REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Objęcie funkcji przez samorządowców po wyborach

Jarosław Żarowski

REKLAMA

Samorządowcy wybrani w powszechnych wyborach, aby rozpocząć wykonywanie funkcji, muszą złożyć ślubowanie. Niektórzy radni pracujący w samorządowych instytucjach mają obowiązek wcześniej złożyć wniosek o urlop bezpłatny.

Radni uzyskują mandat, gdy następuje ogłoszenie wyników wyborów. Podobnie jest w przypadku wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (dalej: wójtów).

REKLAMA

REKLAMA

Jednak aby rozpocząć wykonywanie zadań, samorządowcy muszą złożyć ślubowanie. Do tego czasu mandaty radnych i wójtów pozostają de facto w zawieszeniu. Nie mają uprawnień przysługujących radnym czy wójtom, nie wykonują ich obowiązków.

Ślubowanie radnego

Radny powinien złożyć ślubowanie na pierwszej sesji nowo wybranej rady lub sejmiku, jeżeli jest na niej obecny. Wynika to pośrednio z przepisów regulujących ślubowanie radnych (art. 23a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym; dalej: ustawa o samorządzie gminnym, art. 20 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym; dalej: ustawa o samorządzie powiatowym i art. 22 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa; dalej: ustawa o samorządzie województwa). Stanowią one, że radni nieobecni na pierwszej sesji rady lub sejmiku składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

Radni gmin muszą ślubować w ten sposób, że po odczytaniu roty wywoływani kolejni radni powstają i wypowiadają słowo „ślubuję”, mogą też dodać „Tak mi dopomóż Bóg”. W przypadku radnych powiatów i województw przepisy nie regulują sposobu ślubowania.

REKLAMA

Pierwszą sesję nowo wybranej rady lub sejmiku powinien zwołać przewodniczący rady (sejmiku) poprzedniej kadencji na dzień przypadający w ciągu siedmiu dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju. Jeżeli tego nie uczyni, sesję zwołuje komisarz wyborczy na dzień przypadający w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników (art. 20 ustawy o samorządzie gminnym, art. 15 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 21 ustawy o samorządzie województwa). Termin siedmiu dni na zwołanie pierwszych sesji nowo wybranych rad należy liczyć od dnia ogłoszenia obwieszczenia Państwowej Komisji Wyborczej (dalej: PKW) w Dzienniku Ustaw o zbiorczych wynikach wyborów do rad na obszarze kraju (wyjaśnienia PKW z 15 listopada 2006 r. dotyczące zwołania pierwszych sesji rad wybranych w wyborach przeprowadzonych 12 listopada 2006 r., pismo nr ZPOW 703-328/06).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Radny pracownikiem firmy>>

Ślubowanie wójta

Ślubowanie wójta odbywa się na sesji rady gminy. Sesję powinien zwołać przewodniczący rady na dzień przypadający w ciągu siedmiu dni od ogłoszenia wyniku wyborów wójta (art. 29a ustawy o samorządzie gminnym). Jeżeli tego nie uczyni, sesję zwołuje komisarz wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyniku wyborów.

Bieg siedmiodniowego terminu w tym przypadku rozpoczyna się od dnia ogłoszenia, po drugiej turze wyborów, obwieszczenia PKW w Dzienniku Ustaw o zbiorczych wynikach wyborów wójtów na terenie całego kraju. Jeżeli w gminie doszłoby do przesunięcia drugiej tury wyborów o dwa tygodnie, termin siedmiu dni rozpoczyna się od dnia ogłoszenia uzupełnienia do obwieszczenia PKW w Dzienniku Ustaw o wynikach wyborów wójta (wyjaśnienia PKW z 20 listopada 2006 r. dotyczące terminu na składanie wniosków o urlop bezpłatny oraz trybu postępowania i ogłaszania wyników wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast w sytuacji odroczenia ponownego głosowania o dalszych 14 dni, pismo nr ZPOW 703-340/06).

W art. 29a ustawy o samorządzie gminnym określono treść ślubowania wójta. Nie został natomiast uregulowany sposób ślubowania.

Urlop bezpłatny dla radnego

Radny, który przed uzyskaniem mandatu wykonywał pracę w ramach stosunku pracy w urzędzie gminy, starostwie powiatu lub urzędzie marszałkowskim województwa, w którym uzyskał mandat, ma obowiązek złożyć wniosek o urlop bezpłatny.

Wymóg taki dotyczy też nowo wybranego radnego:

● gminy – wykonującego funkcję kierownika lub zastępcy kierownika w jednostce organizacyjnej tej gminy,

● powiatu – pełniącego funkcję kierownika jednostki organizacyjnej tego powiatu,

● województwa – zatrudnionego na stanowisku kierownika wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej w tym województwie (art. 24b ustawy o samorządzie gminnym, art. 24 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 26 ustawy o samorządzie województwa).

Wniosek o urlop bezpłatny należy złożyć w terminie siedmiu dni od dnia ogłoszenia wyniku wyborów przez właściwy organ wyborczy i jednocześnie przed złożeniem ślubowania. Według PKW termin siedmiu dni powinien być liczony od dnia ogłoszenia obwieszczenia PKW w Dzienniku Ustaw o zbiorczych wynikach wyborów do rad na obszarze kraju (wyjaśnienia PKW z 20 listopada 2006 r. dotyczące terminu na składanie wniosków o urlop bezpłatny oraz trybu postępowania i ogłaszania wyników wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast w sytuacji odroczenia ponownego głosowania o dalszych 14 dni, pismo nr ZPOW 703-340/06).

Pracodawca ma obowiązek udzielić takiego urlopu na okres sprawowania mandatu radnego, a radnemu gminy i województwa, także przez 3 miesiące po jego wygaśnięciu.

PRZYKŁAD

Pan Marian tuż po wyborach, w których zdobył mandat radnego gminy, przed pierwszą sesją rady wyjechał do pracy za granicą na pół roku. Przez ten czas nie będzie uczestniczył w sesjach rady. Czy dopiero za pół roku może zacząć wykonywać mandat radnego?

Tak. Przepisy nie określają, po jakim czasie od wyborów radny musi zacząć brać udział w sesjach rady. Ważne jest, aby złożył ślubowanie na pierwszej sesji, na której był obecny.

Czytaj także: Ile powinny wynosić wynagrodzenia w samorządzie i diety radnych w 2010 roku>>

Z orzecznictwa

Aby ocenić, czy zachowanie radnych powiatu odpowiadało wymogom „złożenia ślubowania” należy zastanowić się nad istotą ślubowania. Ślubowanie radnego to oświadczenie wiedzy i woli zainteresowanego, z którego wynika, że znane mu są obowiązki związane z funkcją radnego i że wykonania tych obowiązków się podejmuje. W konsekwencji uznać należy, iż ślubowanie jest skuteczne, jeżeli zostało złożone w taki sposób (w takich okolicznościach), że wiadomym dla innych radnych jest, iż składający ślubowanie zna treść jego roty i oświadcza, że roty tej będzie przestrzegał.

W sytuacji, gdy rota została wcześniej odczytana przez sześciu radnych, złożenie ślubowania przez pozostałych radnych, w taki sposób, że mając „przed sobą” tekst ślubowania składali oświadczenie: „ślubuję”, z dodatkiem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”, odpowiada wymogom istoty ślubowania.

Wyrok WSA w Białymstoku z 19 kwietnia 2007 r., sygn. akt II SA/Bk 204/07

Z orzecznictwa

Zakaz łączenia funkcji radnego powiatu z zatrudnieniem na stanowisku kierownika powiatowej jednostki organizacyjnej obejmuje również zatrudnienie na innej podstawie niż stosunek pracy (np. na podstawie kontraktu menedżerskiego). Zobowiązanie radnego do złożenia wniosku o urlop bezpłatny obejmuje także wniosek radnego menedżera kierującego jednostką organizacyjną powiatu o wyrażenie zgody na zaprzestanie kierowania tą jednostką w okresie pełnienia funkcji radnego. W praktyce oznaczałoby to najczęściej rozwiązanie kontraktu menedżerskiego.

Wyrok NSA z 7 kwietnia 2000 r., sygn. akt II SA 2253/99

Podstawy prawne

•  Ustawa z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (j.t. Dz.U. z 2010 r. nr 176, poz. 1191)

•  Ustawa z 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (j.t. Dz.U. z 2010 r. nr 176, poz. 1190)

•  Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1592; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 106, poz. 675)

•  Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1590; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 106, poz. 675)

•  Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 106, poz. 675)

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

REKLAMA

Wiele osób o tym nie wie, a to szczególny dzień - specjalny komunikat Prezydenta RP z okazji 21 listopada [co to za dzień?]

21 listopada, w Dniu Pracownika Socjalnego, na stronie Prezydenta RP pojawiły się życzenia skierowane do ludzi, którzy na co dzień mierzą się z najtrudniejszymi ludzkimi historiami. Między wierszami widać opowieść o 35 latach polskiej pomocy społecznej, o roli samorządów – i o tym, że ci, którzy pomagają innym, sami coraz częściej potrzebują wsparcia.

Plan ogólny uchwaliły tylko 2 gminy. Do kiedy trzeba zdążyć

Tylko 2 gminy uchwaliły plan ogólny. Ile gmin zdąży przygotować plany ogólne do 1 lipca 2026 roku? Z czym wiąże się uchwalenie planów ogólnych i dlaczego to takie ważne?

Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

REKLAMA

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA