REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gminy muszą informować o wysokości stawek czynszów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Polit
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od nowego roku gminy mają obowiązek publikacji informacji o stawkach czynszu najmu lokali mieszkalnych nienależących do publicznego zasobu mieszkaniowego. I choć ze względu na brak przepisów wykonawczych wypełnienie tego zadania jest na razie niemożliwe, to już teraz trzeba zacząć gromadzić niezbędne dane.

W dniu 1 stycznia 2008 r. weszły w życie kolejne przepisy wprowadzone ustawą z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 173, poz. 1218). Wskazana nowelizacja objęła również ustawę z 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2005 r. nr 31, poz. 266 z późn. zm.), wprowadzając do niej obowiązki gmin w zakresie publikacji zestawień stawek czynszów najmu.

REKLAMA

REKLAMA

Gminna statystyka czynszów

Na mocy art. 6 ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw, do ustawy o ochronie praw lokatorów po art. 4 dodany został art. 4a, zgodnie z którym gmina w wojewódzkim dzienniku urzędowym co roku, w terminie do końca pierwszego kwartału roku następnego, ogłasza zestawienie danych dotyczących czynszu najmu lokali mieszkalnych nienależących do publicznego zasobu mieszkaniowego, położonych na jej obszarze lub części (ust. 1). Zestawienie to powinno uwzględniać wysokość czynszu za 1 mkw. powierzchni użytkowej lokalu w powiązaniu z lokalizacją, wiekiem budynku i jego stanem technicznym oraz powierzchnią użytkową lokalu i jego standardem (ust. 2). Sporządzając takie zestawienie, gminy obowiązane są korzystać z danych przekazanych przez zarządców nieruchomości. Mogą również wykorzystywać dane własne oraz przekazywane przez właścicieli i lokatorów oraz organizacje ich zrzeszające (ust. 3).

Zarządcy, notujcie stawki

Wskazane wyżej zadania gmin zostały sprzężone z nowymi obowiązkami, jakimi obciążono zarządców nieruchomości. Zgodnie bowiem z treścią dodanego nowelizacją ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw przepisu art. 186a (który również obowiązuje od 1 stycznia 2008 r.), zarządca nieruchomości przekazuje organom wykonawczym gminy właściwej ze względu na miejsce położenia nieruchomości dane dotyczące czynszów najmu lokali mieszkalnych, w powiązaniu z lokalizacją, wiekiem budynku i jego stanem technicznym oraz powierzchnią użytkową lokalu i jego standardem, wynikające z umów najmu, położonych w zarządzanych przez niego budynkach, w terminach i według wzoru określonych w odrębnych przepisach.

Należy pamiętać, że również zarządcy nieruchomości są obowiązani przekazywać gminom zestawienia czynszów według wzoru i w terminie określonym w rozporządzeniu.

REKLAMA

Rozporządzenie, którego nie ma

Według przyjętej przez ustawodawcę konstrukcji, zarówno zadania gmin, jak i obowiązki zarządców nieruchomości mają być sprecyzowane w przepisach wykonawczych w randze rozporządzenia. Delegację ustawową do ich wydania otrzymał minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej (obecnie jest nim minister infrastruktury).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak stanowi ust. 4 art. 4a ustawy o ochronie praw lokatorów, rozporządzenie to ma określać:

• wzór i terminy przekazywania przez zarządców nieruchomości danych, o których mowa w ust. 1, biorąc pod uwagę potrzebę cyklicznego przekazywania oraz kompletność tych danych,

• wzór zestawienia oraz sposoby publikacji przez gminę danych, uwzględniając potrzebę zapewnienia ich aktualności i jawności.

Opracowany jeszcze w Ministerstwie Budownictwa projekt rozporządzenia w sprawie danych dotyczących czynszów najmu lokali mieszkalnych nienależących do publicznego zasobu mieszkaniowego, położonych na obszarze gminy lub jego części (projekt z 25 października 2007 r.), nie został na czas przyjęty i ogłoszony w Dzienniku Ustaw. Zatem na 1 stycznia 2008 r. nie istnieją przepisy wykonawcze aktualizujące obowiązki gmin i zarządców nieruchomości.

GSiA OSTRZEGA

Pod rządami nowych przepisów gminy w celu publikacji wykazu czynszów będą prawdopodobnie zmuszone do aktywnego pozyskiwania niezbędnych danych, zmieniając się z organu przetwarzającego dane w swoistego ankietera.

 

Cel i skutki nowych przepisów

Jak wskazano w uzasadnieniu do wskazanego wyżej projektu rozporządzenia, nowelizacja jest w zasadzie legislacyjną reakcją na sugestie zawarte w postanowieniu Trybunału Konstytucyjnego z 29 czerwca 2005 r. (sygn. akt S 1/05), w którym Trybunał stwierdził, iż stworzony przez administrację publiczną system monitorowania opłat za używanie lokalu w poszczególnych gminach mógłby być instrumentem pomocniczym pozwalającym sądom na dokonywanie wnikliwej kontroli podstaw ustalania czynszów oraz ich podwyżek.

Jednak nowe przepisy powodują dla samorządów bardzo poważne skutki:

• na gminy nałożono dodatkowe obowiązki o charakterze statystycznym, które jednocześnie dotyczą lokali spoza gminnego zasobu nieruchomości,

• dla pozyskiwania danych niezbędnych do opublikowania wykazów gminy de facto będą zmuszone opierać się na informacjach otrzymywanych od zarządców niepublicznych nieruchomości, którzy - teoretycznie - muszą liczyć się z odpowiedzialnością zawodową za nieprzekazanie danych lub przesyłanie ich z opóźnieniem (art. 188 ustawy o gospodarce nieruchomościami),

• wprowadzenie nowych przepisów nakładających na gminy określone obowiązki bez wydania przepisów wykonawczych określających wzór wykazów czynszów oraz zakres prezentowanych tam danych oznacza, iż do czasu wydania i wejścia w życie stosownego rozporządzenia gminy nie mogą opublikować zestawienia danych dotyczących czynszów najmu, zaś zarządcy nieruchomości nie są obowiązani przekazywać gminom danych dotyczących czynszów najmu lokali mieszkalnych.

Choć sytuacja nie jest prosta, przezwyciężanie tego problemu trzeba rozpocząć od zaraz.

Od współpracy z zarządcami nie ma odwrotu

Omawiane przepisy obowiązują od 1 stycznia 2008 r., co oznacza, że gminy mają obowiązek opublikowania zestawienia danych dotyczących czynszu najmu lokali mieszkalnych nienależących do publicznego zasobu mieszkaniowego, położonych na jej obszarze lub części, obejmujących rok 2007. Termin opublikowania tego zestawienia w wojewódzkim dzienniku urzędowym upływa na koniec pierwszego kwartału 2008 r.

Fakt, iż nie ma obecnie rozporządzenia wykonawczego pozwalającego na publikację takiego zestawienia nie wyłącza, oczywiście, ustawowego obowiązku w tym zakresie. Poza tym minister infrastruktury może wydać stosowne rozporządzenie już w okresie obowiązywania nowych przepisów, a przed upływem terminu do publikacji zestawień.

Skierowanie przez gminę pisma do każdego z rzeczoznawców nie zmusi ich do wykonywania nałożonych ustawą obowiązków, ale będzie miało przede wszystkim walor informacyjny i pozwoli na przystąpienie przez nich do sporządzania informacji na tyle wcześnie, by gmina mogła opublikować wykaz w terminie wynikającym z ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego.

GSiA radzi

W związku z tym gminy powinny już teraz gromadzić dane niezbędne do publikacji omawianych zestawień. Zważywszy, że przepisy zakładają w tym zakresie ścisłą współpracę z zarządcami nieruchomości, dobrym rozwiązaniem może być uzyskanie od właściwego samorządu zawodowego listy zarządców prowadzących działalność na terenie gminy, a następnie skierowanie do każdego z nich krótkiej informacji o nowych obowiązkach wraz z prośbą o przekazanie danych dotyczących czynszów najmu w roku 2007 według podziału na określone w ustawie kategorie najpóźniej do końca pierwszego kwartału 2008 r.

Należy przy tym pamiętać, że również zarządcy nieruchomości są obowiązani przekazywać gminom zestawienia czynszów według wzoru i w terminie określonym w rozporządzeniu. Z pewnością jednak termin przekazania danych przez zarządcę nie może być dłuższy od terminu publikacji zestawienia przez gminę. Dlatego skierowanie przez gminę pisma do każdego z rzeczoznawców nie zmusi ich do wykonania ich obowiązków, ale będzie miało przede wszystkim walor informacyjny i pozwoli na przystąpienie przez nich do sporządzania informacji na tyle wcześnie, by gmina mogła opublikować wykaz w terminie wynikającym z ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego.

Marcin Polit

PODSTAWA PRAWNA:

• Ustawa z 24 sierpnia 2007 r. o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 173, poz. 1218)

• Ustawa z 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. z 2005 r. nr 31, poz. 266 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

REKLAMA

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

REKLAMA

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

60 000 osób bez świadczenia wspierającego przez 70 punktów. Stopień umiarkowany bez szans. Zostaje im 215,84 zł (często)

Nadzieja dla osób niepełnosprawnych (stopień umiarkowany i lekki) na korzystne zmiany w świadczeniu wspierającym? Mają polegać na obniżeniu progu punktów w decyzji wydawanej przez WZON (tzw. poziom potrzeby wsparcia). Obecnie próg jest tak ustawiony, że preferuje co do otrzymania świadczenia wspierającego, osoby niepełnosprawne ze znacznym stopniem niepełnosprawności w stanie ciężkim. Było to 87 punktów w 2024 r. (teraz w 2025 r. jest 78 punktów). W efekcie do marcu 2025 r. świadczenie to otrzymało 120 000 osób, ale 60 000 odeszło z kwitkiem w tym np. osoby niepełnosprawne niewidome, czy sparaliżowane po przerwaniu rdzenia kręgowego (poruszające się na wózku), ale ze sprawnymi rękami. Bo takie osoby umieją sobie zrobić herbatę czy pojechać na zakupy więc są według WZON samodzielne. Są pokrzywdzone przez próg 70 punktów, którego nie przekroczyli. Bo osoba z przerwanym rdzeniem kręgowym albo niewidoma powinny otrzymać świadczenie wspierające. Stąd postulat obniżenie progu do 60 punktów. Na czym polega krzywda osób niepełnosprawnych ze stopniem umiarkowanym i lekkim? Świadczenie wspierające przecież nie jest dla nich (nawet przy obniżeniu limitu punktów do 60)? Krzywda polega na tym, że rząd rozwija świadczenie wspierające ale jednocześnie nie ma świadczeń dla lżejszych rodzajów niepełnosprawności. Np. zasiłek pielęgnacyjny dla stopnia umiarkowanego wynosi 215,84 zł. To 5% wartości świadczenia wspierającego. I nie będzie podwyższany do 2028 r.

REKLAMA