REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Objęcie funkcji przez samorządowców po wyborach

Jarosław Żarowski

REKLAMA

Samorządowcy wybrani w powszechnych wyborach, aby rozpocząć wykonywanie funkcji, muszą złożyć ślubowanie. Niektórzy radni pracujący w samorządowych instytucjach mają obowiązek wcześniej złożyć wniosek o urlop bezpłatny.

Radni uzyskują mandat, gdy następuje ogłoszenie wyników wyborów. Podobnie jest w przypadku wójtów, burmistrzów i prezydentów miast (dalej: wójtów).

REKLAMA

Jednak aby rozpocząć wykonywanie zadań, samorządowcy muszą złożyć ślubowanie. Do tego czasu mandaty radnych i wójtów pozostają de facto w zawieszeniu. Nie mają uprawnień przysługujących radnym czy wójtom, nie wykonują ich obowiązków.

Ślubowanie radnego

REKLAMA

Radny powinien złożyć ślubowanie na pierwszej sesji nowo wybranej rady lub sejmiku, jeżeli jest na niej obecny. Wynika to pośrednio z przepisów regulujących ślubowanie radnych (art. 23a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym; dalej: ustawa o samorządzie gminnym, art. 20 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym; dalej: ustawa o samorządzie powiatowym i art. 22 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa; dalej: ustawa o samorządzie województwa). Stanowią one, że radni nieobecni na pierwszej sesji rady lub sejmiku składają ślubowanie na pierwszej sesji, na której są obecni.

Radni gmin muszą ślubować w ten sposób, że po odczytaniu roty wywoływani kolejni radni powstają i wypowiadają słowo „ślubuję”, mogą też dodać „Tak mi dopomóż Bóg”. W przypadku radnych powiatów i województw przepisy nie regulują sposobu ślubowania.

Pierwszą sesję nowo wybranej rady lub sejmiku powinien zwołać przewodniczący rady (sejmiku) poprzedniej kadencji na dzień przypadający w ciągu siedmiu dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników wyborów do rad na obszarze całego kraju. Jeżeli tego nie uczyni, sesję zwołuje komisarz wyborczy na dzień przypadający w ciągu 21 dni po ogłoszeniu zbiorczych wyników (art. 20 ustawy o samorządzie gminnym, art. 15 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 21 ustawy o samorządzie województwa). Termin siedmiu dni na zwołanie pierwszych sesji nowo wybranych rad należy liczyć od dnia ogłoszenia obwieszczenia Państwowej Komisji Wyborczej (dalej: PKW) w Dzienniku Ustaw o zbiorczych wynikach wyborów do rad na obszarze kraju (wyjaśnienia PKW z 15 listopada 2006 r. dotyczące zwołania pierwszych sesji rad wybranych w wyborach przeprowadzonych 12 listopada 2006 r., pismo nr ZPOW 703-328/06).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Radny pracownikiem firmy>>

Ślubowanie wójta

Ślubowanie wójta odbywa się na sesji rady gminy. Sesję powinien zwołać przewodniczący rady na dzień przypadający w ciągu siedmiu dni od ogłoszenia wyniku wyborów wójta (art. 29a ustawy o samorządzie gminnym). Jeżeli tego nie uczyni, sesję zwołuje komisarz wyborczy w ciągu 21 dni po ogłoszeniu wyniku wyborów.

Bieg siedmiodniowego terminu w tym przypadku rozpoczyna się od dnia ogłoszenia, po drugiej turze wyborów, obwieszczenia PKW w Dzienniku Ustaw o zbiorczych wynikach wyborów wójtów na terenie całego kraju. Jeżeli w gminie doszłoby do przesunięcia drugiej tury wyborów o dwa tygodnie, termin siedmiu dni rozpoczyna się od dnia ogłoszenia uzupełnienia do obwieszczenia PKW w Dzienniku Ustaw o wynikach wyborów wójta (wyjaśnienia PKW z 20 listopada 2006 r. dotyczące terminu na składanie wniosków o urlop bezpłatny oraz trybu postępowania i ogłaszania wyników wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast w sytuacji odroczenia ponownego głosowania o dalszych 14 dni, pismo nr ZPOW 703-340/06).

W art. 29a ustawy o samorządzie gminnym określono treść ślubowania wójta. Nie został natomiast uregulowany sposób ślubowania.

Urlop bezpłatny dla radnego

Radny, który przed uzyskaniem mandatu wykonywał pracę w ramach stosunku pracy w urzędzie gminy, starostwie powiatu lub urzędzie marszałkowskim województwa, w którym uzyskał mandat, ma obowiązek złożyć wniosek o urlop bezpłatny.

Wymóg taki dotyczy też nowo wybranego radnego:

● gminy – wykonującego funkcję kierownika lub zastępcy kierownika w jednostce organizacyjnej tej gminy,

● powiatu – pełniącego funkcję kierownika jednostki organizacyjnej tego powiatu,

REKLAMA

● województwa – zatrudnionego na stanowisku kierownika wojewódzkiej samorządowej jednostki organizacyjnej w tym województwie (art. 24b ustawy o samorządzie gminnym, art. 24 ustawy o samorządzie powiatowym i art. 26 ustawy o samorządzie województwa).

Wniosek o urlop bezpłatny należy złożyć w terminie siedmiu dni od dnia ogłoszenia wyniku wyborów przez właściwy organ wyborczy i jednocześnie przed złożeniem ślubowania. Według PKW termin siedmiu dni powinien być liczony od dnia ogłoszenia obwieszczenia PKW w Dzienniku Ustaw o zbiorczych wynikach wyborów do rad na obszarze kraju (wyjaśnienia PKW z 20 listopada 2006 r. dotyczące terminu na składanie wniosków o urlop bezpłatny oraz trybu postępowania i ogłaszania wyników wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast w sytuacji odroczenia ponownego głosowania o dalszych 14 dni, pismo nr ZPOW 703-340/06).

Pracodawca ma obowiązek udzielić takiego urlopu na okres sprawowania mandatu radnego, a radnemu gminy i województwa, także przez 3 miesiące po jego wygaśnięciu.

PRZYKŁAD

Pan Marian tuż po wyborach, w których zdobył mandat radnego gminy, przed pierwszą sesją rady wyjechał do pracy za granicą na pół roku. Przez ten czas nie będzie uczestniczył w sesjach rady. Czy dopiero za pół roku może zacząć wykonywać mandat radnego?

Tak. Przepisy nie określają, po jakim czasie od wyborów radny musi zacząć brać udział w sesjach rady. Ważne jest, aby złożył ślubowanie na pierwszej sesji, na której był obecny.

Czytaj także: Ile powinny wynosić wynagrodzenia w samorządzie i diety radnych w 2010 roku>>

Z orzecznictwa

Aby ocenić, czy zachowanie radnych powiatu odpowiadało wymogom „złożenia ślubowania” należy zastanowić się nad istotą ślubowania. Ślubowanie radnego to oświadczenie wiedzy i woli zainteresowanego, z którego wynika, że znane mu są obowiązki związane z funkcją radnego i że wykonania tych obowiązków się podejmuje. W konsekwencji uznać należy, iż ślubowanie jest skuteczne, jeżeli zostało złożone w taki sposób (w takich okolicznościach), że wiadomym dla innych radnych jest, iż składający ślubowanie zna treść jego roty i oświadcza, że roty tej będzie przestrzegał.

W sytuacji, gdy rota została wcześniej odczytana przez sześciu radnych, złożenie ślubowania przez pozostałych radnych, w taki sposób, że mając „przed sobą” tekst ślubowania składali oświadczenie: „ślubuję”, z dodatkiem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”, odpowiada wymogom istoty ślubowania.

Wyrok WSA w Białymstoku z 19 kwietnia 2007 r., sygn. akt II SA/Bk 204/07

Z orzecznictwa

Zakaz łączenia funkcji radnego powiatu z zatrudnieniem na stanowisku kierownika powiatowej jednostki organizacyjnej obejmuje również zatrudnienie na innej podstawie niż stosunek pracy (np. na podstawie kontraktu menedżerskiego). Zobowiązanie radnego do złożenia wniosku o urlop bezpłatny obejmuje także wniosek radnego menedżera kierującego jednostką organizacyjną powiatu o wyrażenie zgody na zaprzestanie kierowania tą jednostką w okresie pełnienia funkcji radnego. W praktyce oznaczałoby to najczęściej rozwiązanie kontraktu menedżerskiego.

Wyrok NSA z 7 kwietnia 2000 r., sygn. akt II SA 2253/99

Podstawy prawne

•  Ustawa z 20 czerwca 2002 r. o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta (j.t. Dz.U. z 2010 r. nr 176, poz. 1191)

•  Ustawa z 16 lipca 1998 r. – Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (j.t. Dz.U. z 2010 r. nr 176, poz. 1190)

•  Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1592; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 106, poz. 675)

•  Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1590; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 106, poz. 675)

•  Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 106, poz. 675)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Idą Święta. Jak rozliczyć wynagrodzenie nauczyciela w okresie między Świętami? Urząd wyjaśnia

Na pytanie o rozliczenie godzin ponadwymiarowych za okres przerwy świątecznej odpowiedziała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Brak jest bowiem podstaw dla twierdzenia, że w okresie przerwy świątecznej w realizacji zajęć, ustalonej odgórnie przepisami prawa powszechnie obowiązującego (rozporządzeniem w sprawie organizacji roku szkolnego) nauczyciel pozostawał w gotowości do wykonywania pracy, bowiem w okresie jej trwania nie są realizowane zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, a co za tym idzie nie zaistniała realna możliwość do świadczenia pracy. Nie można więc przyjąć, że nauczyciel mógł wyrażać gotowość do świadczenia pracy a niemożność jej wykonania spowodowana została przez pracodawcę.

Premier D. Tusk i min. edukacji B. Nowacka. Podwyżki pensji nauczycieli bez udziału polityków

Mają to być „podwyżki stabilne i niezależne od jakiejkolwiek władzy”. Prawdopodobnie szefowa MEN zapowiedziała wdrożenie rozwiązań podobnych do tych ze słynnego projektu obywatelskiej nowelizacji Karty Nauczyciela - według projektu (prace trwają w Sejmie) wynagrodzenie nauczycieli ma być powiązane z bieżącymi podawanymi przez GUS danymi o wysokości przeciętnego wynagrodzenia w Polsce. Jest kilka miar tego wynagrodzenia, a cały system zależy od tego, jaką Sejm przyjmie relację procentową między wynagrodzeniem przeciętnym w gospodarce (według GUS) a pensją nauczyciela dyplomowanego (100%?, 90%, 80%). 

Samorządy: Strefy płatnego parkowania w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców

Miasta liczące mniej niż 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy płatnego parkowania – taką zmianę przepisów proponują posłowie. Jeśli zmiana wejdzie w życie, to samorządy będą mogły ustalić wyższe opłaty za parkowanie w centrum miejscowości.

Rząd i nauczyciele: W grudniu o losie 14 postulatów ZNP z 2024 r. Czy i co będzie zrealizowane w 2025 r.?

W grudniu 2024 r. zespół do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli zbierze prace z grup roboczych i opracuje harmonogram wdrożenia zmian w przepisach ważnych dla nauczycieli. Wszystko prawdopodobnie w 2025 r. i latach kolejnych.

REKLAMA

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o zmianach

System kaucyjny od 1 października 2025 r. Ekspert pozytywnie o poprawkach przyjętych przez podkomisję nadzwyczajną dotyczącą nowelizacji ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. Chodzi m.in. o wyłączenie z systemu kaucyjnego opakowań mleka i produktów mlecznych.

W Tatrach ratownicy ogłosili zagrożenie lawinowe pierwszego stopnia

Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego ogłosili w czwartek ratownicy TOPR. Obowiązuje od wysokości 1800 m n.p.m. Mogą samoistnie schodzić małe i średnie lawiny. 

Będą pieniądze na budowę i przystosowanie schronów. Nawet 6 mld zł rocznie

Szef MSWiA Tomasz Siemoniak poinformował, że ok. 6 mld zł rocznie będzie przeznaczonych na budowę i przystosowanie schronów w samorządach. Niebawem na ten cel zostanie przekazanych 0,15 pkt proc. PKB.

Znów rekord odprawionych pasażerów z Lotniska Chopina. Dokąd latamy najczęściej?

W ciągu 10 miesięcy Lotnisko Chopina odprawiło ponad 18 mln pasażerów. Tylko w październiku Okęcie odprawiło blisko 1,9 mln podróżnych. Najwięcej osób podróżowało w niedzielę, 6 października – 68 tys. 883.

REKLAMA

Rośnie liczba ubezpieczonych cudzoziemców. Na koniec października było ich 1 mln 191 tys. [Dane ZUS]

Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował o wzroście liczby ubezpieczonych cudzoziemców. Jak wynika z najnowszych danych ZUS, na koniec października 2024 r. do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 191 tys. cudzoziemców.

MEN: Jest 27 000 nauczycieli religii. 45% poradzi sobie z ograniczeniem godzin religii z 2 do 1 tygodniowo [Wykaz]

MEN podał informacje o liczbie katechetów w Polsce (w tym liczbę katechetów mających uprawnienia do nauki innego przedmiotu). Przeszło 27 000 nauczycieli wiąże swoje zajęcia zawodowe z nauczaniem religii. I taka jest liczba osób, które z niepokojem czekają na ostateczny kształt lekcji religii. Czy min. Barbarze Nowackiej uda się redukcja liczby godzin religii z 2 do 1 tygodniowo? Czy za drugą godzinę odbywającą się np. w salkach katechetycznych rząd wypłaci wynagrodzenia katechetom? Na ogólną liczbą 27 000 katechetów uczyć innego przedmiotu niż religia może 12 304 nauczycieli. 

REKLAMA