REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady udostępniania protokołu postępowania

Dariusz Jagiełło
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wykonawca ma prawo wglądu do protokołu w miejscu wyznaczonym przez zamawiającego oraz oczekiwania przesłania jego kopii. Żądanie dostępu do protokołu z postępowania przetargowego nie może dotyczyć przesłania załączników do protokołu, którymi są również oferty innych wykonawców uczestniczących w procedurze.  

W trakcie postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający sporządza pisemny protokół postępowania o udzielenie zamówienia (bez względu na wartość prowadzonego postępowania, jak też tryb udzielenia zamówienia). Protokół ten jest jawny i sporządzony musi zostać w formie pisemnej. Wszelkie informacje zawierane w protokole, które odnoszą się do czynności poprzedzających wszczęcie postępowania, powinny być w nim zamieszczone niezwłocznie po ich podjęciu.

REKLAMA

REKLAMA

Sama czynność sporządzania protokołu powinna być powierzana przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych konkretnej osobie, na ustalanych przez niego zasadach prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia, jak też zgodnie z regulaminem wewnętrznego postępowania.

Dostęp do protokołu

Wykonawca może uzyskać wgląd do protokołu w miejscu wyznaczonym przez zamawiającego. Ponadto wykonawca ma prawo żądać przesłania kopii protokołu pocztą, faksem lub drogą elektroniczną zgodnie z jego wyborem oraz może sporządzać kopie lub odpisy protokołu wraz z załącznikami.

Bez zgody zamawiającego w trakcie wglądu do protokołu lub załączników w miejscu wyznaczonym przez zamawiającego nie można samodzielnie kopiować lub utrwalać za pomocą urządzeń lub środków technicznych służących do utrwalania obrazu treści złożonych ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.

REKLAMA

Zamawiający ma swobodę w wyborze drogi, jaką wykonawca poinformuje go o chęci otrzymania protokołu, tj.: pisemnie, faksem czy drogą elektroniczną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skopiować można zarówno wersję papierową protokołu, jak też wykonanie skanu dokumentu i przesłanie protokołu w wersji elektronicznej do wykonawcy, który zwrócił się z taką prośbą do zamawiającego. Wszelkie przesyłane przez zamawiającego dokumenty nie mogą pozostawać w sprzeczności z obiektywnymi możliwościami technicznymi, którymi dysponuje wykonawca. Odmienne postępowanie może narazić zamawiającego na protesty, ale również na najcięższy zarzut, tj. naruszenie zasady uczciwej konkurencji.

Opłata za kopię

Nie ma obowiązku nieodpłatnego przesłania przez zamawiającego sporządzonego protokołu. W związku z tym zamawiający może obciążyć wykonawcę realnymi kosztami, jakie poniósł w związku z wykonywaniem czynności, tj. opłatami związanymi z przesyłką i powieleniem protokołu. Z żadnego przepisu prawa zamówień publicznych (p.z.p.) nie wynika, że zamawiający ma obowiązek za darmo udostępniać wykonawcy kserokopię protokołu.

Pobieranie opłaty za kserokopię protokołu jest jak najbardziej uzasadnione. Nie można przecież wykluczyć, że protokół będzie bardzo obszerny, a zamawiający nie ma obowiązku samodzielnie ponosić kosztów w związku z wydaniem żądanych dokumentów.

Zamawiający ma obowiązek umożliwić wszystkim zainteresowanym sporządzanie kopii oraz odpisów protokołu, ale wyłącznie pod warunkiem dokonania tych czynności w siedzibie zamawiającego. Z przepisów prawa zamówień publicznych nie wynika zakaz udostępnienia protokołu do skopiowania poza siedzibą zamawiającego, jednakże wynikająca z art. 97 ust. 1 p.z.p. odpowiedzialność za jego przechowywanie w stanie nienaruszonym sprawia, iż zamawiający ma wystarczające uzasadnienie do odmówienia ewentualnym wnioskom w tym zakresie.

Dostęp do informacji

Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną. Protokół dokumentujący postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego jest bez wątpienia informacją publiczną. W sytuacji gdy informacja nie jest udostępniana w Biuletynie Informacji Publicznej, jest udzielana na wniosek.

O możliwości pobrania opłat za sporządzenie kserokopii protokołu mowa jest w art. 15 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2001 r. nr 112, poz. 1198 ze zm.) Chodzi o kwotę, która ma odpowiadać rzeczywistym poniesionym przez zamawiającego kosztom. W praktyce jest to koszt papieru oraz druku czy użycia urządzenia wielofunkcyjnego do dokonania kserokopii wskazanego dokumentu. W związku z tym dokonanie stosownych zapisów w s.i.w.z jest niemal koniecznością.

Istnieje również możliwość dokonania takich zapisów w zarządzeniu wewnętrznym obowiązującym w jednostce lub ewentualnym regulaminie. Prawidłową formą w mojej ocenie jest wskazanie tabeli opłat wraz z cennikiem, gdyż nie narazi to zamawiającego na ewentualne zarzuty w zakresie chęci pobierania zbyt wysokich opłat.

Termin na udostępnienie

Termin udostępnienia protokołu zależy wyłącznie od zamawiającego, lecz musi on być do tego stopnia realny, by nie zablokować ewentualnej drogi odwoławczej wykonawcy, jak też nie można nie wyznaczając terminu, kierować się osobistymi uprzedzeniami do uczestnika postępowania. Termin ten powinien być wyznaczony niezwłocznie po otrzymaniu stosownego wniosku (a więc bez zbędnej zwłoki) oraz w dogodnym dla obu stron postępowania (ustalonym) momencie.

Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 11 stycznia 2008 r., KIO/UZP52/07 stwierdziła, że w art. 96 ust. 3 p.z.p. oraz par. 5 rozporządzenia prezesa Rady Ministrów w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego nie ma regulacji dotyczącej terminu udostępnienia kopii protokołu wraz z załącznikami. W tej sytuacji znajdzie zastosowanie przepis art. 13 ust. 1 ustawy z 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, gdyż norma kolizyjna zawarta w art. 1 ust. 2 przywołanej ustawy wyłącza stosowanie jej przepisów tylko w sytuacji, w której inna ustawa reguluje ten sam zakres.

Zamawiający musi przesłać kopię protokołu każdemu wykonawcy, pamiętając przy tym, że prawo do wystąpienia z takim żądaniem przysługuje wyłącznie tym wykonawcom, którzy pozostali nadal w postępowaniu.

PRZYKŁAD WERSJA PAPIEROWA

Gdy wykonawcy nie zadowala wersja elektroniczna, może żądać wersji papierowej protokołu. Wykonawcy mają takie uprawnienia, w związku z tym zamawiający musi zawrzeć stosowne zapisy w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (s.i.w.z.).

Przykładowy zapis s.i.w.z. w zakresie udostępniania protokołu postępowania:

1. Udostępnieniu podlega protokół wraz z załącznikami. Załączniki do protokołu mogą być udostępniane po dokonaniu przez zamawiającego wyboru najkorzystniejszej oferty lub unieważnieniu postępowania, z tym że oferty są jawne od chwili ich otwarcia;

2. Udostępnianie protokołu oraz załączników do protokołu odbywać się będzie na poniższych zasadach:

a) osoba zainteresowana zobowiązana jest złożyć w siedzibie zamawiającego wniosek o udostępnienie treści protokołu lub/i załączników do protokołu,

b) zamawiający ustali, z uwzględnieniem złożonego w ofercie zastrzeżenia o tajemnicy przedsiębiorstwa, zakres informacji, które mogą być udostępnione,

c) po przeprowadzeniu powyższych czynności zamawiający niezwłocznie udostępni wnioskodawcy protokół lub/i załączniki do protokołu.

1) Zamawiający umożliwi kopiowanie załączników do protokołu odpłatnie, cena za 1 stronę ustala się na ........... zł.

2) Udostępnienie protokołu wraz z załącznikami odbywać się będzie w siedzibie Zamawiającego oraz w czasie godzin jego urzędowania.

DARIUSZ JAGIEŁŁO

Kancelaria Adwokacka adwokat Dorota Załuska

gp@infor.pl

PODSTAWA PRAWNA

• Art. 96-97 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2007 r. nr 223, poz. 1655 ze zm.).

• Rozporządzenie prezesa Rady Ministrów z 16 października 2008 r. w sprawie protokołu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (Dz.U. nr 188, poz. 1154).

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

REKLAMA

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA