REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatwierdzanie wykonania budżetu samorządowego – obowiązki komisji rewizyjnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tadeusz Subik

REKLAMA

Do końca maja zarząd jednostki samorządu terytorialnego ma obowiązek przedstawić radzie lub sejmikowi województwa sprawozdanie finansowe za 2010 rok. Rozpatruje je komisja rewizyjna, która m.in. na podstawie tego sprawozdania musi przygotować do 15 czerwca 2011 r. wniosek w sprawie absolutorium dla zarządu.

W procesie zatwierdzania wykonania budżetu samorządowego ważną rolę odgrywa komisja rewizyjna. Jej znacznie wynika zarówno z przepisów ustrojowych, jak i o finansach publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

W przypadku gminy rada gminy kontroluje działalność wójta, burmistrza, prezydenta miasta (dalej: wójt), gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy, w tym celu powołuje komisję rewizyjną (art. 18a ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym; dalej: ustawa o samorządzie gminnym).

W skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady gminy.

Komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu gminy i występuje z wnioskiem do rady gminy w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium wójtowi. Wniosek w sprawie absolutorium podlega zaopiniowaniu przez regionalną izbę obrachunkową (dalej: RIO).

REKLAMA

W przypadku powiatu podobne regulacje wynikają z art. 16 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, w przypadku województwa z art. 30 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Komisja rewizyjna nie posiada samoistnych uprawnień w zakresie kontroli działalności wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy, działalności zarządu powiatu oraz powiatowych jednostek organizacyjnych czy w przypadku województwa samorządowego – działalności zarządu województwa oraz wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych. Zakres działania komisji rewizyjnej powinien wynikać z planu pracy przedłożonego i zaakceptowanego przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST).

Należy pamiętać, że komisja rewizyjna opiniuje wykonanie budżetu, a nie sprawozdanie wójta, zarządu powiatu lub województwa, z wykonania budżetu gminy, powiatu lub województwa. Sprawozdanie wójta, zarządu powiatu, zarządu województwa z wykonania budżetu może być pomocne w pracach komisji rewizyjnej, ale komisja powinna wziąć pod uwagę także inne, własne materiały. Może też wykorzystywać materiały innych komisji rady, instytucji przeprowadzających kontrole w JST itp.

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: ustawa o finansach publicznych) także nałożyła na komisję rewizyjną JST obowiązki związane z zatwierdzaniem wykonania budżetu. Obecnie komisja rewizyjna rozpatruje:

● sprawozdanie finansowe,

● sprawozdanie z wykonania budżetu wraz z opinią RIO o tym sprawozdaniu,

● informacje o stanie mienia,

● opinię biegłego rewidenta, w przypadku gdy JST jest obowiązana do badania sprawozdania finansowego

– art. 270 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.

Czytaj także: Komisja rewizyjna nie skontroluje radnego>>

Sprawozdanie finansowe

Tryb zatwierdzania wykonania budżetu JST obejmuje m.in. sprawozdanie finansowe (art. 270 ustawy o finansach publicznych). Zarządy JST przekazują sprawozdania finansowe organom stanowiącym do 31 maja roku następującego po roku budżetowym (art. 270 ustawy o finansach publicznych). Sprawozdanie finansowe JST składa się z:

1) bilansu wykonania budżetu,

2) łącznego bilansu obejmującego dane wynikające z bilansów samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych,

3) łącznego rachunku zysków i strat obejmującego dane wynikające z rachunku zysków oraz strat samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych,

4) łącznego zestawienia zmian w funduszu obejmującego dane wynikające z zestawień zmian w funduszu samorządowych jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych

– § 20 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (dalej: rozporządzenie o rachunkowości).

Rozpatrując sprawozdanie finansowe, komisja rewizyjna powinna powiązać dane wynikające z niego z danymi wynikającymi ze sprawozdania z wykonania budżetu. Należy jednak pamiętać, że większość danych zawartych w sprawozdaniu finansowym nie będzie miała odzwierciedlenia w sprawozdaniu z wykonania budżetu.

Sprawozdanie z wykonania budżetu

Kolejnym obligatoryjnym elementem prac komisji rewizyjnej jest rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu wraz z opinią RIO o tym sprawozdaniu.

Komisja rewizyjna powinna dokonać szczegółowej analizy wykonania budżetu JST. To na niej spoczywa ustawowy obowiązek oceny:

● budżetu pod kątem nie tylko wykonania procentowego dochodów i wydatków budżetu, lecz także zgodności budżetu wykonanego z budżetem uchwalonym przez organ stanowiący,

● przyczyn i skutków ewentualnych rozbieżności oraz czy za ewentualne rozbieżności winę ponosi organ wykonawczy.

Komisja rewizyjna dokonuje analizy wykonania budżetu pod kątem legalności, celowości i gospodarności. Ocenia także rolę organu wykonawczego w procesie wykonywania budżetu.

Informacja o stanie mienia

Nowym elementem, przypisanym do trybu zatwierdzania wykonania budżetu JST przez ustawę o finansach publicznych, jest informacja o stanie mienia (art. 267 ust. 1 pkt 3 ustawy o finansach publicznych). Informacja taka powinna zawierać dane:

1) o przysługujących JST prawach własności;

2) dotyczące:

● innych niż własność praw majątkowych, w tym o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach,

● posiadania;

3) o zmianach w stanie mienia komunalnego, w zakresie danych dotyczących przysługujących JST praw własności oraz danych innych niż własność praw majątkowych, w tym o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach, udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu – dane te powinny wykazywać zmiany w stanie mienia komunalnego od dnia złożenia poprzedniej informacji;

4) o dochodach uzyskanych z tytułu wykonywania prawa własności i innych praw majątkowych oraz z wykonywania posiadania;

5) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.

W poprzednich latach budżetowych informacje o stanie mienia komunalnego przedstawiano wraz z projektem uchwały budżetowej. Po raz pierwszy w 2011 roku JST zobowiązana jest do przedstawiania rzetelnej sytuacji majątkowej, finansowej oraz wyników finansowych. Zatem, począwszy od bieżącego roku budżetowego, informacja o stanie mienia JST przedstawiana jest po zakończeniu roku budżetowego, czyli do 31 marca. Taki sposób pozwala na dokonanie szczegółowej i pełnej analizy mienia JST.

Informacja o stanie mienia JST rozpatrywana jest przez komisję rewizyjną.

Ustawa o finansach publicznych nie nakłada na JST obowiązku przekazania informacji o stanie mienia do RIO. Jednak, zgodnie z art. 13 pkt 5 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (dalej: ustawa o RIO), do zadań izby należy wydawanie opinii o przedkładanych przez zarządy JST sprawozdaniach z wykonania budżetu wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami. Wynika z tego istotna rozbieżność pomiędzy zapisami ustawy o finansach publicznych a ustawą o RIO.

Czytaj także: Co powinno zawierać sprawozdanie z wykonania budżetu>>

Opinia biegłego rewidenta

Roczne sprawozdanie finansowe JST, w której liczba mieszkańców, ustalona przez Główny Urząd Statystyczny na 31 grudnia roku poprzedzającego rok, za który sporządzono sprawozdanie, przekracza 150 tys., podlega badaniu przez biegłego rewidenta.

W przypadku gdy roczne sprawozdanie finansowe JST podlega badaniu przez biegłego rewidenta, komisja rewizyjna ma obowiązek rozpatrzyć jego opinię. Z opinii tej komisja rewizyjna dowie się przede wszystkim, czy księgi rachunkowe prowadzone są prawidłowo i na ich podstawie sporządzone zostało sprawozdanie finansowe oraz czy zostało ono sporządzone zgodnie z zasadami rachunkowości i innymi przepisami prawa.

Wniosek komisji rewizyjnej

Efektem pracy komisji rewizyjnej jest wniosek w sprawie absolutorium dla zarządu JST. Przed jego sformułowaniem komisja rewizyjna musi wykazać, że dopełniła wszystkich obowiązków nałożonych na nią przez art. 270 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.

Wniosek w sprawie absolutorium dla zarządu JST komisja rewizyjna przedstawia organowi stanowiącemu do 15 czerwca roku następującego po roku budżetowym. W przypadku absolutorium za 2010 rok będzie to więc do 15 czerwca 2011 r.

Wniosek komisji rewizyjnej opiniowany jest przez RIO.

Podstawy prawne

•  Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 257, poz. 1726)

•  Ustawa z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 55, poz. 577; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 238, poz. 1578)

•  Rozporządzenie Ministra Finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej (Dz.U. nr 128, poz. 861)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ISAC wod-kan: nowe centrum cyberbezpieczeństwa chroniące infrastruktury wodociągowe

W odpowiedzi na rosnące zagrożenia cybernetyczne rząd powołał Centrum Wymiany Informacji i Analiz dla sektora wodno-kanalizacyjnego (ISAC wod-kan), umożliwiające wspólne reagowanie na incydenty, wzmacnianie ochrony systemów i zapewnienie bezpiecznego dostępu do wody dla milionów obywateli.

Granty do 500 tys. zł dla samorządów. Zostało tylko kilka dni na złożenie wniosku w programie Premia Społeczna

Jeszcze tylko do 17 września 2025 r. gminy i powiaty mogą składać wnioski o granty do 500 tys. zł w ramach programu „Premia Społeczna”. Środki pozwolą rozwinąć lokalne usługi społeczne, wesprzeć osoby potrzebujące i zacieśnić współpracę między samorządami a podmiotami ekonomii społecznej.

Nowi wiceministrowie zdrowia. Kim są Katarzyna Kęcka i Tomasz Maciejewski?

Ministerstwo Zdrowia poinformowało o zmianach w kierownictwie. Nowymi wiceministrami zostali dr Katarzyna Kęcka oraz dr Tomasz Maciejewski. Nominacje wręczyła minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda. Sprawdź, kim są nowi podsekretarze stanu.

Kielce liderem ekologii: pierwsze w Polsce urządzenie do wychwytu i magazynowania CO₂

W Kielcach stanie pierwsza w Polsce pilotażowa instalacja do bezpośredniego wychwytywania CO₂ z atmosfery, która może usunąć aż 500 ton rocznie. Kontenerowa jednostka, zasilana energią słoneczną i wyposażona w sorbentowe filtry, będzie testowana do końca 2026 r. – projekt partnerski miasta z firmą Oraquel ma też silny wymiar edukacyjny.

REKLAMA

Obowiązkowe szkolenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej 2025. Po raz pierwszy na tak powszechną skalę

Zgodnie z nowymi przepisami z 2025 r. po raz pierwszy na tak powszechną skalę przeprowadzane będą obowiązkowe szkolenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej. Kto przeprowadzi szkolenia? Jakie tematy będą poruszane? Obowiązek dotyczy również ćwiczeń przeprowadzanych minimum raz w roku.

Zadłużenie Polski 2025. Trzeba społeczeństwu powiedzieć prawdę

Zadłużenie Polski w 2025 r. - trzeba społeczeństwu powiedzieć prawdę. Trzeba zmienić myślenie i zamiast ograniczać wydatki zastanowić się nad podwyżkami podatków. Nie dlatego, że ktoś lubi wysokie podatki, ale dlatego, że brak działań teraz, szczególnie tych niepopularnych – będzie nas kosztować znacznie więcej, niż podjęcie tych działań.

Finansowanie samorządów po zmianach prawnych – stabilność czy nowe wyzwania? [Gość Infor.pl]

Finanse samorządów to temat, który wraca w debacie publicznej regularnie. Ostatnie lata przyniosły jednak szczególnie istotne zmiany – od wprowadzenia Polskiego Ładu, po ustawę z października 2024 roku, która znacząco przeorganizowała sposób zasilania budżetów gmin, powiatów i województw. O tym, co w praktyce oznacza nowy model finansowania, mówił podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu prof. Paweł Felis ze Szkoły Głównej Handlowej.

Kto właściwie wymyślił CPK? Historia zaczyna się 10 lat przed narodzinami Karola Nawrockiego

Kto wymyślił CPK czyli Centralny Port Komunikacyjny? Redaktorka PAP sięga do historii i dowiaduje się, że pomysł padł już 10 lat przed narodzinami Karola Nawrockiego, kiedy Donald Tusk uczył się matematyki w szkole podstawowej, a prezes PiS Jarosław Kaczyński stawiał pierwsze zawodowe kroki jako pracownik naukowy.

REKLAMA

Od 900 do 1800 zł świadczenia mieszkaniowego dla funkcjonariuszy SW [PROJEKT]

Funkcjonariusze Służby Więziennej uzyskają świadczenie mieszkaniowe. Jego wysokość będzie uzależniona od miejsca pełnienia służby. W największych miejscowościach nowe świadczenie wyniesie 1800 zł.

Niestety podwyżka emerytur i rent w 2026 r. będzie niższa niż zapowiadana

Budżet na 2026 r. przeznacza 22 mld zł na waloryzację emerytur i rent. Oznacza to, że podwyżki świadczeń emerytalnych i rentowych będą niższe niż zapowiadane.

REKLAMA