REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc BGK dla gmin realizujących inwestycje komunalne

REKLAMA

REKLAMA

O kredyt z Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych ubiegać się mogą gminy i związki gmin. Kredyt zostaje uruchomiony po udokumentowaniu przez gminę wniesienia co najmniej 20 proc. wymaganego wkładu własnego, kosztów netto dokumentacji projektowej.  

Dzięki dotychczas uruchomionym kredytom z Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych przygotowano w Polsce wiele inwestycji z zakresu infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej, drogowej oraz sportowej. Mając na względzie nowy okres programowania 2007-2013, w ramach którego Polska otrzyma wielokrotnie większe fundusze, kredyty dla gmin z Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych nabierają szczególnego znaczenia. Już w tej chwili mogą służyć przygotowaniu projektów, o których dofinansowanie można się już ubiegać.

REKLAMA

REKLAMA

Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych (FRIK) jest funduszem państwowym powołanym do życia 1 stycznia 2004 r. ustawą z 12 grudnia 2003 r. (Dz.U. nr 223, poz. 2218) o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych. Celem FRIK jest pomoc państwa dla gmin i ich związków w formie kredytów preferencyjnych udzielanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) na finansowanie kosztów opracowania dokumentacji przedsięwzięć inwestycyjnych kwalifikujących się do współfinansowania ze środków Unii Europejskiej (UE).

Dokumentacja projektowa

Kredytem można finansować dokumentację projektową związaną z planowaną inwestycją komunalną, spełniającą warunki uzyskania współfinansowania z funduszy Unii Europejskiej. Dokumentacja projektowa, na sfinansowanie której można uzyskać kredyt, to między innymi: studium wykonalności inwestycji, analiza kosztów i korzyści oraz pozostała dokumentacja projektowa, analizy, ekspertyzy i studia niezbędne do przygotowania realizacji inwestycji.

Kredyt można więc przeznaczyć nie tylko na dokumentację techniczną, niezbędną jako załącznik do wniosku o środki unijne, ale także na jej część, np. na opłacenie kosztów opracowania analizy wpływu planowanej inwestycji na środowisko naturalne.

REKLAMA

Składanie wniosków

Wnioski o kredyt przyjmują oddziały Banku Gospodarstwa Krajowego. Formularze wniosków wraz z wykazem niezbędnych załączników są dostępne w oddziałach banku oraz na stronie internetowej BGK: www.bgk.com.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzyskanie kredytu

Kredyt jest łatwo dostępny - procedury zostały ograniczone do minimum. Wystarczy złożyć wniosek kredytowy, do którego należy dołączyć:

•  opis planowanej inwestycji, określający w szczególności jej przedmiot, ostatecznych beneficjentów projektu, cel i oczekiwane efekty oraz szacunkową wartość inwestycji;

•  wyciąg z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeśli dla danego obszaru plan został uchwalony;

•  wyciąg ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, jeżeli dla danego obszaru nie uchwalono planu zagospodarowania przestrzennego;

•  opinie banków prowadzących rachunki inwestora lub świadczących inne usługi bankowe, dotyczące współpracy z inwestorem (nie starsze niż 30 dni przed dniem złożenia wniosku w BGK);

•  zaświadczenie z właściwego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wypełnieniu obowiązków składkowych (nie starsze niż 30 dni przed dniem złożenia wniosku w BGK);

•  sprawozdania z wykonania budżetu za ostatnie dwa lata i za ostatni kwartał przed złożeniem wniosku;

•  uchwałę budżetową na rok bieżący oraz prognozy dotyczące budżetu na trzy kolejne lata;

•  uchwałę o zaciągnięciu kredytu na sfinansowanie przygotowania projektu;

•  opinię właściwej dla inwestora Regionalnej Izby Obrachunkowej o zdolności do spłaty wnioskowanego kredytu;

•  oświadczenie inwestora o zobowiązaniach długoterminowych według tytułów dłużnych, a w tym z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji;

•  oświadczenie inwestora o możliwości uzyskania współfinansowania dla planowanej inwestycji z funduszy Unii Europejskiej. Nieuzyskanie dofinansowania z UE nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji ze strony banku.

W przypadku, gdy wniosek nie spełnia wymogów formalnych, gminom przysługuje 14-dniowy termin na uzupełnienie brakującej dokumentacji.

Kredyt zostaje uruchomiony (jednorazowo lub w transzach) po udokumentowaniu przez gminę wniesienia wymaganego wkładu własnego, co najmniej 20 proc. kosztów netto dokumentacji projektowej.

Bez dofinansowania

Podejmując decyzję o przyznaniu kredytu BGK ocenia, czy planowana inwestycja (której projekt ma być sfinansowany z Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych) może uzyskać finansowanie ze środków UE. Spełnienie tego wymogu nie oznacza, że gmina zobowiązuje się do realizacji planowanej inwestycji i jej finansowania z funduszy unijnych. Zobowiązuje się jedynie do przeznaczenia pieniędzy z kredytu FRIK na opracowanie dokumentacji takiej inwestycji, która spełnia warunki do ubiegania się o środki unijne.

W praktyce oznacza to, że można kredytować dokumentację każdej planowanej inwestycji, jeżeli jest ona wymieniona w programach Unii Europejskiej dla Polski oraz jeżeli potencjalny inwestor oświadczy, że spełni inne warunki, określone w tych programach dla danej inwestycji. Przykładowo można tu wymienić takie warunki, jak odpowiednia wartość inwestycji, umieszczenie inwestycji w miejscowości o określonej liczbie mieszkańców lub konieczność opracowania planu rewitalizacji dla danego terenu.

Bank Gospodarstwa Krajowego nie wymaga od przyszłego klienta, aby zrealizował planowaną inwestycję. Jej realizacja może nie dojść do skutku z różnych przyczyn, np. wniosek o dofinansowanie może nie uzyskać dotacji z uwagi na zbyt dużą liczbę chętnych.

Dlaczego gmina powinna wybrać kredyt z Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych

•  brak konieczności przeprowadzania przetargu,

•  kwota kredytu do 500 000 zł,

•  preferencyjne oprocentowanie - 0,5 stopy redyskonta weksli Narodowego Banku Polskiego, która obecnie wynosi 6,25 proc. rocznie, co w praktyce oznacza 3,125 proc. oprocentowanie kredytu w ramach FRIK,

• okres kredytowania do 3 lat - liczony od daty uruchomienia kredytu do dnia ostatecznej spłaty kredytu,

•  kredytobiorca może skorzystać maksymalnie z 18-miesięcznego okresu karencji w spłacie kapitału,

•  wymaganym zabezpieczeniem jest weksel in blanco względnie inne zabezpieczenie zaproponowane przez inwestora i zaakceptowane przez Bank.

Fundusze celowe i programy rządowe

Bank Gospodarstwa Krajowego zarządza państwowymi funduszami celowymi i programami rządowymi wspierając m.in. rozwój budownictwa społecznego, infrastruktury, innowacji, pomagając samorządom w korzystaniu ze środków unijnych, lub też wspierając projekty związane z ochroną środowiska.

Fundusze celowe

•  Krajowy Fundusz Mieszkaniowy (KFM),

•  Fundusz Termomodernizacji (FT),

•  Krajowy Fundusz Poręczeń Kredytowych (KFPK),

•  Fundusz Poręczeń Unijnych (FPU),

•  Fundusz Kredytu Technologicznego (FKT),

•  Krajowy Fundusz Drogowy (KFD),

•  Fundusz Kolejowy (FK)

•  Fundusz Żeglugi Śródlądowej (FŻŚ),

•  Fundusz Pożyczek i Kredytów Studenckich (FPKS),

•  Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej (FRKF),

•  Fundusz Strefowy (FS),

•  Krajowy Fundusz Kapitałowy (KFK),

Programy rządowe

•  Program Rodzina na swoim,

•  Program wsparcia budownictwa socjalnego ze środków Funduszu Dopłat,

•  Program wspierania eksportu DOKE,

•  Program dopłat do oprocentowania kredytów na usuwanie skutków powodzi,

•  Program dopłat do oprocentowania kredytów dla lekarzy i pielęgniarek,

•  Program Pierwszy Biznes

•  Program Efektywności Energetycznej GEF,

•  Pożyczka na sfinansowanie restrukturyzacji PZOZ,

•  Ustawa Zabużańska,

•  Obsługa zagranicznych zobowiązań i należności Skarbu Państwa.

Kontakt

Bank Gospodarstwa Krajowego

Departament Wspierania Rozwoju Regionalnego

00-955 Warszawa, Al. Jerozolimskie 7

tel. (022) 596 57 28, fax (022) 522 91 94,

oraz oddziały BGK e-mail: dwrr@bgk.com.pl

PODSTAWA PRAWNA

•  Ustawa z 12 grudnia 2003 r. (Dz.U. nr 223, poz. 2218) o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych.

•  Rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z 4 lutego 2004 r. (Dz.U. z 2004 r. nr 32, poz. 278) do ustawy o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych w sprawie warunków i trybu udzielania preferencyjnych kredytów ze środków Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych.

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA