REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści z realizacji inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego

Barbara Matoga

REKLAMA

REKLAMA

Możliwość skorzystania z przykładów i doświadczeń samorządów, które już zrealizowały inwestycje w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, ułatwiłaby polskim władzom lokalnym i regionalnym zastosowanie tej metody.

Partnerstwo publiczno-prywatne (dalej: PPP), skutecznie stosowane w wielu krajach, w Polsce nadal znane jest bardziej z teorii niż z praktyki. Na razie samorządy wyrażają przede wszystkim ostrożne zainteresowanie tą metodą, co już jest pozytywnym objawem. Wśród obszarów, które mogą zostać zagospodarowane za pomocą PPP, samorządowcy wymieniają:

REKLAMA

• budownictwo,

• infrastrukturę sieciową oraz

• infrastrukturę sportowo-rekreacyjną.

Żeby PPP mogło się szybciej rozwijać w naszym kraju, potrzebne są przykłady. Jednak w Polsce wdrożonych projektów PPP jest na razie niewiele (m.in. budowa parkingów w Krakowie czy aquapark we Wrocławiu). Dlatego samorządy zdecydowane na realizację inwestycji w formule PPP doświadczeń i przykładów muszą szukać za granicą, głównie w Wielkiej Brytanii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doświadczenia brytyjskie

REKLAMA

Niekwestionowanym liderem w wykorzystaniu PPP jako formy realizacji inwestycji publicznych jest Wielka Brytania. Od 1992 r., kiedy to zaczęły w tym kraju obowiązywać regulujące PPP przepisy, na Wyspach Brytyjskich przygotowano ponad 630 projektów dotyczących PPP, z czego ok. 500 zostało już ukończonych. Wartość tych projektów sięga 63 mld funtów.

Nasze państwo odstąpiło od modelu, który polegał na decydowaniu, co chcemy kupić lub wybudować, a następnie szukaniu wykonawcy, ponieważ taka formuła powodowała, że często przekraczane były przy tym terminy i budżety projektów – informuje Ric Todd, Ambasador Wielkiej Brytanii.

W zamian zdecydowano się na model współpracy z wykonawcą, który przejmuje część ryzyk (np. przekroczenia czasu albo budżetu inwestycji) związanych z projektem, ale w zamian może czerpać też zyski ze zrealizowanej inwestycji.

Przy realizacji inwestycji w formule PPP znacznie rzadziej zdarza się przekroczenie budżetu, a 88% projektów jest realizowana w terminie bądź nawet przed jego upływem.

Zalety PPP powodują, że aż 81% przedstawicieli brytyjskich władz publicznych uważa tę formę realizacji inwestycji komunalnych za korzystniejszą niż metody tradycyjne.

Możliwość realizacji inwestycji w formule PPP sprawdza się zwłaszcza w czasach kryzysu, gdy państwo dysponuje coraz mniejszymi środkami. Partnerstwo publiczno-prywatne jest w takiej sytuacji ważnym narzędziem, umożliwiającym zaspokajanie potrzeb mieszkańców – twierdzi Ric Todd.

Podział obowiązków w PPP

W PPP do zadań podmiotu publicznego (czyli samorządu) należy perspektywiczne, wieloletnie planowanie inwestycji i usług, natomiast kwestia narzędzi do realizacji tych planów jest już problemem podmiotu prywatnego (firmy).

W Wielkiej Brytanii umowy o PPP są bardzo szczegółowe. Przykładem takiej szczegółowości może być np. zapis w umowie dotyczącej współpracy przy budowie i zarządzaniu szpitalem publicznym, że recepcjonistka musi odebrać telefon najpóźniej po trzecim dzwonku. Taki wymóg postawił samorząd, bo choć usługa realizowana jest przed podmiot prywatny, to władza lokalna nadal jest odpowiedzialna za jej jakość.

Polskie samorządy nie są przygotowane do PPP

Podstawą powodzenia PPP jest więc zrozumienie przez partnerów zasad podziału obowiązków i ryzyk w tego typu projektach. Niestety, choćby na przykładzie doprowadzenia wody do 7 małopolskich gmin, które chcą zrealizować tę inwestycję w PPP, widać, że dzieje się inaczej. Samorządy dyskutują bowiem o szczegółach technicznych inwestycji, zamiast określić, ile wody i do ilu mieszkańców ma dotrzeć, kwestie przekroju rur pozostawiając zaangażowanym w sprawę przedsiębiorstwom.

Niezrozumienie idei PPP sięga jeszcze dalej.

REKLAMA

Część samorządowców uważa, że PPP jest kolejnym źródłem dodatkowych kredytów albo, co gorsza, sposobem na obejście ustawy 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych – przestrzega Alicja Żelichowska z Urzędu Wojewódzkiego Województwa Małopolskiego. – Jest to bardzo niebezpieczne myślenie, ponieważ wtedy może pojawić się czwarte „P”, czyli prokurator badający, czy nie doszło do złamania prawa.

Obecnie – przynajmniej teoretycznie – na podstawie ustawy z 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym można zrealizować każde przedsięwzięcie, o ile jego zasady nie kłócą się z innymi ustawami bądź przepisami unijnymi – przekonuje Grzegorz Lang z Ministerstwa Gospodarki.

Wiedzy brakuje też przedsiębiorcom

Nie tylko samorządy nie są przygotowane do realizacji inwestycji w PPP. Doświadczeń brakuje także polskim przedsiębiorcom. Stąd też ogromne zapotrzebowanie na szkolenia w zakresie PPP, zwłaszcza takie, które oprócz teorii zawierają analizę projektów już zrealizowanych.

 Samorządy nie muszą ograniczać się do współpracy z polskimi firmami. Istnieją już wyspecjalizowane firmy, które zajmują się pozyskiwaniem do współpracy w formule PPP inwestorów zagranicznych. Zajmuje się tym m.in. działająca już w Polsce organizacja zrzeszająca ponad 60 byłych ambasadorów, bankierów i biznesmenów, która zajmuje się pozyskiwaniem kapitału z państw regionu Zatoki Perskiej. Arabscy inwestorzy dysponują obecnie kwotą 1,3 biliona dolarów, które chcą zainwestować na światowych rynkach. Część z tych środków może trafić do Polski.

Barbara Matoga

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pensja minimalna robotnika i pracownika samorządowego zrównana. Samorządowcy nie są zadowoleni bo 16,65% dla najniżej wynagradzanych a 5% dla specjalistów

Dla pracowników samorządowych to jest rewolucja. Pensja minimalna w urzędach (otrzymują je osoby na najniższych stanowiskach - I grupa zaszeregowania) została zrównana z pensją minimalną dla całej Polski (4666 zł). W poprzednich latach pensja ta zawsze była niższa o 200-400 zł. Samorządy musiały dopłacić z innych źródeł do ustawowej pensji brakujące pieniądze. I grupa zaszeregowania otrzymała 16,65% podwyżki. Grupy najlepszych specjalistów tylko 5%. Stąd niezadowolenie w samorządach.

MEN: Wykaz dokumentów wymaganych do uzyskania dyplomu zawodowego

Od 11 lutego 2025 r. obowiązuje rozporządzenie w sprawie wykazu dokumentów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie wymaganych do uzyskania dyplomu zawodowego albo dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika. Wykaz obejmuje 175 zawodów.

Bezpłatne leki dla seniorów i dzieci. Łatwiejszy dostęp do recept refundowanych i do szczepień. Przepisy już obowiązują

Bezpłatne leki dla seniorów i dzieci. Łatwiejszy dostęp do recept refundowanych i do szczepień. Przepisy weszły w życie w piątek, 14 lutego 2025 r. Nowela rozszerzyła m.in. katalog osób uprawnionych do wystawiania recept na bezpłatne leki dla osób 65 plus oraz poniżej 18 roku życia.

1700 zł dla każdego obywatela w wieku produkcyjnym? Ekonomista: to możliwe [WYWIAD]

A gdyby tak zastąpić 800+, babciowe, zasiłki opiekuńcze, rentę socjalną i inne świadczenia jednym uniwersalnym świadczeniem, które otrzymywałby każdy obywatel w wieku produkcyjnym? O co chodzi o idei dochodu podstawowego i ile by taki program kosztował? Rozmówcą Piotra Nowaka w programie Gość Infor.pl był dr Maciej Szlinder, ekonomista, filiozof, prezes Polskiej Sieci Dochodu Podstawowego.

REKLAMA

Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Już nie 36,6 st. C

Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Kalifornijscy lekarze i antropolodzy uznają starą normę, czyli 36,6 st. C za nieaktualną. Na przestrzeni wieków temperatura się obniżyła. Eksperci przeanalizowali przyczyny tej zmiany.

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby. Do takich wniosków doszli autorzy raportu pt. „Jak Polacy mierzą temperaturę ciała podczas choroby?”. Jakie błędy są najczęściej popełniane? Na co trzeba zwrocić szczególną uwagę, zwłaszcza w sezonie zachorowań na grypę?

Uposażenia żołnierzy zawodowych w 2025 roku [Tabela stawek]. Podwyżka z wyrównaniem od 1 stycznia

Minister Obrony Narodowej przygotował projekt rozporządzenia w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych. Stawki te mają zostać podwyższone od 5,3% do 7,1% (w zależności od grupy uposażenia) ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r. Zatem w 2025 r. (z wyrównaniem od 1 stycznia) nastąpi wzrost uposażenia zasadniczego od 400 zł dla szeregowych, 500 zł dla podoficerów oraz do 1100 zł dla generała - w porównaniu do dotychczasowych stawek. Najniższe uposażenie zasadnicze żołnierza zawodowego wzrośnie o 400 zł - z 6000 zł do 6400 zł.

Co pyli teraz? Kalendarz pylenia na cały rok

Należy pamiętać, że w Polsce, w niektórych regionach jest cieplej, w innych zimniej, w innym okresie pylić będą rośliny i drzewa w południowo-zachodniej części kraju, a w innym w północno-wschodnim. W Polsce najczęściej uczulają pyłki trwa, chwastów oraz drzew.

REKLAMA

Dzień Bezpiecznego Internetu. Ilu Polaków dzieli się swoimi danymi do logowania?

Czy Polacy udostępniają swoje dane do logowania? Z badania "Mobilny Portret Polaka" opublikowanego 11 lutego, w Dniu Bezpiecznego Internetu wynika, że 60 proc. badanych deklaruje, iż nie dzieli się z nikim swoimi danymi do logowania. Co piąty respondent przyznał, że padł ofiarą oszustwa w internecie.

Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

REKLAMA