reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Rządowe propozycje zmiany zasad naliczania janosikowego

Rządowe propozycje zmiany zasad naliczania janosikowego

Ministerstwo Finansów przygotowało propozycje zmiany systemu naliczania wpłaty do budżetu państwa dla wszystkich szczebli samorządu terytorialnego.

Samorządowe wpłaty do budżetu państwa co roku budzą emocje tych jednostek, które są zmuszone ich dokonać. Jednak w tym roku, w związku z kryzysem i zmniejszeniem wpływów podatkowych, problem się nasilił. Najbardziej odczuło go województwo mazowieckie, które w 2010 roku musi oddać do budżetu państwa prawie połowę swoich dochodów.

Nie negujemy potrzeby istnienia mechanizmu wyrównawczego. Doskonale rozumiemy konieczność wsparcia biedniejszych regionów. Do tej pory w pełni wywiązywaliśmy się z obowiązku płacenia subwencji wyrównawczej. W ciągu ostatnich lat przekazaliśmy na rzecz innych województw aż 4,5 mld zł. Jednak w tym roku po zapłaceniu janosikowego pozostałe w budżecie Mazowsza środki po przeliczeniu na 1 mieszkańca wynoszą zaledwie 153 zł!, co jest najmniejszą kwotą spośród wszystkich 16 województw. Jednym słowem janosikowe z najbogatszego regionu uczyniło region najbiedniejszym – twierdzi Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego.

Czytaj także: Mazowsze zaskarżyło "janosikowe" do TK>>

Wpłata do budżetu

Gminy, powiaty i województwa, w których wskaźnik dochodów podatkowych na 1 mieszkańca jest większy od określonego corocznie wskaźnika dochodów podatkowych wszystkich jednostek w danej grupie (tj. gmin, powiatów i województw), dokonują wpłat do budżetu państwa. Jest to tzw. janosikowe. Środki te są przeznaczone na część równoważącą subwencji ogólnej dla gmin i powiatów oraz część regionalną subwencji ogólnej dla województw.

Wpłat do budżetu państwa dokonują:

1) gminy – w których wskaźnik dochodów podatkowych na 1 mieszkańca jest większy niż 150% wskaźnika ustalonego analogicznie dla wszystkich gmin w kraju (w 2010 r. wynosi on 1210,61 zł),

2) powiaty – w których wskaźnik dochodów podatkowych na 1 mieszkańca jest większy niż 110% wskaźnika ustalonego analogicznie dla wszystkich powiatów (w 2010 r. wynosi on 171,19 zł),

3) województwa – w których wskaźnik dochodów podatkowych na 1 mieszkańca jest większy niż 110% wskaźnika ustalonego analogicznie dla wszystkich województw (w 2010 r. wynosi on 154,99 zł).

Przepisy nie przewidują możliwości umarzania, odraczania lub rozkładania na raty wpłat do budżetu państwa.

Obowiązujące przepisy nie przewidują też górnej granicy wpłat, jaką samorządy mają wpłacać do budżetu państwa. Teoretycznie możemy więc oddawać nawet 90% naszych dochodów – mówi marszałek Adam Struzik.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Gazeta Samorządu i Administracji
Nowa matryca stawek VAT – PKWiU, CN378.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych

OPZZ jest reprezentatywną organizacją pracowniczą w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, konsekwentnie dążącą do realizacji w Polsce fundamentalnych zasad: wolności, równości, solidaryzmu społecznego, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości społecznej, a także – pozbawionego jakichkolwiek wykluczeń – prawa do godnego życia, godnej pracy i płacy oraz godnej emerytury.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama