REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy są zobowiązane do zabezpieczenia swoich sieci komputerowych

Krzysztof Polak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki administracji publicznej, w tym samorządowej, są zobowiązane do stworzenia takich warunków technicznych i organizacyjnych, które zapewnią bezpieczeństwo danym osobowym, pozostającym w ich dyspozycji.

Przetwarzanie danych osobowych przy użyciu komputerów w urzędach jest dziś powszechną praktyką. Mniej powszechne jest stosowanie wymaganych przez prawo zabezpieczeń technicznych tego procesu i prawidłowe administrowanie nim. Tymczasem każda jednostka administracji publicznej, jeśli dysponuje zbiorem danych osobowych (zawartym np. w rejestrach handlowych, ewidencji działalności gospodarczej, rejestrach zastawów, księgach wieczystych itp.) i przetwarza go za pomocą komputerów, zobowiązana jest zastosować zabezpieczenia przewidziane w rozporządzeniu ministra spraw wewnętrznych i administracji z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych.

REKLAMA

REKLAMA

Wymagania techniczne

Rodzaj stosowanych zabezpieczeń zależy od poziomu przetwarzania danych osobowych. Ze względu na możliwe zagrożenia danych i samą ich kategorię wspomniane rozporządzenie wyróżnia następujące poziomy przetwarzania danych:

• poziom podstawowy - ma miejsce wówczas, gdy system informatyczny nie przetwarza danych wrażliwych (np. o chorobach poszczególnych osób) i żaden z komputerów użytkowanych w urzędzie systemu nie jest połączony z siecią publiczną, w praktyce chodzi tu o połączenie z internetem),

• poziom podwyższony - gdy komputery przetwarzają dane wrażliwe, ale żaden z nich nie jest połączony z siecią publiczną,

REKLAMA

• poziom wysoki - stosuje się niezależnie od rodzaju przetwarzanych danych, gdy przynajmniej jedno urządzenie urzędowego systemu informatycznego, służącego do przetwarzania danych osobowych, połączone jest z siecią publiczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dziś w większości urzędów mamy w praktyce do czynienia z poziomem wysokim, gdyż przynajmniej jeden z komputerów jest tam połączony z internetem. Załącznik do wspomnianego rozporządzenia zawiera opis środków bezpieczeństwa sieci komputerów, jakie należy podjąć w każdym urzędzie, w celu należytej ochrony danych. Na poziomie podstawowym wymagane jest m.in. zabezpieczenie obszaru przetwarzania danych przed dostępem osób nieuprawnionych i samych danych przed ich zniszczeniem, wprowadzenie mechanizmów kontroli dostępu (identyfikatory), zachowanie szczególnej ostrożności przy transporcie urządzeń zawierających chronione dane (płyty CD, przenośne dyski pamięci, a także tradycyjne dyskietki). Na poziomie podwyższonym należy dodatkowo wprowadzić hasła dla użytkowników systemu zawierającego dane, a urządzenia przemieszczane poza obszar przetwarzania zabezpiecza się w sposób zapewniający poufność i integralność utrwalonych tam danym. Nie jest jednak wyjaśnione, w jaki konkretnie sposób to osiągnąć - istnieje tu interpretacyjna dowolność działania dla wyspecjalizowanych pracowników danej jednostki. Na poziomie wysokim, gdy zachodzi łączność systemu komputerowego w urzędzie z siecią publiczną, należy przede wszystkim wdrożyć fizyczne lub logiczne zabezpieczenia przed nieuprawnionym dostępem kogoś z zewnątrz i środki ochrony kryptograficznej (szyfrowanie).

Wymagania organizacyjne

Trzy paragrafy (3, 4 i 5) przywołanego rozporządzenia określają wymogi organizacyjne stawiane tym jednostkom administracji publicznej, które przetwarzają dane osobowe w komputerach. Najważniejsze z nich to:

• sporządzenie i wdrożenie polityki bezpieczeństwa i instrukcji zarządzania systemem informatycznym służącym do przetwarzania danych osobowych,

• wyznaczenie administratora bezpieczeństwa informacji - pracownika dbającego o bezpieczeństwo danych osobowych w systemie informatycznym urzędu,

• zadośćuczynienie podstawowym wymaganiom zabezpieczenia sieci komputerowej (wprowadzenie loginów i haseł, identyfikatorów użytkowników, zapewnienie zasilania awaryjnego itd.),

• wprowadzenie rozwiązania informatycznego, które zapewni rejestrowanie przez administratora sieci komputerowej w urzędzie każdego przypadku korzystania ze zbioru danych osobowych i ich przetwarzania,

• umożliwienie sporządzania i dru- kowania okresowych raportów o operacjach dokonanych na danych osobowych w systemie informatycznym służącym do przetwarzania danych.

ZBIORY, KTÓRYCH NIE MUSZĄ REJESTROWAĆ ADMINISTRATORZY DANYCH

Artykuł 43 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych wymienia następujące zbiory, które nie podlegają obowiązkowi rejestracji. To takie zbiory, które:

• są objęte tajemnicą państwową ze względu na obronność lub bezpieczeństwo państwa, ochronę życia i zdrowia ludzi, mienia lub bezpieczeństwa i porządku publicznego,

• zostały uzyskane w wyniku czynności operacyjno-rozpoznawczych przez funkcjonariuszy organów uprawnionych do tych czynności,

• są przetwarzane dla potrzeb postępowania sądowego oraz na podstawie przepisów o Krajowym Rejestrze Karnym,

• są przetwarzane przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej,

• dotyczą członków Kościoła lub innego związku wyznaniowego o uregulowanej sytuacji prawnej, a także dotyczą osób u nich zatrudnionych, zrzeszonych lub uczących się (nie trzeba więc rejestrować zbioru danych pracowników lub wykonawców zleceń, list członków stowarzyszenia, pracowników szkół itd.),

• dotyczą osób korzystających z usług medycznych, obsługi notarialnej, adwokackiej lub radcy prawnego, rzecznika patentowego, doradcy podatkowego lub biegłego rewidenta,

• są tworzone na podstawie Ordynacji wyborczych do Sejmu, Senatu, rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, ustawy o wyborze prezydenta RP oraz ustaw o referendum i ustawy o referendum gminnym,

• dotyczą osób pozbawionych wolności,

• są przetwarzane w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdawczości finansowej (np. listy wynagrodzeń pracowników, zbiory rachunków i faktur VAT),

• są powszechnie dostępne (np. dane z książek telefonicznych),

• są przetwarzane w celu przygotowania pracy wymaganej do uzyskania dyplomu ukończenia szkoły wyższej lub stopnia naukowego,

• są przetwarzane w zakresie drobnych bieżących spraw życia codziennego (np. lista osób pracujących w tym samym budynku etc.),

• dotyczą danych o osobach reprezentujących firmy (są powszechnie dostępne i zbiory takich danych nie podlegają rejestracji, co wynika z zasady jawności obrotu gospodarczego).

krzysztof polak

krzysztof.polak@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 29 kwietnia 2004 r. w sprawie dokumentacji przetwarzania danych osobowych oraz warunków technicznych i organizacyjnych, jakim powinny odpowiadać urządzenia i systemy informatyczne służące do przetwarzania danych osobowych (Dz.U. nr 100, poz. 1024).

• Ustawa o ochronie danych osobowych z 1997 r. (Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA