REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana zasad rachunkowości i planów kont

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jan Charytoniuk
Jan Charytoniuk
autor kilkudziesięciu publikacji z zakresu rachunkowości budżetowej, w tym ok. 30 opracowań do „PORADNIKA Rachunkowości Budżetowej”, opartych na praktycznych doświadczeniach wyniesionych z pracy w instytucjach kontrolnych (w RIO) i na stanowisku głównego księgowego

REKLAMA

Minister finansów wydał rozporządzenie dotyczące szczególnych zasad rachunkowości i planów kont. Część z nowych przepisów będzie dotyczyła już 2010 roku. Komplet informacji o nowym planie kont znajdziesz na łamach Poradnika Rachunkowości Budżetowej.

Rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: nowe rozporządzenie w sprawie rachunkowości) weszło w życie 31 lipca 2010 r., ale jego przepisy będą miały ograniczone zastosowanie do ewidencji zdarzeń w roku obrotowym 2010.

REKLAMA

Wyjątek stanowią zdarzenia związane z wykonaniem budżetu środków europejskich, w odniesieniu do których nowe rozporządzenie w sprawie rachunkowości nakłada na kierowników jednostek realizujących budżet środków europejskich obowiązek dostosowania rachunkowości do zasad określonych w rozporządzeniu w ciągu trzech miesięcy od dnia jego wejścia w życie.

W praktyce większość nowych rozwiązań będzie miała zastosowanie do ewidencji zdarzeń od roku obrotowego 2011.

Nowe rozporządzenie w sprawie rachunkowości określa szczególne zasady rachunkowości oraz plany kont dla:

● budżetu państwa,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● budżetów jednostek samorządu terytorialnego (dalej: JST),

● jednostek budżetowych,

● samorządowych zakładów budżetowych,

● państwowych funduszy celowych,

● jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

W nowym rozporządzeniu w sprawie rachunkowości dokonano określenia odrębnych zasad dla budżetu państwa i budżetów JST. W szczególności tego typu rozwiązania dotyczą ustalania deficytu budżetu państwa oraz nadwyżki lub deficytu budżetu środków europejskich, a także nadwyżki lub deficytu budżetu JST. Rozporządzenie określa również odrębne plany kont dla budżetu państwa i odrębne plany kont dla budżetów JST.

Plany kont

Nowe rozporządzenie w sprawie rachunkowości wprowadza następujące plany kont określone w załącznikach nr 1–4 do rozporządzenia, stanowiące podstawę do opracowania zakładowych planów kont dla:

● budżetu państwa,

● budżetów JST,

● jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych,

● placówek.

Ponadto wprowadza ono nowe regulacje, którymi należy się kierować przy ustalaniu zakładowego planu kont. Zasady te stanowią, że:

1) konta wskazane w planach kont ujętych w załącznikach do rozporządzenia mogą być dzielone na dwa lub więcej kont syntetycznych,

2) zakładowy plan kont powinien zapewniać ewidencję wykonania budżetu w układzie zadaniowym, a operacje dotyczące wykonania budżetu w układzie zadaniowym mogą być ewidencjonowane na kontach, na których ujmowane są operacje według podziałek klasyfikacji budżetowej,

3) plan kont dla budżetu państwa może być uzupełniony o dodatkowe konta,

4) ponoszone koszty działalności podstawowej mogą być ujmowane tylko na kontach zespołu 5 „Koszty według typów działalności i ich rozliczenie” z odpowiednim wyodrębnieniem na kontach analitycznych kosztów w układzie rodzajowym.

Czytaj także: Sprawozdawczość w operacjach finansowych JST (1)>>

Budżety jednostek samorządu terytorialnego

W planie kont dla budżetu JST nowe rozwiązania są następujące:

REKLAMA

● w wykazie kont budżetu nie występują konta: 137 „Rachunki środków funduszy pomocowych”, 138 „Rachunki środków na prefinansowanie”, 227 „Rozliczenie dochodów ze środków funduszy pomocowych”, 228 „Rozliczenie wydatków ze środków funduszy pomocowych”, 268 „Zobowiązania z tytułu prefinansowania”, 907 „Dochody z funduszy pomocowych”, 908 „Wydatki z funduszy pomocowych”, 967 „Fundusze pomocowe”, służące do ewidencji operacji budżetu z udziałem środków pomocowych oraz konto 139 „Inne rachunki bankowe”;

● wprowadzono nowe konto 135 „Rachunek środków na niewygasające wydatki”, służące do ewidencji operacji pieniężnych związanych z realizacją planu wydatków niewygasających;

REKLAMA

● wprowadzonobardziej szczegółowy opis konta 909 „Rozliczenia międzyokresowe”, precyzujący, że ujmuje się na nim w szczególności koszty stanowiące wydatki przyszłych okresów (np. odsetki od zaciągniętych kredytów i pożyczek, w korespondencji z kontami 134 lub 260) oraz przychody finansowe stanowiące dochody przyszłych okresów (np.: subwencje i dotacje przekazane w grudniu dotyczące następnego roku budżetowego);

● istotnie ulega zmianie zakres ujmowania zdarzeń, mimo nieznacznych zmian w opisie kont: 901 „Dochody budżetu” (włączenie dochodów ze środków pomocowych), 902 „Wydatki budżetowe” (wydatki realizowane z kredytu uruchomianego w formie realizacji zleceń płatniczych są ujmowane na tym koncie, w korespondencji z kontem 134, a wydatki księgowane na podstawie Rb-28S obejmują również wydatki finansowane ze środków funduszy pomocowych) i 962 „Wynik na pozostałych operacjach” (na koncie tym są ujmowane wszystkie pozostałe operacje niekasowe, w tym również operacje związane z realizacją projektów z udziałem środków pomocowych ewidencjonowanych dotychczas na koncie 967 „Fundusze pomocowe”;

● dotychczasowe konto 960 „Skumulowana nadwyżka lub niedobór na zasobach budżetu” otrzymało nową nazwę „Skumulowane wyniki budżetu”, a dotychczasową nazwę konta 961 „Niedobór lub nadwyżka budżetu” zastąpiono nazwą „Wynik wykonania budżetu”; wyniki budżetu ustalane na tych kontach obecnie mają zupełnie inny wymiar, mimo że są ustalane w drodze przeniesienia sald tych samych kont (901, 902 i 903 na konto 961, a na konto 960 – sald kont 961 i 962); dotychczas wyniki ustalane za pomocą kont 960 i 961 były ustalane z pominięciem operacji z udziałem środków pomocowych, a według nowych zasad pozwalają na ustalenie pełnych wyników budżetu.

Jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe

W planie kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych takie konta, jak: 136 „Rachunek państwowych funduszy celowych”, 137 „Rachunek środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi”, 138 „Rachunek środków europejskich”, 227 „Rozliczenie wydatków z budżetu środków europejskich”, 228 „Rozliczenie środków pochodzących ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi” i 853 „Fundusze celowe” – występują wyłącznie w państwowych jednostkach budżetowych.

W nowym rozporządzeniu znacząco rozszerzono wykaz kont zespołu 4 „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie”, dostosowując go do potrzeb sporządzania rachunku zysków i strat (wariant porównawczy). Dotychczasowe konto 400 „Koszty według rodzajów i ich rozliczenie” zostało podzielone na konta:

● 401 „Zużycie materiałów i energii”,

● 402 „Usługi obce”,

● 403 „Podatki i opłaty”,

● 404 „Wynagrodzenia”,

● 405 „Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia”,

● 409 „Pozostałe koszty rodzajowe”,

– a dotychczasowe konto 401 „Amortyzacja” otrzymało numer 400.

Nowe konta wprowadzono do wykazu kont zespołu 7 „Przychody, dochody i koszty”. W wykazie tym dokonano rozdzielenia dotychczasowego konta 750 „Przychody i koszty finansowe” na konta:

● 720 „Przychody z tytułu dochodów budżetowych”,

● 750 „Przychody finansowe”,

● 751 „Koszty finansowe”.

Dokonano również podziału konta 760 „Pozostałe przychody i koszty” na konta:

● 760 „Pozostałe przychody operacyjne”,

● 761 „Pozostałe koszty operacyjne”.

Ponadto do zespołu 7 dodano konta 770 „Zyski nadzwyczajne” i 771 „Straty nadzwyczajne”, które wyłączono z dotychczasowego konta 860 „Straty i zyski nadzwyczajne oraz wynik finansowy”. Aktualnie wśród kont zespołu 7 nie występuje dotychczasowe konto 761 „Pokrycie amortyzacji”.

W zespole 8 „Fundusze, rezerwy i wynik finansowy” konto 810 obecnie nosi nazwę „Dotacje budżetowe, płatności z budżetu środków europejskich oraz środki z budżetu na inwestycje”, a zakres stosowania kont 820 „Rozliczenie wyniku finansowego” i 870 „Podatki i obowiązkowe rozliczenia z budżetem obciążające wynik finansowy” będzie się ograniczał do samorządowych zakładów budżetowych.

W zespole 2 „Rozrachunki i roszczenia” istotnym zmianom ulegają zasady funkcjonowania kont 221 „Należności z tytułu dochodów budżetowych”, 226 „Długoterminowe należności budżetowe” i 290 „Odpisy aktualizujące należności”. Należy podkreślić, że aktualnie z ewidencji na koncie 290 zostały wyłączone niewpłacone odsetki od należności.

Czytaj także: Sprawozdawczość w operacjach finansowych JST (2)>>

Sprawozdawczość finansowa

Nowe rozporządzenie w sprawie rachunkowości wprowadza obowiązek sporządzania sprawozdania finansowego składającego się z:

● bilansu z wykonania budżetu JST,

● łącznego bilansu obejmującego dane wynikające z bilansów samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, zawierającego informacje w zakresie ustalonym w załączniku nr 5 do rozporządzenia,

● łącznego rachunku zysków i strat obejmującego dane wynikające z rachunków zysków i strat samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, zawierającego informacje w zakresie ustalonym w załączniku nr 7 do rozporządzenia,

● łącznego zestawienia zmian w funduszu obejmującego dane wynikające z zestawień zmian w funduszu samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, zawierającego informacje w zakresie ustalonym w załączniku nr 8 do rozporządzenia.

W tym sprawozdaniu finansowym należy dokonać odpowiednich wyłączeń wzajemnych rozliczeń między jednostkami.

W związku ze zmianą w planach kont zmianie ulega również układ informacji zamieszczanych w sprawozdaniach finansowych. W szczególności dotyczy to informacji zamieszczanych w bilansie z wykonania budżetu (aktywa budżetu netto), w rachunku zysków i strat oraz w zestawieniu zmian w funduszu.

Podstawy prawne

•  Ustawa z 27 sierpnia 2010 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 123, poz. 835)

•  Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 75, poz. 473)

•  Rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. nr 128, poz. 861)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Premier Tusk: w rządzie po rekonstrukcji będą wyłącznie przyzwoici ludzie

Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił w dniu 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

Nowe standardy żywienia w szpitalach 2025: Ministerstwo Zdrowia wprowadza obowiązkowe diety dla pacjentów [PROJEKT]

Ministerstwo Zdrowia przedstawiło projekt rozporządzenia, które ma ujednolicić standardy żywienia pacjentów w szpitalach. Zmiany mają zagwarantować zdrowe, zbilansowane i dostosowane do stanu zdrowia posiłki, a także zwiększyć transparentność i jakość usług cateringowych w placówkach medycznych.

REKLAMA

Pogoda. Gwałtowne burze w dziewięciu województwach. Ostrzeżenia RCB

Na terenie dziewięciu województw można spodziewać się gwałtownych burz. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa już wysłało alerty.

Podwyżki w ochronie zdrowia: Ministra Izabela Leszczyna ogłosiła już decyzję

Podwyżki w ochronie zdrowia już na horyzoncie. "W ciągu najbliższych 12 miesięcy do podmiotów leczniczych trafi dodatkowo blisko 18 mld zł m.in. na sfinansowanie lipcowych podwyżek płac minimalnych w ochronie zdrowia" - tak poinformowała ministra zdrowia Izabela Leszczyna.

Polska mówi "nie" umowie UE–Mercosur. Minister Siekierski: Rolnictwo nie może być kartą przetargową

Minister rolnictwa Czesław Siekierski stanowczo sprzeciwił się obecnemu kształtowi umowy handlowej między Unią Europejską a krajami Mercosur. Jak podkreślił, Polska nie zgadza się na ustępstwa w sektorze rolnym, które miałyby być ceną za korzyści w innych branżach. Wskazał m.in. na zbyt wysokie kontyngenty na mięso oraz brak odpowiednich mechanizmów ochronnych dla europejskich rolników.

Bioodpady z potencjałem. W 2026 r. mogą przyjść długo oczekiwane zmiany w prawie [WYWIAD]

Choć legislacja koncentruje się dziś głównie na tworzywach sztucznych, sektor bioodpadów czeka na własną, systemową rewolucję. Eksperci są zgodni: czas na normy jakości nawozów z odpadów i impuls inwestycyjny dla fermentacji kuchennych resztek.

REKLAMA

Forum Liderów PPP z Wielkim Medalem Senatu. Dziesięć lat promocji partnerstwa publiczno-prywatnego

Jubileuszowa, dziesiąta edycja Forum Liderów PPP, która odbyła się w Warszawie, stała się okazją do podsumowania dekady promocji partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce. Gościem honorowym wydarzenia był senator Adam Szejnfeld – inicjator jednej z najbardziej nowoczesnych ustaw o PPP w Europie. Z jego inicjatywy, przy poparciu senatorów zaangażowanych w rozwój PPP, Senat Rzeczypospolitej Polskiej uhonorował Forum Wielkim Medalem Senatu. Wyróżnienie odebrała prezes Kamila Król, doceniona za wieloletnie zaangażowanie w popularyzację idei partnerstwa publicznego i prywatnego oraz skuteczne wdrażanie przepisów ustawy o PPP.

PPP rośnie w siłę. Podsumowanie X Forum Liderów PPP

„Przyszłość PPP w Polsce” była tematem przewodnim jubileuszowej, dziesiątej edycji Forum Liderów PPP, która odbyła się 16 czerwca 2025 roku w Warszawie. W wydarzeniu wzięli udział przedstawiciele administracji rządowej i samorządowej, parlamentarzyści, eksperci, instytucje finansujące, partnerzy prywatni oraz promotorzy projektów realizowanych w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Wśród gości znaleźli się m.in. wicemarszałek Senatu Maciej Żywno, senatorowie Joanna Sekuła i Adam Szejnfeld, a także praktycy rynku PPP z Polski i Europy.

REKLAMA