reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Prawa i obowiązki głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych

Prawa i obowiązki głównego księgowego jednostki sektora finansów publicznych

Organizacja pracy służb finansowo-księgowych jednostki sektora finansów publicznych spoczywa bezpośrednio na głównym księgowym. Od jego kwalifikacji i doświadczenia zależy przygotowanie jednostki i jej pracowników do właściwej realizacji nałożonych zadań.

Ponadto operacje finansowe związane z wydatkami budżetowymi powinny mieć pokrycie w harmonogramie realizacji dochodów i wydatków budżetu państwa, opracowywanym przez Ministra Finansów w porozumieniu z dysponentami części budżetowych lub harmonogramie realizacji dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, opracowywanym przez zarząd tej jednostki. Dysponent części budżetowej oraz zarząd jednostki samorządu terytorialnego informują podległe i nadzorowane jednostki o powyższym harmonogramie. Realizacja wydatków powinna być dokonywana zgodnie z harmonogramem, a poniesienie jednorazowego wydatku wyższego niż wielkość z niego wynikająca wymaga uzyskania zgody Ministra Finansów bądź zarządu jednostki samorządu terytorialnego.

Minister Finansów przekazuje środki budżetowe na rachunki bieżące głównych dysponentów zgodnie z harmonogramem, a główni dysponenci przekazują je bezpośrednio podległym dysponentom drugiego i trzeciego stopnia. Dysponenci drugiego stopnia przekazują środki budżetowe analogicznie podległym dysponentom trzeciego stopnia.

Obowiązki głównego księgowego w tym obszarze wiążą się również ze stałym kontrolowaniem stopnia realizacji planu, zaangażowania wydatków, zagrożeń przekroczenia lub niewykonania planu, zarówno w całości, jak i w poszczególnych pozycjach, a także zapewnieniem terminowego rozliczania należności i zobowiązań. Regulacje prawne dotyczące egzekwowania należności budżetowych określone są w ustawie z 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Należy mieć na uwadze, że ustawa o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych traktuje jako naruszenie dyscypliny wiele czynności związanych ze wskazanymi obszarami odpowiedzialności głównego księgowego, np.:

• dokonanie wydatku ze środków publicznych bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu upoważnienia,

• zaciągnięcie zobowiązania bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu upoważnienia do zaciągania zobowiązań jednostki sektora finansów publicznych,

• niewykonanie zobowiązania jednostki sektora finansów publicznych, którego skutkiem jest zapłata odsetek, kar lub opłat,

• dokonanie zmiany w budżecie lub planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych bez upoważnienia albo z przekroczeniem zakresu upoważnienia,

• nieustalenie należności Skarbu Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub innej jednostki sektora finansów publicznych albo ustalenie takiej należności w wysokości niższej niż wynikająca z prawidłowego obliczenia,

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Aktualizacja: 11.03.2010

Autor:

Źródło:

Samorzad.infor.pl
INFORLEX Plan kont – program dla księgowych jednostek budżetowych199.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Nowodworski Estates

Biuro Nieruchomości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama