REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podróż członka zarządu jednostki

Joanna Nowicka

REKLAMA

Członek zarządu niebędący pracownikiem jednostki ma odbyć podróż związaną z załatwianiem spraw tej jednostki. Przepisy prawa pracy dotyczące podróży służbowych odnoszą się tylko do pracowników – czy zatem wypłacone członkowi zarządu w związku z tą podróżą diety, zwrot kosztów noclegów i innych wydatków będą kosztami podatkowymi jednostki?

Wydatki na rzecz osób wchodzących w skład zarządu jednostki, w tym zwrot kosztów delegacji, są kosztem uzyskania przychodu, jeżeli zostały w tym celu poniesione. Kwestie ewentualnych uprawnień do diet – podobnie jak do zwrotu np. kosztów podróży bądź noclegów członków władz statutowych osoby prawnej niebędących jej pracownikami – należy rozpatrywać na tle przepisów bądź postanowień regulaminów i statutów określających ich prawa i obowiązki. O ile postanowienia regulaminów i statutów przewidują zwrot należności z tytułu podróży osób niebędących pracownikami, pozostających w związku z realizacją zadań osoby prawnej, to powinny one również określać ich zakres bądź warunki zwrotu tych należności.

REKLAMA

REKLAMA

Przede wszystkim jednostka powinna móc udowodnić, że podróż miała związek z uzyskaniem przez nią przychodów. Przykładowo, taki związek nie występuje w przypadku ponoszenia przez jednostkę kosztów dojazdu prezesa zarządu z miejsca zamieszkania do siedziby jednostki oraz noclegów związanych z pobytem w siedzibie jednostki. Chodzi o sytuację, gdy z uchwały zgromadzenia wspólników wynika, że wydatki te nie stanowią dodatkowego wynagrodzenia prezesa zarządu i są pokrywane przez jednostkę na podstawie faktur, biletów itp. (zob. np. pismo Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z 1 marca 2004 r., sygn. PUS.I/423/18/2004).

Jeśli członek zarządu jednostki uda się w podróż własnym samochodem, a jednostka zwróci mu koszt tej podróży, to wydatek ten będzie kosztem podatkowym jednostki – jednak nie zawsze w pełnej wysokości. Do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się – zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: updop) – wydatków z tytułu kosztów używania, na potrzeby działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika – w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika oraz stawki za jeden kilometr przebiegu (określonej w odrębnych przepisach). Przebieg pojazdu musi być udokumentowany w specjalnej ewidencji (art. 16 ust. 5 updop). Przy czym do wydatków objętych limitem określonym w art. 16 ust. 1 pkt 51 updop zalicza się wszystkie wydatki ponoszone z tytułu używania do potrzeb działalności gospodarczej samochodu niestanowiącego własności podatnika – w tym także czynsz, ubezpieczenie, paliwo, części zamienne itp. (zob. np. wyrok WSA w Lublinie z 9 lipca 2008 r., sygn. akt I SA/Lu 186/08).

To samo dotyczy wykorzystywania pojazdu prywatnego w jazdach lokalnych. Jeśli jest to samochód osobowy, zwrot poniesionych przez członka zarządu wydatków jest kosztem podatkowym dla jednostki – do wysokości limitu wynikającego z ewidencji przebiegu pojazdu (takie same ograniczenia dotyczą również wydatków na rzecz pracowników – zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 30 updop).

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czytaj także: Koszty faktycznie poniesione na dojazdy do pracy>>

SŁOWNICZEK

Za samochód osobowy (do celów podatku dochodowego) uważa się obecnie pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z określonymi wyjątkami (art. 4a pkt 9 lit. a–e updop). Z kolei samochody nabyte przed 1 stycznia 2007 r. uznawane są jako osobowe według definicji wtedy obowiązującej. Do 31 grudnia 2006 r. samochodem osobowym był każdy samochód nieposiadający homologacji importera lub producenta na samochód inny niż osobowy, lub gdy dopuszczalna ładowność pojazdu nie przekraczała 500 kg.

Co istotne – podstawą wypłaty zwrotu kosztów jest ważna i prawnie skuteczna umowa, postanowienia regulaminów lub statut określający prawa i obowiązki władz statutowych jednostki.

PODSTAWA PRAWNA

• Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 28, poz. 143)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA