REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto reprezentuje gminne osoby prawne w postępowaniu przed sądem cywilnym

Łs

REKLAMA

Czy reprezentacja gminnej osoby prawnej zależy od formy prawnej? Czy wójt ma prawo do reprezentacji spółki komunalnej w sądzie?

Jan Wojciszke

REKLAMA

REKLAMA

radca prawny, Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicy, oddział Gdańsk

Zgodnie z przepisami kodeksu postępowania cywilnego każda osoba fizyczna i prawna ma zdolność występowania w procesie jako strona (tj. zdolność sądową). Mają ją także jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, i organizacje społeczne dopuszczone do działania na podstawie obowiązujących przepisów. Natomiast zgodnie z art. 65 par. 1 k.p.c. zdolność do czynności procesowych (tj. zdolność procesową) mają osoby fizyczne posiadające pełną zdolność do czynności prawnych, osoby prawne, inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne, o których mowa w art. 64 k.p.c.

Właściwe określenie podmiotu, przeciwko któremu wytacza się powództwo, ma zasadnicze znaczenie dla skutecznego dochodzenia prawa. Na przykład jeśli wierzyciel gminnej spółki akcyjnej pozwie zamiast tej spółki jej akcjonariusza (tj. gminę), naraża się na zapłacenie mu kosztów procesu. Jeśli zaś jednostka samorządu nie była poręczycielem swojej spółki, nie przejęła jej długów, sąd i tak nie zasądzi nic od tej jednostki, nawet jeśli jest ona jedynym akcjonariuszem spółki - dłużnika.

REKLAMA

Zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym, gminy mają osobowość prawną. Gminę reprezentuje wójt (burmistrz, prezydent miasta). Zdolność sądową posiada więc gmina, ona kieruje pozwy i przeciwko niej są one kierowane, a gminę reprezentuje w procesach wójt (burmistrz, prezydent) lub upoważniona przez niego osoba.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Omawianą problematykę komplikuje nieco fakt, że gminy tworzą różnego rodzaju jednostki komunalne. Sytuacja jest jasna w przypadku komunalnych osób prawnych. Każda osoba prawna odpowiada sama za swoje zobowiązania i jest reprezentowana w procesie przez własne organa. Osobami tymi są spółki komunalne (np. akcyjne), samodzielne publiczne zoz-y czy instytucje kultury powołane zgodnie z ustawą z 25 październik 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U. z 2001 nr 13, poz. 123 ze zm.). Organa uprawnione do reprezentacji osób prawnych wskazują przepisy statujące organizację tych podmiotów. Ponieważ do wójtów (burmistrzów, prezydentów) stosuje się ustawę o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne w praktyce nie mogą oni reprezentować komunalnych osób prawnych nawet jako pełnomocnicy. W szczególności nie daje zaś możliwości reprezentacji spółki okoliczność, że gmina jest jej jedynym wspólnikiem.

Natomiast w przypadku jednostek organizacyjnych gminy niemających osobowości prawnej, ich zobowiązania są zobowiązaniami gminy. To samo dotyczy gospodarstw pomocniczych tworzonych przy gminnych jednostkach budżetowych, niemających osobowości prawnej. Inaczej bywa w przypadku spraw z zakresu prawa pracy, gdzie stroną pozwaną jest zawsze pracodawca, choćby nie miał osobowości prawnej. Co do tego ostatniego przypadku należy jednak odnotować, iż w wyroku z dnia 14 grudnia 2004 r. I PK 135/04 (OSNP 2005/15/224), Sąd Najwyższy stwierdził, że gospodarstwo pomocnicze samorządowej jednostki budżetowej może być uznane za pracodawcę tylko wówczas, gdy jego samodzielność obejmuje uprawnienie do zatrudniania pracowników. Ze względu jednak na treść art. 477 k.p.c., nie stanowi to jednak zagrożenia dla pracobiorców, bo wobec treści wskazanego art. 477 k.p.c. wystarczy, że pracownik wskaże jako pozwanego drugą stronę umowy o pracę.

WNIOSEK

Ponieważ do wójtów (burmistrzów, prezydentów) stosuje się ustawę o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne, w praktyce nie mogą oni reprezentować komunalnych osób prawnych nawet jako pełnomocnicy. W szczególności nie daje zaś możliwości reprezentacji spółki okoliczność, że gmina jest jej jedynym wspólnikiem.

ŁS

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA