REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gmina zapłaci za bezumowne korzystanie z nieruchomości zajętej pod drogę

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Daria Stojak

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele nieruchomości zajętych pod drogi publiczne mogą jeszcze walczyć o nieprzedawnione wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości.

Wielu byłych właścicieli gruntów zajętych pod drogi publiczne do dziś nie otrzymało odszkodowania. Część z nich próbuje teraz uzyskać wypłatę należnych kwot, uniemożliwiając korzystanie z wywłaszczonych nieruchomości. Na pieniądze mogą liczyć jedynie ci, którzy złożyli do sądu wniosek przed 1 stycznia 2009 r. Pozostałe osoby muszą pogodzić się z utratą nieruchomości.

REKLAMA

Zmiana własności

REKLAMA

Od 1 stycznia 1999 r. właścicielem dróg publicznych, a więc także nieruchomości, na których są one położone, może być jedynie gmina lub Skarb Państwa. Tym samym od tej daty za odszkodowaniem odebrano własność tych nieruchomości wszystkim innym podmiotom.

– Odszkodowanie przysługujące właścicielom nieruchomości, które przeszły na własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, stanowi ekwiwalent utraconego prawa własności – mówi mec. Krzysztof Jaroszyński z kancelarii prof. Marek Wierzbowski Radcowie Prawni. W istocie więc doszło do wywłaszczenia działek, które uprzednio znajdowały się w faktycznym posiadaniu Skarbu Państwa lub właściwych jednostek samorządu terytorialnego.

– Posiadanie to wielokrotnie było jednak efektem podejmowania przez organy publiczne czynności pozbawionych podstawy prawnej – mówi Anna Oleksiewicz, z kancelarii Radców Prawnych Storczyk & Mikulski.

Mimo że przejęcie tych nieruchomości na własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego nastąpiło zgodnie z prawem, przed 1 stycznia 1999 r. organy państwa faktycznie posiadały te nieruchomości bez podstawy prawnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe zasady gospodarowania gruntami rolnymi w miastach>>

Bezumowne korzystanie

Właściciele, którzy nie złożyli wniosku o odszkodowanie do 31 grudnia 2005 r., utracili swoje roszczenia.

REKLAMA

– Nie oznacza to wygaśnięcia innych roszczeń właścicieli, w tym roszczenia o wynagrodzenie za wcześniejsze, bezumowne korzystanie z ich nieruchomości zajętych pod drogi publiczne – tłumaczy mec. Krzysztof Jaroszyński. Osoby, które były właścicielami nieruchomości zajętych na cele publiczne, mogą poszukiwać zaspokojenia swoich roszczeń w przepisach kodeksu cywilnego. Dochodzenie tego roszczenia nie jest uzależnione od uzyskania bądź nieuzyskania w trybie administracyjnym odszkodowania za utratę własności. Podstawą powództwa są przepisy art. 224–226 kodeksu cywilnego. Przepisy te regulują tzw. roszczenia uzupełniające właściciela nieruchomości w stosunku do jej posiadacza.

– Prawo do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie z nieruchomości przysługuje właścicielowi tylko w przypadku, gdy posiadanie miało charakter posiadania w złej wierze – wyjaśnia Anna Oleksiewicz. Roszczeń tych nie wyłącza fakt, iż w chwili obecnej nieruchomości są już zgodnie z prawem własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

– Utrata własności rzeczy nie powoduje utraty możliwości żądania wynagrodzenia za korzystanie z rzeczy w okresie, w którym właścicielowi własność jeszcze przysługiwała – mówi Anna Oleksiewicz.

Dopuszczalność dochodzenia roszczeń z tytułu bezumownego korzystania z nieruchomości zajętych pod drogi publiczne została przesądzona uchwałą siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z 26 maja 2006 r. (sygn. akt III CZP 19/05).

Jak włączyć tereny prywatne do specjalnych stref ekonomicznych>>

Zdążyć przed przedawnieniem

Właściciele, którzy chcą uzyskać prawo do odszkodowania za bezumowne korzystanie z nieruchomości, muszą złożyć swoje pozwy jeszcze przed upływem okresu przedawnienia. Oznacza to, że byli właściciele mogą domagać się wynagrodzenia jedynie za dziesięcioletni, nieprzedawniony, okres posiadania nieruchomości.

Jeżeli w ciągu dziesięciu lat zainteresowany nie podjął żadnych działań związanych z dochodzeniem wymagalnego roszczenia, podlega ono przedawnieniu – mówi Krzysztof Jaroszyński.

Bieg okresu przedawnienia w tym przypadku należy liczyć wstecz od chwili, gdy Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego stały się prawnymi właścicielami nieruchomości a więc od 1 stycznia 1999 r. Jeśli więc były właściciel złożył wniosek 1 stycznia 2007 r., otrzyma wynagrodzenie za dwuletni okres: od 1 stycznia 1997 do 1 stycznia 1999 r.

KIEDY BIEG PRZEDAWNIENIA ZOSTAJE PRZERWANY

 Podjęcie każdej czynności przed sądem, sądem polubownym lub innym organem w celu dochodzenia roszczenia

 Uznanie roszczenia przez osobę, przeciwko której ono przysługuje

 Wezwanie dłużnika przed sąd w celu ugodowego rozwiązania sporu (nawet w przypadku braku zawarcia ugody)

 Podniesienie w toku procesu zarzutu potrącenia

 Zgłoszenie wierzytelności w postępowaniu upadłościowym

 Złożenie wniosku do komornika o wszczęcie egzekucji

10 lat okres przedawnienia roszczeń za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Daria Stojak

Podstawa prawna

 Art. 73 ustawy z 13 października 1998 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. nr 133, poz. 872 ze zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA