REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorządy inwestują w komunikację miejską

Mariusz Gadomski

REKLAMA

Samorządy dużych miast coraz częściej i chętniej podejmują inwestycje mające na celu unowocześnienie transportu publicznego. Polegają one m.in. na wymianie starego taboru na nowe pojazdy, wprowadzaniu innowacyjnych i proekologicznych rozwiązań, a także na modernizacji dróg, trakcji i infrastruktury przystankowej. W wielu przypadkach przedsięwzięcia te przynoszą miastom oszczędności.

Transport publiczny to jeden z najważniejszych elementów warunkujących harmonijny rozwój systemu komunikacyjnego dużych miast. Jak wiadomo, ich ulice są coraz bardziej zatłoczone. Korki mogłyby być mniejsze, gdybyśmy poruszali się komunikacją publiczną częściej niż samochodami osobowymi. Skorzystałoby także środowisko, gdyż uległaby redukcji emisja spalin. W tej sytuacji transport publiczny nabiera coraz większego znaczenia.

REKLAMA

Gdynia: miasto trolejbusów

REKLAMA

Jeszcze 10 lat temu trolejbusy nie kojarzyły się mieszkańcom Gdyni z komfortem. Kiepska punktualność, obskurne wnętrza, częste awarie (sławetne spadanie „szelek”, czyli odbieraków prądu z sieci trakcyjnej w czasie jazdy). Cóż mogło być przyjemnego w podróżowaniu czymś takim?

Mimo nie najlepszych doświadczeń, postawiliśmy w Gdyni właśnie na trolejbusy – informuje Marcin Wołek, przewodniczący Komisji Strategii i Polityki Gospodarczej Rady Miasta Gdyni, adiunkt w Katedrze Rynku Transportowego na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego. – Od roku 2004 inwestujemy w zakup nowych pojazdów; są to nowoczesne, niskopodłogowe trolejbusy Trollino produkcji polskiej firmy Solaris Bus and Coach.

Cechą szczególną nowych trolejbusów jest system jazdy niezależnej (a więc „bez sieci”) możliwy dzięki agregatom prądotwórczym zasilanym z baterii trakcyjnej. Bateria jest ładowana, gdy pojazd korzysta z sieci trakcyjnej. W przypadku gdy zachodzi konieczność przejazdu bez sieci, do dyspozycji pozostaje naładowana bateria.

REKLAMA

Takie rozwiązanie stwarza nowe możliwości dla obsługi części dzielnic pozbawionych sieci trolejbusowej. Dzięki zakupowi tych trolejbusów Gdynia umocniła się na pozycji lidera nowoczesnych rozwiązań w komunikacji trolejbusowej. Jej marka jest coraz bardziej znana w Europie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Innym gdyńskim pomysłem był zakup używanych niskopodłogowych autobusów, które następnie zostały przebudowane na trolejbusy. – Warto zaznaczyć, że koszty przebudowy autobusu na trolejbus to ok. 1/3 kosztów zakupu nowoczesnego trolejbusu o porównywalnej pojemności – mówi Marcin Wołek. Przebudowane trolejbusy stały się znakiem firmowym gdyńskiej komunikacji miejskiej, stanowiąc doskonały przykład na to, że „gdynianin potrafi”. Oprócz Gdyni komunikację trolejbusową mają tylko dwa miasta w Polsce – Lublin i Tychy.

Lublin: system zintegrowany

Miasto Lublin od trzech lat realizuje Projekt „Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego w Lublinie” w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, Działanie III.1. Systemy miejskiego transportu zbiorowego, Priorytet III Wojewódzkie ośrodki wzrostu. Projekt obejmuje następujące elementy systemu komunikacji miejskiej:

● budowę nowych tras trakcji trolejbusowej o łącznej długości ok 35,7 km na terenie Lublina,

● budowę nowej zajezdni,

● zakup 70 nowych trolejbusów (w tym 20 wyposażonych w autonomiczny układ jazdy awaryjnej),

● zakup 100 nowoczesnych autobusów napędzanych olejem napędowym,

● modernizację systemów zasilania trolejbusów, polegającą na rozbudowie układu zasilania sieci trolejbusowej związanej ze wzrostem długości sieci, w tym budowę 12 nowych kioskowych podstacji zasilających,

● rozwój zintegrowanego systemu zarządzania ruchem,

● przebudowę ulic i skrzyżowań w układzie drogowym w niektórych ciągach nowo budowanej trakcji trolejbusowej (przebudowa dwóch ulic i pięciu skrzyżowań).

Głównym celem projektu jest wzrost atrakcyjności systemu transportu publicznego w Lublinie – informuje Joanna Kapica z Biura Prasowego Urzędu Miasta Lublina. – Mamy nadzieję, że realizacja przyczyni się także do zwiększenia atrakcyjności miasta.

W szczególności chodzi m.in. o:

● wzrost konkurencyjności transportu zbiorowego w stosunku do indywidualnego,

● poprawę komfortu podróży transportem zbiorowym,

● poprawę dostępności osób niepełnosprawnych ruchowo do środków transportu publicznego,

● wzrost niezawodności funkcjonowania transportu publicznego,

● redukcję niekorzystnego oddziaływania systemu transportu miejskiego na środowisko poprzez wprowadzenie ekologicznego taboru autobusowego i trolejbusowego oraz poprzez przejęcie pasażerów ze środków transportu indywidualnego na środki transportu publicznego.

Ponadto w Lublinie powstaną nowe przystanki dla pojazdów komunikacji miejskiej. Będą wyposażone w toalety, kioski i elektroniczne tablice, informujące pasażerów, jak długo trzeba będzie poczekać na autobus.

Czytaj także: Co nowego w transporcie zbiorowym?>>

Szczecin: nowoczesne autobusy i tramwaje

W Szczecinie postawiono na nowoczesny tabor autobusowy i nowe tramwaje. W ubiegłym roku i na początku bieżącego szczecińskie spółki przewozowe: SPA Dąbie i SPA Klonowica zakupiły 18 bardzo nowoczesnych autobusów Solaris LR.

Spełniają one bardzo wysokie normy ekologiczne, wyposażone są w silniki spełniające najwyższą normę emisji spalin EEV, wyższą niż obecnie dopuszczalna EURO 4. Silniki mają taki sam poziom zanieczyszczeń jak silniki hybrydowe, które jeżdżą w cyklu spalinowym. W chwili ogłoszenia przetargu Szczecin był pierwszym miastem w Polsce, które chciało zakupić pojazdy z takim silnikiem.

Obie spółki w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007–2013 otrzymały po ok. 18 mln zł jako refundację części nakładów na inwestycje autobusowe w ostatnich latach – informuje Tomasz Klek z Urzędu Miasta Szczecin. – Środki zostaną przeznaczone na zakup kolejnych nowych autobusów. Jeszcze we wrześniu każda ze spółek autobusowych ma ogłosić przetarg na dostawę 14 sztuk nowoczesnych autobusów miejskich. Nowe pojazdy pojawią się w Szczecinie w przyszłym roku.

Po Szczecinie będą jeździć pierwsze niskopodłogowe tramwaje. Szczecin podpisał umowę o wartości 39,6 mln zł z bydgoską Pesą na dostawę sześciu nowoczesnych pojazdów. Pierwszy tramwaj ma przyjechać jeszcze w tym roku.

Przesiadamy się niechętnie

Na decyzje mieszkańców o zmianie przyzwyczajeń komunikacyjnych (np. jadąc do pracy częściej wybierali autobus czy tramwaj zamiast osobowego auta, transport publiczny) wpływa przede wszystkim koszt, komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Ale nie da się tego osiągnąć, mając do dyspozycji przestarzały, ziejący spalinami tabor czy zdewastowane przystanki. Potrzebne są inwestycje.

Dodałbym do tego jeszcze świadomość naszego społeczeństwa. Boom na zakup aut osobowych trwa w Polsce od 15, 20 lat, ale jeszcze się nimi nie nacieszyliśmy – uważa Marcin Wołek. – Narzekamy, że stoimy w gigantycznych korkach, ale niechętnie przesiadamy się z własnych samochodów do pojazdów komunikacji zbiorowej. Myślę, że musi upłynąć jeszcze trochę czasu zanim zrozumiemy, że autobusem, trolejbusem czy tramwajem niekiedy jest po prostu rozsądniej, wygodniej, a nawet szybciej i taniej.

Czytaj także: Zasady ustalania cen biletów w komunikacji publicznej>>

PROJEKT TROLLEY

Od 1 lipca 2010 r. w Urzędzie Miasta w Gdyni został uroczyście zainaugurowany projekt Trolley. Jego celem jest wspieranie współpracy międzynarodowej pomiędzy krajami tej części Europy.

Projekt Trolley ma na celu promocję trolejbusów jako czystego i najbardziej ekonomicznego środka transportu w miastach i regionach Europy Centralnej. Na podstawie bogatego doświadczenia, dziewięciu partnerów projektu Trolley z sześciu krajów Europy Centralnej – Eberswalde i Lipsk (Niemcy), Gdynia i Uniwersytet Gdański (Polska), Szeged (Węgry), Brno (Czechy) oraz Parma (Włochy), poszukiwać będzie możliwości odblokowania ogromnego potencjału trolejbusów w celu przestawienia systemu transportowego na energię elektryczną. Partnerstwo to obejmuje 25% wszystkich trolejbusów, jak również 30% linii trolejbusowych obecnie funkcjonujących na obszarze Europy Centralnej.

Inauguracja projektu Trolley to doskonały moment dla jego partnerów do wymiany doświadczeń w zakresie optymalizacji zużywanej energii, a także do promocji elektrycznego transportu publicznego w ich miastach i regionach, poprzez poprawę efektywności i kreowanie jego wizerunku w całej Europie.

Projekt Trolley jest współfinansowany w ramach europejskiego programu „Europa Centralna”. Celem Programu jest wspieranie współpracy międzynarodowej pomiędzy krajami.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Sektor Publiczny

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rekordowa liczba pasażerów z lotniska Chopina

Ponad 2 mln odprawionych w ciągu miesiąca pasażerów. To rekord, który padł w czerwcu na lotnisku Chopina. Z szacunków wynika, ze w całym roku ta liczba będzie wynosić 20 mln. 

Darmowe potańcówki w Warszawie

Wracają potańcówki na Grochowskiej. Od 12 lipca mieszkańcy dzielnicy Praga-Południe i okolic będą mogli tańczyć do muzyki z różnych stron świata. 

Dla nauczycieli: co najmniej 15% podwyżki, 500 zł dodatku za wychowawstwo, 4 dni urlopu na żądanie, zmiany w zastępstwach, godzinach ponadwymiarowych. ZNP i NSZZ Solidarność do MEN: sprawy do pilnego załatwienia

Związek Nauczycielstwa Polskiego i  Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" wystosowały 10 lipca 2024 r. odrębne pisma do Ministerstwa Edukacji Narodowej zawierające obszerne listy spraw wymagających pilnego uregulowania. Są to odpowiedzi na ustalenia grupy roboczej ds. wynagradzania nauczycieli z 26 czerwca br. działającej w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. Czego domagają się związkowcy?

Mięsak. Poznaj objawy tego nowotworu

Mięsak to rzadki nowotwór. Stanowi około 1% wszystkich nowotworów u dorosłych i około 15% u dzieci. Lipiec to miesiąc poświęcony budowaniu świadomości na temat mięsaków. Warto wiedzieć, czym są te nowotwory, jakie dają objawy i jak ważna jest szybka diagnoza. 

REKLAMA

Czy warto iść na tradycyjne studia w 2024 roku? Gdzie zdobyć praktyczne umiejętności przydatne w pracy?

Dziś coraz więcej osób kwestionuje sens tradycyjnego modelu akademickiego, który koncentruje się głównie na zdobywaniu wiedzy teoretycznej, bez jednoczesnego zapewnienia praktycznych umiejętności przydatnych na rynku pracy. Także rosnące koszty edukacji oraz obawy o przyszłe zatrudnienie skłaniają młodych ludzi do poszukiwania alternatywnych ścieżek rozwoju zawodowego, takich jak kursy, szkolenia praktyczne czy praca zdalna. Czy warto zatem jeszcze iść na tradycyjne studia?

Dyrektor CKE: Będą zmiany w maturach i egzaminie ósmoklasisty w 2025 r. Rok szkolny 2024/2025: Odchudzona o 20% podstawa programowa

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik w rozmowie z Polską Agencją Prasową udzielił informacji odnośnie zmian w maturach i egzaminie ósmoklasisty wynikających z uszczuplenia podstawy programowej od roku szkolnego 2024/2025. Najwięcej zmian ma być na egzaminie maturalnym z języka polskiego, tak pisemnym, jak i ustnym, np. znacznie skrócona zostanie lista pytań jawnych.

Min. Sikorski: kilka tysięcy osób w Polsce zgłosiło się do Legionu Ukraińskiego. Polska zapewnia sprzęt i szkolenie

Kilka tysięcy osób zarejestrowało się już w Polsce, aby dołączyć do Legionu Ukraińskiego, czyli nowej ukraińskiej ochotniczej jednostki wojskowej - poinformował minister spraw zagranicznych Radosław Sikorski podczas Forum Publicznego NATO, zorganizowanego przy okazji szczytu tej organizacji w Waszyngtonie.

Od piątku utrudnienia w Warszawie

W piątek kierowcy w stolicy napotkają utrudnienia na Wale Miedzeszyńskim i moście Poniatowskiego. 

REKLAMA

Poprawka matury w sierpniu 2024

Kiedy jest poprawka matury w sierpniu 2024 roku? Kiedy jest poprawkowa matura pisemna, a kiedy ustna? Co trzeba zrobić, aby przystąpić do terminu poprawkowego? Wyników można spodziewać się we wtorek 10 września 2024 r.

Siedem wsi w Polsce stanie się miastem od początku 2025 roku. Wiemy już które

Od 1 stycznia 2025 r. roku w Polsce przybędzie siedem miast. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast, nadania niektórym miejscowościom statusu miasta oraz zmiany siedziby władz gminy, które zostały opublikowane 9 lipca 2024 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu. Nastąpi też 7 zmian dotyczących ustalenia granic gmin i 11 zmian dotyczących ustalenia granic miast.

REKLAMA