REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zostało już niewiele czasu, by uzyskać prawo do e-rozliczeń

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia osoby fizyczne będą mogły rozliczyć PIT elektronicznie. Aby przesłać e-deklarację, potrzebne jest zaświadczenie ZAS-E i e-podpis. Procedura wystawienia zaświadczenia może trwać do 30 dni.

Od 1 kwietnia osoby fizyczne będą mogły rozliczać się z fiskusem nie tylko za pomocą papierowych formularzy PIT składanych osobiście lub przesyłanych pocztą, ale również za pomocą e-deklaracji. Jeśli jednak podatnik zamierza rozliczyć się z fiskusem za 2007 rok w formie elektronicznej, już dziś powinien wystąpić do urzędu skarbowego o zaświadczenie umożliwiające przesłanie e-deklaracji oraz zaopatrzyć się w kwalifikowany podpis elektroniczny.

REKLAMA

Ustawowe wymogi

REKLAMA

Radosław Marlęga, dyrektor departamentu rozwoju systemów informatycznych w Ministerstwie Finansów, zwraca uwagę, że takie same wymogi obowiązują przedsiębiorców, którzy mogą przesyłać e-deklaracje od początku roku, jak i osoby fizyczne, które będą chciały rozliczyć się z fiskusem drogą elektroniczną po 1 kwietnia.

Jakie to wymogi? Małgorzata Napiórkowska-Kubicka, doradca podatkowy w Accreo Taxand, przypomina, że każdy, kto chce przesyłać deklaracje drogą elektroniczną, powinien przede wszystkim dokonać zakupu kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

- Ponadto podatnik (płatnik) zainteresowany rozliczaniem się z fiskusem za pośrednictwem internetu powinien zawiadomić urząd skarbowy właściwy w sprawie ewidencji podatników i płatników o zamiarze składania e-deklaracji oraz wskazać osobę upoważnioną do ich składania - przypomina Małgorzata Napiórkowska-Kubicka.

REKLAMA

Podkreśla, że z uwagi na dość skomplikowaną i długotrwałą procedurę uzyskiwania prawa do składania deklaracji w formie elektronicznej warto wystąpić z odpowiednim wnioskiem (ZAW-E1) do urzędu skarbowego już teraz. Zgodnie z przepisami, samo oczekiwanie na wydanie przez organ podatkowy formularza ZAS-E może potrwać do 30 dni od złożenia kompletu wymaganych dokumentów. Natomiast termin na złożenia rocznych zeznań PIT upływa 30 kwietnia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Dlatego jeżeli podatnik chciałby skorzystać z uprawnienia do wysłania e-deklaracji jeszcze w tym roku, powinien złożyć podanie o wydanie takiego zaświadczenia jak najszybciej - konkluduje Anna Misiak, doradca ds. PIT i ZUS w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy.

Prosta procedura

Procedura dotycząca uzyskania zaświadczenia od naczelnika urzędu skarbowego nie jest skomplikowana. Określa ją rozporządzenie ministra finansów z 19 grudnia 2007 r.

- Zawiadomienie składa się w papierowej formie na urzędowym formularzu ZAW-E1. Podatnik wskazuje w tym formularzu osobę, którą upoważnia do składania deklaracji w swoim imieniu - mówi Małgorzata Napiórkowska-Kubicka.

W przypadku, gdy podatnik chce składać e-deklaracje samodzielnie, jako osobę upoważnioną powinien wpisać siebie. Doradca podatkowy w Accreo Taxand wyjaśnia, że upoważnienie udzielone w dokumencie ZAW-E1 jest formą pełnomocnictwa szczególnego i w związku z tym nie podlega opłacie skarbowej. Następnie sam podatnik albo osoba przez niego upoważniona za pośrednictwem portalu www.e-deklaracje.gov.pl wysyła elektronicznie formularz ZAW-E2 (zgłoszenie upoważnienia). Do złożenia formularza ZAW-E2 niezbędne jest posiadanie e-podpisu wraz z kwalifikowanym certyfikatem.

- Po otrzymaniu kompletu dokumentów, tj. formularzy ZAW-E1 i ZAW-E2, naczelnik urzędu skarbowego w ciągu 30 dni bada zgodność zgłoszonych danych - dodaje Małgorzata Napiórkowska-Kubicka.

Po pozytywnej weryfikacji przez system naczelnik urzędu skarbowego wydaje zaświadczenie ZAS-E, czyli urzędowe potwierdzenie pozwalające przesyłać e-deklaracje.

- Dokument ZAS-E może zostać wydany przez organ podatkowy zarówno w formie papierowej, jak i w postaci elektronicznej - mówi nasza rozmówczyni.

W przypadku gdy przeprowadzona weryfikacja wykaże niezgodności, naczelnik wydaje postanowienie o odmowie składania deklaracji tą droga (ZAS-O). Jeśli jednak podatnik uzyska zaświadczenie ZAS-E, oznacza to, że może składać deklaracje za pośrednictwem internetu.

Jeżeli jednak zamierza upoważnić do składania e-deklaracji więcej niż jedną osobę, powinien złożyć formularze ZAW-E1 i ZAW-E2 dla każdej z nich oddzielnie.

Kwalifikowany e-podpis

Podatnik musi zaopatrzyć się także w podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem. Jest on niezbędny do podpisania deklaracji elektronicznej i jest traktowany jak podpis własnoręczny na deklaracji papierowej. Niektórzy eksperci twierdzą, że koszt zestawu do e-podpisu (około 300 zł) może stanowić barierę dla osób, które kupią go jedynie w celu przesłania e-deklaracji. Anna Misiak z MDDP uważa jednak, że dla niektórych osób już sama możliwość wysyłki zeznania przez internet jest atrakcyjna.

- Zapewne znajdzie się grono osób, które skuszą się na wyrobienie e-podpisu, tym bardziej że już wiadomo, że za pośrednictwem internetu będzie możliwość dokonywania choćby aktualizacji swoich danych osobowych w urzędach - stwierdza Anna Misiak.

Radosław Marlęga dodaje, że od kwietnia podatnicy będą mogli wykorzystać kwalifikowany e-podpis do innych kontaktów z administracją publiczną.

 

 

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA