reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Samorządy powinny stosować szyfry

Samorządy powinny stosować szyfry

Kolejne instytucje publiczne przekonują się do użytkowania internetu w komunikacji z obywatelami. Najpierw powinny jednak zadbać o zgodne z prawem zabezpieczenie takich operacji.

- zapewniające dostęp do zasobów informacji udostępnianych przez systemy teleinformatyczne używane do realizacji zadań publicznych przy wykorzystaniu formatów danych.

Zalecane zabezpieczenia

Minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych w urzędach, zawarte we wspomnianym rozporządzeniu, wskazują konieczność zachowania m.in. uznanych przez międzynarodowe ośrodki standaryzacyjne:

• formatów danych do przetwarzania informacji na dane, np. txt, rtf, pdf, doc itd.,

• formatów danych do wymiany danych między systemami teleinformatycznymi, np. IP - internet protocol - protokół komunikacji internetowej, TCP - transmission control protocol, ICMP - internet control message protocol - protokół kontroli transmisji danych w internecie, HTTP - hypertext transfer protocol - protokół przesyłania dokumentów itd.,

• protokołów komunikacyjnych i szyfrujących: SSL wersja 3/TLS, secure sockets layer / transport layer security - protokół szyfrujący dla zabezpieczenia witryn WWW i S/MIME wersja 3 - secure multi-purpose internet maił extensions - protokół szyfrujący dla zabezpieczenia poczty elektronicznej.

Wymagania zawarte w rozporządzeniu nawiązują do przepisów dotyczących normalizacji z zachowaniem zasady równego traktowania różnych rozwiązań informatycznych.

Przy zabezpieczaniu komunikacji internetowej urzędu największe znaczenie ma stosowanie protokołu szyfrującego SSL 3/TLS dla witryn WWW i protokołu szyfrującego S/MIME dla zabezpieczenia poczty elektronicznej.

Stosując wspomniane rozwiązania urzędy mogą bez obaw prowadzać operacje w internecie. Najważniejsze, aby być pewnym, że przesyłanie danych będzie bezpieczne i poufne. Nie wystarczy samo zaszyfrowanie informacji. Trzeba jeszcze mieć pewność, że informacje i dokumenty są wysyłane do odpowiedniej osoby lub instytucji, co można uzyskać za pomocą zalecanych w rozporządzeniu standardów weryfikowania tożsamości adresata korespondencji.

JAK STWORZYĆ E-URZĄD

By można było mówić o wcieleniu rozwiązań e-urzędu, w praktyce jednostka administracji publicznej musi realizować przynajmniej cztery z poniższych działań:

• sprawne zarządzanie dokumentami w formie elektronicznej,

• samodzielne definiowanie i takie przekształcanie procesów pracy w urzędzie, by uzyskały one wsparcie ze strony urządzeń informatycznych,

• kierowanie działaniami pracowników na podstawie zdefiniowanych procesów,

• łatwy i bezpieczny dostęp do zasobów archiwalnych,

reklama

Czytaj także

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


Nowy JPK_VAT z deklaracją i ewidencją (PDF)39.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Tarsa

Specjalizuje się w tematyce finansowej i rachunkowej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama