REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek prowadzenia elektronicznej skrzynki podawczej w urzędach

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Polak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z planem pierwsza wersja platformy e-PUAP miała zostać uruchomiona w maju tego roku i przekazana urzędom do wstępnego, jeszcze niekompletnego użytku. Najpierw udostępniana jest elektroniczna skrzynka podawcza.

Elektroniczna platforma usług administracji publicznej, czyli e-PUAP, ma za zadanie udostępnianie usług administracji publicznej w sposób elektroniczny. Jej celem jest umożliwienie urzędom przygotowania e-usług bez konieczności tworzenia we własnym zakresie sprzętowych i aplikacyjnych podstaw dla realizacji tego zadania. Elektroniczne usługi jednostek administracji publicznej będą na platformie e-PUAP udostępniane zarówno obywatelom i przedsiębiorcom, jak i innym instytucjom publicznym (więcej informacji na stronie www.epuap.gov.pl). Do podstawowych elementów e-PUAP zalicza się:

REKLAMA

• usługi wewnętrzne e-PUAP udostępniane urzędom i instytucjom publicznym. W pierwszym etapie należą do nich usługi komunikacyjne, płatności i bezpieczeństwa,

• usługi poszczególnych urzędów i instytucji publicznych udostępniane obywatelom i przedsiębiorcom - głównie usługi komunikacyjne,

• portal interoperacyjności pozwalający urzędom i instytucjom publicznym na wymianę doświadczeń i ustalanie standardów działania,

• katalog usług, czyli miejsce, w którym gromadzone są informacje o wszystkich usługach udostępnianych na platformie wraz z systemem przeszukiwania usług i ich klasyfikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawowe założenia

REKLAMA

Zgodnie z projektem architektury platformy e-PUAP jest ona tworzona i testowana jako neutralna technologicznie, tzn. mogą korzystać z niej urzędy, niezależnie od rodzaju aplikacji, jakimi posługują się na co dzień. Adresowana jest do wszystkich podmiotów administracji publicznej. Ma zapewniać im wsparcie w zakresie świadczenia usług, odpowiednio do potrzeb i możliwości danego urzędu. Platforma ta ma być miejscem, w którym urząd będzie mógł wystawić swoją witrynę z usługami dla swoich klientów. Dzięki niej urząd zostaje wyposażony w infrastrukturę i miejsce świadczenia usług elektronicznych o tyle wygodne, bo dające wysoką gwarancję dostępności - po stronie klienta wymagane jest posługiwanie się komputerem z dostępem do internetu i zaopatrzonym w przeglądarkę.

Właścicielem usług i faktycznym ich wykonawcą jest wciąż urząd, który w swoich systemach dalej przetwarza dokumenty będące przedmiotem obrotu. ePUAP odgrywa więc rolę platformy udostępnianej urzędom w celu tworzenia na niej ich własnych aplikacji. Istotne jest to, że tworzenie tych aplikacji nie wymaga specjalistycznej pracy informatyka, tzn. programowania - pisania kodu, lecz ogranicza się do konfiguracji odpowiednich parametrów własnego systemu komputerowego z platformą (zestawu metadanych), użycia wzorów dokumentów i ustalenia sposobu ich wyświetlania. Konfiguracja może też obejmować realizację procesów potrzebnych do wykonania usługi. Jednak nigdy nie zastąpi wewnętrznego obiegu dokumentów w urzędzie.

Skrzynka podawcza

Od 1 maja tego roku wszystkie jednostki administracji publicznej realizujące zadania publiczne, w tym jednostki samorządowe, są zobowiązane do posiadania elektronicznej skrzynki podawczej. Od połowy kwietnia tego roku urzędy mogły ubiegać się o założenie jej na platformie ePUAP. Elektroniczna skrzynka podawcza wśród wielu funkcji powinna m.in. generować urzędowe poświadczenia odbioru do każdego elektronicznie przekazanego do urzędu dokumentu. Ma być dla obywateli i przedsiębiorców dostępna przez stronę www i umożliwiać wymianę elektronicznych dokumentów w sposób całkowicie bezpieczny (nie jest to poczta elektroniczna). Skrzynka podawcza powinna przede wszystkim czynić zadość - wcale niemałym - wymaganiom wynikającym z przepisów. To jest podstawa. Ponadto może być wyposażona w bardziej zaawansowane funkcje, stosownie do umiejętności urzędowych informatyków i lokalnych potrzeb. Dodatkowymi funkcjami może być np. weryfikowanie i odrzucanie niepoprawnych dokumentów, przyjmowanie wniosków w zależności od rodzaju dokumentu bądź wnioskodawcy, segregowanie napływających dokumentów pod kątem dostarczenia ich do docelowych odbiorców w urzędzie itd.

Funkcja koordynacji

Skrzynka podawcza jest wymagana przez przepisy jako pierwsza i najprostsza usługa e-urzędu. Ustawodawca będzie następnie podwyższał poprzeczkę wymagań tak, by w końcu każdy urząd uruchomił funkcję koordynacji, która umożliwi tworzenie przez urzędy usługi złożonej, np. rejestracji działalności gospodarczej w jednym okienku, czyli w jednej witrynie internetowej urzędu. Obywatel korzystający w przyszłości z usługi złożonej nie będzie musiał wiedzieć, jakie są jej części składowe i w jakiej kolejności będą procedowane po złożeniu przez niego wymaganych dokumentów elektronicznych. Raz przekaże do urzędu wymagane dokumenty. Potem funkcja koordynacji po stronie systemu urzędowego przejmuje inicjatywę i będzie elektronicznie przemieszczać się od okienka do okienka, by za obywatela, który złożył dokumenty, dopełnić wymaganych formalności w kilku urzędach. W miarę rozwoju elektronicznych usług udostępnianych przez urzędy administracji publicznej coraz więcej usług będzie wykonywanych przez wspomnianą funkcję koordynacji. Sprawi ona, że obywatel nie będzie już biegał między okienkami urzędów. Ile jeszcze czasu minie, nim urzędy uruchomią funkcję koordynacji? Dotychczasowe doświadczenia z uruchamiania e-administracji nakazują powściągliwość we wskazywaniu konkretnych dat. Być może, tak jak dotąd, realizacja konkretnych planów będzie jeszcze wiele razy odkładana w przyszłość.

USŁUGI OFEROWANE PRZEZ E-PUAP

komunikacja - platforma e-PUAP umożliwia urzędom tworzenie skrytek elektronicznych, za pomocą których będzie można realizować transfer dokumentów między urzędami a obywatelami oraz między samymi urzędami.

usŁuga front end - będzie przeznaczona dla mniejszych urzędów i tych obywateli oraz przedsiębiorców, którzy nie dysponują własnymi narzędziami do tworzenia dokumentów elektronicznych.

pŁatności on-line - usługa da klientom urzędów możliwość dokonywania opłat skarbowych za pomocą mediów elektronicznych, tj. komputera z dostępem do internetu, a nawet z telefonu komórkowego (usługa WAP).

archiwizacja podpisu cyfrowego - umożliwi weryfikację autentyczności e-podpisu i utworzenie w podpisanym dokumencie sygnatury ułatwiającej archiwizację i udowodnienie ważności złożonego e-podpisu.

zabezpieczenia - są dostępne dla użytkowników e-PUAP; obejmują mechanizmy ich identyfikacji i autoryzacji oraz zabezpieczenie korzystanie z e-podpisu.

Krzysztof Polak

krzysztof.polak@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2005 r. nr 64, poz. 565 ze zm.).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA