reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > E-podpis ważny jak własnoręczny

E-podpis ważny jak własnoręczny

Podpis elektroniczny daje gwarancję nienaruszalności przesyłanych dokumentów. Już od 1 maja podania z e-podpisem będą musiały przyjmować wszystkie urzędy. Mimo to dzisiaj w większości z nich nie załatwimy swoich spraw przez internet.


Już za kilka miesięcy podpis elektroniczny zacznie być wykorzystywany na szerszą skalę. Od 21 lipca 2008 r. wszyscy płatnicy składek wykorzystujący do swoich rozliczeń internet będą mieli obowiązek podpisywania dokumentów ubezpieczeniowych wyłącznie bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu wydawanego przez uprawnione centra certyfikacji. Taki wymóg wprowadzają przepisy ustawy z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Mimo to już teraz w ZUS-ie można załatwić wiele spraw nie wychodząc z domu. W połowie zeszłego roku Zakład uruchomił Elektroniczny Urząd Podawczy. Wchodząc na stronę internetową serwisu, dostępną pod adresem http://eup.zus.pl/, możemy złożyć niektóre dokumenty, np. wniosek płatnika składek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek, wniosek płatnika składek o zwrot nadpłaconych składek czy zgłosić reklamację do informacji o stanie konta osoby ubezpieczonej.

Polskie urzędy miały być przygotowane do przyjmowania dokumentów zaopatrzonych w podpis elektroniczny już w połowie sierpnia 2006 r. Jednak Sejm uchwalił ustawę przedłużającą ten termin do 1 maja 2008 r. Powodem był faktyczny brak gotowości urzędów do wprowadzenia w użycie e-podpisu - pod koniec 2006 roku zaledwie 10 proc. samorządów było w stanie przyjąć dokumenty podpisane elektronicznie.

Znowelizowana ustawa przedłużyła termin wprowadzenia e-podpisu o dwa lata, lecz tak naprawdę zmiany na internetowych witrynach urzędów są bardzo powolne. Przedsięwzięcia jednostek samorządu sprowadzają się obecnie głównie do udostępniania formularzy, które można pobrać przez internet, wydrukować i przesłać do urzędu albo wypełnić on-line i przesłać drogą elektroniczną. Pamiętajmy jednak, że podpis elektroniczny można wykorzystać nie tylko załatwiając formalności w instytucjach państwowych. Jest on również przydatny przy korzystaniu z usług bankowości elektronicznej, biur maklerskich, usług ubezpieczeniowych, turystycznych czy handlu internetowego.

ELEKTRONICZNY ZASTĘPUJE WŁASNORĘCZNY

Podpis elektroniczny jest równoważny z podpisem własnoręcznym, gdy:

• jest przyporządkowany wyłącznie do osoby składającej ten podpis,

• jest sporządzany za pomocą bezpiecznych urządzeń podlegających wyłącznej kontroli osoby składającej podpis elektroniczny i danych służących do składania podpisu elektronicznego,

• jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna.

Adam Makosz

adam.makosz@infor.pl

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


Klasyfikacja budżetowa 2020129.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Karolina Piekarczyk

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama