Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co powinno zawierać sprawozdanie z wykonania budżetu

KRYSTYNA GĄSIOREK
inforCMS
Sporządzane przez organ wykonawczy sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego może mieć różną formę, lecz musi uwzględniać wszystkie elementy wynikające z uchwały budżetowej.

Zarząd jednostki samorządu terytorialnego, a w gminie wójt, burmistrz, prezydent miasta, zgodnie z art. 199 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, do 20 marca 2008 r. musi przedstawić organowi stanowiącemu sprawozdanie roczne z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Sprawozdanie to powinno zawierać zestawienie dochodów i wydatków wynikające z zamknięć rachunków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wykaz jednostek budżetowych, które utworzyły rachunki dochodów własnych, oraz zestawienie dochodów własnych i wydatków nimi sfinansowanych. Sprawozdanie roczne sporządzane jest w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej i przedstawiane jest również w tym terminie do regionalnej izby obrachunkowej.

Wraz ze sprawozdaniem z przebiegu wykonania budżetu za 2007 rok składane jest sprawozdanie z wykonania planów finansowych następujących jednostek zaliczonych do podsektora samorządowego:

• samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,

• samorządowych instytucji kultury,

• innych samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.

GSiA OSTRZEGA

Sporządzając sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2007, należy pamiętać, aby uwzględnić szczegółowość uchwały budżetowej danej jednostki samorządu terytorialnego. W przypadku gdy uchwała budżetowa była opracowana zgodnie z art. 184 ustawy o finansach publicznych, wówczas sprawozdanie nie może być opracowane w mniejszej szczegółowości.

Sporządzane przez organ wykonawczy sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego może mieć różną formę, lecz musi uwzględniać wszystkie elementy wynikające z uchwały budżetowej.

Dochody według źródeł i działów klasyfikacji

Przedstawiając dochody, należy wykazać je w szczegółowości:

• dział,

• źródło pochodzenia dochodów (które określa ustawa),

uwzględniając wielkości dochodów planowanych, wynikających z uchwały budżetowej po zmianach oraz wykonania. Przy realizacji poszczególnych źródeł dochodów należałoby omówić zarówno rozbieżności w wykonywaniu tych dochodów, jak i ich przyczyny. Należy również podać podejmowane w 2007 r. działania w celu ściągnięcia należności oraz wykazać wielkości nieściągniętych należności, wykazać dane dotyczące umorzeń oraz zwolnień z dochodów danej jednostki samorządu terytorialnego.

Wydatki budżetowe

Wydatki budżetowe należy wykazać w szczegółowości co najmniej do działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem:

• wydatków bieżących, w tym:

- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,

- dotacji,

- wydatków na obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego,

- wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego,

• wydatków majątkowych.

Dane wykazywane w tej części powinny uwzględniać wielkości planowanych wydatków wynikających z uchwały budżetowej po zmianach oraz wykonanie w szczegółowości, w jakiej zapisano powyżej. Sprawozdanie powinno zawierać również omówienie zrealizowanych wydatków budżetowych oraz przyczyny realizacji wykonania planowanych wydatków. Należałoby również podać dane dotyczące zobowiązań niewymagalnych i wymagalnych (wysokość) oraz z jakich tytułów wynikają. Natomiast co do zobowiązań wymagalnych, to należałoby również wskazać powody ich powstania.

WAŻNE

W przypadku gdy wystąpiło przekroczenie wydatków budżetowych, należy omówić, jaka była przyczyna wykonania wydatków ponad plan oraz jakie działania organu wykonawczego zostały podjęte w tym zakresie.

 

Deficyt lub nadwyżka budżetu

Różnica między dochodami a wydatkami budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowi odpowiednio nadwyżkę lub deficyt budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jeżeli na koniec 2007 r. wystąpił deficyt budżetu jednostki, należy wykazać źródło jego pokrycia (finansowania), pamiętając o zapisach ustawy o finansach publicznych, która stanowi, jakimi przychodami może być pokryty deficyt budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Sprawozdanie z wykonania budżetu powinno również zawierać dane dotyczące kwoty zobowiązań na koniec 2007 r. z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych, a także kwotę zobowiązań wymagalnych jednostki samorządu terytorialnego.

Natomiast jeżeli jednostka samorządu terytorialnego dokonała w 2007 r. spłaty kredytów i pożyczek, wykupu wyemitowanych obligacji lub udzieliła pożyczki z budżetu, należałoby również podać dane w tym zakresie.

Dochody i wydatki na realizację zadań zleconych

Opracowując sprawozdanie z wykonania budżetu w tej części, należałoby przedstawić i omówić poszczególne dochody z tytułu dotacji celowych z budżetu państwa oraz poniesione w tym zakresie wydatki. W tej części sprawozdania powinna zostać również uwzględniona informacja o realizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego zadaniach z zakresu administracji rządowej i wykonanych z tego tytułu dochodach budżetu państwa, które podlegają odprowadzeniu w części do budżetu państwa, a w części do budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Udział procentowy wykonanych dochodów należnych jednostce samorządu terytorialnego wynika z ustaw szczególnych dotyczących poszczególnych zadań realizowanych przez jednostkę.

Przychody i wydatki zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych

Przedstawiając w sprawozdaniu dane dotyczące zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, należałoby podać źródła przychodów, w tym dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w zakresie planu i wykonania. Należałoby również omówić, czy planowane przychody zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych zostały wykonane, a w przypadku rozbieżności - podać ich przyczyny oraz wykazać dane dotyczące należności.

Natomiast w zakresie planu i wykonania wydatków dane dotyczące wynagrodzeń i pochodnych, wpłaty do budżetu oraz stan środków obrotowych na początek 2007 r. oraz stan środków obrotowych na koniec 2007 r. Sprawozdanie powinno zawierać omówienie wydatków oraz stan zobowiązań, w tym wymagalnych. Jeżeli na koniec 2007 r. wystąpiły straty, trzeba podać przyczyny oraz podjęte działania mające na celu wyeliminowanie strat z prowadzonej działalności.

Rachunki dochodów własnych i fundusze celowe

Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje również wykaz jednostek budżetowych, które utworzyły rachunki dochodów własnych oraz zestawienie dochodów własnych i wydatków nimi sfinansowanych. Jeżeli wystąpiły zobowiązania lub należności, powinny również zostać wykazane dane w tym zakresie.

Sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego za ubiegły rok powinno zawierać również omówienie źródeł przychodów oraz kierunki wydawania środków z funduszy celowych, zarówno w zakresie planu, jak i wykonania.

Do 30 kwietnia organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego - zgodnie z zapisami ustaw ustrojowych - rozpatruje sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego i podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla organu wykonawczego.

 

Dotacje celowe na zadania własne

Sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w tym zakresie powinno dotyczyć realizowanych zadań oraz uzyskanych kwot dotacji celowej na zadania własne.

Zadania wspólne jednostek samorządu

W tej części powinny zostać omówione dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych z innymi jednostkami samorządu terytorialnego. Dane powinny obejmować informację, z jakimi jednostkami realizowane były zadania wspólne, jakie uzyskano dochody oraz jakie wydatki poniesiono na realizację tych zadań.

GSiA OSTRZEGA

Nawet jeśli dana jednostka nie realizowała w drodze umów lub porozumień żadnych zadań wspólnie z innymi samorządami, informacja o tym także powinna być podana.

Dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego

Dotacje są to wydatki budżetu, które podlegają szczególnym zasadom rozliczania. Jednostka samorządu terytorialnego dokonuje wydatków bezpośrednio z budżetu lub w formie dotacji. Jeżeli z budżetu jednostki samorządu terytorialnego były wydawane środki w formie dotacji, należałoby dokonać omówienia rodzaju udzielonych dotacji (np. na jakie zadanie, w jakim trybie lub na podstawie jakich przepisów, w jakiej wysokości, jakim podmiotom, czy została rozliczona).

Wydatki na programy i projekty współfinansowane przez Unię Europejską

Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego realizowała programy i projekty ze środków budżetu Unii Europejskiej (środki przedakcesyjne, środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności oraz inne środki), należałoby przedstawić, jakie to były programy i projekty. Wykazać też trzeba kwoty wydatków poniesionych z tego tytułu. Jeżeli wystąpiły ewentualne zwroty środków z budżetu Unii Europejskiej, to należałoby podać informację również w tym zakresie.

Wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi

W przypadku gdy przez jednostkę samorządu terytorialnego były realizowane zadania inwestycyjne w ramach wieloletnich programów inwestycyjnych, należy przedstawić te zadania (wskazać źródła finansowania, okres realizacji zadań) oraz poniesione z tego tytułu wydatki. Trzeba również wskazać źródła finansowania, okres realizacji oraz omówienie tych zadań.

Upoważnienia

Jeżeli organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego upoważnił organ wykonawczy tej jednostki do dokonywania innych zmian w planie wydatków, z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami - sporządzane sprawozdanie w tej części powinno zawierać również informację w tym zakresie. Organ wykonawczy powinien poinformować o dokonanych zmianach w toku wykonywania budżetu w zakresie zmian w planie dochodów i wydatków.

W przypadku gdy zarząd jednostki samorządu terytorialnego, a w gminie wójt, burmistrz, prezydent miasta uzyskał upoważnienie do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego, sprawozdanie powinno uwzględniać informację o wykorzystaniu tego upoważnienia. Musi się w nim znaleźć również informacja o zaciągniętych w 2007 r. kredytach i pożyczkach oraz emitowanych papierach wartościowych.

Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy oraz województwa za 2007 r. powinno określać także dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych z uwzględnieniem programu przeciwdziałania narkomanii.

Do 20 marca 2008 r. zarząd jednostki samorządu terytorialnego, a w gminie wójt, burmistrz, prezydent miasta, przedstawia organowi stanowiącemu oraz regionalnej izbie obrachunkowej sprawozdanie roczne z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w celu jego zaopiniowania.

 

W przypadku negatywnej opinii wydanej w sprawie przedłożonego sprawozdania, prezes izby informuje o tym fakcie właściwego wojewodę i ministra właściwego do spraw finansów publicznych (art. 21 ust. 2 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych).

Natomiast organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego negatywną opinię przedstawia organowi stanowiącemu jednostki wraz z odpowiedzią na zawarte w niej zarzuty nie później niż przed rozpatrzeniem absolutorium (art. 21 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych).

Krystyna Gąsiorek

PODSTAWA PRAWNA:

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.)

• Ustawa z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2001 r. nr 55, poz. 577 z późn. zm.)

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Projekty i plany finansowe samorządowych jednostek budżetowych na 2022 r. krok po kroku (PDF)
Projekty i plany finansowe samorządowych jednostek budżetowych na 2022 r. krok po kroku (PDF)
Tylko teraz
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Pracownik z 4200 zł brutto zachorował, Jak obliczyć pensję netto za część miesiąca od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    Przeliczenie wynagrodzenia brutto do netto od 1 lipca 2022 r., gdy pracowniki część miesiąca był chory - to przykład nr 38 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzenie z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w książce "Wynagrodzenia od 1 lipca 2022 r. Rozliczanie płac po zmianach (książka + ebook)".
    1 lipca 2022 r. w PIT: 15 000 zł brutto dla programisty, to 10555,58 zł albo 9 167,58 zł [42 przykłady]
    Lista płac dla pracownika, który przekroczył I próg podatkowy - to przykład nr 40 z poradnika Wydawnictwa Infor o przeliczaniu wynagrodzenie z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. Pozostałe przykłady w książce "Wynagrodzenia od 1 lipca 2022 r. Rozliczanie płac po zmianach (książka + ebook)".
    Ochrona zabytków w gminach
    Zadania, które realizuje samorząd gminny w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty lokalnej, obejmują między innymi ochronę i opiekę nad zabytkami. Oznacza to wiele obowiązków ustawowych, które gmina musi wypełniać.
    Okazjonalne kąpielisko za milczącą zgodą wójta
    Zmienia się procedura tworzenia miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli. Zgłoszenie wodnoprawne i zgłoszenie na utworzenie takiego miejsca będzie można załatwić w jednym urzędzie - gminy. Nowelizacja Prawa wodnego upraszcza także zasady i formę zgody na utworzenie takiego miejsca (może być milcząca). Ważne jest również skrócenie terminów opiniowania zgłoszenia przez inspekcje ochrony środowiska, sanepid, dyrektorów: parku narodowego, urzędu morskiego czy urzędu żeglugi śródlądowej.
    Pełnomocnictwo dla wójta do reprezentowania spółki to nie dokument urzędowy
    Pełnomocnictwo udzielone przez reprezentującego podmiot gospodarczy, nawet na rzecz osoby sprawującej funkcję publiczną, nie jest dokumentem urzędowym. Taki dokument jest wystawiony przez podmiot prywatny i dotyczy spraw, które nie są związane z działalnością organu publicznego oraz zarządzaniem mieniem komunalnym. Z tego powodu dokument taki nie stanowi również informacji publicznej i nie podlega udostępnieniu.
    Listy płac dla 3100 zł, 6000 zł i 11 000 zł brutto od 1 lipca 2022 r. [42 przykłady]
    W artykule jeden z 42 przykładów jak przeliczać wynagrodzenie z brutto na netto od 1 lipca 2022 r. z poradnika Wydawnictwa Infor. Pozostałe przykłady w książce "Wynagrodzenia od 1 lipca 2022 r. Rozliczanie płac po zmianach (książka + ebook)".
    PIP po kontroli przestrzegania PPK może nałożyć mandat karny do 2000 zł [wykaz naruszeń prawa]
    Po nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, od 4 czerwca br., każdy podmiot zatrudniający w rozumieniu ustawy o PPK – nie tylko pracodawca, ale też np. zleceniodawca - może być kontrolowany przez PIP w zakresie obowiązków wynikających z ustawy o PPK.
    4900 zł brutto, to netto 3670,67 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4900 zł brutto, to netto 3670,67 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4800 zł brutto, to netto 3602,15 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4800 zł brutto, to netto 3602,15 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    Trzy kalkulatory wynagrodzeń brutto netto od 1 lipca 2022 r. - umowy o pracę, zlecenie, o dzieło [Infor.pl]
    Infor.pl przygotował trzy kalkulatory przeliczające wartości wynagrodzeń z brutto do netto uwzględniające zmiany w PIT od 1 lipca 2022 r. określane jako „Polski Ład 2.0” albo „likwidacja Polskiego Ładu”.
    Posiłki w szkołach obowiązkowo od 1 września 2022 r. [Nowe obowiązki szkół]
    Od 1 września 2022 r. szkoły podstawowe będą miały ustawowy obowiązek zapewnienia posiłku uczniom. Przepisy dotyczące wyżywienia w przedszkolach nie zmieniły się. Art. 106a u.p.o. dotyczy tylko szkół podstawowych.
    Likwidacja nauczyciela kontraktowego i stażysty [Sejm zmienił Kartę Nauczyciela]
    Liczba stopni awansu zawodowego zostanie zmniejszona, a nauczyciele w pierwszych latach pracy będą zarabiać więcej – zdecydował w czwartek Sejm, uchwalając nowelizację ustawy Karta nauczyciela.
    Podwyżki w służbie zdrowia od 632 zł do 2000 zł [Sejm uchwalił ustawę]
    Najniższe wynagrodzenie zasadnicze ratowników medycznych i pielęgniarek ze średnim wykształceniem wzrośnie o 1550 zł (wzrost z 3772 zł do 5323 zł), magistrów pielęgniarstwa, fizjoterapii, farmaceutów i diagnostów laboratoryjnych ze specjalizacją o 1827 zł (wzrost z 5478 zł do 7304 zł).
    Czy pracodawcy będą musieli informować pracownika, jakie ma możliwości awansu?
    Pracodawca prawdopodobnie będzie przekazywać zatrudnionym informację o „możliwości awansu”. Oznaczałoby to, że pracownik w momencie przyjmowania do pracy będzie miał jasność co do tego, czy z daną pracą wiążą się możliwości awansu czy też takich możliwości nie ma (np. z uwagi na brak wolnego stanowiska związanego z awansem).
    Pensja brutto od 3010 zł do 4000 zł od 1 lipca 2022 r. – przeliczenie na netto, ZUS, zaliczki, NFZ [zestawienie]
    Pensja brutto od 3010 zł do 4000 zł od 1 lipca 2022 r. – przeliczenie na netto, ZUS, zaliczki, NFZ [zestawienie]
    Pacjentowi w szpitalu usunięto zdrowe oko
    W szpitalu w Bratysławie usunięto pacjentowi niewłaściwe oko, w wyniku czego stracił oboje oczu, poinformował w środę portal gazety „Pravda”. Lekarka, która przeprowadziła operację, już nie pracuje z pacjentami. Zdaniem dziennikarzy chodzi o cenioną specjalistkę.
    Rząd: w 2023 r. budowa 500 hal sportowych w gminach miejsko-wiejskich i wiejskich
    Rozpoczynamy program budowy hal sportowych, które będą wielofunkcyjne. W ciągu najbliższych paru lat chcemy, aby takich hal powstał tysiąc. W tym roku wybudujemy co najmniej kilkadziesiąt takich hal, a w przyszłym 500 - zapowiedział w środę premier Mateusz Morawiecki.
    Jak rzucić palenie? Powoli, stopniowo!
    Palacz przeżywa żal po stracie, niepokój związany z dużą zmianą w jego życiu. Można to porównać do przeżyć sportowca, który nagle dowiedział się, że z powodu kontuzji ma przerwać treningi i pożegnać się na zawsze z rywalizacją. Trzeba dać sobie czas na odnalezienie się w nowej rzeczywistości bez papierosa - mówi dr n. hum. Katarzyna Korpolewska, psycholog społeczna.
    Wzór legitymacji strażaka OSP [rozporządzenie z 1 czerwca 2022 r. - Dz.U. poz. 1274]
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI z dnia 1 czerwca 2022 r. w sprawie legitymacji strażaka ratownika ochotniczej straży pożarnej lub osoby posiadającej uprawnienie do świadczenia ratowniczego (Dz.U. poz. 1274).
    Czy urlop wypoczynkowy musi trwać co najmniej 14 dni? [PIP wyjaśnia]
    Pytanie: Czy należy wykorzystać urlop wypoczynkowy w taki sposób, aby jego jedna część trwała co najmniej 14 dni?
    Wyliczenia miesięcznych wynagrodzeń brutto / netto od 1 lipca 2022 r. - MF podaje przykłady dla pracownika, emeryta i zleceniobiorcy
    Ministerstwo Finansów: przykłady zmian na poziomie zaliczek i rozliczenia rocznego dla pracownika, emeryta i zleceniobiorcy od 1 lipca 2022 r.
    4700 zł brutto, to netto 3533,62 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4700 zł brutto, to netto 3533,62 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4600 zł brutto, to netto 3466,10 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4600 zł brutto, to netto 3466,10 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4500 zł brutto, to netto 3397,58 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    4500 zł brutto, to netto 3397,58 zł od 1 lipca 2022 r. [kalkulator wynagrodzeń brutto netto]
    Tarcza dla pogranicza to rządowy program wsparcia z budżetem kilkudziesięciu milionów złotych
    Buda: budżet "tarczy dla pogranicza" wyniesie kilkadziesiąt milionów zł. Ale warunkiem uruchomienia programu jest jego notyfikowanie przez Komisję Europejską.