reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Temat dnia > Samorządy inwestują w komunikację miejską

Samorządy inwestują w komunikację miejską

Samorządy dużych miast coraz częściej i chętniej podejmują inwestycje mające na celu unowocześnienie transportu publicznego. Polegają one m.in. na wymianie starego taboru na nowe pojazdy, wprowadzaniu innowacyjnych i proekologicznych rozwiązań, a także na modernizacji dróg, trakcji i infrastruktury przystankowej. W wielu przypadkach przedsięwzięcia te przynoszą miastom oszczędności.

Transport publiczny to jeden z najważniejszych elementów warunkujących harmonijny rozwój systemu komunikacyjnego dużych miast. Jak wiadomo, ich ulice są coraz bardziej zatłoczone. Korki mogłyby być mniejsze, gdybyśmy poruszali się komunikacją publiczną częściej niż samochodami osobowymi. Skorzystałoby także środowisko, gdyż uległaby redukcji emisja spalin. W tej sytuacji transport publiczny nabiera coraz większego znaczenia.

Gdynia: miasto trolejbusów

Jeszcze 10 lat temu trolejbusy nie kojarzyły się mieszkańcom Gdyni z komfortem. Kiepska punktualność, obskurne wnętrza, częste awarie (sławetne spadanie „szelek”, czyli odbieraków prądu z sieci trakcyjnej w czasie jazdy). Cóż mogło być przyjemnego w podróżowaniu czymś takim?

Mimo nie najlepszych doświadczeń, postawiliśmy w Gdyni właśnie na trolejbusy – informuje Marcin Wołek, przewodniczący Komisji Strategii i Polityki Gospodarczej Rady Miasta Gdyni, adiunkt w Katedrze Rynku Transportowego na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego. – Od roku 2004 inwestujemy w zakup nowych pojazdów; są to nowoczesne, niskopodłogowe trolejbusy Trollino produkcji polskiej firmy Solaris Bus and Coach.

Cechą szczególną nowych trolejbusów jest system jazdy niezależnej (a więc „bez sieci”) możliwy dzięki agregatom prądotwórczym zasilanym z baterii trakcyjnej. Bateria jest ładowana, gdy pojazd korzysta z sieci trakcyjnej. W przypadku gdy zachodzi konieczność przejazdu bez sieci, do dyspozycji pozostaje naładowana bateria.

Takie rozwiązanie stwarza nowe możliwości dla obsługi części dzielnic pozbawionych sieci trolejbusowej. Dzięki zakupowi tych trolejbusów Gdynia umocniła się na pozycji lidera nowoczesnych rozwiązań w komunikacji trolejbusowej. Jej marka jest coraz bardziej znana w Europie.

Innym gdyńskim pomysłem był zakup używanych niskopodłogowych autobusów, które następnie zostały przebudowane na trolejbusy. – Warto zaznaczyć, że koszty przebudowy autobusu na trolejbus to ok. 1/3 kosztów zakupu nowoczesnego trolejbusu o porównywalnej pojemności – mówi Marcin Wołek. Przebudowane trolejbusy stały się znakiem firmowym gdyńskiej komunikacji miejskiej, stanowiąc doskonały przykład na to, że „gdynianin potrafi”. Oprócz Gdyni komunikację trolejbusową mają tylko dwa miasta w Polsce – Lublin i Tychy.

Lublin: system zintegrowany

Miasto Lublin od trzech lat realizuje Projekt „Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego w Lublinie” w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, Działanie III.1. Systemy miejskiego transportu zbiorowego, Priorytet III Wojewódzkie ośrodki wzrostu. Projekt obejmuje następujące elementy systemu komunikacji miejskiej:

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Autor:

Źródło:

Sektor Publiczny
Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Artykuł Partnerski

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

SANPRO

Doradztwo personalne, rekrutacja, organizacja zatrudnienia

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama