REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek prowadzenia elektronicznej skrzynki podawczej w urzędach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Polak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z planem pierwsza wersja platformy e-PUAP miała zostać uruchomiona w maju tego roku i przekazana urzędom do wstępnego, jeszcze niekompletnego użytku. Najpierw udostępniana jest elektroniczna skrzynka podawcza.

Elektroniczna platforma usług administracji publicznej, czyli e-PUAP, ma za zadanie udostępnianie usług administracji publicznej w sposób elektroniczny. Jej celem jest umożliwienie urzędom przygotowania e-usług bez konieczności tworzenia we własnym zakresie sprzętowych i aplikacyjnych podstaw dla realizacji tego zadania. Elektroniczne usługi jednostek administracji publicznej będą na platformie e-PUAP udostępniane zarówno obywatelom i przedsiębiorcom, jak i innym instytucjom publicznym (więcej informacji na stronie www.epuap.gov.pl). Do podstawowych elementów e-PUAP zalicza się:

REKLAMA

• usługi wewnętrzne e-PUAP udostępniane urzędom i instytucjom publicznym. W pierwszym etapie należą do nich usługi komunikacyjne, płatności i bezpieczeństwa,

• usługi poszczególnych urzędów i instytucji publicznych udostępniane obywatelom i przedsiębiorcom - głównie usługi komunikacyjne,

• portal interoperacyjności pozwalający urzędom i instytucjom publicznym na wymianę doświadczeń i ustalanie standardów działania,

• katalog usług, czyli miejsce, w którym gromadzone są informacje o wszystkich usługach udostępnianych na platformie wraz z systemem przeszukiwania usług i ich klasyfikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowe założenia

REKLAMA

Zgodnie z projektem architektury platformy e-PUAP jest ona tworzona i testowana jako neutralna technologicznie, tzn. mogą korzystać z niej urzędy, niezależnie od rodzaju aplikacji, jakimi posługują się na co dzień. Adresowana jest do wszystkich podmiotów administracji publicznej. Ma zapewniać im wsparcie w zakresie świadczenia usług, odpowiednio do potrzeb i możliwości danego urzędu. Platforma ta ma być miejscem, w którym urząd będzie mógł wystawić swoją witrynę z usługami dla swoich klientów. Dzięki niej urząd zostaje wyposażony w infrastrukturę i miejsce świadczenia usług elektronicznych o tyle wygodne, bo dające wysoką gwarancję dostępności - po stronie klienta wymagane jest posługiwanie się komputerem z dostępem do internetu i zaopatrzonym w przeglądarkę.

Właścicielem usług i faktycznym ich wykonawcą jest wciąż urząd, który w swoich systemach dalej przetwarza dokumenty będące przedmiotem obrotu. ePUAP odgrywa więc rolę platformy udostępnianej urzędom w celu tworzenia na niej ich własnych aplikacji. Istotne jest to, że tworzenie tych aplikacji nie wymaga specjalistycznej pracy informatyka, tzn. programowania - pisania kodu, lecz ogranicza się do konfiguracji odpowiednich parametrów własnego systemu komputerowego z platformą (zestawu metadanych), użycia wzorów dokumentów i ustalenia sposobu ich wyświetlania. Konfiguracja może też obejmować realizację procesów potrzebnych do wykonania usługi. Jednak nigdy nie zastąpi wewnętrznego obiegu dokumentów w urzędzie.

Skrzynka podawcza

Od 1 maja tego roku wszystkie jednostki administracji publicznej realizujące zadania publiczne, w tym jednostki samorządowe, są zobowiązane do posiadania elektronicznej skrzynki podawczej. Od połowy kwietnia tego roku urzędy mogły ubiegać się o założenie jej na platformie ePUAP. Elektroniczna skrzynka podawcza wśród wielu funkcji powinna m.in. generować urzędowe poświadczenia odbioru do każdego elektronicznie przekazanego do urzędu dokumentu. Ma być dla obywateli i przedsiębiorców dostępna przez stronę www i umożliwiać wymianę elektronicznych dokumentów w sposób całkowicie bezpieczny (nie jest to poczta elektroniczna). Skrzynka podawcza powinna przede wszystkim czynić zadość - wcale niemałym - wymaganiom wynikającym z przepisów. To jest podstawa. Ponadto może być wyposażona w bardziej zaawansowane funkcje, stosownie do umiejętności urzędowych informatyków i lokalnych potrzeb. Dodatkowymi funkcjami może być np. weryfikowanie i odrzucanie niepoprawnych dokumentów, przyjmowanie wniosków w zależności od rodzaju dokumentu bądź wnioskodawcy, segregowanie napływających dokumentów pod kątem dostarczenia ich do docelowych odbiorców w urzędzie itd.

Funkcja koordynacji

Skrzynka podawcza jest wymagana przez przepisy jako pierwsza i najprostsza usługa e-urzędu. Ustawodawca będzie następnie podwyższał poprzeczkę wymagań tak, by w końcu każdy urząd uruchomił funkcję koordynacji, która umożliwi tworzenie przez urzędy usługi złożonej, np. rejestracji działalności gospodarczej w jednym okienku, czyli w jednej witrynie internetowej urzędu. Obywatel korzystający w przyszłości z usługi złożonej nie będzie musiał wiedzieć, jakie są jej części składowe i w jakiej kolejności będą procedowane po złożeniu przez niego wymaganych dokumentów elektronicznych. Raz przekaże do urzędu wymagane dokumenty. Potem funkcja koordynacji po stronie systemu urzędowego przejmuje inicjatywę i będzie elektronicznie przemieszczać się od okienka do okienka, by za obywatela, który złożył dokumenty, dopełnić wymaganych formalności w kilku urzędach. W miarę rozwoju elektronicznych usług udostępnianych przez urzędy administracji publicznej coraz więcej usług będzie wykonywanych przez wspomnianą funkcję koordynacji. Sprawi ona, że obywatel nie będzie już biegał między okienkami urzędów. Ile jeszcze czasu minie, nim urzędy uruchomią funkcję koordynacji? Dotychczasowe doświadczenia z uruchamiania e-administracji nakazują powściągliwość we wskazywaniu konkretnych dat. Być może, tak jak dotąd, realizacja konkretnych planów będzie jeszcze wiele razy odkładana w przyszłość.

USŁUGI OFEROWANE PRZEZ E-PUAP

komunikacja - platforma e-PUAP umożliwia urzędom tworzenie skrytek elektronicznych, za pomocą których będzie można realizować transfer dokumentów między urzędami a obywatelami oraz między samymi urzędami.

usŁuga front end - będzie przeznaczona dla mniejszych urzędów i tych obywateli oraz przedsiębiorców, którzy nie dysponują własnymi narzędziami do tworzenia dokumentów elektronicznych.

pŁatności on-line - usługa da klientom urzędów możliwość dokonywania opłat skarbowych za pomocą mediów elektronicznych, tj. komputera z dostępem do internetu, a nawet z telefonu komórkowego (usługa WAP).

archiwizacja podpisu cyfrowego - umożliwi weryfikację autentyczności e-podpisu i utworzenie w podpisanym dokumencie sygnatury ułatwiającej archiwizację i udowodnienie ważności złożonego e-podpisu.

zabezpieczenia - są dostępne dla użytkowników e-PUAP; obejmują mechanizmy ich identyfikacji i autoryzacji oraz zabezpieczenie korzystanie z e-podpisu.

Krzysztof Polak

krzysztof.polak@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2005 r. nr 64, poz. 565 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA