REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O trzynastce decyduje rada gminy i powiatu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adam Makosz
Adam Makosz

REKLAMA

Przewodniczący rady powiatu nie może decydować o tym, czy przyznać staroście nagrodę jubileuszową albo trzynastkę. Takich uprawnień nie może przekazać mu organ stanowiący jednostki samorządu. Podobna zasada obowiązuje w stosunku do wójtów, burmistrzów, prezydentów miast i marszałków województwa.

Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty i marszałka województwa wykonuje co do zasady organ stanowiący. O ile większość tych obowiązków może przejąć przewodniczący rady lub sejmiku, to przeniesienie takich kompetencji nie może dotyczyć prawa do ustalania wynagrodzenia - takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 października 2007 r. (sygn. akt II OSK 1286/07).

REKLAMA

REKLAMA

Pensja w rękach rady

Orzeczenie zostało podjęte w wyniku skargi kasacyjnej jednej z rad powiatu, która w swojej uchwale upoważniła przewodniczącego do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy związanych z przyznawaniem nagrody jubileuszowej i dodatkowego wynagrodzenia rocznego staroście. Brak takiej możliwości i przekroczenie uprawnień wynikających z ustawy o pracownikach samorządowych wytknął radzie wojewoda. Sprawa trafiała pod rozstrzygnięcie sądu administracyjnego.

Zdaniem NSA przyznanie takowych kompetencji przewodniczącemu narusza art. 4 pkt 1 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych. Według tej regulacji czynności z zakresu prawa pracy za jednostkę samorządu terytorialnego wobec wójta, burmistrza, prezydenta, starosty i marszałka województwa dokonuje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego bądź przewodniczący tego organu. Przewodniczący może jednak wykonywać wyłącznie te czynności, do których upoważnia go uchwała organu stanowiącego.

Nagroda i wynagrodzenie

Rada lub sejmik nie może jednak zadecydować o przekazaniu przewodniczącemu prawa do ustalania przez niego prawa do wynagrodzenia dla osób uprawnionych. W pojęciu wynagrodzenia bowiem mieści się nie tylko samo wynagrodzenie za pracę, ale również inne, dodatkowe świadczenia związane ze stosunkiem pracy. Każdemu pracownikowi samorządowemu obok wynagrodzenia stosownego do zajmowanego stanowiska i kwalifikacji zawodowych należą również nagroda jubileuszowa oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne.

REKLAMA

W zakresie przyznawania tych świadczeń nie można jednak mówić o uznaniowości. Żeby je uzyskać, pracownik samorządowy musi spełnić określone przesłanki, których wystąpienie musi zbadać właściwy organ. To on ostatecznie decyduje o ich przyznaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tylko jubileuszówka

Członkowie zarządu jednostki samorządu terytorialnego, wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) są traktowani wyjątkowo w zakresie uprawnień do otrzymywania dodatkowych świadczeń związanych z wynagrodzeniem. Nie przysługują im bowiem żadne nagrody z wyjątkiem jubileuszowej. Tak więc jeżeli nawet starosta lub inny szef jednostki samorządu wzorowo wywiązuje się ze swoich obowiązków to rada czy sejmik nie może docenić go poprzez przyznanie nagrody pieniężnej.

Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli jest to korzystniejsze - wynagrodzenie przysługujące mu w dniu jej wypłaty. Jeżeli pracownik samorządowy nabył prawo do nagrody jubileuszowej, będąc zatrudniony w innym wymiarze czasu pracy niż w dniu jej wypłaty, podstawę obliczenia nagrody stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej.

Wysokość nagrody jubileuszowej jest uzależniona jest od stażu pracy. Po 20 latach pracy przysługuje świadczenie w wysokości 75 proc. wynagrodzenia miesięcznego, po 25-100 proc., po 30-150 proc., po 35-200 proc., po 40-300 proc., a po 45-400 proc. uposażenia.

Zgoda na podwyżkę

Wynagrodzenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty i marszałka województwa ustala organ stanowiący jednostki samorządu, a więc rada lub sejmik. Zakres swobody w ustalaniu płac jest tutaj dosyć ograniczony. Wiążą je bowiem przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich. Tak więc w najbardziej niekorzystnym wariancie rada lub sejmik może ustalić jego wynagrodzenie w najniższym wymiarze.

Wynagrodzenie ustala się na początku kadencji. Nie ma jednak przeszkód ku temu, by mogło ono ulec zmianie w jej trakcie. Zarówno podniesienie jego uposażenia, jak i jego obniżenie musi nastąpić za pisemną zgodą wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Zmiana wynagrodzenia nie będzie skuteczna, jeżeli rada lub sejmik jej nie uzyskał lub w ogóle o nią nie wystąpił (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 stycznia 2006 r., sygn. akt. OSK 424/05).

ELEMENTY WYNAGRODZENIA

Wynagrodzenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty, marszałka województwa składa się z:

• wynagrodzenia zasadniczego,

• dodatku funkcyjnego - przysługuje zatrudnionym na stanowiskach związanych z kierowaniem zespołem,

• dodatku specjalnego - kwoty wynoszącej co najmniej 20 proc. i nieprzekraczającej 40 proc. łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, a w urzędach miasta stołecznego Warszawa, miast (miast na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców - w kwocie nieprzekraczającej 50 proc. łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego,

• dodatku za wysługę lat - przysługuje po 5 latach pracy w wysokości 5 proc. miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, następnie wzrasta o 1 proc. za każdy dalszy rok pracy, aż do osiągnięcia 20 proc.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wynagrodzenia i dodatki

Adam Makosz

adam.makosz@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Właściciele działek niepotrzebnie się martwią utratą ich wartości? Słynne plany uchwaliły tylko 4 gminy
Długie kolejki do psychiatry dziecięcego. Ubezpieczenie zdrowia psychicznego może być rozwiązaniem

Ponad połowa rodziców dostrzega pogorszenie kondycji psychicznej swoich dzieci, ale tylko co trzecia rodzina korzysta z pomocy specjalisty. Długi czas oczekiwania na pomoc gwarantowaną z NFZ i wysokie koszty prywatnych wizyt skłoniły Nationale-Nederlanden do wprowadzenia pierwszego w Polsce ubezpieczenia zdrowia psychicznego.

Zmiany w zawodzie pielęgniarki: Polska dostosowuje przepisy do prawa UE

Sejm przyjął nowelizację ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, która zobowiązuje do uznawania kwalifikacji pielęgniarek z Rumunii. Zmiana dostosowuje krajowe przepisy do prawa Unii Europejskiej i ma zakończyć procedurę naruszeniową wszczętą przez Komisję Europejską wobec Polski.

Badanie IP PAN: Im wyższy status społeczny, tym lepsze zdrowie psychiczne. Ekspertki o wykluczeniu psychologicznym w Polsce

Czy pieniądze wpływają na zdrowie psychiczne? Najnowszy raport „Status społeczno-ekonomiczny a psyche” Instytutu Psychologii PAN pokazuje, że im wyższy status społeczny, tym lepsza kondycja psychiczna i większa otwartość na psychologię. Wywiad z – mówią prof. Marta Marchlewska i dr Marta Rogoza.

REKLAMA

Zwolnienie lekarskie a adres pobytu: ten błąd może kosztować Cię zasiłek chorobowy!

Na zwolnieniu lekarskim liczy się nie tylko diagnoza, ale też adres, pod którym przebywasz. Jeśli podczas choroby nie zgłosisz faktycznego miejsca pobytu, możesz mieć problem z ZUS-em i utracić prawo do zasiłku. Sprawdź, jakie obowiązki ma chory i o czym pamiętać, by nie narazić się na kłopoty.

Budżetówka idzie po pieniądze. Straż Graniczna, pracownicy samorządowi i cywilni. Nauczyciele

W budżetówce wciąż problem nadgodziny. O prawie do nich rzadko decydują nowelizacje ustaw z inicjatywy polityków. Częściej wyroki Trybunału Konstytucyjnego i Sądu Najwyższego.

Projekt budżetu 2026: rząd planuje wzrost subwencji i dotacji dla samorządów o ponad 6 proc.; najwięcej środków dla gmin

W projekcie budżetu państwa na 2026 r. rząd planuje przekazać jednostkom samorządu terytorialnego ponad 87,7 mld zł w formie subwencji i dotacji. To o 6,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Najwięcej środków ma trafić do gmin.

Zasoby ochrony ludności. 16 września 2025 r. weszły w życie nowe przepisy

Rozporządzenie w sprawie sposobu utrzymywania zasobów ochrony ludności przez obowiązane organy ochrony ludności weszło w życie 16 września 2025 r. Określa ono wytyczne dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów oraz wojewodów.

REKLAMA

NIK: Ograniczony dostęp do opieki paliatywnej. Brakuje lekarzy, a katalog chorób jest zbyt wąski

Najwyższa Izba Kontroli alarmuje: dostęp do opieki paliatywnej i hospicyjnej w Polsce jest ograniczony przez zbyt wąski katalog chorób oraz brak lekarzy specjalistów. Mimo wzrostu finansowania świadczeń, wielu pacjentów wciąż nie może liczyć na pomoc u kresu życia. Ministerstwo Zdrowia zapowiada zmiany w przepisach.

NSA: Przychodnia musi odbierać telefony od pacjentów. Sam numer nie wystarczy – Rzecznik Praw Pacjenta przypomina o wyroku

Placówki medyczne mają obowiązek zapewnić pacjentom realny kontakt telefoniczny z rejestracją - przypomina Rzecznik Praw Pacjenta. Samo podanie numeru telefonu nie wystarcza. Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził, że utrudniony kontakt z przychodnią może oznaczać naruszenie zbiorowych praw pacjentów. Placówki muszą tak zorganizować pracę, by pacjent mógł dodzwonić się bez zbędnej zwłoki.

REKLAMA