek, do których uczniowie mogą anonimowo zgłaszać swoje problemy, także związane z alkoholem w domu, jak również systematyczne zakupy alkomatów na potrzeby Komendy Miejskiej Policji - podsumowuje prezydent Mirosław Mikietyński.

- Nie dopuszczamy lokalizacji punktów sprzedaży alkoholu m.in. w najbliższej okolicy placówek szkolnych, wychowawczych i opiekuńczych dla dzieci i młodzieży, placów zabaw dla dzieci, placówek pomocy i opieki społecznej dla dorosłych, obiektów kultu religijnego, dworców. Przy wydawaniu zezwoleń zasięgamy opinii rad osiedli i straży miejskiej. Przepisy prawa miejscowego służą w tym zakresie ochronie dóbr społecznie akceptowanych i stanowią uzupełnienie katalogu zakazów i ograniczeń sprzedaży alkoholu, zawartych w samej ustawie. Celom ustawy służy także ustalenie przez radę miejską limitu ilości placówek sprzedaży alkoholu powyżej 4,5 proc. i piwa - 700 punktów sprzedaży detalicznej i 600 placówek gastronomicznych - mówi Rafał Dudkiewicz, prezydent Wrocławia. Dodaje, że poza działaniami administracyjnymi realizacja celów ustawy to sfera szeroko rozumianej profilaktyki antyalkoholowej i zwalczania patologii. W tym zakresie działa gminna komisja rozwiązywania problemów alkoholowych. Komisja ma w dyspozycji środki finansowe pobierane przez miasto z tytułu opłat za korzystanie z zezwoleń.

W opinii Czesława Jerzego Małkowskiego, prezydenta Olsztyna w gminnym programie uchwalonym przez Radę Miasta Olsztyn w grudniu 2007 r. poza wymogami ustawy znalazły się również dookreślone potrzeby ograniczania dostępności do alkoholu, które wyrażają się m.in. w prowadzeniu szkoleń dla służb i instytucji miejskich, a także np. przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych.

- Rada Miasta w Olsztynie uznała także za konieczne prowadzenie przez miasto specjalistycznej, eksperckiej jednostki (Miejski Zespół Profilaktyki i Terapii Uzależnień) budżetowej, odpowiedzialnej za realizację zadań gminnego programu - wyjaśnia Czesław Jerzy Małkowski, prezydent Olsztyna.

Dodaje, że Miejski Zespół Profilkatyki i Terapii Uzależnień obok działań związanych z profilaktyką oraz terapią uzależnień prowadzi również działania o charakterze kampanii, których celem jest m.in. utrwalenie wiedzy nt. zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim (działania wspólnie z policją), jak również promocji zdrowego stylu życia.



Łukasz Sobiech

lukasz.sobiech@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA