REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Portale internetowe sądów trzeba ujednolicić

Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Serwisy internetowe polskich sądów są mało użyteczne i nie pomagają w budowaniu dobrego wizerunku wymiaru sprawiedliwości. Większość sądowych stron internetowych jest mało czytelnych i nie zawiera wszystkich informacji.

REKLAMA

Ranking przeprowadzony przez Fundację FOR, Helsińską Fundacją Praw Człowieka oraz Komitywa.com pokazał, że większość sądowych stron internetowych nie zawiera orzecznictwa oraz skróconych opisów zbliżających się rozpraw (e-wokandy). Problemem jest także fakt, że niewiele sądów oferuje możliwość elektronicznego dostępu do akt sprawy oraz nie zawiera informacji o organizacjach udzielających bezpłatnej pomocy prawnej. Są to bardzo poważne zarzuty, ale wśród nich nie zabrakło również i wątków humorystycznych. Dla przykładu - czy ktoś jest w stanie uzasadnić występowanie w bazie linków sądu okręgowego w Rzeszowie odnośnika do serwisu Federacji Rosyjskiej? Ale są też chlubne wyjątki. Należy do nich Sąd Okręgowy we Wrocławiu, który na swojej stronie internetowej zawarł nie tylko e-wokandę, ale także dane instytucji zajmujących się udzielaniem bezpłatnej pomocy prawnej. Ponadto zamieszczono na niej obszerną informację na temat szczególnych środków prawnych, takich jak skarga konstytucyjna czy też skarga na przewlekłość postępowania.

REKLAMA

Badaniu poddane zostały serwisy sądów apelacyjnych, okręgowych oraz wojewódzkich sądów administracyjnych. Jeżeli chodzi o te pierwsze, to twórcy rankingu spostrzegli ich duże braki informacyjne.

Niedociągnięcia apelacji

- Zaledwie pięć sądów apelacyjnych publikuje na swoich stronach wybór orzecznictwa. Są to apelacje lublińksa, wrocławska, katowicka, krakowska i białostocka - mówi Jarosław Bełdowski, prezes fundacji FOR.

Żaden z sądów apelacyjnych nie zawiera też informacji na temat ważnych rozpraw, interesujących opinię publiczną.

- Na stronach pojawiają się jedynie oficjalne komunikaty, np. na temat naboru do pracy - relacjonuje dr Adam Bodnar, koordynator Programu Spraw Precedensowych w Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na stronach internetowych apelacji próżno szukać informacji na temat orzekających w nich sędziów. Publikowane są zazwyczaj jedynie nazwiska sędziów pełniących w sądach takie funkcje jak prezes, wiceprezes czy przewodniczący wydziałów. Jedynie sądy apelacyjne w Lublinie, Białymstoku, Gdańsku i Szczecinie publikują pełne listy zatrudnionych sędziów.

 

Grzechy okręgów

REKLAMA

Większość serwisów internetowych sądów okręgowych zawiera wzory podstawowych formularzy i pism procesowych, które zainteresowany może pobrać ze strony. Ponadto prawie każdy sąd okręgowy poprzez swoją stronę informuje o kosztach sądowych. Nie zawsze jednak są one podane w przystępnej formie.

- Jako pozytywy warto wskazać przykład serwisu SO w Częstochowie, gdzie informacja o kosztach oraz innych regulacjach podana jest w formie poradnika - mówi Eryk Orłowski z Komitywa.com.

Problemem jest także fakt, że bazy linków zawarte na stronach są czasami komponowane w dość zaskakujący sposób. Sąd Okręgowy w Rzeszowie zamieścił w swoim serwisie linki np. do serwisu jednego z miesięczników, komputerowego kursu języka HTML czy Federacji Rosyjskiej. Nie ma w nim natomiast odnośników do stron organizacji udzielających bezpłatnej pomocy prawnej. Pojawiają się także inne problemy, utrudniające życie np. profesjonalnym pełnomocnikom.

- Sądy nie zawsze zamieszczają informacje o swojej właściwości miejscowej. Problem ten jest widoczny w przypadku sądów warszawskich z uwagi na specyficzny podział administracyjny miasta, a co za tym idzie właściwości miejscowej sądu. Powoduje to dużą stratę czasu oraz wymaga wykonania kilku telefonów - mówi Gerard Woźniak, radca prawny z Kancelarii Gardocki i Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni.

Zauważalny jest także brak e-wokand.

- Kiedyś mieliśmy taki zwyczaj, że zamieszczaliśmy komunikaty prasowe na temat tzw. spraw medialnych, ale kiedy urząd ministra sprawiedliwości sprawował Zbigniew Ziobro, musieliśmy tego zaniechać - mówi sędzia Waldemar Żurek, rzecznik sądu okręgowego w Krakowie. Dodaje, że po zmianie rządu nie powrócili do dawnej praktyki.

W przypadku e-wokand istnieje jeszcze jeden problem.

- E-wokandy nie będą powszechnie publikowane dopóki nie zostaną zmienione przepisy ustawy o ochronie danych osobowych - tłumaczy sędzia Marcin Łochowski, rzecznik prasowy Sądu Okręgowego dla Warszawy-Pragi. Wspomina, że w praskim sądzie była kontrola głównego inspektora ochrony danych osobowych, który zakwestionował nawet niektóre z danych zamieszczanych na wokandach wywieszanych przed salami sądowymi.

 

Potknięcia WSA

Strony wojewódzkich sądów administracyjnych są mocno zestandaryzowane i podobne do siebie pod względem merytorycznej zawartości.

- Standardowy zestaw informacji obejmuje zazwyczaj podstawowe akty prawne dotyczące sądownictwa administracyjnego, formularze, informacje o kosztach sądowych oraz szczegółowe statystyki dotyczące wpływających i rozpoznawanych spraw - mówi Jarosław Bełdowski.

Problemem jest możliwość elektronicznego dostępu do sprawy czy e-wokandy. Chlubnym wyjątkiem jest tutaj WSA w Rzeszowie, gdzie za podaniem kodu oraz jednego z numerów ewidencyjnych, takich jak NIP, REGON lub PESEL, można uzyskać informacje o stanie sprawy. Dodatkowo za pośrednictwem internetowego dziennika podawczego możliwe jest korespondowanie z sądem. Elektroniczny dostęp do akt umożliwia także serwis WSA w Gdańsku.

Wnioski z raportu

Z rankingu wynika, że strony polskich sądów są mało użyteczne i dostępne. Twórcy raportu nie poprzestali więc na samej ocenie, ale zaproponowali także rozwiązanie problemu.

- Rozwiązaniem wartym zarekomendowania wydaje się stworzenie jednego centralnego systemu, który pozwoliłby na zachowanie wysokiego standardu dla wszystkich serwisów lokalnych - mówi Eryk Orłowski, dyrektor zarządzający Komitywa.com.

Jego zdaniem system taki powinien udostępniać standardowe szablony do budowania serwisów regionalnych, a zarządzanie treścią odbywałoby się lokalnie.

MAŁGORZATA KRYSZKIEWICZ

OPINIA


DAWID SZEŚCIŁO

Helsińska Fundacja Praw Człowieka

Jak pokazują badania Diagnozy Społecznej 2007 już ponad połowa polskich internautów korzysta z serwisów internetowych instytucji publicznych, w tym sądów. Raport dowodzi, że obecnie funkcjonujące serwisy sądów mają jednak obywatelowi niewiele do zaoferowania. Receptą na ten stan może być utworzenie jednego portalu wszystkich polskich sądów, co wyeliminuje różnice jakości poszczególnych serwisów, a przede wszystkim umożliwi obywatelowi łatwe dotarcie do wiarygodnych, aktualnych i rozbudowanych informacji o wymiarze sprawiedliwości i prawie. Jednolity serwis wymiaru sprawiedliwości funkcjonuje m.in. w Finlandii, Szwecji czy Holandii, ale także w państwach dawnego bloku wschodniego, jak np. Rumunia, Czechy czy Estonia. Ministerstwo Sprawiedliwości powinno jak najszybciej podjąć prace nad utworzeniem podobnego serwisu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W Sejmie: nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie. I kontroli przez kuratorów

Nauczyciele chcą limitu 8 godzin pracy dziennie, aby nie była możliwa sytuacja, że po zsumowaniu "okienek" i godzin pracy w klasach musieli przebywać w szkole dłużej niż 8 h dziennie. I kontroli przez kuratorów tego limitu (z wyjątkiem incydentalnych sytuacji jak rady, zebrania, wycieczki). Kontrolowani mieliby być dyrektorzy szkół.

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł

Opłata reklamowa 2025 r.: część stała 3,72 zł, część zmienna 0,34 zł. W jakich przypadkach nie pobiera się opłaty reklamowej? Kto musi opłacić opłatę reklamową? Co w przypadku, gdy budynek ma więcej niż jednego właściciela?

Opłata od posiadania psów 2025 r.: 178,26 zł

Opłata od posiadania psów 2025 r. Maksymalna wysokość opłaty od posiadania psów w 2025 r. wynosić będzie 178,26 zł. Kto powinien opłacić opłatę od posiadania psów? Kto jest zwolniony od opłaty od posiadania psów? Co z psami asystującymi?

QUIZ Podróżujesz po Polsce? Na pewno wiesz, gdzie są te miejsca
Gdzie znajdziemy Maczugę Herkulesa? A Kolorowe Jeziorka? Gdzie jest Kaplica Czaszek? A Sokolica? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę.

REKLAMA

Opłata miejscowa i uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł

Opłata miejscowa 2025 r., opłata uzdrowiskowa 2025 r.: od 3,31 zł do 6,38 zł. Czym jest opłata miejscowa? Czym jest opłata uzdrowiskowa? Co w przypadku nakładania się opłat? Kto jest zwolniony z opłacania opłaty lokalnej i uzdrowiskowej?

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł

Opłata targowa 2025 r.: 1126 zł. Czym jest opłata targowa? Kto musi opłacać opłatę targową? Kto może liczyć na zwolnienie z opłaty targowej? Kto ustala wysokość opłaty targowej? Czy opłata targowa w 2025 r. może być niższa niż 1126 zł?

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł

Podatek od środków transportu 2025 r.: od 1204,87 zł do 4602,58 zł. Ile wyniesie podatek od samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie powyżej 9 ton w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od autobusów w 2025 r.? Na kim ciąży obowiązek podatkowy?

Czy Polacy chętnie angażują się w wolontariat?

5 grudnia to Światowy Dzień Wolontariusza. Czy ten temat jest bliski Polakom? Okazuje się, że zaledwie 33% ma doświadczenie w wolontariacie. 

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025 r.: od 0,73 zł do 34 zł

Od 0,73 zł do 34 zł podatku od nieruchomości 2025 r. Kto będzie musiał opłacić podatek od nieruchomości w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od gruntu 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budynków lub ich części w 2025 r.? Ile wyniesie podatek od budowli w 2025 r.?

Komunikat MC: List polecony przez Internet? Wygodna korespondencja z urzędami dzięki e-Doręczeniom

Od 1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać system e-doręczeń. Wszystkie urzędowe pisma i decyzje będzie można odbierać oraz nadawać w formie elektronicznej. E-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem listu poleconego za pośrednictwem odbioru.

REKLAMA