REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści z realizacji inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Barbara Matoga

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość skorzystania z przykładów i doświadczeń samorządów, które już zrealizowały inwestycje w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, ułatwiłaby polskim władzom lokalnym i regionalnym zastosowanie tej metody.

Partnerstwo publiczno-prywatne (dalej: PPP), skutecznie stosowane w wielu krajach, w Polsce nadal znane jest bardziej z teorii niż z praktyki. Na razie samorządy wyrażają przede wszystkim ostrożne zainteresowanie tą metodą, co już jest pozytywnym objawem. Wśród obszarów, które mogą zostać zagospodarowane za pomocą PPP, samorządowcy wymieniają:

REKLAMA

• budownictwo,

• infrastrukturę sieciową oraz

• infrastrukturę sportowo-rekreacyjną.

Żeby PPP mogło się szybciej rozwijać w naszym kraju, potrzebne są przykłady. Jednak w Polsce wdrożonych projektów PPP jest na razie niewiele (m.in. budowa parkingów w Krakowie czy aquapark we Wrocławiu). Dlatego samorządy zdecydowane na realizację inwestycji w formule PPP doświadczeń i przykładów muszą szukać za granicą, głównie w Wielkiej Brytanii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doświadczenia brytyjskie

REKLAMA

Niekwestionowanym liderem w wykorzystaniu PPP jako formy realizacji inwestycji publicznych jest Wielka Brytania. Od 1992 r., kiedy to zaczęły w tym kraju obowiązywać regulujące PPP przepisy, na Wyspach Brytyjskich przygotowano ponad 630 projektów dotyczących PPP, z czego ok. 500 zostało już ukończonych. Wartość tych projektów sięga 63 mld funtów.

Nasze państwo odstąpiło od modelu, który polegał na decydowaniu, co chcemy kupić lub wybudować, a następnie szukaniu wykonawcy, ponieważ taka formuła powodowała, że często przekraczane były przy tym terminy i budżety projektów – informuje Ric Todd, Ambasador Wielkiej Brytanii.

W zamian zdecydowano się na model współpracy z wykonawcą, który przejmuje część ryzyk (np. przekroczenia czasu albo budżetu inwestycji) związanych z projektem, ale w zamian może czerpać też zyski ze zrealizowanej inwestycji.

Przy realizacji inwestycji w formule PPP znacznie rzadziej zdarza się przekroczenie budżetu, a 88% projektów jest realizowana w terminie bądź nawet przed jego upływem.

Zalety PPP powodują, że aż 81% przedstawicieli brytyjskich władz publicznych uważa tę formę realizacji inwestycji komunalnych za korzystniejszą niż metody tradycyjne.

Możliwość realizacji inwestycji w formule PPP sprawdza się zwłaszcza w czasach kryzysu, gdy państwo dysponuje coraz mniejszymi środkami. Partnerstwo publiczno-prywatne jest w takiej sytuacji ważnym narzędziem, umożliwiającym zaspokajanie potrzeb mieszkańców – twierdzi Ric Todd.

Podział obowiązków w PPP

W PPP do zadań podmiotu publicznego (czyli samorządu) należy perspektywiczne, wieloletnie planowanie inwestycji i usług, natomiast kwestia narzędzi do realizacji tych planów jest już problemem podmiotu prywatnego (firmy).

W Wielkiej Brytanii umowy o PPP są bardzo szczegółowe. Przykładem takiej szczegółowości może być np. zapis w umowie dotyczącej współpracy przy budowie i zarządzaniu szpitalem publicznym, że recepcjonistka musi odebrać telefon najpóźniej po trzecim dzwonku. Taki wymóg postawił samorząd, bo choć usługa realizowana jest przed podmiot prywatny, to władza lokalna nadal jest odpowiedzialna za jej jakość.

Polskie samorządy nie są przygotowane do PPP

Podstawą powodzenia PPP jest więc zrozumienie przez partnerów zasad podziału obowiązków i ryzyk w tego typu projektach. Niestety, choćby na przykładzie doprowadzenia wody do 7 małopolskich gmin, które chcą zrealizować tę inwestycję w PPP, widać, że dzieje się inaczej. Samorządy dyskutują bowiem o szczegółach technicznych inwestycji, zamiast określić, ile wody i do ilu mieszkańców ma dotrzeć, kwestie przekroju rur pozostawiając zaangażowanym w sprawę przedsiębiorstwom.

Niezrozumienie idei PPP sięga jeszcze dalej.

REKLAMA

Część samorządowców uważa, że PPP jest kolejnym źródłem dodatkowych kredytów albo, co gorsza, sposobem na obejście ustawy 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych – przestrzega Alicja Żelichowska z Urzędu Wojewódzkiego Województwa Małopolskiego. – Jest to bardzo niebezpieczne myślenie, ponieważ wtedy może pojawić się czwarte „P”, czyli prokurator badający, czy nie doszło do złamania prawa.

Obecnie – przynajmniej teoretycznie – na podstawie ustawy z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym można zrealizować każde przedsięwzięcie, o ile jego zasady nie kłócą się z innymi ustawami bądź przepisami unijnymi – przekonuje Grzegorz Lang z Ministerstwa Gospodarki.

Wiedzy brakuje też przedsiębiorcom

Nie tylko samorządy nie są przygotowane do realizacji inwestycji w PPP. Doświadczeń brakuje także polskim przedsiębiorcom. Stąd też ogromne zapotrzebowanie na szkolenia w zakresie PPP, zwłaszcza takie, które oprócz teorii zawierają analizę projektów już zrealizowanych.

 Samorządy nie muszą ograniczać się do współpracy z polskimi firmami. Istnieją już wyspecjalizowane firmy, które zajmują się pozyskiwaniem do współpracy w formule PPP inwestorów zagranicznych. Zajmuje się tym m.in. działająca już w Polsce organizacja zrzeszająca ponad 60 byłych ambasadorów, bankierów i biznesmenów, która zajmuje się pozyskiwaniem kapitału z państw regionu Zatoki Perskiej. Arabscy inwestorzy dysponują obecnie kwotą 1,3 biliona dolarów, które chcą zainwestować na światowych rynkach. Część z tych środków może trafić do Polski.

Barbara Matoga

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa taryfa za prąd później! Rząd przesuwa termin, czeka na niższe ceny energii

Rząd planuje przesunąć start nowych taryf energii z lipca na październik 2025 roku. Powód? Lepsze warunki na rynku hurtowym dają szansę na niższe ceny prądu dla gospodarstw domowych. To może oznaczać realne oszczędności – ale trzeba będzie poczekać.

Badania cholesterolu w bilansie sześciolatka. Od kiedy?

Od 5 maja do programu badań bilansu zdrowia sześciolatka wchodzi lipidogram. Rzeczniczka praw dziecka Monika Horna-Cieślak uważa to za ogromny sukces, bo zwiększy się świadomość, że choroby serca mogą dotykać także młodych.

Jak i kiedy rezerwować wakacje, żeby było najtaniej?

Jak Polacy planują wakacje? Na ostatnią chwilę czy z wyprzedzeniem? Jak najtaniej zarezerwować hotel? Czy Polacy chętnie spędzają wakacje w kraju?

Kalendarz szczepień dorosłych [TABELA]

Kalendarz szczepień dorosłych. Kiedy i na co warto się zaszczepić? Które szczepionki są szczególnie zalecane dla seniorów? Ile dawek poszczególnych szczepionek? Polskie Towarzyszko Medycyny rodzinnej we współpracy z Fundacją MY PACJENCI opracowało kalendarz szczepień dla dorosłych.

REKLAMA

Branża pirotechniczna chce wzmocnić potencjał obronny kraju

W odpowiedzi na zapowiadane przez rząd plany dotyczące szeroko zakrojonych szkoleń wojskowych, przedstawiciele branży pirotechnicznej, w liście wysłanym do ministrów obrony oraz spraw wewnętrznych i administracji, podkreślają swoje unikalne kompetencje i zasoby. Chodzi o wzmocnienie bezpieczeństwa państwa oraz efektywną współpracę ze strukturami obronnymi.

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi o zmiany w zakresie rejestru umów

Od 1 stycznia 2026 r. nowy obowiązek jednostek sektora finansów publicznych. Chodzi m.in. o zmiany w zakresie rejestru umów. Projekt nowelizacji trafił do opiniowania. Projektodawcą jest Ministerstwo Finansów.

8400 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej? 3-miesięczny urlop? Związkowcy przedstawili propozycje

Ile zarabia pracownik pomocy społecznej? A ile powinien zarabiać? Związkowa Alternatywa domaga się radykalnej poprawy warunków pracy i wynagrodzeń zatrudnionych w tym sektorze. Związek oczekuje skokowego wzrostu płac, dotrzymania przez rząd złożonych wcześniej obietnic, a także zapewnienia urlopu regeneracyjnego i warunków do rozwoju zawodowego dla wszystkich zatrudnionych w sektorze pomocy społecznej.

Gminy mają problemy finansowe, bo słabo ściągają zaległe czynsze, podatki, kary i tym podobne zobowiązania

Podatki, czynsze za mieszkania komunalne, wodę, wywóz śmieci, alimenty i mandaty – takich opłat nie regulują konsumenci oraz firmy wobec gmin. Nazbierało się tego już ponad 17,5 miliarda złotych. Jednocześnie gminy narzekają na brak pieniędzy na remonty, budowę mieszkań i inne ważne przedsięwzięcia.

REKLAMA

36 lat w oczekiwaniu na diagnozę. Pacjenci z chorobami rzadkimi wciąż czekają na zmiany

W Polsce ponad 3 miliony osób zmaga się z chorobami rzadkimi, a system opieki zdrowotnej wciąż nie jest odpowiednio przystosowany do ich potrzeb. Czas oczekiwania na diagnozę często rozciąga się na lata, co prowadzi do pogorszenia zdrowia pacjentów i stanowi ogromne obciążenie dla ich rodzin. Oto historie pacjentów, którzy latami czekali na diagnozę.

4666 zł dla każdego sołtysa? Wybory organizowane przez PKW?

Czy sołtysi otrzymają wynagrodzenia na poziomie ustawowej płacy minimalnej? Czy wybory na sołtysa będą organizowane przez Państwową Komisję Wyborczą, a kandydaci organizować będą kampanie w swoich wsiach? Profesjonalizacje działań najmniejszych jednostek administracyjnych zaproponował jeden z kandydatów na Prezydenta PR.

REKLAMA