REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy terytorialne chcą zmian w polityce przestrzennej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zbigniew Żukowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sejmowa Komisja Nadzwyczajna Przyjazne Państwo wysłuchała propozycji samorządowców zmian w prawie, które uproszczą funkcjonowanie samorządu terytorialnego.

Edward Trojanowski, sekretarz generalny Związku Gmin Wiejskich, zapelował o dokończenie reform administracyjnych zapoczątkowanych w 1990 roku. Sugerował przedłużenie kadencji władz gminy (wójtów) do 6-7 lat.

REKLAMA

REKLAMA

Fachowcy z RIO

- Ułatwi to realizację wielu zadań gospodarczych i inwestycji, dla których okres czterech lat wraz z przygotowaniem jest za krótki - mówił Edward Trojanowski.

Żądał odpolitycznienia organów kontrolnych (rad gminy) i udzielania absolutorium z wykonania budżetu gminy przez regionalne izby obrachunkowe, gdyż tam są fachowcy.

Najwięcej emocji wzbudziły postulaty dotyczące planów zagospodarowania przestrzennego.

REKLAMA

- W Polsce jest tylko 2 tys. urbanistów, a gmin ponad 2,5 tys. Brakuje fachowców, którzy opracowywaliby i sprawnie opiniowali plany. Stąd tak denerwujące opóźnienia - podkreślał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obwiązującą ustawę o planowaniu przestrzennym uznał za hamulec rozwoju procesów inwestycyjnych i absorpcji funduszy unijnych związanych z infrastrukturą.

Czasochłonne decyzje

Tylko część gmin posiada plany uchwalone po 1 stycznia 1995 r. Tymczasem istnieje konieczność wydawania decyzji o warunkach zabudowy. Jest to proces czasochłonny i kosztowny. Znacznie wydłużył się okres uzyskiwania pozwoleń na budowę i inwestorzy niepotrzebnie tracą czas. Większość gmin posiada uchwalone studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, którego tryb uzgadniany jest identycznie, jak decyzje o warunkach zabudowy. Podziały gruntów rolnych dokonywane są jednak bez wiedzy gmin, co powoduje bałagan przestrzenny. Wiele gmin nie posiada środków na przygotowanie planów miejscowych.

Dlatego gminy chcą nadać rangę planu miejscowego istniejącemu studium zagospodarowania przestrzennego, na podstawie którego będą wydawane decyzje o warunkach zabudowy, aby przyspieszyć i uprościć procedury administracyjne. Plany sporządzone po 1995 roku nie powinny podlegać korektom z mocy ustawy w związku z wprowadzanymi kolejnymi zmianami legislacyjnymi.

Należy przyjąć inne uwarunkowania polityki przestrzennej dla obszarów o charakterze rolniczym i obszarów podlegających urbanizacji. Powoływanie Komisji Urbanizacyjno-Architektonicznej nie powinno być obligatoryjne, gdyż blokują one pewne inicjatywy. Należy za to wprowadzić obowiązek opiniowania podziałów nie tylko terenów budowlanych, ale i rolnych przez wójta gminy.

Odszkodowania z budżetu

- Odszkodowania za wprowadzenie do studium i planów miejscowych zadań rządowych i samorządowych obciążać powinny budżety państwa, powiatu i województwa - podnosili samorządowcy.

Przewodniczący komisji Janusz Palikot (PO) obiecał wprowadzenie tych propozycji w ciągu miesiąca do nowego projektu ustawy o planowaniu przestrzennym. Posłowie dopytywali się też o możliwość szybkiego załatwienia przeniesienia firmy z jednej miejscowości do drugiej. Obecnie zajmuje to nawet sześć tygodni.

ZBIGNIEW ŻUKOWSKI

zbigniew.zukowski@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz lat 75+ to podwyższenie zasiłku pielęgnacyjnego 215,84 zł (z MOPS). Jesteś młodszy bez podwyżki do 2028 r. [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

REKLAMA

WZON. Niewidoma ma sprawne ręce i 61 punkty. Przez ręce zero świadczeń. O co chodzi? Przecież sama otwiera drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

REKLAMA

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

MOPS od 11 lat łamią prawo i nie przyznaje świadczenia dla starszych osób niepełnosprawnych

Łamanie prawa polega na braku nowelizacji ustawy ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. Od 11 lat na mocy wyroku TK powinna być znowelizowana w ten sposób, że prawo do świadczenia pielęgnacyjne (starego) otrzyma każda osoba niepełnosprawna (ściślej jej opiekun, który musi zrezygnować z pracy). W ustawie jest jednak wciąż ograniczenie (naprawdę trudno w to uwierzyć) mówiące, że świadczenie otrzymuje się tylko wtedy jak niepełnosprawność powstała do 18 roku życia. Trudno uwierzyć bo Trybunał Konstytucyjny uznał takie ograniczenie za niezgodne z Konstytucją RP, a sądy od 2014 r. seryjnie uchylają decyzje MOPS, które odmawiają przyznania świadczenia opiekunom osób, które stały się niepełnosprawne w wieku 30 lat, 40 lat, 50 lat itd. Dlaczego MOPS wydają od 11 lat niezgodne z prawem decyzje? Bo inaczej wojewodowie kolejnych rządów zabiorą gminom dofinansowania - wojewodowie udają, że nie wiedzą o wyroku TK i powołują się na ustawę, której nie znowelizował Sejm (ewentualnie twierdzą - wbrew wyrokom NSA - że w wyroku TK wcale nie chodzi o to, że Sejm ma znowelizować niekonstytucyjne przepisy, a do tego czasu stosuje się wyrok TK).

REKLAMA