REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek prowadzenia elektronicznej skrzynki podawczej w urzędach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Polak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z planem pierwsza wersja platformy e-PUAP miała zostać uruchomiona w maju tego roku i przekazana urzędom do wstępnego, jeszcze niekompletnego użytku. Najpierw udostępniana jest elektroniczna skrzynka podawcza.

Elektroniczna platforma usług administracji publicznej, czyli e-PUAP, ma za zadanie udostępnianie usług administracji publicznej w sposób elektroniczny. Jej celem jest umożliwienie urzędom przygotowania e-usług bez konieczności tworzenia we własnym zakresie sprzętowych i aplikacyjnych podstaw dla realizacji tego zadania. Elektroniczne usługi jednostek administracji publicznej będą na platformie e-PUAP udostępniane zarówno obywatelom i przedsiębiorcom, jak i innym instytucjom publicznym (więcej informacji na stronie www.epuap.gov.pl). Do podstawowych elementów e-PUAP zalicza się:

REKLAMA

REKLAMA

• usługi wewnętrzne e-PUAP udostępniane urzędom i instytucjom publicznym. W pierwszym etapie należą do nich usługi komunikacyjne, płatności i bezpieczeństwa,

• usługi poszczególnych urzędów i instytucji publicznych udostępniane obywatelom i przedsiębiorcom - głównie usługi komunikacyjne,

• portal interoperacyjności pozwalający urzędom i instytucjom publicznym na wymianę doświadczeń i ustalanie standardów działania,

REKLAMA

• katalog usług, czyli miejsce, w którym gromadzone są informacje o wszystkich usługach udostępnianych na platformie wraz z systemem przeszukiwania usług i ich klasyfikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowe założenia

Zgodnie z projektem architektury platformy e-PUAP jest ona tworzona i testowana jako neutralna technologicznie, tzn. mogą korzystać z niej urzędy, niezależnie od rodzaju aplikacji, jakimi posługują się na co dzień. Adresowana jest do wszystkich podmiotów administracji publicznej. Ma zapewniać im wsparcie w zakresie świadczenia usług, odpowiednio do potrzeb i możliwości danego urzędu. Platforma ta ma być miejscem, w którym urząd będzie mógł wystawić swoją witrynę z usługami dla swoich klientów. Dzięki niej urząd zostaje wyposażony w infrastrukturę i miejsce świadczenia usług elektronicznych o tyle wygodne, bo dające wysoką gwarancję dostępności - po stronie klienta wymagane jest posługiwanie się komputerem z dostępem do internetu i zaopatrzonym w przeglądarkę.

Właścicielem usług i faktycznym ich wykonawcą jest wciąż urząd, który w swoich systemach dalej przetwarza dokumenty będące przedmiotem obrotu. ePUAP odgrywa więc rolę platformy udostępnianej urzędom w celu tworzenia na niej ich własnych aplikacji. Istotne jest to, że tworzenie tych aplikacji nie wymaga specjalistycznej pracy informatyka, tzn. programowania - pisania kodu, lecz ogranicza się do konfiguracji odpowiednich parametrów własnego systemu komputerowego z platformą (zestawu metadanych), użycia wzorów dokumentów i ustalenia sposobu ich wyświetlania. Konfiguracja może też obejmować realizację procesów potrzebnych do wykonania usługi. Jednak nigdy nie zastąpi wewnętrznego obiegu dokumentów w urzędzie.

Skrzynka podawcza

Od 1 maja tego roku wszystkie jednostki administracji publicznej realizujące zadania publiczne, w tym jednostki samorządowe, są zobowiązane do posiadania elektronicznej skrzynki podawczej. Od połowy kwietnia tego roku urzędy mogły ubiegać się o założenie jej na platformie ePUAP. Elektroniczna skrzynka podawcza wśród wielu funkcji powinna m.in. generować urzędowe poświadczenia odbioru do każdego elektronicznie przekazanego do urzędu dokumentu. Ma być dla obywateli i przedsiębiorców dostępna przez stronę www i umożliwiać wymianę elektronicznych dokumentów w sposób całkowicie bezpieczny (nie jest to poczta elektroniczna). Skrzynka podawcza powinna przede wszystkim czynić zadość - wcale niemałym - wymaganiom wynikającym z przepisów. To jest podstawa. Ponadto może być wyposażona w bardziej zaawansowane funkcje, stosownie do umiejętności urzędowych informatyków i lokalnych potrzeb. Dodatkowymi funkcjami może być np. weryfikowanie i odrzucanie niepoprawnych dokumentów, przyjmowanie wniosków w zależności od rodzaju dokumentu bądź wnioskodawcy, segregowanie napływających dokumentów pod kątem dostarczenia ich do docelowych odbiorców w urzędzie itd.

Funkcja koordynacji

Skrzynka podawcza jest wymagana przez przepisy jako pierwsza i najprostsza usługa e-urzędu. Ustawodawca będzie następnie podwyższał poprzeczkę wymagań tak, by w końcu każdy urząd uruchomił funkcję koordynacji, która umożliwi tworzenie przez urzędy usługi złożonej, np. rejestracji działalności gospodarczej w jednym okienku, czyli w jednej witrynie internetowej urzędu. Obywatel korzystający w przyszłości z usługi złożonej nie będzie musiał wiedzieć, jakie są jej części składowe i w jakiej kolejności będą procedowane po złożeniu przez niego wymaganych dokumentów elektronicznych. Raz przekaże do urzędu wymagane dokumenty. Potem funkcja koordynacji po stronie systemu urzędowego przejmuje inicjatywę i będzie elektronicznie przemieszczać się od okienka do okienka, by za obywatela, który złożył dokumenty, dopełnić wymaganych formalności w kilku urzędach. W miarę rozwoju elektronicznych usług udostępnianych przez urzędy administracji publicznej coraz więcej usług będzie wykonywanych przez wspomnianą funkcję koordynacji. Sprawi ona, że obywatel nie będzie już biegał między okienkami urzędów. Ile jeszcze czasu minie, nim urzędy uruchomią funkcję koordynacji? Dotychczasowe doświadczenia z uruchamiania e-administracji nakazują powściągliwość we wskazywaniu konkretnych dat. Być może, tak jak dotąd, realizacja konkretnych planów będzie jeszcze wiele razy odkładana w przyszłość.

USŁUGI OFEROWANE PRZEZ E-PUAP

komunikacja - platforma e-PUAP umożliwia urzędom tworzenie skrytek elektronicznych, za pomocą których będzie można realizować transfer dokumentów między urzędami a obywatelami oraz między samymi urzędami.

usŁuga front end - będzie przeznaczona dla mniejszych urzędów i tych obywateli oraz przedsiębiorców, którzy nie dysponują własnymi narzędziami do tworzenia dokumentów elektronicznych.

pŁatności on-line - usługa da klientom urzędów możliwość dokonywania opłat skarbowych za pomocą mediów elektronicznych, tj. komputera z dostępem do internetu, a nawet z telefonu komórkowego (usługa WAP).

archiwizacja podpisu cyfrowego - umożliwi weryfikację autentyczności e-podpisu i utworzenie w podpisanym dokumencie sygnatury ułatwiającej archiwizację i udowodnienie ważności złożonego e-podpisu.

zabezpieczenia - są dostępne dla użytkowników e-PUAP; obejmują mechanizmy ich identyfikacji i autoryzacji oraz zabezpieczenie korzystanie z e-podpisu.

Krzysztof Polak

krzysztof.polak@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2005 r. nr 64, poz. 565 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA