REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

W styczniu bieżącego roku 16 nowych projektów URBACT zostało zatwierdzonych przez Komitet Monitorujący Programu. Dziś przedstawiamy opisy trzech projektów URBACT II, które realizowane są z udziałem polskich partnerów.

Bring Up

Problemy terenów zdegradowanych są jednymi z głównych w politykach europejskich od lat 80. ubiegłego wieku, szczególnie w regionach z tradycją przemysłową, pogłębionymi przez integrację nowych państw członkowskich z centralnej Europy. Mimo trwającego procesu restrukturyzacji gospodarki europejskiej odsetek terenów zdegradowanych pozostaje na wysokim poziomie, a obecny kryzys ekonomiczny i finansowy powoduje nowe problemy.

REKLAMA

REKLAMA

W szczególności znaczący wpływ kryzysu obserwowany jest w często wzrastającym odsetku tzw. nieużytków miejskich. Kryzys finansowy w sposób fundamentalny zmienił uwarunkowania prywatnych i publicznych strategii odnowy i rewitalizacji.

Sieć tematyczna Bring Up będzie współpracować nad wdrożeniem lokalnych planów działania w dziedzinie przyspieszonej rewitalizacji nieużytków:

● poprzez wsparcie ryzyka inwestycyjnego dla inwestorów prywatnych

REKLAMA

● przez integrację funduszy publicznych i EFRR w partnerstwach publiczno-prywatnych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● poprzez tworzenie struktur odnawiających ofertę terenów niemogących podlegać prawom rynku

Polski partner: Sosnowiec

Common Sense

Common Sense jest innowacyjną europejską platformą Władz Zarządzających i Miast, które wspólnie chcą tworzyć nowe możliwości dla miast, poczynając od ich własnych obowiązków. Poprzez wzmocnienie współpracy Władze Zarządzające i Miasta planują stymulować wysiłki i efektywność zasobów europejskich w miastach, aby lepiej wdrażać zintegrowany i zrównoważony rozwój miejski.

Obecnie wszystkie miasta europejskie doświadczają skutków kryzysu ekonomicznego i finansowego. Co więcej, wpływ zmian klimatu staje się coraz ważniejszy dla rozwoju miejskiego. Rozwiązania obecnych problemów mogą być wypracowane wyłącznie poprzez bliską rzeczywistą współpracę pomiędzy rządami na wszystkich poziomach, bazując na zintegrowanej i trwałej polityce miejskiej.

Przez globalny kryzys ekonomiczny społeczność europejska stoi w obliczu sporego zadania. Na szali położona jest stabilność zatrudnienia, trudności w firmach, a szczególnie widoczny jest wpływ kryzysu w dzielnicach zdegradowanych. Aby odbudować gospodarkę w perspektywie krótkoterminowej, potrzebne jest zintegrowane podejście idące w parze z innymi metodami stymulacji ekonomii. Bardzo istotne jest zagwarantowanie spójności społecznej w momentach zapaści poprzez stymulowanie przedsiębiorczości i odporności na wahania rynku w dzielnicach. W tym celu konieczna jest eliminacja nierówności w dostępie do edukacji oraz przeciwdziałanie napięciom społecznym i kulturowym. Poprzez podnoszenie świadomości działań wolontariackich i uczestnictwa mieszkańców w życiu dzielnicy nie tylko wprowadzamy inną jakość życia do dzielnic, ale również podnosimy poczucie bezpieczeństwa. Te działania wymagają dużych nakładów i wymagają efektywnej kooperacji na poziomie europejskim.

Polski partner: Samorząd Województwa Wielkopolskiego

Active Travel Network

Rozwiązywanie problemów transportowych poprzez promocję chodzenia pieszo i jazdy rowerem w małych i średnich miastach.

Celem projektu jest rozwiązywanie problemów transportowych powodowanych użytkowaniem samochodów przez jedną osobę (kierowcę) w miastach małych i średniej wielkości poprzez motywowanie do chodzenia pieszo/jeżdżenia na rowerze (NMT). W świetle kryzysu ekonomicznego i ciągle rosnących cen paliw NMT jest sensowną alternatywą dla samochodów przy krótkich dystansach w miastach. Dodatkowo projekt przyczynia się do zmniejszenia wykorzystania paliw kopalnych i wydzielania CO2. Profesjonalna kampania społeczna skierowana do decydentów, podmiotów lokalnych i mieszkańców będzie wdrożona przez określony czas. Wzrost NMT w miastach powinien również przyczynić się do poprawy stanu zdrowia mieszkańców. Lokalna gospodarka, w szczególności sklepy w centrach miast, mogą skorzystać z większej liczby spacerujących i rowerzystów jako klientów.

Czytaj także: Przepis na idealne miasto >>

Główne punkty projektu

Zarówno chodzenie pieszo, jak i jeżdżenie na rowerze są środkami transportu, które wykorzystuje lub może wykorzystywać większość ludzi. Są darmowe, nie zanieczyszczają środowiska, efektywnie wykorzystują przestrzeń i nie wykorzystują żadnych paliw kopalnych. Obecna sytuacja w miastach charakteryzuje się korkami ulicznymi, hałasem i zanieczyszczeniem powietrza, którego stężenia często przekraczają normy europejskie. Nasz projekt chce przyczynić się do zmiany zwyczajów transportowych. Zaplanowane w projekcie działania są zaplanowane w bezpośrednim powiązaniu z „Planem działania poprawy efektywności energetycznej UE”.

ZAPROSZENIE

Partnerzy Krajowego Punktu Kontaktowego URBACT II zapraszają na konferencję „Zintegrowane zarządzanie obszarami metropolitalnymi”, która odbędzie się w dniach 18–19 maja 2010. Pierwszy dzień konferencji zaplanowano w Kielcach, drugi – w Częstochowie. Oba miasta są partnerami projektu CityRegion.Net. Szczegółowy program konferencji dostępny jest na stronie www.urbact.pl

Czytaj także: Konsekwencje nieprawidłowości w projektach unijnych >>

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

REKLAMA

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

REKLAMA

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA