reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Prawa i obowiązki głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych

Prawa i obowiązki głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych

Organizacja pracy służb finansowo-księgowych jednostki sektora finansów publicznych spoczywa bezpośrednio na głównym księgowym. Od jego kwalifikacji i doświadczenia zależy przygotowanie jednostki i jej pracowników do właściwej realizacji nałożonych zadań.

Określając okresy przechowywania dokumentów, wynikające z poszczególnych przepisów, należy także zwrócić uwagę na ich zabezpieczenie przed przypadkowym zniszczeniem. Właściwe oznaczenie dokumentów i poszczególnych tomów (teczek), a szczególnie dokumentów związanych z wieloletnimi „następstwami”, jak np.: realizacją inwestycji, umowy, amortyzacją, wykluczające ich przedwczesne zniszczenie, ma niezwykle istotne znaczenie. Oczywiście, z przyczyn innych niż ustawowe, nie należy niszczyć pewnych dokumentów, nawet po wymaganym okresie przechowywania. Związane to może być z dokumentowaniem praw własności (np. przy odsprzedaży) itp.

3.3. Obowiązki głównego księgowego wynikające z ustawy o finansach publicznych

Jednym z najważniejszych obowiązków głównego księgowego określonym w uofp jest dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym. Kontrola ta polega na stwierdzeniu, że zobowiązania wynikające z operacji mieszczą się w planie finansowym oraz harmonogramie dochodów i wydatków, a jednostka posiada środki finansowe na ich pokrycie.

Plan finansowy, w myśl uofp, stanowi podstawę gospodarki finansowej jednostek sektora finansów publicznych. W zależności od formy organizacyjno-prawnej jednostki plan ten obejmuje:

• dochody i wydatki – w jednostkach budżetowych,

• przychody, w tym dotacje z budżetu, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem – w zakładach budżetowych,

• przychody, w tym dotacje z budżetu, koszty i inne obciążenia, rachunek zysków i strat, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem – w gospodarstwach pomocniczych,

• przychody i wydatki – dla środków specjalnych i funduszy celowych.

Plany finansowe sporządzane są w szczegółowości: plan, rozdział i paragraf, określone w rozporządzeniu w sprawie klasyfikacji budżetowej. Główny księgowy zazwyczaj koordynuje realizację zadań poszczególnych komórek organizacyjnych jednostki w procesie planowania budżetowego.

Jednostki sektora finansów publicznych mogą zaciągać zobowiązania do wysokości wynikającej z planu wydatków jednostki pomniejszonej o wydatki na wynagrodzenia i uposażenia, składki na ubezpieczenia społeczne i Fundusz Pracy, inne składki i opłaty obligatoryjne oraz płatności wynikające ze zobowiązań zaciągniętych w latach poprzednich. Dysponent części budżetowej lub zarząd jednostki samorządu terytorialnego może ustalić dla podległych jednostek dodatkowe ograniczenia zaciągania zobowiązań bądź dokonywania wydatków. Powyższe zasady reguluje art. 36 uofp.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Aktualizacja: 11.03.2010

Autor:

Źródło:

Samorzad.infor.pl
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń - wydanie cyfrowe (eMP)19.90 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Huczko

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama