REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

W styczniu bieżącego roku 16 nowych projektów URBACT zostało zatwierdzonych przez Komitet Monitorujący Programu. Dziś przedstawiamy opisy trzech projektów URBACT II, które realizowane są z udziałem polskich partnerów.

Bring Up

Problemy terenów zdegradowanych są jednymi z głównych w politykach europejskich od lat 80. ubiegłego wieku, szczególnie w regionach z tradycją przemysłową, pogłębionymi przez integrację nowych państw członkowskich z centralnej Europy. Mimo trwającego procesu restrukturyzacji gospodarki europejskiej odsetek terenów zdegradowanych pozostaje na wysokim poziomie, a obecny kryzys ekonomiczny i finansowy powoduje nowe problemy.

REKLAMA

REKLAMA

W szczególności znaczący wpływ kryzysu obserwowany jest w często wzrastającym odsetku tzw. nieużytków miejskich. Kryzys finansowy w sposób fundamentalny zmienił uwarunkowania prywatnych i publicznych strategii odnowy i rewitalizacji.

Sieć tematyczna Bring Up będzie współpracować nad wdrożeniem lokalnych planów działania w dziedzinie przyspieszonej rewitalizacji nieużytków:

● poprzez wsparcie ryzyka inwestycyjnego dla inwestorów prywatnych

REKLAMA

● przez integrację funduszy publicznych i EFRR w partnerstwach publiczno-prywatnych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● poprzez tworzenie struktur odnawiających ofertę terenów niemogących podlegać prawom rynku

Polski partner: Sosnowiec

Common Sense

Common Sense jest innowacyjną europejską platformą Władz Zarządzających i Miast, które wspólnie chcą tworzyć nowe możliwości dla miast, poczynając od ich własnych obowiązków. Poprzez wzmocnienie współpracy Władze Zarządzające i Miasta planują stymulować wysiłki i efektywność zasobów europejskich w miastach, aby lepiej wdrażać zintegrowany i zrównoważony rozwój miejski.

Obecnie wszystkie miasta europejskie doświadczają skutków kryzysu ekonomicznego i finansowego. Co więcej, wpływ zmian klimatu staje się coraz ważniejszy dla rozwoju miejskiego. Rozwiązania obecnych problemów mogą być wypracowane wyłącznie poprzez bliską rzeczywistą współpracę pomiędzy rządami na wszystkich poziomach, bazując na zintegrowanej i trwałej polityce miejskiej.

Przez globalny kryzys ekonomiczny społeczność europejska stoi w obliczu sporego zadania. Na szali położona jest stabilność zatrudnienia, trudności w firmach, a szczególnie widoczny jest wpływ kryzysu w dzielnicach zdegradowanych. Aby odbudować gospodarkę w perspektywie krótkoterminowej, potrzebne jest zintegrowane podejście idące w parze z innymi metodami stymulacji ekonomii. Bardzo istotne jest zagwarantowanie spójności społecznej w momentach zapaści poprzez stymulowanie przedsiębiorczości i odporności na wahania rynku w dzielnicach. W tym celu konieczna jest eliminacja nierówności w dostępie do edukacji oraz przeciwdziałanie napięciom społecznym i kulturowym. Poprzez podnoszenie świadomości działań wolontariackich i uczestnictwa mieszkańców w życiu dzielnicy nie tylko wprowadzamy inną jakość życia do dzielnic, ale również podnosimy poczucie bezpieczeństwa. Te działania wymagają dużych nakładów i wymagają efektywnej kooperacji na poziomie europejskim.

Polski partner: Samorząd Województwa Wielkopolskiego

Active Travel Network

Rozwiązywanie problemów transportowych poprzez promocję chodzenia pieszo i jazdy rowerem w małych i średnich miastach.

Celem projektu jest rozwiązywanie problemów transportowych powodowanych użytkowaniem samochodów przez jedną osobę (kierowcę) w miastach małych i średniej wielkości poprzez motywowanie do chodzenia pieszo/jeżdżenia na rowerze (NMT). W świetle kryzysu ekonomicznego i ciągle rosnących cen paliw NMT jest sensowną alternatywą dla samochodów przy krótkich dystansach w miastach. Dodatkowo projekt przyczynia się do zmniejszenia wykorzystania paliw kopalnych i wydzielania CO2. Profesjonalna kampania społeczna skierowana do decydentów, podmiotów lokalnych i mieszkańców będzie wdrożona przez określony czas. Wzrost NMT w miastach powinien również przyczynić się do poprawy stanu zdrowia mieszkańców. Lokalna gospodarka, w szczególności sklepy w centrach miast, mogą skorzystać z większej liczby spacerujących i rowerzystów jako klientów.

Czytaj także: Przepis na idealne miasto >>

Główne punkty projektu

Zarówno chodzenie pieszo, jak i jeżdżenie na rowerze są środkami transportu, które wykorzystuje lub może wykorzystywać większość ludzi. Są darmowe, nie zanieczyszczają środowiska, efektywnie wykorzystują przestrzeń i nie wykorzystują żadnych paliw kopalnych. Obecna sytuacja w miastach charakteryzuje się korkami ulicznymi, hałasem i zanieczyszczeniem powietrza, którego stężenia często przekraczają normy europejskie. Nasz projekt chce przyczynić się do zmiany zwyczajów transportowych. Zaplanowane w projekcie działania są zaplanowane w bezpośrednim powiązaniu z „Planem działania poprawy efektywności energetycznej UE”.

ZAPROSZENIE

Partnerzy Krajowego Punktu Kontaktowego URBACT II zapraszają na konferencję „Zintegrowane zarządzanie obszarami metropolitalnymi”, która odbędzie się w dniach 18–19 maja 2010. Pierwszy dzień konferencji zaplanowano w Kielcach, drugi – w Częstochowie. Oba miasta są partnerami projektu CityRegion.Net. Szczegółowy program konferencji dostępny jest na stronie www.urbact.pl

Czytaj także: Konsekwencje nieprawidłowości w projektach unijnych >>

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA