REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co powinno zawierać sprawozdanie z wykonania budżetu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Sporządzane przez organ wykonawczy sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego może mieć różną formę, lecz musi uwzględniać wszystkie elementy wynikające z uchwały budżetowej.

Zarząd jednostki samorządu terytorialnego, a w gminie wójt, burmistrz, prezydent miasta, zgodnie z art. 199 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, do 20 marca 2008 r. musi przedstawić organowi stanowiącemu sprawozdanie roczne z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Sprawozdanie to powinno zawierać zestawienie dochodów i wydatków wynikające z zamknięć rachunków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, wykaz jednostek budżetowych, które utworzyły rachunki dochodów własnych, oraz zestawienie dochodów własnych i wydatków nimi sfinansowanych. Sprawozdanie roczne sporządzane jest w szczegółowości nie mniejszej niż w uchwale budżetowej i przedstawiane jest również w tym terminie do regionalnej izby obrachunkowej.

REKLAMA

Wraz ze sprawozdaniem z przebiegu wykonania budżetu za 2007 rok składane jest sprawozdanie z wykonania planów finansowych następujących jednostek zaliczonych do podsektora samorządowego:

• samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej,

• samorządowych instytucji kultury,

• innych samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

GSiA OSTRZEGA

REKLAMA

Sporządzając sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2007, należy pamiętać, aby uwzględnić szczegółowość uchwały budżetowej danej jednostki samorządu terytorialnego. W przypadku gdy uchwała budżetowa była opracowana zgodnie z art. 184 ustawy o finansach publicznych, wówczas sprawozdanie nie może być opracowane w mniejszej szczegółowości.

Sporządzane przez organ wykonawczy sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego może mieć różną formę, lecz musi uwzględniać wszystkie elementy wynikające z uchwały budżetowej.

Dochody według źródeł i działów klasyfikacji

Przedstawiając dochody, należy wykazać je w szczegółowości:

• dział,

• źródło pochodzenia dochodów (które określa ustawa),

uwzględniając wielkości dochodów planowanych, wynikających z uchwały budżetowej po zmianach oraz wykonania. Przy realizacji poszczególnych źródeł dochodów należałoby omówić zarówno rozbieżności w wykonywaniu tych dochodów, jak i ich przyczyny. Należy również podać podejmowane w 2007 r. działania w celu ściągnięcia należności oraz wykazać wielkości nieściągniętych należności, wykazać dane dotyczące umorzeń oraz zwolnień z dochodów danej jednostki samorządu terytorialnego.

Wydatki budżetowe

Wydatki budżetowe należy wykazać w szczegółowości co najmniej do działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej, z wyodrębnieniem:

• wydatków bieżących, w tym:

- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,

- dotacji,

- wydatków na obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego,

- wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego,

• wydatków majątkowych.

Dane wykazywane w tej części powinny uwzględniać wielkości planowanych wydatków wynikających z uchwały budżetowej po zmianach oraz wykonanie w szczegółowości, w jakiej zapisano powyżej. Sprawozdanie powinno zawierać również omówienie zrealizowanych wydatków budżetowych oraz przyczyny realizacji wykonania planowanych wydatków. Należałoby również podać dane dotyczące zobowiązań niewymagalnych i wymagalnych (wysokość) oraz z jakich tytułów wynikają. Natomiast co do zobowiązań wymagalnych, to należałoby również wskazać powody ich powstania.

WAŻNE

W przypadku gdy wystąpiło przekroczenie wydatków budżetowych, należy omówić, jaka była przyczyna wykonania wydatków ponad plan oraz jakie działania organu wykonawczego zostały podjęte w tym zakresie.

 

Deficyt lub nadwyżka budżetu

REKLAMA

Różnica między dochodami a wydatkami budżetu jednostki samorządu terytorialnego stanowi odpowiednio nadwyżkę lub deficyt budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jeżeli na koniec 2007 r. wystąpił deficyt budżetu jednostki, należy wykazać źródło jego pokrycia (finansowania), pamiętając o zapisach ustawy o finansach publicznych, która stanowi, jakimi przychodami może być pokryty deficyt budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Sprawozdanie z wykonania budżetu powinno również zawierać dane dotyczące kwoty zobowiązań na koniec 2007 r. z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych papierów wartościowych, a także kwotę zobowiązań wymagalnych jednostki samorządu terytorialnego.

Natomiast jeżeli jednostka samorządu terytorialnego dokonała w 2007 r. spłaty kredytów i pożyczek, wykupu wyemitowanych obligacji lub udzieliła pożyczki z budżetu, należałoby również podać dane w tym zakresie.

Dochody i wydatki na realizację zadań zleconych

Opracowując sprawozdanie z wykonania budżetu w tej części, należałoby przedstawić i omówić poszczególne dochody z tytułu dotacji celowych z budżetu państwa oraz poniesione w tym zakresie wydatki. W tej części sprawozdania powinna zostać również uwzględniona informacja o realizowanych przez jednostkę samorządu terytorialnego zadaniach z zakresu administracji rządowej i wykonanych z tego tytułu dochodach budżetu państwa, które podlegają odprowadzeniu w części do budżetu państwa, a w części do budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Udział procentowy wykonanych dochodów należnych jednostce samorządu terytorialnego wynika z ustaw szczególnych dotyczących poszczególnych zadań realizowanych przez jednostkę.

Przychody i wydatki zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych

Przedstawiając w sprawozdaniu dane dotyczące zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, należałoby podać źródła przychodów, w tym dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w zakresie planu i wykonania. Należałoby również omówić, czy planowane przychody zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych zostały wykonane, a w przypadku rozbieżności - podać ich przyczyny oraz wykazać dane dotyczące należności.

Natomiast w zakresie planu i wykonania wydatków dane dotyczące wynagrodzeń i pochodnych, wpłaty do budżetu oraz stan środków obrotowych na początek 2007 r. oraz stan środków obrotowych na koniec 2007 r. Sprawozdanie powinno zawierać omówienie wydatków oraz stan zobowiązań, w tym wymagalnych. Jeżeli na koniec 2007 r. wystąpiły straty, trzeba podać przyczyny oraz podjęte działania mające na celu wyeliminowanie strat z prowadzonej działalności.

Rachunki dochodów własnych i fundusze celowe

Sprawozdanie z wykonania budżetu obejmuje również wykaz jednostek budżetowych, które utworzyły rachunki dochodów własnych oraz zestawienie dochodów własnych i wydatków nimi sfinansowanych. Jeżeli wystąpiły zobowiązania lub należności, powinny również zostać wykazane dane w tym zakresie.

Sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego za ubiegły rok powinno zawierać również omówienie źródeł przychodów oraz kierunki wydawania środków z funduszy celowych, zarówno w zakresie planu, jak i wykonania.

Do 30 kwietnia organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego - zgodnie z zapisami ustaw ustrojowych - rozpatruje sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego i podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium dla organu wykonawczego.

 

Dotacje celowe na zadania własne

Sprawozdanie z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w tym zakresie powinno dotyczyć realizowanych zadań oraz uzyskanych kwot dotacji celowej na zadania własne.

Zadania wspólne jednostek samorządu

W tej części powinny zostać omówione dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych z innymi jednostkami samorządu terytorialnego. Dane powinny obejmować informację, z jakimi jednostkami realizowane były zadania wspólne, jakie uzyskano dochody oraz jakie wydatki poniesiono na realizację tych zadań.

GSiA OSTRZEGA

Nawet jeśli dana jednostka nie realizowała w drodze umów lub porozumień żadnych zadań wspólnie z innymi samorządami, informacja o tym także powinna być podana.

Dotacje z budżetu jednostki samorządu terytorialnego

Dotacje są to wydatki budżetu, które podlegają szczególnym zasadom rozliczania. Jednostka samorządu terytorialnego dokonuje wydatków bezpośrednio z budżetu lub w formie dotacji. Jeżeli z budżetu jednostki samorządu terytorialnego były wydawane środki w formie dotacji, należałoby dokonać omówienia rodzaju udzielonych dotacji (np. na jakie zadanie, w jakim trybie lub na podstawie jakich przepisów, w jakiej wysokości, jakim podmiotom, czy została rozliczona).

Wydatki na programy i projekty współfinansowane przez Unię Europejską

Jeżeli jednostka samorządu terytorialnego realizowała programy i projekty ze środków budżetu Unii Europejskiej (środki przedakcesyjne, środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności oraz inne środki), należałoby przedstawić, jakie to były programy i projekty. Wykazać też trzeba kwoty wydatków poniesionych z tego tytułu. Jeżeli wystąpiły ewentualne zwroty środków z budżetu Unii Europejskiej, to należałoby podać informację również w tym zakresie.

Wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi

W przypadku gdy przez jednostkę samorządu terytorialnego były realizowane zadania inwestycyjne w ramach wieloletnich programów inwestycyjnych, należy przedstawić te zadania (wskazać źródła finansowania, okres realizacji zadań) oraz poniesione z tego tytułu wydatki. Trzeba również wskazać źródła finansowania, okres realizacji oraz omówienie tych zadań.

Upoważnienia

Jeżeli organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego upoważnił organ wykonawczy tej jednostki do dokonywania innych zmian w planie wydatków, z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami - sporządzane sprawozdanie w tej części powinno zawierać również informację w tym zakresie. Organ wykonawczy powinien poinformować o dokonanych zmianach w toku wykonywania budżetu w zakresie zmian w planie dochodów i wydatków.

W przypadku gdy zarząd jednostki samorządu terytorialnego, a w gminie wójt, burmistrz, prezydent miasta uzyskał upoważnienie do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego, sprawozdanie powinno uwzględniać informację o wykorzystaniu tego upoważnienia. Musi się w nim znaleźć również informacja o zaciągniętych w 2007 r. kredytach i pożyczkach oraz emitowanych papierach wartościowych.

Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy oraz województwa za 2007 r. powinno określać także dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych z uwzględnieniem programu przeciwdziałania narkomanii.

Do 20 marca 2008 r. zarząd jednostki samorządu terytorialnego, a w gminie wójt, burmistrz, prezydent miasta, przedstawia organowi stanowiącemu oraz regionalnej izbie obrachunkowej sprawozdanie roczne z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego w celu jego zaopiniowania.

 

W przypadku negatywnej opinii wydanej w sprawie przedłożonego sprawozdania, prezes izby informuje o tym fakcie właściwego wojewodę i ministra właściwego do spraw finansów publicznych (art. 21 ust. 2 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych).

Natomiast organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego negatywną opinię przedstawia organowi stanowiącemu jednostki wraz z odpowiedzią na zawarte w niej zarzuty nie później niż przed rozpatrzeniem absolutorium (art. 21 ust. 3 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych).

Krystyna Gąsiorek

PODSTAWA PRAWNA:

• Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 249, poz. 2104 z późn. zm.)

• Ustawa z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz.U. z 2001 r. nr 55, poz. 577 z późn. zm.)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA