REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bez ograniczeń w zaciąganiu zobowiązań przez jednostki sektora finansów publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Michalska

REKLAMA

Od początku bieżącego roku obowiązuje Rozporządzenie Rady Ministrów z 17.12.2010 r. w sprawie przypadków, w których nie stosuje się ograniczeń dotyczących zaciągania niektórych zobowiązań finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa.

Rozporządzenie w sprawie przypadków, w których nie stosuje się ograniczeń dotyczących zaciągania niektórych zobowiązań finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa (Dz.U. z 2010 r. Nr 250, poz. 1678), ma swą podstawę prawną w art. 93 ust. 2 ustawy z 27.8.2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240, ze zm., dalej FinPublU).

REKLAMA

REKLAMA

Przedmiotowe rozporządzenie zanim weszło w życie w dniu 1.1.2011 r. było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z 27.6.2006 r. o takim samym tytule (DZ.U. z 2006 Nr 112, poz. 757). Rozporządzenie poprzedzające straciło moc zgodnie z art. 119 ust. 1 ustawy z 27.8.2009 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych.

Celem rozporządzenia jest określenie przypadków, w których nie mają zastosowania ograniczenia w zakresie zaciągania niektórych zobowiązań finansowych przez jednostki sektora finansów publicznych określone w art. 93 ust. 1 FinPublU.

Zgodnie z powyższą regulacją jednostki sektora finansów publicznych, z wyjątkiem Skarbu Państwa, nie mogą zaciągać pożyczek lub kredytów, emitować papierów wartościowych oraz udzielać poręczeń lub gwarancji, których wartość nominalna należna do zapłaty w dniu wymagalności, wyrażona w złotych, nie została ustalona w dniu zawierania transakcji. W praktyce ogranicza to możliwości jednostek sektora finansów publicznych odnośnie zaciągania zobowiązań w walutach obcych, czy to w formie kredytów i pożyczek, czy też w drodze emisji obligacji.

REKLAMA

Przypadki, w których nie mają zastosowania ww. ograniczenia zostały podzielone ze względu na rodzaj tytułu dłużnego, tj. kredyty i pożyczki oraz dłużne papiery wartościowe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z przepisami zawartymi w przedmiotowym rozporządzeniu, jednostki sektora finansów publicznych mogą zaciągać kredyty lub pożyczki w walutach obcych pod warunkiem, że środki finansowe pochodzić będą:

1)    z międzynarodowych instytucji finansowych, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem lub z którymi podpisała umowę o współpracę (Takimi Instytucjami sdla przykładu są Europejski Bank Inwestycyjny, Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju, tj. Bank Światowy, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Bank Rozwoju Rady Europy),

2)    z linii kredytowych banków, którym zostały udostępnione środki finansowe przez ww. instytucje,

3)    od osób prawnych, które zostały utworzone w drodze ustawy, ze środków pochodzących z linii kredytowych, które zostały udostępnione przez ww. instytucje,

4)    od rządów lub instytucji rządowych państw obcych, na mocy porozumień zawieranych przez Radę Ministrów z właściwym rządem lub instytucją rządową.

Czytaj także: Klasyfikacja tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego>>

Ograniczenia nie dotyczą również pożyczek lub kredytów, które zostały:

1)    objęte poręczeniem lub gwarancją Skarbu Państwa lub podmiotów wymienionych w punktach 1 i 4,

2)    zaciągnięte w celu współfinansowania przedsięwzięcia, którego jednym ze źródeł finansowania są środki uzyskane w wyniku zaciągnięcia zobowiązania objętego poręczeniem lub gwarancją Skarbu Państwa, lub podmiotów wymienionych w punktach 1 i 4,

3)    przeznaczone na pokrycie zobowiązań powstałych w wyniku obowiązku zwrotu środków w związku z niewypełnieniem warunków zawartych w umowie, na podstawie której zostały otrzymane od podmiotów, wymienionych w punktach 1 i 4, oraz instytucji, których organem założycielskim jest Unia Europejska, w szczególności ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.

W zakresie emisji obligacji, których nie dotyczą ograniczenia, ustawodawca stawia następujące warunki:

1. Emisja obligacji na międzynarodowych rynkach kapitałowych musi mieć okres do wykupu dłuższy niż rok.

2. Tak jak w akcie wykonawczym z roku 2006, emitent jest zobowiązany do uzyskania oceny wiarygodności kredytowej (ratingu) na poziomie inwestycyjnym. Rating musi być przyznany przez agencję ratingową uznaną na rynku kapitałowym, na którym ma być realizowana emisja, tj. agencję spełniającą w szczególności wysokie standardy jakościowe oraz stosującej powszechnie obowiązujące praktyki w zakresie tego rodzaju działalności.

Do takich agencji mogą być zaliczane m.in. Fitch Ratings Ltd., Moody’s Investors Service Inc., Standard and Poor’s Co., bądź inne uznane agencje funkcjonujące na rynku europejskim lub międzynarodowym. Oznacza to, odstąpienie od dotychczasowej zasady, że to minister właściwy do spraw finansów publicznych (obecnie Minister Finansów) wskazuje jednostce sektora finansów publicznych agencję ratingową, której wysoka ocena zwalniałaby z ograniczeń ustawowych.

Na tym niestety nie kończą się warunki. Zobowiązania finansowe, którym będzie przysługiwać zwolnienie muszą być zaciągane na określone w rozporządzeniu cele. Przede wszystkim na finansowanie wydatków inwestycyjnych nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach jednostki samorządu terytorialnego lub przychodach innych jednostek sektora finansów publicznych. Ale również, co jest nową jakością tego rozporządzenia, umożliwiono zastosowanie zwolnienia do zobowiązań, zaciąganych na spłatę uprzednio zaciągniętych zobowiązań w walutach obcych z tytułu emisji papierów wartościowych lub zaciągniętych pożyczek i kredytów. Jest to zmiana bardzo istotna z punktu widzenia zarządzającego długiem. Możliwość refinansowania zapadających zobowiązań walutowych, nowymi daje możliwość elastycznego podejścia do zaciągania zobowiązań i racjonalnego kształtowania się relacji koszt-ryzyko.

Niestety przedmiotowym zwolnieniem, w dalszym ciągu, nie będą objęte zobowiązania finansowe nominowane w walutach obcych, które jednostka sektora finansów publicznych zaciągnęłaby na pokrycie występującego w ciągu roku niedoboru budżetowego.

Czytaj także: Zmiany w klasyfikacji budżetowej>>

Małgorzata Michalska

samorzad.infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SOR: Byłem sam w szpitalu. Na ekranie oczekiwanie na lekarza 3 godziny i 5 minut

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób bez dodatku pielęgnacyjnego [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. Niewidoma ma sprawne ręce i 61 punkty. Przez ręce zero świadczeń. O co chodzi? Przecież sama otwiera drzwi

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA