REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc BGK dla gmin realizujących inwestycje komunalne

REKLAMA

REKLAMA

O kredyt z Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych ubiegać się mogą gminy i związki gmin. Kredyt zostaje uruchomiony po udokumentowaniu przez gminę wniesienia co najmniej 20 proc. wymaganego wkładu własnego, kosztów netto dokumentacji projektowej.  

Dzięki dotychczas uruchomionym kredytom z Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych przygotowano w Polsce wiele inwestycji z zakresu infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej, drogowej oraz sportowej. Mając na względzie nowy okres programowania 2007-2013, w ramach którego Polska otrzyma wielokrotnie większe fundusze, kredyty dla gmin z Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych nabierają szczególnego znaczenia. Już w tej chwili mogą służyć przygotowaniu projektów, o których dofinansowanie można się już ubiegać.

REKLAMA

REKLAMA

Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych (FRIK) jest funduszem państwowym powołanym do życia 1 stycznia 2004 r. ustawą z 12 grudnia 2003 r. (Dz.U. nr 223, poz. 2218) o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych. Celem FRIK jest pomoc państwa dla gmin i ich związków w formie kredytów preferencyjnych udzielanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) na finansowanie kosztów opracowania dokumentacji przedsięwzięć inwestycyjnych kwalifikujących się do współfinansowania ze środków Unii Europejskiej (UE).

Dokumentacja projektowa

Kredytem można finansować dokumentację projektową związaną z planowaną inwestycją komunalną, spełniającą warunki uzyskania współfinansowania z funduszy Unii Europejskiej. Dokumentacja projektowa, na sfinansowanie której można uzyskać kredyt, to między innymi: studium wykonalności inwestycji, analiza kosztów i korzyści oraz pozostała dokumentacja projektowa, analizy, ekspertyzy i studia niezbędne do przygotowania realizacji inwestycji.

Kredyt można więc przeznaczyć nie tylko na dokumentację techniczną, niezbędną jako załącznik do wniosku o środki unijne, ale także na jej część, np. na opłacenie kosztów opracowania analizy wpływu planowanej inwestycji na środowisko naturalne.

REKLAMA

Składanie wniosków

Wnioski o kredyt przyjmują oddziały Banku Gospodarstwa Krajowego. Formularze wniosków wraz z wykazem niezbędnych załączników są dostępne w oddziałach banku oraz na stronie internetowej BGK: www.bgk.com.pl.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Uzyskanie kredytu

Kredyt jest łatwo dostępny - procedury zostały ograniczone do minimum. Wystarczy złożyć wniosek kredytowy, do którego należy dołączyć:

•  opis planowanej inwestycji, określający w szczególności jej przedmiot, ostatecznych beneficjentów projektu, cel i oczekiwane efekty oraz szacunkową wartość inwestycji;

•  wyciąg z ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeśli dla danego obszaru plan został uchwalony;

•  wyciąg ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, jeżeli dla danego obszaru nie uchwalono planu zagospodarowania przestrzennego;

•  opinie banków prowadzących rachunki inwestora lub świadczących inne usługi bankowe, dotyczące współpracy z inwestorem (nie starsze niż 30 dni przed dniem złożenia wniosku w BGK);

•  zaświadczenie z właściwego Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o wypełnieniu obowiązków składkowych (nie starsze niż 30 dni przed dniem złożenia wniosku w BGK);

•  sprawozdania z wykonania budżetu za ostatnie dwa lata i za ostatni kwartał przed złożeniem wniosku;

•  uchwałę budżetową na rok bieżący oraz prognozy dotyczące budżetu na trzy kolejne lata;

•  uchwałę o zaciągnięciu kredytu na sfinansowanie przygotowania projektu;

•  opinię właściwej dla inwestora Regionalnej Izby Obrachunkowej o zdolności do spłaty wnioskowanego kredytu;

•  oświadczenie inwestora o zobowiązaniach długoterminowych według tytułów dłużnych, a w tym z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji;

•  oświadczenie inwestora o możliwości uzyskania współfinansowania dla planowanej inwestycji z funduszy Unii Europejskiej. Nieuzyskanie dofinansowania z UE nie pociąga za sobą żadnych konsekwencji ze strony banku.

W przypadku, gdy wniosek nie spełnia wymogów formalnych, gminom przysługuje 14-dniowy termin na uzupełnienie brakującej dokumentacji.

Kredyt zostaje uruchomiony (jednorazowo lub w transzach) po udokumentowaniu przez gminę wniesienia wymaganego wkładu własnego, co najmniej 20 proc. kosztów netto dokumentacji projektowej.

Bez dofinansowania

Podejmując decyzję o przyznaniu kredytu BGK ocenia, czy planowana inwestycja (której projekt ma być sfinansowany z Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych) może uzyskać finansowanie ze środków UE. Spełnienie tego wymogu nie oznacza, że gmina zobowiązuje się do realizacji planowanej inwestycji i jej finansowania z funduszy unijnych. Zobowiązuje się jedynie do przeznaczenia pieniędzy z kredytu FRIK na opracowanie dokumentacji takiej inwestycji, która spełnia warunki do ubiegania się o środki unijne.

W praktyce oznacza to, że można kredytować dokumentację każdej planowanej inwestycji, jeżeli jest ona wymieniona w programach Unii Europejskiej dla Polski oraz jeżeli potencjalny inwestor oświadczy, że spełni inne warunki, określone w tych programach dla danej inwestycji. Przykładowo można tu wymienić takie warunki, jak odpowiednia wartość inwestycji, umieszczenie inwestycji w miejscowości o określonej liczbie mieszkańców lub konieczność opracowania planu rewitalizacji dla danego terenu.

Bank Gospodarstwa Krajowego nie wymaga od przyszłego klienta, aby zrealizował planowaną inwestycję. Jej realizacja może nie dojść do skutku z różnych przyczyn, np. wniosek o dofinansowanie może nie uzyskać dotacji z uwagi na zbyt dużą liczbę chętnych.

Dlaczego gmina powinna wybrać kredyt z Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych

•  brak konieczności przeprowadzania przetargu,

•  kwota kredytu do 500 000 zł,

•  preferencyjne oprocentowanie - 0,5 stopy redyskonta weksli Narodowego Banku Polskiego, która obecnie wynosi 6,25 proc. rocznie, co w praktyce oznacza 3,125 proc. oprocentowanie kredytu w ramach FRIK,

• okres kredytowania do 3 lat - liczony od daty uruchomienia kredytu do dnia ostatecznej spłaty kredytu,

•  kredytobiorca może skorzystać maksymalnie z 18-miesięcznego okresu karencji w spłacie kapitału,

•  wymaganym zabezpieczeniem jest weksel in blanco względnie inne zabezpieczenie zaproponowane przez inwestora i zaakceptowane przez Bank.

Fundusze celowe i programy rządowe

Bank Gospodarstwa Krajowego zarządza państwowymi funduszami celowymi i programami rządowymi wspierając m.in. rozwój budownictwa społecznego, infrastruktury, innowacji, pomagając samorządom w korzystaniu ze środków unijnych, lub też wspierając projekty związane z ochroną środowiska.

Fundusze celowe

•  Krajowy Fundusz Mieszkaniowy (KFM),

•  Fundusz Termomodernizacji (FT),

•  Krajowy Fundusz Poręczeń Kredytowych (KFPK),

•  Fundusz Poręczeń Unijnych (FPU),

•  Fundusz Kredytu Technologicznego (FKT),

•  Krajowy Fundusz Drogowy (KFD),

•  Fundusz Kolejowy (FK)

•  Fundusz Żeglugi Śródlądowej (FŻŚ),

•  Fundusz Pożyczek i Kredytów Studenckich (FPKS),

•  Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej (FRKF),

•  Fundusz Strefowy (FS),

•  Krajowy Fundusz Kapitałowy (KFK),

Programy rządowe

•  Program Rodzina na swoim,

•  Program wsparcia budownictwa socjalnego ze środków Funduszu Dopłat,

•  Program wspierania eksportu DOKE,

•  Program dopłat do oprocentowania kredytów na usuwanie skutków powodzi,

•  Program dopłat do oprocentowania kredytów dla lekarzy i pielęgniarek,

•  Program Pierwszy Biznes

•  Program Efektywności Energetycznej GEF,

•  Pożyczka na sfinansowanie restrukturyzacji PZOZ,

•  Ustawa Zabużańska,

•  Obsługa zagranicznych zobowiązań i należności Skarbu Państwa.

Kontakt

Bank Gospodarstwa Krajowego

Departament Wspierania Rozwoju Regionalnego

00-955 Warszawa, Al. Jerozolimskie 7

tel. (022) 596 57 28, fax (022) 522 91 94,

oraz oddziały BGK e-mail: dwrr@bgk.com.pl

PODSTAWA PRAWNA

•  Ustawa z 12 grudnia 2003 r. (Dz.U. nr 223, poz. 2218) o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych.

•  Rozporządzenie ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej z 4 lutego 2004 r. (Dz.U. z 2004 r. nr 32, poz. 278) do ustawy o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych w sprawie warunków i trybu udzielania preferencyjnych kredytów ze środków Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych.

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

REKLAMA

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA