REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady podziału rezerwowych funduszy unijnych

Wioletta Kępka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego opracowało metodologię podziału środków unijnych z rezerwy przeznaczonej dla najszybciej i najefektywniej realizowanych krajowych i regionalnych programów operacyjnych.

Polska, tak jak i inne kraje unijne, 3% kwoty środków unijnych z Funduszy Strukturalnych przyznanych na lata 2007–2013 przeznaczyła na tzw. krajową rezerwę wykonania (dalej: rezerwa wykonania). Ma ona być przeznaczona na dofinansowanie tych programów operacyjnych i ich poszczególnych priorytetów oraz działań, które są wdrażane najszybciej i przynoszą największe efekty.

REKLAMA

REKLAMA

Polska rezerwa wykonania wynosi ponad 1,3 mld euro, na które składają się środki z:

• Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej: EFRR) – ponad 1 mld euro (co stanowi 77,5% całej kwoty),

• Europejskiego Funduszu Społecznego (dalej: EFS) – ponad 300 mln euro (22,5%).

REKLAMA

Nie ma natomiast środków z Funduszu Spójności, a więc rezerwa wykonania nie może być przeznaczona na te priorytety Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (dalej: PO Infrastruktura i Środowisko), które są współfinansowane z tego źródła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podział krajowej rezerwy pomiędzy poszczególne programy, ich priorytety i działania zostanie przeprowadzony tylko raz – w pierwszym kwartale 2011 r.

Wysokość dotacji dla poszczególnych programów

Zgodnie z założeniami Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (dalej: MRR) kwota rezerwy wykonania zostanie podzielona pomiędzy regionalne programy operacyjne (dalej: RPO), Program Operacyjnych Kapitał Ludzki (dalej: PO Kapitał Ludzki) oraz pozostałe krajowe programy operacyjne (patrz: tabela 1).

Podzielone pomiędzy poszczególne programy operacyjne środki rezerwy wykonania będą przekazywane w ciągu 3 lat w następujący sposób:

1) rok 2011 – 266 260 819 euro,

2) rok 2012 – 532 521 640 euro,

3) rok 2013 – 532 521 640 euro.

Programy, priorytety i działania

Przyznane poszczególnym programom środki rezerwy wykonania będą dzielone pomiędzy ich priorytety i działania. O przyznaniu funduszy będzie decydować skuteczność i efektywność konkretnych rodzajów interwencji. Oznacza to np., że, jeżeli z PO Infrastruktura i Środowisko najszybciej i najskuteczniej realizowane są projekty dotyczące budowy kanalizacji, a najsłabiej – dróg, to dodatkowe środki z rezerwy wykonania zostaną przeznaczone na realizację działań dotyczących kanalizacji. Natomiast na działania dotyczące dróg dodatkowych funduszy nie będzie lub będą zdecydowanie niższe.

O wysokości przyznanych środków poszczególnym priorytetom będzie decydowało wykorzystanie środków w latach 2007–2010.

PO Kapitał Ludzki

W przypadku PO Kapitał Ludzki podział środków z rezerwy wykonania będzie się odbywał na poziomie całego programu. Oznacza to, że o fundusze będą konkurować wszystkie instytucje zaangażowane w realizację PO Kapitał Ludzki.

Środki zostaną rozdysponowane pomiędzy:

• priorytety – w przypadku priorytetów I, III oraz IV (każdy z tych priorytetów realizowany jest przez inna instytucje),

• działań – w przypadku priorytetów II i V (działania tych priorytetów realizowane są przez różne instytucje),

• regiony – w przypadku priorytetów VI–IX (priorytety te realizowane są przez urzędy marszałkowskie).

O fundusze te będą konkurować:

1) Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (priorytet I oraz Działanie 5.4 i 5.5),

2) Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (Działanie 2.1 i 2.2),

3) Ministerstwo Zdrowia (Działanie 2.3)

4) Ministerstwo Edukacji Narodowej (priorytet III),

4) Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (priorytet IV),

5) Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (Działanie 5.1),

6) Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (Działanie 5.2),

7) Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (Działanie 5.3),

8) wskazane przez samorządy województw 16 instytucji realizujących PO Kapitał Ludzki w regionach (priorytet VI–IX).

Środki z rezerwy wykonania przeznaczone na PO Kapitał Ludzki zostaną rozdysponowane pomiędzy 8 instytucji najlepiej wydających fundusze instytucji (patrz: tabela 2).

Wysokość dodatkowych środków z rezerwy wykonania nie może przekroczyć 50% przyznanych danej instytucji lub województwu środków na realizację PO Kapitał Ludzki. Jeżeli będzie ona wyższa, to fundusze przekraczające 50% zostaną rozdysponowane proporcjonalnie pomiędzy pozostałe instytucje sklasyfikowane w rankingu.

Czytaj także: Firmy zakładają przedszkola za pieniądze z UE>>

Krajowe programy operacyjne

W przypadku krajowych programów operacyjnych (innych niż PO Kapitał Ludzki) warunkiem udziału poszczególnych priorytetów w podziale środków rezerwy wykonania będzie przekroczenie minimalnego progu wdrażania funduszy unijnych, czyli osiągnięcie tzw. kryterium dopuszczalności dla poszczególnych priorytetów. Wynosi on 20% wykorzystania przyznanych na dany priorytet środków do końca 2010 r.

O wysokości dodatkowych środków będzie decydowało natomiast miejsce w rankingu najlepiej realizowanych priorytetów. Ranking powstanie na podstawie:

1) kryterium tempa wydatkowania, czyli stopnia wykonania priorytetu mierzonego wykorzystaniem środków wspólnotowych przeznaczonych na dany priorytet.

2) kryterium lizbońskiego, czyli wartości zakontraktowanych środków z kategorii lizbońskich w odniesieniu do całości środków z kategorii lizbońskich w danym priorytecie.

Ostateczna kwota przypadająca dla danego priorytetu będzie zależeć od liczby priorytetów, które osiągną kryterium dopuszczalności. Według MRR kwota przyznana za pierwsze miejsce w rankingu będzie wielokrotnością kwoty przyznanej za miejsce ostatnie (np. 10-krotność w przypadku, gdy 10 priorytetów spełni kryterium dopuszczające, 5-krotność w przypadku, gdy 5 priorytetów spełni to kryterium).

Czytaj także: Kosekwencje nieprawidłowości w projektach unijnych>>

Regionalne programy operacyjne

Dodatkowe środki z rezerwy wykonania będą mogły otrzymać te regiony, które osiągną kryterium dopuszczalności dla RPO, czyli do końca 2010 r. wykorzystają 20% przyznanych środków (nie wlicza się tu zaliczki w wysokości 9%, którą regiony otrzymały na realizację programów).

Do wykorzystanych środków zaliczane będą tylko te, które:

1) już zostały wypłacone beneficjentom RPO albo

2) pokryją już udokumentowane wydatki beneficjentów.

Oznacza to, że im więcej regionów osiągnie kryterium dopuszczalności, tym mniej środków przypadnie dla każdego z nich (patrz: tabela 3).

Wysokość dodatkowych funduszy będzie zależeć od zajętego przez region miejsca w rankingu województw najlepiej wykorzystujących fundusze RPO. Ranking będzie tworzony na podstawie:

• wykorzystania środków i

• tempa ich kontraktacji.

Kryterium wykorzystania środków unijnych dotyczy wartości wniosków o płatność przekazanych przez beneficjentów do urzędu marszałkowskiego (pełniącego rolę instytucji zarządzającej RPO) albo do wojewody (pełniącego rolę instytucji pośredniczącej w certyfikacji wydatków przez KE) do końca 2010 r.

Natomiast w przypadku kryterium kontraktacji MRR będzie sprawdzać poziom zakontraktowanych środków w 10 wspieranych ze środków RPO obszarach:

 1) badania i rozwój technologiczny, innowacje, przedsiębiorczość,

 2) społeczeństwo informacyjne,

 3) transport,

 4) energia,

 5) ochrona środowiska i zapobieganie zagrożeniom,

 6) turystyka,

 7) kultura,

 8) odnowa obszarów miejskich i wiejskich,

 9) inwestycje w infrastrukturę społeczną,

10) pomoc techniczna.

Jeśli dwa lub więcej województw zajmą to samo miejsce w rankingu, o przyznaniu lub wysokości części rezerwy wykonania zdecyduje wysokość kryterium dopuszczalności, czyli wykorzystanych środków unijnych.

Przygotowane przez MRR zasady podziału rezerwy wykonania zostały przekazane do akceptacji KE.

Wioletta Kępka

 

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA