REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gmina nie musi przejmować zadłużonych nieruchomości

Łukasz Sobiech

REKLAMA

REKLAMA

Narzucanie gminom przejęcia własności nieruchomości jest niekonstytucyjne. Gmina będzie mogła decydować, czy chce przejąć nieruchomość od PKP. Samorządy muszą być traktowane jak inne podmioty prywatnoprawn.

Nie można zmuszać gminy do nieodpłatnego przejęcia od Polskich Kolei Państwowych zadłużonych oraz wymagających remontu nieruchomości. Taki wniosek płynie z wczorajszego wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który uznał za niezgodny z konstytucją art. 81 ust. 5 ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe w zakresie, w jakim pozbawia gminę możliwości odmowy zawarcia umowy przekazania nieruchomości.

REKLAMA

REKLAMA

Niesłuszne pozwy PKP

Polskie Koleje Państwowe wniosły powództwo w sprawie nakazania gminom Gryfino i Świdnik złożenia oświadczenia woli o nieodpłatnym przejęciu przez nie lokali mieszkalnych od PKP. Zgodnie z przepisami kontrolowanej ustawy PKP ma w stosunku do gminy roszczenie o zawarcie umowy przekazania nieruchomości.

- Lokale, które mieliśmy przejąć, od lat były w tragicznym stanie. Wymagały kapitalnego remontu, brakowało również odpowiedniej dokumentacji - tłumaczy Artur Saboń z Urzędu Miejskiego w Świdniku.

Z kolei gmina Gryfino przed przejęciem domagała się od PKP przeprowadzenia kapitalnych remontów nieruchomości, sporządzenia inwentaryzacji oraz zlikwidowania wierzytelności z tytułu zaległych czynszów. PKP się nie zgodziły i pozwały gminy do sądu.

REKLAMA

Sądy Okręgowe w Lublinie oraz w Szczecinie, powzięły wątpliwości, czy przepis pozbawiający gminę możliwości wyboru jest zgodny z ustawą zasadniczą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gmina jako podmiot prawa

Sędziowie TK uznali, że zakwestionowany przepis należy oceniać z punktu widzenia standardów prawa cywilnego.

- Zarówno gminy, jak i skomercjalizowane przedsiębiorstwo PKP występują w sporze jako podmioty prywatnoprawne, dysponujące własnym majątkiem, nie zaś jako podmioty publicznoprawne. Sprawa nie dotyczy sporu co do uprawnień publicznoprawnych podmiotów - podkreślał w uzasadnieniu Mirosław Granat, sędzia sprawozdawca.

Dodał, że z art. 165 konstytucji wynika zasada, iż gminy, uczestnicząc w obrocie cywilnoprawnym, powinny być traktowane jak inne podmioty prywatnoprawne.

Niekonstytucyjność przepisu

Trybunał uznał, że korzystanie przez PKP z uprawnień, które wynikały z zakwestionowanego przepisu, doprowadzało do sytuacji, że gmina wbrew swej woli musiała nabywać nieodpłatnie od PKP nieruchomości.

- Takie ukształtowanie czynności prawnej przekazania nieruchomości stanowi oczywiste naruszenie równorzędności podmiotów, która jest podstawową zasadą prawa cywilnego - tłumaczył Mirosław Granat.

Rozstrzygnięcie Trybunału z zadowoleniem przyjęli przedstawiciele samorządu. Zdaniem Janusza Nowickiego, naczelnika Wydziału Geodezji i Gospodarowania Nieruchomościami w Wodzisławiu Śląskim, żaden samorząd nie chce przejmować lokali wymagających dużych nakładów finansowych.

- Rozstrzygnięcie TK jest potrzebne. Powinno być tak, że gmina przejmuje nieruchomość, jeżeli pozwalają na to warunki finansowe. Przepisy nie powinny zmuszać samorządów do obligatoryjnego przejmowania nieruchomości, szczególnie tych zadłużonych czy wymagających remontów - wyjaśnia Janusz Nowicki.

Sygn. akt P 2/08

 

 

 

MaŁgorzata Kryszkiewicz

Łukasz Sobiech

gp@infor.pl

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA