REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O trzynastce decyduje rada gminy i powiatu

Adam Makosz
Adam Makosz

REKLAMA

Przewodniczący rady powiatu nie może decydować o tym, czy przyznać staroście nagrodę jubileuszową albo trzynastkę. Takich uprawnień nie może przekazać mu organ stanowiący jednostki samorządu. Podobna zasada obowiązuje w stosunku do wójtów, burmistrzów, prezydentów miast i marszałków województwa.

Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty i marszałka województwa wykonuje co do zasady organ stanowiący. O ile większość tych obowiązków może przejąć przewodniczący rady lub sejmiku, to przeniesienie takich kompetencji nie może dotyczyć prawa do ustalania wynagrodzenia - takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 października 2007 r. (sygn. akt II OSK 1286/07).

REKLAMA

REKLAMA

Pensja w rękach rady

Orzeczenie zostało podjęte w wyniku skargi kasacyjnej jednej z rad powiatu, która w swojej uchwale upoważniła przewodniczącego do wykonywania czynności z zakresu prawa pracy związanych z przyznawaniem nagrody jubileuszowej i dodatkowego wynagrodzenia rocznego staroście. Brak takiej możliwości i przekroczenie uprawnień wynikających z ustawy o pracownikach samorządowych wytknął radzie wojewoda. Sprawa trafiała pod rozstrzygnięcie sądu administracyjnego.

Zdaniem NSA przyznanie takowych kompetencji przewodniczącemu narusza art. 4 pkt 1 ustawy z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych. Według tej regulacji czynności z zakresu prawa pracy za jednostkę samorządu terytorialnego wobec wójta, burmistrza, prezydenta, starosty i marszałka województwa dokonuje organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego bądź przewodniczący tego organu. Przewodniczący może jednak wykonywać wyłącznie te czynności, do których upoważnia go uchwała organu stanowiącego.

Nagroda i wynagrodzenie

Rada lub sejmik nie może jednak zadecydować o przekazaniu przewodniczącemu prawa do ustalania przez niego prawa do wynagrodzenia dla osób uprawnionych. W pojęciu wynagrodzenia bowiem mieści się nie tylko samo wynagrodzenie za pracę, ale również inne, dodatkowe świadczenia związane ze stosunkiem pracy. Każdemu pracownikowi samorządowemu obok wynagrodzenia stosownego do zajmowanego stanowiska i kwalifikacji zawodowych należą również nagroda jubileuszowa oraz dodatkowe wynagrodzenie roczne.

REKLAMA

W zakresie przyznawania tych świadczeń nie można jednak mówić o uznaniowości. Żeby je uzyskać, pracownik samorządowy musi spełnić określone przesłanki, których wystąpienie musi zbadać właściwy organ. To on ostatecznie decyduje o ich przyznaniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tylko jubileuszówka

Członkowie zarządu jednostki samorządu terytorialnego, wójtowie (burmistrzowie, prezydenci miast) są traktowani wyjątkowo w zakresie uprawnień do otrzymywania dodatkowych świadczeń związanych z wynagrodzeniem. Nie przysługują im bowiem żadne nagrody z wyjątkiem jubileuszowej. Tak więc jeżeli nawet starosta lub inny szef jednostki samorządu wzorowo wywiązuje się ze swoich obowiązków to rada czy sejmik nie może docenić go poprzez przyznanie nagrody pieniężnej.

Podstawę obliczenia nagrody jubileuszowej stanowi wynagrodzenie przysługujące w dniu nabycia prawa do nagrody, a jeżeli jest to korzystniejsze - wynagrodzenie przysługujące mu w dniu jej wypłaty. Jeżeli pracownik samorządowy nabył prawo do nagrody jubileuszowej, będąc zatrudniony w innym wymiarze czasu pracy niż w dniu jej wypłaty, podstawę obliczenia nagrody stanowi wynagrodzenie przysługujące pracownikowi w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej.

Wysokość nagrody jubileuszowej jest uzależniona jest od stażu pracy. Po 20 latach pracy przysługuje świadczenie w wysokości 75 proc. wynagrodzenia miesięcznego, po 25-100 proc., po 30-150 proc., po 35-200 proc., po 40-300 proc., a po 45-400 proc. uposażenia.

Zgoda na podwyżkę

Wynagrodzenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty i marszałka województwa ustala organ stanowiący jednostki samorządu, a więc rada lub sejmik. Zakres swobody w ustalaniu płac jest tutaj dosyć ograniczony. Wiążą je bowiem przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich. Tak więc w najbardziej niekorzystnym wariancie rada lub sejmik może ustalić jego wynagrodzenie w najniższym wymiarze.

Wynagrodzenie ustala się na początku kadencji. Nie ma jednak przeszkód ku temu, by mogło ono ulec zmianie w jej trakcie. Zarówno podniesienie jego uposażenia, jak i jego obniżenie musi nastąpić za pisemną zgodą wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Zmiana wynagrodzenia nie będzie skuteczna, jeżeli rada lub sejmik jej nie uzyskał lub w ogóle o nią nie wystąpił (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 stycznia 2006 r., sygn. akt. OSK 424/05).

ELEMENTY WYNAGRODZENIA

Wynagrodzenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starosty, marszałka województwa składa się z:

• wynagrodzenia zasadniczego,

• dodatku funkcyjnego - przysługuje zatrudnionym na stanowiskach związanych z kierowaniem zespołem,

• dodatku specjalnego - kwoty wynoszącej co najmniej 20 proc. i nieprzekraczającej 40 proc. łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, a w urzędach miasta stołecznego Warszawa, miast (miast na prawach powiatu) powyżej 300 tys. mieszkańców - w kwocie nieprzekraczającej 50 proc. łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego,

• dodatku za wysługę lat - przysługuje po 5 latach pracy w wysokości 5 proc. miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, następnie wzrasta o 1 proc. za każdy dalszy rok pracy, aż do osiągnięcia 20 proc.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wynagrodzenia i dodatki

Adam Makosz

adam.makosz@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1593 ze zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA