REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Portale internetowe sądów trzeba ujednolicić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Serwisy internetowe polskich sądów są mało użyteczne i nie pomagają w budowaniu dobrego wizerunku wymiaru sprawiedliwości. Większość sądowych stron internetowych jest mało czytelnych i nie zawiera wszystkich informacji.

REKLAMA

Ranking przeprowadzony przez Fundację FOR, Helsińską Fundacją Praw Człowieka oraz Komitywa.com pokazał, że większość sądowych stron internetowych nie zawiera orzecznictwa oraz skróconych opisów zbliżających się rozpraw (e-wokandy). Problemem jest także fakt, że niewiele sądów oferuje możliwość elektronicznego dostępu do akt sprawy oraz nie zawiera informacji o organizacjach udzielających bezpłatnej pomocy prawnej. Są to bardzo poważne zarzuty, ale wśród nich nie zabrakło również i wątków humorystycznych. Dla przykładu - czy ktoś jest w stanie uzasadnić występowanie w bazie linków sądu okręgowego w Rzeszowie odnośnika do serwisu Federacji Rosyjskiej? Ale są też chlubne wyjątki. Należy do nich Sąd Okręgowy we Wrocławiu, który na swojej stronie internetowej zawarł nie tylko e-wokandę, ale także dane instytucji zajmujących się udzielaniem bezpłatnej pomocy prawnej. Ponadto zamieszczono na niej obszerną informację na temat szczególnych środków prawnych, takich jak skarga konstytucyjna czy też skarga na przewlekłość postępowania.

REKLAMA

Badaniu poddane zostały serwisy sądów apelacyjnych, okręgowych oraz wojewódzkich sądów administracyjnych. Jeżeli chodzi o te pierwsze, to twórcy rankingu spostrzegli ich duże braki informacyjne.

Niedociągnięcia apelacji

- Zaledwie pięć sądów apelacyjnych publikuje na swoich stronach wybór orzecznictwa. Są to apelacje lublińksa, wrocławska, katowicka, krakowska i białostocka - mówi Jarosław Bełdowski, prezes fundacji FOR.

Żaden z sądów apelacyjnych nie zawiera też informacji na temat ważnych rozpraw, interesujących opinię publiczną.

- Na stronach pojawiają się jedynie oficjalne komunikaty, np. na temat naboru do pracy - relacjonuje dr Adam Bodnar, koordynator Programu Spraw Precedensowych w Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na stronach internetowych apelacji próżno szukać informacji na temat orzekających w nich sędziów. Publikowane są zazwyczaj jedynie nazwiska sędziów pełniących w sądach takie funkcje jak prezes, wiceprezes czy przewodniczący wydziałów. Jedynie sądy apelacyjne w Lublinie, Białymstoku, Gdańsku i Szczecinie publikują pełne listy zatrudnionych sędziów.

 

Grzechy okręgów

REKLAMA

Większość serwisów internetowych sądów okręgowych zawiera wzory podstawowych formularzy i pism procesowych, które zainteresowany może pobrać ze strony. Ponadto prawie każdy sąd okręgowy poprzez swoją stronę informuje o kosztach sądowych. Nie zawsze jednak są one podane w przystępnej formie.

- Jako pozytywy warto wskazać przykład serwisu SO w Częstochowie, gdzie informacja o kosztach oraz innych regulacjach podana jest w formie poradnika - mówi Eryk Orłowski z Komitywa.com.

Problemem jest także fakt, że bazy linków zawarte na stronach są czasami komponowane w dość zaskakujący sposób. Sąd Okręgowy w Rzeszowie zamieścił w swoim serwisie linki np. do serwisu jednego z miesięczników, komputerowego kursu języka HTML czy Federacji Rosyjskiej. Nie ma w nim natomiast odnośników do stron organizacji udzielających bezpłatnej pomocy prawnej. Pojawiają się także inne problemy, utrudniające życie np. profesjonalnym pełnomocnikom.

- Sądy nie zawsze zamieszczają informacje o swojej właściwości miejscowej. Problem ten jest widoczny w przypadku sądów warszawskich z uwagi na specyficzny podział administracyjny miasta, a co za tym idzie właściwości miejscowej sądu. Powoduje to dużą stratę czasu oraz wymaga wykonania kilku telefonów - mówi Gerard Woźniak, radca prawny z Kancelarii Gardocki i Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni.

Zauważalny jest także brak e-wokand.

- Kiedyś mieliśmy taki zwyczaj, że zamieszczaliśmy komunikaty prasowe na temat tzw. spraw medialnych, ale kiedy urząd ministra sprawiedliwości sprawował Zbigniew Ziobro, musieliśmy tego zaniechać - mówi sędzia Waldemar Żurek, rzecznik sądu okręgowego w Krakowie. Dodaje, że po zmianie rządu nie powrócili do dawnej praktyki.

W przypadku e-wokand istnieje jeszcze jeden problem.

- E-wokandy nie będą powszechnie publikowane dopóki nie zostaną zmienione przepisy ustawy o ochronie danych osobowych - tłumaczy sędzia Marcin Łochowski, rzecznik prasowy Sądu Okręgowego dla Warszawy-Pragi. Wspomina, że w praskim sądzie była kontrola głównego inspektora ochrony danych osobowych, który zakwestionował nawet niektóre z danych zamieszczanych na wokandach wywieszanych przed salami sądowymi.

 

Potknięcia WSA

Strony wojewódzkich sądów administracyjnych są mocno zestandaryzowane i podobne do siebie pod względem merytorycznej zawartości.

- Standardowy zestaw informacji obejmuje zazwyczaj podstawowe akty prawne dotyczące sądownictwa administracyjnego, formularze, informacje o kosztach sądowych oraz szczegółowe statystyki dotyczące wpływających i rozpoznawanych spraw - mówi Jarosław Bełdowski.

Problemem jest możliwość elektronicznego dostępu do sprawy czy e-wokandy. Chlubnym wyjątkiem jest tutaj WSA w Rzeszowie, gdzie za podaniem kodu oraz jednego z numerów ewidencyjnych, takich jak NIP, REGON lub PESEL, można uzyskać informacje o stanie sprawy. Dodatkowo za pośrednictwem internetowego dziennika podawczego możliwe jest korespondowanie z sądem. Elektroniczny dostęp do akt umożliwia także serwis WSA w Gdańsku.

Wnioski z raportu

Z rankingu wynika, że strony polskich sądów są mało użyteczne i dostępne. Twórcy raportu nie poprzestali więc na samej ocenie, ale zaproponowali także rozwiązanie problemu.

- Rozwiązaniem wartym zarekomendowania wydaje się stworzenie jednego centralnego systemu, który pozwoliłby na zachowanie wysokiego standardu dla wszystkich serwisów lokalnych - mówi Eryk Orłowski, dyrektor zarządzający Komitywa.com.

Jego zdaniem system taki powinien udostępniać standardowe szablony do budowania serwisów regionalnych, a zarządzanie treścią odbywałoby się lokalnie.

MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

OPINIA


DAWID SZEŚCIŁO

Helsińska Fundacja Praw Człowieka

Jak pokazują badania Diagnozy Społecznej 2007 już ponad połowa polskich internautów korzysta z serwisów internetowych instytucji publicznych, w tym sądów. Raport dowodzi, że obecnie funkcjonujące serwisy sądów mają jednak obywatelowi niewiele do zaoferowania. Receptą na ten stan może być utworzenie jednego portalu wszystkich polskich sądów, co wyeliminuje różnice jakości poszczególnych serwisów, a przede wszystkim umożliwi obywatelowi łatwe dotarcie do wiarygodnych, aktualnych i rozbudowanych informacji o wymiarze sprawiedliwości i prawie. Jednolity serwis wymiaru sprawiedliwości funkcjonuje m.in. w Finlandii, Szwecji czy Holandii, ale także w państwach dawnego bloku wschodniego, jak np. Rumunia, Czechy czy Estonia. Ministerstwo Sprawiedliwości powinno jak najszybciej podjąć prace nad utworzeniem podobnego serwisu.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Czy Polska wprowadzi kontrole?

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Czy Polska wprowadzi kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów?

Premier D. Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

REKLAMA

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA